5 emoții toxice și cum să ne debarasăm de ele

Cu toții simțim emoții toxice și deseori acestea au un tipar pe care îl putem identifica. Iată ce putem face pentru a ne debarasa de ele.

Citește și:

5 secrete ale oamenilor fericiți

7 obiceiuri la care să renunți dacă vrei să îți îmbunătățești stima de sine

Anxietatea

Deseori această emoție este generată de sentimentele de nesiguranță sau sentimentul unor amenințări. Amplificarea ei ne dă un sentiment de descurajare, ajungând până la depresie. Alte simptome asociate sunt frica, lipsa concentrării și a încrederii, precum și insomnia.

Ce putem face?

Identifică sursa anxietății tale. Deseori avem aceiași stimuli care ne declanșează această emoție. Pentru a o gestiona mai ușor, avem la îndemână activitățile fizice recunoscute pentru ajutorul pe care ni-l oferă în eliberarea stresului și anxietății. Deci nu ar fi rău să incluzi sportul în rutina ta.

De asemenea, îți sunt utili și prietenii, mai ales dacă au o gândire pozitivă și pot pune lucrurile într-o perspectivă optimistă.

 

Angoasa constantă

O astfel de emoție se asociază cu un stare continuă de disconfort, tristețe și regret. Îți poate influența modul în care vorbești și în care îi asculți pe ceilalți, precum și procesul de luare a deciziilor, toate fiind filtrate prin această emoție. Starea de agoasă constantă te poate paraliza, afectându-i și pe cei din jurul tău.

Ce putem face?

Concentrează-te pe amintirile pozitive, respectiv succesele și reușitele tale din trecut. Acestea te pot inspira să gestionezi provocările din prezent.

Totodată, ține minte că sunt circumstanțe pe care le poți schimba, așa cum sunt și unele care nu depind de tine.

Învață să accepți faptul că nu totul depinde de tine și astfel să te concentrezi pe situațiile pe care le poți influența.

 

Nemulțumirea cronică

Nemulțumirea devine toxică atunci când este constantă. O nemulțumire trecătoare poate fi un semnal care te ajută să te perfecționezi și să devii mai bun. Dacă este o emoție cronică, vei urmări mereu atingerea unui standard de perfecțiune care nu există.

Ce putem face?

Acceptă-te așa cum ești și nu încerca să trăiești la nivelul așteptărilor celorlalți. Poate este un model educațional pe care îl porți cu tine din copilărie, iar sentimentul că doar dacă faci performanță ești valoros, este cel care îți menține această nemulțumire.

Descoperă importanța și rolul experiențelor sau gândurilor negative, din care ai ceva de învățat despre anumite situații sau despre tine. Învață din greșelile tale, apoi lasă-le în urmă și mergi mai departe.

 

Dependența toxică

O astfel de emoție te transformă într-o persoană ușor de manipulat și te determină să te desconsideri. Îți dă falsa impresie că nu poți realiza nimic și în scurt timp devii codependent, te simți nesigur și te îndoiești de abilitățile tale.

Ce putem face?

Convinge-te că planurile și obiectivele tale personale sunt cele mai importante priorități pe cvare le ai. Învață să rezolvi problemele pe cont propriu și să accepți atunci când ai un eșec.

Recunoaște-ți greșelile, dar nu rămâne blocat în ele. Uită de mesaje precum „nu pot/nu știu” și înlocuiește-le cu „voi învăța”.

 

Furia toxică

În anumite situații, o furie corect gestionată te poate ajuta să depășești anumite dificultăți. Dacă dacă uneori te ajută să rămâi în alertă și atent, alteori devine o problemă pe care nu o mai putem controla, cu izbucniri violente.

Ce putem face?

Conștientizează furie și găsește mecanisme pentru a o controla. Repetă-ți mereu că cea mai bună metodă de a controla furia este rațiunea și calmarea.

Prin urmare, evită să mai reacționezi atunci când simți această emoție copleșitoare.

Distanțează-te de sursă sau de situație până redevii stăpân pe emoțiile tale. Totodată gândește-te ce mesaj transmiți celor din jur manifestând o astfel de emoție.

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum să avem o memorie mai bună
Cum să avem o memorie mai bună

Reții greu nume de persoane, niciodată numere de telefon, nu […]

Citeste
Reziliența: cum ne îmbunătățim forța emoțională în fața obstacolelor
Reziliența: cum ne îmbunătățim forța emoțională în fața obstacolelor

Reziliența este una dintre cele mai utile abilități, iar exersarea ei ne aduce beneficii pe termen lung. Iată ce avem de făcut.

Citeste
De ce este importantă educația continuă
De ce este importantă educația continuă

Dezvoltarea personală și educația continuă sunt strâns legate între ele. Psihologul Ștefania Voia ne oferă câteva explicații.

Citeste
4 greșeli pe care să le eviți pentru a fi mai independentă financiar
4 greșeli pe care să le eviți pentru a fi mai independentă financiar

Deseori noi, femeile, facem anumite greșeli și constatăm că nu ne descurcăm financiar. Iată câteva sfaturi pentru a deveni mai independentă.

Citeste
Învață să spui NU! Cum să ai un comportament asertiv
Învață să spui NU! Cum să ai un comportament asertiv

Chiar dacă știi cât de important este să ai un comportament asertiv, nu înseamnă că e simplu să spui nu. Iată câteva sfaturi.

Citeste
4 tehnici de manipulare de care să te ferești
4 tehnici de manipulare de care să te ferești

Chiar dacă ai învățat să spui nu, poți rămâne vulnerabilă altor tehnici de manipulare, mai subtile. Iată cum să le recunoști.

Citeste