3 lucruri simple pe care le poți face pentru propria dezvoltare personală

Suntem interesați de propria dezvoltare personală, dar pierdem din vedere lucrurile simple pe care le putem face în acest sens. Iată trei dintre ele.

Citește și:

Reziliența: cum ne îmbunătățim forța emoțională în fața obstacolelor

De ce este importantă educația continuă

Învață să asculți și alte puncte de vedere

Cu toții avem propriile credințe și convingeri, iar atunci când cineva le contrazice, devenim defensivi. Important este să nu ne lăsăm conduși de emoții, de reacții puternice pornite din conflictul nostru interior.

Să îi asculți pe ceilalți nu înseamnă să le adopți opiniile. Dar sub impulsul emoțiilor nici nu-ți vei putea exprima cu claritate propriile păreri legate de un subiect.

Ascultând alte puncte de vedere vei reuși să îi înțelegi mai bine pe cei din jurul tău. Și ei au credințe și convingeri, dar nu trebuie să îți propui să le schimbi.

Un schimb de informații, respectuos și lipsit de agresivitate, vă poate oferi ambilor informații utile. Mai mult, interesul tău nu trebuie îndreptat asupra reacției pe care o produci în celălalt ci asupra propriilor răspunsuri (cognitive și emoționale).

Atunci când vorbim despre anumite convingeri, acestea fie vin din experiența personală a fiecăruia și sunt puternic subiective, fie sunt învățate și adoptate fiind compatibile cu predispozițiile cuiva.

Dar astfel de convingeri nu sunt valabile universal. Nici singurele „corecte”. Pentru dezvoltarea ta personală, permite-ți să vezi lucrurile și din perspectiva altora.

 

Controlează-ți emoțiile

Agresivitatea, iritabilitatea, isteria… nu sunt tocmai reacții care atrag o imagine plăcută în public.

Spunem că nu ne pasă de părerea celorlați și avem dreptate, dar există o limită în comportamentele noastre. Aceasta este dată de disconfortul pe care îl putem produce altora. Nu mai vorbim de cel propriu…

Astfel de reacții sunt emoții puternice, pe care nu le-am acceptat, nu le-am analizat și, în consecință, nu le controlăm.

Când emoțiile preiau controlul, creierul rațional esteîn repaus, iar noi rareori ajungem să spunem sau să arătăm chiar ce ne dorim. Ulterior, putem regreta propriile reacții.

Dacă nu învățăm nimic de pe urma lor și nu ne trag un semnal de alarmă, vom repeta la infinit experiența respectivă.

Nu este vina celorlați care (poate) au cauzat o anumită situație cu potențial iritant pentru noi. Este responsabilitatea noastră să învățăm să răspundem matur în situații de stres sau supărare.

În acest sens, atenția trebuie îndreptată întâi asupra noastră pentru a identifica sursa reacțiilor noastre. Iar apoi, pentru dezvoltarea noastră personală, este indicat să găsim metode care ni se potrivesc și funcționează în controlul emoțiilor puternice. Indiferent că vorbim despre o pauză, o plimbare, meditație sau o îmbrățișare.

 

Citește cât poți de mult

Mereu suntem îndemnați să citim și mereu găsim scuze să nu o facem. Este adevărat, timpul este limitat, avem alte priorități sau dispoziția ori oboseala nu invită la citit. Și totuși, depinde de noi cum ne gestionăm timpul.

Am putea lua drept exemplu gestionarea eficientă a bugetului: așa cum știm să ne direcționăm banii pentru datorii, economii, iar apoi pentru plăceri personale, la fel putem proceda cu timpul.

Cu siguranță avem momente în care ne uităm la televizor sau stăm pe site-uri de socializare… fără să socializăm neapărat, ci din inerție. Acest timp îl putem drămui mai responsabil, alocându-l cititului.

Indiferent de suportul de lectură (putem citi foarte bine și on-line), alege subiecte care te interesează, domenii care te atrag, caută informații care contribuie la dezvoltarea ta profesională sau cea personală.

Evident, nu este relevant ce tip de lectură preferi… poți să te relaxezi foarte bine și cu un thriller polițist. Important este că în tot acest timp, creierul tău este implicat într-o activitate care îi stimulează memoria, atenția, învățarea, etc. Iar toate acestea sunt în beneficiul dezvoltării tale personale.

De Iulia Bârcă

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ce este și ce nu este sănătatea emoțională
Ce este și ce nu este sănătatea emoțională

Sănătatea emoțională ne ajută să trăim vieți mai împlinite și să avem o relație mai bună atât cu noi înșine, cât și cu cei din jurul nostru. Dar cum arată oamenii sănătoși emoționali? Ce avem de făcut pentru a ajunge acolo?

Citeste
Îți este rău fizic și nu știi ce ai? Poate fi o teamă inconștientă
Îți este rău fizic și nu știi ce ai? Poate fi o teamă inconștientă

Dacă în copilărie ai simțit teamă de abandon sau față de figurile autoritare, ea poate face parte și din psihicul tău adult. Uneori, aceasta duce la somatizări la nivel fizic. Iată cum.

Citeste
De ce înjurăturile au rol terapeutic
De ce înjurăturile au rol terapeutic

Nu cred că există om pe lumea asta care să nu fi înjurat vreodată – poate călugării tibetani crescuți de mici la mânăstire, dar, și ei, cine știe ce au zis uneori în gând… Că suntem în trafic, ne-am lovit de pat la degetul mic ori o problemă de serviciu ne scoate din minți, scoatem la iveală arsenalul creativ sau concret de injurii. Când ne ajută asta și când nu?

Citeste
3 lucruri simple pe care le poți face pentru propria dezvoltare personală
3 lucruri simple pe care le poți face pentru propria dezvoltare personală

Suntem interesați de propria dezvoltare personală, dar pierdem din vedere lucrurile simple pe care le putem face în acest sens. Iată trei dintre ele.

Citeste
Tulburarea obsesiv-compulsivă: manifestări şi remedii
Tulburarea obsesiv-compulsivă: manifestări şi remedii

Mulți dintre noi au experimentat anxietatea dată de gânduri obsesive. Iată cum identificăm tulburarea obsesiv-compulsivă pentru a lua măsurile potrivite pentru noi

Citeste
Dezvoltare personală: 3 lucruri pe care nu e niciodată târziu să începi să le faci
Dezvoltare personală: 3 lucruri pe care nu e niciodată târziu să începi să le faci

Ești responsabilă de propria dezvoltare personală, iar acest lucru înseamnă să rămâi mereu deschisă oportunităților de a te dezvolta. Iată de ce niciodată nu e prea târziu să faci schimbări.

Citeste