Now Reading
Cum sa comunicam cu ceilalti – evitarea conflictului

Cum sa comunicam cu ceilalti – evitarea conflictului

Revista Psychologies

Nu este usor sa ne mentinem calmul si echilibrul in interactiunile de zi cu zi. Trecem prin atat de multe stari si intalnim, uneori, oameni atat de diferiti, incat este dificil sa reusim sa ne intelegem cu fiecare dintre ei. Fie ca vorbim despre relatiile profesionale, sau despre cele personale, conflictele par, de multe ori, imposibil de evitat. Totusi, cum putem sa avem o comunicare sanatoasa si eficienta cu cei din jur, chiar si in situatii tensionate?

 

Ceea ce sta in spatele conflictelor este intotdeauna o nevoie neindeplinita, iar reactia imediata pe care o avem este furia. In schimb, in orice tip de relationare, este necesar sa ne ghidam dupa urmatoarele principii:

  1. Sa observam si sa constientizam nevoia pe care o simtim incalcata.
  2. Sa intelegem care sunt sentimentele pe care aceasta nevoie sau dorinta neindeplinita le genereaza in noi.
  3. Sa vorbim intotdeauna la nivel de comportamente, nu sa judecam persoanele.

O comunicare ecologica cu ceilalti inseamna, asadar, sa ne asumam responsabilitatea pentru alegerile noastre si sa respectam, in egala masura, alegerile celorlalti, valorile pe care le au si lucrurile care sunt importante pentru ei, indiferent daca suntem de acord cu ele sau nu.

E necesar sa intelegem mereu realitatea din care ne vorbeste celalalt, fara sa consideram ca anumite lucruri sunt verbalizate sau facute impotriva noastra. Doar astfel ne pozitionam corect fata de cei din jur si putem avea o relatie sanatoasa cu ei, fara sa ii judecam sau etichetam.

De exemplu, intr-o relatie profesionala, daca managerul ii da un task unui membru al echipei sale, insa deadline-ul nu este respectat, situatia are toate sansele sa devina una tensionata.  Managerul se va simti abandonat, va fi dezamagit, resimtind el insusi presiunea din partea superiorilor sai. Pe de alta parte, colegul sau se va simti nedreptatit, pentru ca, din perspectiva sa, poate ca nu a avut informatiile necesare, nu a stiut sau nu a inteles.

Nu este suficient sa delegam responsabilitatea pentru a ne pastra reputatia de profesionist la final, ci e necesar sa ne preocupam sa construim rezultatul pe parcurs. De aceea, e nevoie sa il pregatim pe celalalt cu o pozitionare foarte clara, in oricare dintre tabere ne-am afla.

In acest caz,  e necesar sa ne asiguram ca avem interactiunile necesare pentru ca persoana careia i-am alocat task-ul sa si-l poata duce la bun sfarsit in timpul indicat, iar acesta din urma trebuie sa se asigure ca solicita sprijinul de care are nevoie pentru a obtine rezultatul dorit.

In situatii ca cele de mai sus, e nevoie de o calibrare a asteptarilor si o clarificare a realitatii din care vorbeste fiecare. In esenta, cred ca oamenii nu cauta conflictul si nu vor sa faca rau in mod deliberat celor din jur, insa tocmai pentru a preveni situatiile in care riscam sa ofensam pe cineva in mod accidental e important sa verbalizam foarte clar ceea ce ne dorim de la bun inceput.

Fiecare persoana care isi sustine punctul de vedere creeaza un climat favorabil progresului. Neputinta de a vedea unde se afla celalalt, sustine conflictul care conduce la agresivitate, si este neconstructiv.

 

Autor: Lilia Dicu, Daring Executive Coach

[email protected]

 

Foto: Shutterstock

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top