Tiberiu Soare – „Admir firile dificile“

Tiberiu Soare este unul dintre cei mai bine cotati muzicieni si dirijori actuali. Cu el am stat de vorba despre cultura muzicala a copiilor, muzica clasica si tinerele talente.

Psychologies: Ce crezi despre nivelul de cultura muzicala a romanilor de azi?

Tiberiu Soare: E in crestere, eu sunt optimist. Compar cu perioada in care am intrat eu in viata muzicala, la finalul anilor ’90, cand publicul era foarte restrans si in varsta, peste 50 de ani.

Un public batran si destul de informat, e adevarat! Pe atunci, mijloacele de informare nu erau raspandite. Ei ascultau inregistrarile clasice, deci si gusturile lor se opreau undeva pe la estetica anilor ’70 -’80, perioada de glorie a inregistrarilor.

Azi, s-a schimbat componenta publicului, oamenii sunt mai informati. Tinerii sunt tot mai multi in sali si isi dau cu parerea pe site-uri, chiar daca nu au pregatire muzicala.

Chiar daca este vexant pentru muzicieni, e sanatos. S-a dezvoltat, deci, simtul critic odata cu scaderea mediei de varsta.

 

Cum ar trebui predata muzica pentru a avea un public educat muzical?

T. S.: Nu as putea sa spun cu certitudine, pentru ca nu sunt pedagog. Dar ar trebui sa fie scoasa din muzeu.

Muzica de opera de balet a fost privita ca separata de societate, dar ea nu a fost scrisa ca sa fie departe de oameni. Beethoven, Sibelius, Mozart scriau pentru contemporanii care gustau din plin muzica lor.

Asta trebuie sa faca muzica, sa isi gaseasca locul in orasul si lumea contemporana. Trebuie eliminate abordarile care creeaza complexe in scoala. Cum ca muzica simfonica e greu de inteles.

Nu e deloc greu de priceput! Daca ar fi explicata logic si la puterea de intelegere a copiilor, relatia ar deveni una normala.

 

Care este implicarea ta in „Tinerele Talente“ sprijinite de Fundatia „Principesa Margareta“?

T. S.: E unul din proiectele mele de suflet. Il fac din convingere 100%. Am inteles foarte repede care este rolul dorit de FPM in viata culturala romaneasca.

Este, pe langa intentia de difuzie a culturii, sprijinul acordat tinerilor care au ceva de spus in domeniul respectiv si care era clar ca nu aveau cu ce sa mearga mai departe, aveau calea barata de obstacole financiare.

Multi au inceput deja sa confirme in tara si in strainatate.

 

Acum, pentru ca vrem sa iti conturam un portret, iti vom adresa intrebarile lui Proust. Asadar: care e prima ta amintire?

T. S.: In patru labe, pe sub masa, printre picioarele adultilor.

 

Pe cine admiri?

T. S.: Galeria e restransa. Admir scriitorii. Pe Bukowski, Celine, Hemingway. Nu doar ca ii citesc cu placere, ii si admir ca personalitati.

Apoi, pe Glenn Gould si Herbert von Karajan. Admir oameni cu care nu m-as fi inteles daca ma intalneam, firi dificile.

 

Ce iti place la infatisarea ta cel mai mult?

T. S.: E dura asta! Faptul ca nu sunt supraponderal, ca tin la regimul meu de viata…

 

Care e cel mai pretios obiect pe care il detii?

T. S.: Masina!

 

Cine ar juca rolul tau intr-un film?

T. S.: Buna intrebare! Nu am nicio idee! Sper sa fie Piersic Jr.!

 

Ce iti reprosezi cel mai des?

T. S.: Tendinta de a amana.

 

Ce ai fi facut la fel de bine daca nu aveai actuala cariera?

T. S.: Pilot de avion. Unul dintre planurile mele serioase de adolescenta. Sau fizician teoretician.

 

Care este cea mai mare realizare a ta?

T. S.: Baietelul meu, Alex.

 

Cel mai frumos lucru care s-a spus despre tine?

T. S.: Dupa un concert, mi-a spus cineva ca „in loc de maini am aripi“.

 

Cum iti doresti sa isi aminteasca posteritatea de tine?

T. S.: Sa se stie ca am incercat sa fac un lucru bun in muzica. Sa vedem daca si reusesc…

 

A consemnat Iuliana Alexa

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
„Poezia ramane supapa de protectie, fereastra catre vis, prietenul fidel la care ne intoarcem in perioadele albastre...“
„Poezia ramane supapa de protectie, fereastra catre vis, prietenul fidel la care ne intoarcem in perioadele albastre…“

Radu Bata preda franceza francezilor si in timpul liber, scrie poezie. Pe care o numeste, frivol si autoironic, „poezeta“, si care rimeaza cu „dramoleta“. Dar poezetele sale sunt departe de a fi dramolete. Ele au adesea un suflu dramatic foarte serios, ca atunci cand, intr-o seara perfecta si senina de vara, se intuieste furtuna de maine.

Citeste
Festivalul de Film Francez, un regal de sentimente si dupa amieze
Festivalul de Film Francez, un regal de sentimente si dupa amieze

Sentimentele verilor si ale oraselor „Ce sentiment de l’ete“ este […]

Citeste
Concert Regal caritabil pe scena Ateneului Roman
Concert Regal caritabil pe scena Ateneului Roman

Fundatia Principesa Margareta a Romaniei organizeaza a noua editie a Concertului Regal de strangere de fonduri, pe 25 octombrie 2016, la Ateneul Roman.

Citeste
Festivalul International de Teatru Independent UNDERCLOUD si-a desemnat castigatorii
Festivalul International de Teatru Independent UNDERCLOUD si-a desemnat castigatorii

Miercuri, 31 august 2016, pe scena Arcub Gabroveni, a avut loc Gala de inchidere a celei de-a noua editii a Festivalului International de Teatru Independent UNDERCLOUD. S-au acordat cinci premii la cinci categorii si cinci premii speciale.

Citeste
BraveKids – festivalul dedicat diversitatii culturale si copiilor din mediile devaforizate
BraveKids – festivalul dedicat diversitatii culturale si copiilor din mediile devaforizate

BraveKids, cel mai mare festival dedicat diversitatii culturale si copiilor din mediile devaforizate a avut loc de curand in Polonia, iar Romania a fost reprezentata de Ioana Ginghina.

Citeste
Orchestra Nationala Radio inchide stagiunea simfonica la Sala Radio
Orchestra Nationala Radio inchide stagiunea simfonica la Sala Radio

Vineri, 17 iunie (19.00), concertul care incheie o bogata stagiune a Orchestrei Nationale Radio se va derula la Sala Radio sub bagheta apreciatului dirijor roman CRISTIAN MANDEAL. Evenimentul va propune o creatie a celebrului compozitor francez al Bolero-ului: RAVEL – Concertul in sol major pentru pian si orchestra. Il veti aprecia ca solist pe pianistul CSIKY BOLDIZSÁR jr., distins in 1994 cu Premiul „Cella Delavrancea”, acordat de maestrul Dan Grigore.

Citeste