4 factori care ne predispun la tristete

Gandurile si atitudinile noastre explica de ce uneori suntem deprimati in urma unui eveniment stresant. Starile de tristete nu sunt usor de gestionat. Iata insa, de ce pentru unii, este o mare vulnerabilitate.

 

Sentimentul de neajutorare

Este un sentiment pe care il resimt persoanele care se evalueaza ca neputincioase in privinta evenimentelor din viata lor.

Este adevarat, nu putem intotdeauna controla tot ceea ce ni se intampla. Ceea ce putem invata sa controlam si ajustam este raspunsul nostru la ceea ce ni se intampla.

Atitudinea defetista si pasiva ne blocheaza reactivitatea si capacitatea de a iesi dintr-o situatie. Considerand ca nu putem scapa de suferinta, ne vom adanci in aceasta stare sau, mai mult, o vom recunoaste in orice situatie potential nefavorabila.

 

Gandirea negativa

Cei care ajung la stari depresive au o rutina negativa a gandirii. Sunt obisnuiti sa acorde mult timp, atentie si enegie, tuturor gandurilor sumbre.

Gandirea negativa este la randul ei potentata de depresie. Este un cerc vicios. O persoana depresiva, daca va trece printr-un eveniment dificil, precum un divort, poate ajunge de la regret si tristete la stari de anxietate, greu de controlat.

Tendinta de a rumina aceleasi cauze si consecinte este cea care blocheaza mecanismele ce ajuta la iesirea din situatie.

 

Lipsa motivatiei

Atunci cand tinzi sa renunti sau sa nu iti fixezi scopuri si obiective, orice activitate iti poate parea o provocare. Nefacand o analiza a situatiilor si neplasandu-te catre un scop de atins, iti handicapezi capacitatea de decizie.

Persoanele depresive sufera de regula de un deficit de dopamina. Ca efect, este crescuta anxietatea fata de energia si efortul care trebuie depuse, alaturi de o scadere a satisfactiei de pe urma activitatilor sau a interactiunilor avute. Apar astfel lipsa de motivatie si de actiune.

Pentru contracarare, poti invata sa te bucuri de lucrurile aparent marunte, dar si sa te apreciezi pentru cele mai mici reusite.

Schimbandu-ti perceptia asupra ta, vei putea sa iti gasesti curajul de a te implica mai mult. De asemenea, este recomandat sa pui pe hartie lucrurile pe care ti le doresti, sa le ierarhizezi si sa incerci sa te gandesti la strategii pentru a le obtine.

Incepe cu lucruri simple, cu efort mai mic, pentru a-ti demonstra ca o poti face. Creste apoi treptat gradul de complexitate si invata sa te incurajezi pe parcursul demersurilor tale.

 

Schemele mentale

Schema este o structura cognitiva care arata modul in care procesam informatia. In persoanele inclinate catre tristete sau depresie, aceasta cuprinde temele pierderii, despartirii, esecului, lipsei de valoare si neadecvarii.

Toate aceste scheme negative sunt forta din umbra care ne slefuieste perceptiile. Tot prin prisma lor doar anumite lucruri ne atrag atentia si anumite lucruri ne amintim.

De asemenea, fiind inclinati sa le folosim foarte des, devin puternice, determinand aceleasi raspunsuri in situatii care variaza in intensitatea stresului.

Constientizandu-le, vom putea creste si ne vom putea dezvolta, lasandu-le in urma si reformulandu-le.

 

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări

Psihoterapia asistata de cai: pentru copii cu autism si adulti timizi

Hippoterapia, sau psihoterapia asistata de cai, ne ajuta sa fim mai sociabili, mai siguri pe noi si mai relaxati. Despre multiplele ei beneficii in dezvoltarea personala am stat de vorba cu Maria Bogoescu Ardelea, psihoterapeut.

Citeste

Somatizare: emotiile care declanseaza boli

Pe termen lung, emotiile reprimate duc la aparitia unor simptome fizice. Iata ce mesaje ne transmite corpul prin somatizare si ce avem de facut.

Citeste

Cum sa ne aparam de agresivitatea verbala

Agresivitatea verbala este un abuz cu efecte psihologice importante. Chiar daca urmele acesteia nu sunt fizic vizibile, ea reprezinta o forma de violenta de care trebuie sa ne protejam. Iata cum facem acest lucru.

Citeste

Cum ne vindecam de instabilitate

Deseori, intalnim oameni inconstanti, care se razgandesc extrem de repede si care sunt enervant de influentabili. Psihologul Maria Verdi ne spune de ce dam dovada de instabilitate si cum o putem remedia.

Citeste

Romanii si traiul din comunism

„Si eu am trait in comunism…“ este o emotionanta carte cu confesiuni si amintiri ale celor care cumparau paine pe cartela si indurau frigul, fara a-si pierde umorul. Primim detalii chiar de la editoarea si scriitoarea ei, Ioana Parvulescu.

Citeste

Cum ne putem spori capacitatea de adaptare

Capacitatea de adaptare ne ajuta sa facem fata provocarilor, dar si sa obtinem ceea ce ne dorim. Cateva lamuriri despre acest „talent“, atat de necesar, primim de la psihologul Eugen Popa.

Citeste