4 factori care ne predispun la tristete

Gandurile si atitudinile noastre explica de ce uneori suntem deprimati in urma unui eveniment stresant. Starile de tristete nu sunt usor de gestionat. Iata insa, de ce pentru unii, este o mare vulnerabilitate.

 

Sentimentul de neajutorare

Este un sentiment pe care il resimt persoanele care se evalueaza ca neputincioase in privinta evenimentelor din viata lor.

Este adevarat, nu putem intotdeauna controla tot ceea ce ni se intampla. Ceea ce putem invata sa controlam si ajustam este raspunsul nostru la ceea ce ni se intampla.

Atitudinea defetista si pasiva ne blocheaza reactivitatea si capacitatea de a iesi dintr-o situatie. Considerand ca nu putem scapa de suferinta, ne vom adanci in aceasta stare sau, mai mult, o vom recunoaste in orice situatie potential nefavorabila.

 

Gandirea negativa

Cei care ajung la stari depresive au o rutina negativa a gandirii. Sunt obisnuiti sa acorde mult timp, atentie si enegie, tuturor gandurilor sumbre.

Gandirea negativa este la randul ei potentata de depresie. Este un cerc vicios. O persoana depresiva, daca va trece printr-un eveniment dificil, precum un divort, poate ajunge de la regret si tristete la stari de anxietate, greu de controlat.

Tendinta de a rumina aceleasi cauze si consecinte este cea care blocheaza mecanismele ce ajuta la iesirea din situatie.

 

Lipsa motivatiei

Atunci cand tinzi sa renunti sau sa nu iti fixezi scopuri si obiective, orice activitate iti poate parea o provocare. Nefacand o analiza a situatiilor si neplasandu-te catre un scop de atins, iti handicapezi capacitatea de decizie.

Persoanele depresive sufera de regula de un deficit de dopamina. Ca efect, este crescuta anxietatea fata de energia si efortul care trebuie depuse, alaturi de o scadere a satisfactiei de pe urma activitatilor sau a interactiunilor avute. Apar astfel lipsa de motivatie si de actiune.

Pentru contracarare, poti invata sa te bucuri de lucrurile aparent marunte, dar si sa te apreciezi pentru cele mai mici reusite.

Schimbandu-ti perceptia asupra ta, vei putea sa iti gasesti curajul de a te implica mai mult. De asemenea, este recomandat sa pui pe hartie lucrurile pe care ti le doresti, sa le ierarhizezi si sa incerci sa te gandesti la strategii pentru a le obtine.

Incepe cu lucruri simple, cu efort mai mic, pentru a-ti demonstra ca o poti face. Creste apoi treptat gradul de complexitate si invata sa te incurajezi pe parcursul demersurilor tale.

 

Schemele mentale

Schema este o structura cognitiva care arata modul in care procesam informatia. In persoanele inclinate catre tristete sau depresie, aceasta cuprinde temele pierderii, despartirii, esecului, lipsei de valoare si neadecvarii.

Toate aceste scheme negative sunt forta din umbra care ne slefuieste perceptiile. Tot prin prisma lor doar anumite lucruri ne atrag atentia si anumite lucruri ne amintim.

De asemenea, fiind inclinati sa le folosim foarte des, devin puternice, determinand aceleasi raspunsuri in situatii care variaza in intensitatea stresului.

Constientizandu-le, vom putea creste si ne vom putea dezvolta, lasandu-le in urma si reformulandu-le.

 

Foto: 123rf.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou

Vrei să te bucuri mai mult de viață? Sa elimini stresul și să ai o mai bună igienă emoțională? Apelează cu încredere la mindfulness.

Citeste
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit

Mindfulness nu e magie, ci o tehnică cu solidă bază științifică care ne ajută să fim mai fericiți, să dezvoltăm relații armonioase cu cei din jur și să fim mai bine cu noi înșine.

Citeste
Indicii dacă ai sau nu agorafobie
Indicii dacă ai sau nu agorafobie

O cunoaștem drept teama de mulțimi, dar se extinde și către alte zone precum teama de a merge cu metroul ori de a zbura cu avionul. Care sunt simptomele agorafobiei și cum ne putem vindeca, explică psihoterapeutul Roxana Arion.

Citeste
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă

Stai prea mult în casă din motive temeinice? Atunci poate fi o provocare să scapi de plictiseală. Iată câteva idei.

Citeste
Dependența: un mod nociv de a face față problemelor
Dependența: un mod nociv de a face față problemelor

Nu toți ajungem să dezvoltăm o dependență. Printre factorii implicați apar educația, mediul familial, temperamentul, resursele personale. Iată cum o combatem.

Citeste
Cum depășești singurătatea cauzată de izolare
Cum depășești singurătatea cauzată de izolare

Există multe forme de retragere socială, iar izolarea și singurătatea cauzate de propriul temperament sau de frici au efecte negative pe termen lung. Iată ce poți face.

Citeste