4 factori care ne predispun la tristete

Gandurile si atitudinile noastre explica de ce uneori suntem deprimati in urma unui eveniment stresant. Starile de tristete nu sunt usor de gestionat. Iata insa, de ce pentru unii, este o mare vulnerabilitate.

 

Sentimentul de neajutorare

Este un sentiment pe care il resimt persoanele care se evalueaza ca neputincioase in privinta evenimentelor din viata lor.

Este adevarat, nu putem intotdeauna controla tot ceea ce ni se intampla. Ceea ce putem invata sa controlam si ajustam este raspunsul nostru la ceea ce ni se intampla.

Atitudinea defetista si pasiva ne blocheaza reactivitatea si capacitatea de a iesi dintr-o situatie. Considerand ca nu putem scapa de suferinta, ne vom adanci in aceasta stare sau, mai mult, o vom recunoaste in orice situatie potential nefavorabila.

 

Gandirea negativa

Cei care ajung la stari depresive au o rutina negativa a gandirii. Sunt obisnuiti sa acorde mult timp, atentie si enegie, tuturor gandurilor sumbre.

Gandirea negativa este la randul ei potentata de depresie. Este un cerc vicios. O persoana depresiva, daca va trece printr-un eveniment dificil, precum un divort, poate ajunge de la regret si tristete la stari de anxietate, greu de controlat.

Tendinta de a rumina aceleasi cauze si consecinte este cea care blocheaza mecanismele ce ajuta la iesirea din situatie.

 

Lipsa motivatiei

Atunci cand tinzi sa renunti sau sa nu iti fixezi scopuri si obiective, orice activitate iti poate parea o provocare. Nefacand o analiza a situatiilor si neplasandu-te catre un scop de atins, iti handicapezi capacitatea de decizie.

Persoanele depresive sufera de regula de un deficit de dopamina. Ca efect, este crescuta anxietatea fata de energia si efortul care trebuie depuse, alaturi de o scadere a satisfactiei de pe urma activitatilor sau a interactiunilor avute. Apar astfel lipsa de motivatie si de actiune.

Pentru contracarare, poti invata sa te bucuri de lucrurile aparent marunte, dar si sa te apreciezi pentru cele mai mici reusite.

Schimbandu-ti perceptia asupra ta, vei putea sa iti gasesti curajul de a te implica mai mult. De asemenea, este recomandat sa pui pe hartie lucrurile pe care ti le doresti, sa le ierarhizezi si sa incerci sa te gandesti la strategii pentru a le obtine.

Incepe cu lucruri simple, cu efort mai mic, pentru a-ti demonstra ca o poti face. Creste apoi treptat gradul de complexitate si invata sa te incurajezi pe parcursul demersurilor tale.

 

Schemele mentale

Schema este o structura cognitiva care arata modul in care procesam informatia. In persoanele inclinate catre tristete sau depresie, aceasta cuprinde temele pierderii, despartirii, esecului, lipsei de valoare si neadecvarii.

Toate aceste scheme negative sunt forta din umbra care ne slefuieste perceptiile. Tot prin prisma lor doar anumite lucruri ne atrag atentia si anumite lucruri ne amintim.

De asemenea, fiind inclinati sa le folosim foarte des, devin puternice, determinand aceleasi raspunsuri in situatii care variaza in intensitatea stresului.

Constientizandu-le, vom putea creste si ne vom putea dezvolta, lasandu-le in urma si reformulandu-le.

 

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Cum planifici corect o schimbare de carieră
Cum planifici corect o schimbare de carieră

Ești nemulțumită de viața ta profesională? Te tentează ceva nou, dar îți este teamă să îți asumi riscurile? Iată cum planifici corect o schimbare de carieră.

Citeste
Terapia online chiar funcționează?
Terapia online chiar funcționează?

Programul încărcat nu-ți permite să ajungi la psiholog? Ai ales un terapeut, dar distanța e o problemă? Există și varianta mediului virtual, dar oare terapia online chiar funcționează? Iată câteva răspunsuri.

Citeste
Tehnici de relaxare pentru un somn mai bun
Tehnici de relaxare pentru un somn mai bun

Deseori programul încărcat sau stresul ne afectează odihna, iar dimineața ne simțim mai obosiți decât atunci când am mers la culcare. Iată câteva tehnici de relaxare pentru un somn mai bun.

Citeste
Tehnici pentru a-ți depăși frica
Tehnici pentru a-ți depăși frica

Teama te paralizează și îți blochează acțiunile sau deciziile? Într-o anumită măsură e necesară, dar uneori trebuie să o controlăm. Iată câteva tehnici pentru a-ți depăși frica.

Citeste
Cronică de proteste: „Un individ se alătură unui grup pentru că îi împlinește o serie de nevoi din momentul respectiv“
Cronică de proteste: „Un individ se alătură unui grup pentru că îi împlinește o serie de nevoi din momentul respectiv“

Zile întregi de proteste și diferite scenarii ale manipulării. Cât de ușor este de manipulat o masă de oameni? Cum se schimbă indivizii când devin parte a unui grup? Răspunsuri de la Livia Caciuloiu, psihoterapeut.

Citeste
Protestele sunt ca o terapie pentru societate
Protestele sunt ca o terapie pentru societate

Ce-i aduce pe oameni în stradă? Alții de ce rămân inerți, fără pic de inițiativă deși pe dinăuntru fierb? Într-o perioadă când protestele se întâmplă zilnic, încercăm să aflăm motivațiile psihologice, mai de profunzime.

Citeste