5 sfaturi pentru a deveni proactiva

In situatii dificile, tindem sa fim mai mult reactive si ne irosim resursele care ne ajuta sa ne revenim. Iata cinci sfaturi pentru a deveni mai proactiva si a solutiona problemele cu mai mult succes.

 

Incearca sa te calmezi

Atunci cand ne supara cineva, prima reactie este aceea de a riposta. Din pacate, de multe ori ne supara persoane apropiate si ajungem sa spunem lucruri pe care, mai apoi, le regretam.

Pentru a nu ajunge in acest impas, incearca sa iti controlezi furia si nu reactiona impulsiv. Este dificil, dar cu exercitiu vei ajunge sa reactionezi mai echilibrat.

Incearca respiratia profunda sau chiar numaratul pana la zece. Desi cunosti foarte bine aceste sfaturi, din pacate rareori le pui si in practica.

 

Evita concluziile negative

Atunci cand suntem stresate si nervoase de o situatie, imediat in minte incep sa se deruleze scenarii negative. Tragem concluzii usor, de cele mai multe ori nefavorabile, si ne epuizam energia ajungand sa anticipam ce este mai rau.

Daca si atunci cand cineva nu iti raspunde la telefon ai tendinta sa te gandesti la un lucru negativ, urmareste-ti aceste reactii.

Inlocuieste constient si intentionat gandurile cu explicatii mai rationale: „nu l-a auzit” sau „este ocupata”. Incearca sa nu traduci comportamentul altora si sa iti dai astfel ocazia sa evaluezi mai obiectiv, evitand neintelegerile.

 

Relationeaza diferit cu persoanele dificile

De multe ori se intampla sa avem un coleg sau un sef care ne enerveaza. Nu ne place comportamentul lui sau faptul ca este mereu agitat, mereu stresat, mereu nervos.

Fa un exercitiu si imagineaza-ti cum ar fi sa fii in locul lui. Este greu sa intelegem deplin viata altora si luptele fiecaruia in parte.

Anumite comportamente sunt generate de dificultati care neapartinandu-ne, nu le percepem corect. Incearca sa definesti atitudinea respectiva si sa vii in completarea ei cu o explicatie care sa inceapa cu „trebuie sa fie dificil sa…”.

In cazul unui sef prea solicitant, iti poti spune „trebuie sa fie dificil sa ai atata presiune din partea superiorilor sa obtii performante”.

Faptul ca esti empatica nu scuza un comportament neplacut sau deplasat. Te ajuta insa sa intelegi perspectiva persoanei si sa accepti ca se comporta intr-un anumit fel datorita propriilor probleme.

Prin urmare, un comportament dificil spune mai multe despre persoana respectiva decat despre noi.

 

Nu ceda presiunilor

Ne putem trezi presate de anumite solicitari pe care nu stim cum sa le abordam. Pusa in aceasta situatie, evita sa dai un raspuns pripit si incearca sa obtii mai mult timp pentru a analiza cererea prin prisma nevoilor, dorintelor, abilitatilor si timpului tau.

Spune-ti ca te vei gandi la ceea ce ti s-a cerut, reducand astfel din presiunea resimtita. Orice situatie trebuie evaluata cu avantaje si dezavantaje, iar pentru acest lucru ai nevoie de timp.

In felul acesta iti poti da seama daca vrei sa schimbi cumva termenii solicitarii sau, pur si simplu, sa refuzi.

 

Controleaza stresul si anxietatea

Pentru a face fata situatiilor care genereaza stres si anxietate trebuie sa gasesti varianta care functioneaza pentru relaxarea ta. Probabil iti este cunoscuta spalarea fetei cu apa rece… aceasta are ca raspuns incetinirea batailor inimii cu pana la 25%. Astfel reactia fizica va fi diminuata.

De ajutor iti poate fi si o scurta plimbare in aer liber, daca o poti face. De asemenea, poti incerca si respiratia profunda, din diafragma.

Exista un exercitiu care spune sa inspiri adanc in timp ce numeri pana la opt, sa pastrezi aerul in piept cat numeri pana la cinci, sa expiri in pufaituri scurte numarand tot pana la opt si sa pastrezi diafragma golita de aer cat numeri pana la cinci.

Repetand acest exercitiu de cateva ori vei observa ca te ajuti singura sa te calmezi si sa continui activitatea cu un nivel redus al stresului.

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Cum să ai succes
Cum să ai succes

Chiar așa, cum să ai succes? Cum să faci bani? Succes în afaceri? Cum să îți iasă ceea ce îți propui? Ai nevoie de câteva calități, de trăsături de personalitate… Iată care sunt acestea.

Citeste
Ce este și cum previi sindromul de epuizare profesională
Ce este și cum previi sindromul de epuizare profesională

Multe ore peste program și sentimentul că nu îți ajung orele din zi… Sună cunoscut? Din păcate, pe termen lung, acest ritual are efecte neplăcute. Iată ce este și cum poți preveni sindromul de epuizare profesională.

Citeste
Cum planifici corect o schimbare de carieră
Cum planifici corect o schimbare de carieră

Ești nemulțumită de viața ta profesională? Te tentează ceva nou, dar îți este teamă să îți asumi riscurile? Iată cum planifici corect o schimbare de carieră.

Citeste
Terapia online chiar funcționează?
Terapia online chiar funcționează?

Programul încărcat nu-ți permite să ajungi la psiholog? Ai ales un terapeut, dar distanța e o problemă? Există și varianta mediului virtual, dar oare terapia online chiar funcționează? Iată câteva răspunsuri.

Citeste
Tehnici pentru a-ți depăși frica
Tehnici pentru a-ți depăși frica

Teama te paralizează și îți blochează acțiunile sau deciziile? Într-o anumită măsură e necesară, dar uneori trebuie să o controlăm. Iată câteva tehnici pentru a-ți depăși frica.

Citeste
Cronică de proteste: „Un individ se alătură unui grup pentru că îi împlinește o serie de nevoi din momentul respectiv“
Cronică de proteste: „Un individ se alătură unui grup pentru că îi împlinește o serie de nevoi din momentul respectiv“

Zile întregi de proteste și diferite scenarii ale manipulării. Cât de ușor este de manipulat o masă de oameni? Cum se schimbă indivizii când devin parte a unui grup? Răspunsuri de la Livia Caciuloiu, psihoterapeut.

Citeste