Activitățile extrașcolare între beneficii și supraîncărcare

Deseori activitățile extrașcolare ajung să încarce excesiv programul unui copil. Despre limita lor sănătoasă ne vorbește psihologul Daniela Stanciu.

Citește și:

Ce probleme întâmpină la școală elevii din ziua de azi

Cum mai stăm cu educația?

Efectele activităților extrașcolare în exces

Uneori întâlnim copii care, începând de la vârsta de 6-7 ani, au o agendă la fel de încărcată ca a unui adult sau poate chiar mai încărcată! Şi acest lucru se întâmplă pentru că, pe lângă programul de şcoală, participă la „n” activităţi extraşcolare.

Chiar dacă intenţiile părinţilor sunt bune (să-şi ajute copiii să se dezvolte, să le ofere o alternativă sănătoasă la jocul pe telefon sau tabletă, să-i pregătească pentru viitor etc.), multitudinea de activităţi extraşcolare poate fi dăunatoare!

Participarea la prea mult activităţi extraşcolare poate aduce cu sine mai multe neajunsuri. Primul care poate fi observat cu uşurință este cel al supraîncărcării programului copilului.

Atunci când este implicat în foarte multe activităţi extraşcolare, poate deveni obositor şi, în timp, chiar extenuant.

În plus, copilului nu-i mai rămâne timp pentru jocul liber, nestructurat, care-i stimulează imaginaţia, creativitatea şi din care are foarte multe de învăţat.

De asemenea, pot apărea emoţii precum tristeţe, iritare sau poate chiar furie.

Încurajarea excesivă a spiritului competitiv, presiunea mare asupra copilului, stimularea perfecţionismului pot deveni o povară mult prea mare pentru copil şi pot duce în unele cazuri chiar la depresie.

 

Workaholic sau rebel?

Această implicare într-o multitudine de activităţi extraşcolare îşi poate pune amprenta şi asupra vieţii viitoare de adult.

Astfel, dacă el este valorizat mai ales prin prisma participării la aceste activităţi, el poate internaliza un mesaj de genul “Dacă nu particip la multe activităţi, dacă nu muncesc mult, nu sunt valoros!” şi există riscul ca în viaţa de adult să devină un workaholic!

El se va implica cu frenezie în viaţa profesională, lăsând deoparte planul personal, familial şi social.

Un alt neajuns ar fi acela că, în cazul în care copilul participă la atâtea activităţi suplimentare pentru că aşa vor părinţii şi, de fapt, acest lucru reprezintă o presiune, o povară pentru el, atunci s-ar putea ca la un moment dat să devină un rebel, să treacă în cealaltă extremă şi să refuze orice activitate suplimentară sau chiar să nu mai înveţe pentru şcoală…

 

Aspirațiile și așteptările părinților

Uneori, dorinţa părintelui de a-l implica pe copil în multe activităţi extraşcolare are în spate nevoi sau dorinţe proprii nesatisfăcute: poate atunci când era copil şi-ar fi dorit să participe la asemenea activităţi, dar nu a reuşit din varii motive (părinţii nu au avut posibilităţi financiare, nu se organizau asemenea cursuri în oraşul lor etc) sau poate în prezent tot universul părintelui se învârte în jurul copilului şi se valorizează prin succesele acestuia.

Întâlnim părinţi ai căror copii merg la foarte multe activităţi şi care spun “Copilul este cel care vrea lucrul ăsta!”. Şi, da, se poate întâmpla ca, într-adevar, copilul să spună că vrea să meargă la „n” cursuri. Dar oare este dorinţa lui reală sau a observat că numai în acest fel obţine atenţia şi aprecierea părinţilor?

Alteori, se poate întâmpla ca părinţii să aleagă o multitudine de activităţi pentru copiii lor pentru că aşa este trend-ul, pentru că şi alţi prieteni fac asta şi, în plus, postează şi detalii pe reţelele de socializare.

Această contagiune are efecte negative, pentru că părinţii ignoră nevoile copilului, concentrându-se pe alte aspecte, pe elemente „de faţadă”.

 

Nevoia de conectare emoțională

Oricare dintre aceste motive ar sta la baza alegerii multor cursuri, activităţi, e bine să ne luăm un răgaz şi să ne gândim cât de importante sunt acestea în comparaţie cu conectarea emoţională pe care o avem noi, părinţii, cu copiii noştri, în comparaţie cu timpul de calitate pe care-l petrecem cu ei. Şi să găsim acele modalităţi de a ne conecta emoţional cu ei.

 

Doza sănătoasă de activități extrașcolare

Activităţile extraşcolare pot avea o influenţă pozitivă semnificativă asupra dezvoltării armonioase a copilului.

Pot contribui la dezvoltarea fizică – dacă vorbim de activităţi sportive, pot pune în valoare un anumit talent sau pot contribui la îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare, la exersarea unor abilităţi precum răbdarea, toleranţa etc.

Pentru a fi însă benefice, e important ca părinţii să aibă grijă ca aceste activităţi să fie adecvate nivelului de dezvoltare al copilului, să vină în întâmpinarea nevoilor şi dorinţelor copilului şi să-i aducă acestuia bucurie.

Este esenţial să existe un echilibru în ceea ce priveşte timpul şi energia pe care copilul le alocă acestor activităţi şi timpul şi energia alocate unor activităţi mai puţin structurate: joaca în familie, ieşitul în parc, întâlnirile cu prietenii.

Oare câţi dintre noi, părinţii de azi, nu ne amintim cu bucurie de joaca noastră cu prietenii, din parc, din curte sau de pe tăpşanul din faţa blocului, despre “Raţele şi vânătorii” sau “Ţară, ţară, vrem ostaşi!”. Să le lăsăm şi lor timp şi energie pentru acest lucru!

 

De Daniela Stanciu, psihoterapeut cognitiv-comportamental, competenţe în terapia sistemică: cuplu, copil, familie

Tel.: 0745.089.985

office@aventuradezvoltarii.com

www.aventuradezvoltarii.com

Foto: shutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cât e de stresant să fii părinte
Cât e de stresant să fii părinte

Se spune că este cea mai grea meserie din lume, și, în mod evident, aduce cu sine extrem de multă responsabilitate, dar și emoții senzaționale. Cu toate astea, cât e de stresant să fii părinte?

Citeste
Cum gestionăm relațiile toxice ale copilului nostru adolescent
Cum gestionăm relațiile toxice ale copilului nostru adolescent

Odată devenit adolescent, copilul, treptat, se îndepărtează de noi, iar relația cu el suferă transformări. Prin prisma trăirilor noastre, putem eticheta eronat anumite relații ale lui ca fiind toxice. Iată unde există semnale de alarmă și unde… greșim.

Citeste
Motivele pentru care intrăm și stăm în relații de cuplu toxice
Motivele pentru care intrăm și stăm în relații de cuplu toxice

Este recomandat să ieșim din relații toxice cât mai curând. Dar oare de ce intrăm în ele? Și de ce ne ia, uneori, prea mult timp să le părăsim…? Răspunsuri în continuare.

Citeste
Activitățile extrașcolare între beneficii și supraîncărcare
Activitățile extrașcolare între beneficii și supraîncărcare

Deseori activitățile extrașcolare ajung să încarce excesiv programul unui copil. Despre limita lor sănătoasă ne vorbește psihologul Daniela Stanciu.

Citeste
Relații toxice de cuplu provocate de propriul nostru trecut
Relații toxice de cuplu provocate de propriul nostru trecut

Deseori ajungem să intrăm în relații toxice de cuplu datorită experienței proprii de viață. Recreem relațiile cu părinții, căutăm parteneri care se încadrează în tipar sau forțăm relația să ia un anumit curs. Rezultatul este mereu unul nefericit.

Citeste
Ritualurile copiilor din perspectivă psihanalitică
Ritualurile copiilor din perspectivă psihanalitică

Ritualurile copiilor sunt activități repetitive care au o anumită semnificație pentru ei și îi ajută în păstrarea echilibrului psihic. Fie că discutăm despre gesturi repetitive, gânduri sau comportamente repetitive, ne putem referi la acestea cu sensul de ritualuri.

Citeste