Ce așteptări să ai și ce așteptări să nu ai de la un psihoterapeut

Un psihoterapeut te poate ghida și susține în conflictele cu care te confrunți, descoperirea de sine sau vindecarea suferințelor. Iată totuși și ce nu face un psiholog.

Citește și:

Ce blocaje au oamenii care vin la psihoterapie

Cum să lucrăm cu visele proprii

Te gândești să apelezi la ajutorul unui psihoterapeut? Foarte bine faci. Înainte de toate, încearcă să aflii cât mai multe informații despre el, caută online sau cere recomandări, dacă este cazul. Faptul că tu ai decis să faci ceva pentru a te ajuta este cel mai important pas. Iată câteva lucruri care te vor sprijini în acest demers:

Poate suna redundant, dar este important să știi că un psihoterapeut este cel care a obținut și încă deține un atestat de liberă practică în acest sens, emis de Colegiul Psihologilor din România.

Este posibil ca atunci când suni pentru a face o programare, terapetul să nu poată răspunde (acesta fiind în timpul unei alte ședințe, sau în timpul unei ore de formare, sau poate la volan). O sugestie bună ar fi să trimiți un foarte scurt sms, doar cu numele tău și faptul că ai sunat pentru o programare și să te aștepți să fii sunată înapoi.

Majoritatea psihoterapeuților acceptă anulări sau amânări ale unei ședințe, dacă acestea sunt anunțate cu un avans rezonabil (24 sau 48 ore înainte de ora programată). Verifică procedura de anulare/amânare atunci când faci programarea.

Așteaptă-te ca limbajul, comportamentul și atitudinea psihoterapeutului să exprime respect la adresa persoanei tale și să solicite respect la adresa sa.

Psihoterapeutul este obligat să respecte principiile confidențialității, în limitele legii cărora se supune.

Cu toate acestea, pot exista situații excepționale în care terapeutul este obligat să furnizeze informații în legătură cu cazul tău. Dacă aceste situații nu ți se aduc la cunoștință, întreabă tu despre ele.

Așteaptă-te să ți se răspundă la întrebări legate de formarea profesională a psihoterapeutului, obiectivele terapiei, metodele folosite, costul, durata și frecvența ședințelor, limitele confidențialității.

De obicei, toate aceste răspunsuri sunt deja pregătite de psihoterapeut într-un document care-ți poate fi prezentat la prima ședință.

Un psihoterapeut responsabil va solicita, cu acordul tău, sprijin profesional din partea unui supervizor abilitat sau te va îndruma spre un alt coleg al său, atunci când consideră că pregătirea sa profesională nu îți este de ajutor sau că vă aflați într-un impas.

 

Ce nu face un terapeut

Sunt și lucruri care nu ar trebui să se întâmple din partea unui psihoterapeut sau într-o ședință de psihoterapie. Câteva dintre ele ar fi:

Inițierea sau acceptul contactelor sexuale sau a activităților erotice cu un client – acesta este un principiu al Codului Deontologic al profesiei de psiholog, încălcarea lui fiind incompatibilă cu desfășurarea oricăror activități atestate în certificatul de liberă practică al psihoterapeutului.

Depășirea cadrului terapeutic, de exemplu prin schimbarea frecventă a locației sau a orei de desfășurare a ședințelor, prin angajarea în convorbiri telefonice neexcepționale în timpul ședinței, prin inițierea sau acceptarea unor relații sociale, de natura non-sexuală, cu clientul sau apropiații acestuia.

Oferirea de suport emoțional prin metode din afara sferei profesiei de psiholog, cum ar fi practicile ritualice, lucrul cu energiile sau tehnicile divinatorii (rune, tarot, chiromanție).

Aceste practici pot funcționa sau nu pentru oricare dintre noi, dar acestea nu se desfășoară într-o ședință de psihoterapie.

Să nu te aștepți ca psihoterapeutul să ia decizii în locul tău sau să-ți spună pur și simplu ce ai de făcut! În general, ședința de psihoterapie este menită ca, împreună cu terapetul, să descoperiți ce obiective ar trebui urmărite și care este cea mai eficientă și potrivită cale pentru tine de a le atinge.

Momentele de auto-dezvăluire ale psihoterapetului, dacă acestea vor exista, vor fi foarte rare, alese de terapeut cu mare grijă și numai dacă acesta consideră că sunt benefice pentru tine.

Datorită specificului său, relația terapeutică este o relație separată și incomparabilă cu oricare alt tip de relație ai putea avea de-a lungul vieții, împărtășirea din viața personală a terapeutului nefiind necesară pentru calitatea alianței pe care o vei avea cu acesta.

Un psihoterapeut nu emite rețete medicale, acest lucru fiind în afara competențelor sale. Pentru aceste lucruri, ar fi indicat să mergi la medicul de familie sau la un psihiatru.

Acestea sunt doar câteva din așteptările pe care le poți avea sau pe care nu ar trebui să le ai de la un psihoterapeut.

Ce mai poți face pentru a te pregăti pentru psihoterapie este să citești puțin și din surse de specialitate (articole de profil, website-uri ale clinicilor și cabinetelor de psihologie, etc.) despre tipul de psihoterapie în care terapeutul este atestat și sa mergi o primă ședință cu inima și mintea deschise și, mai ales, cu toate întrebările legate de ce va însemna psihoterapia ta. Un psihoterapeut bun îți va răspunde întotdeauna!

 

De Elena Constantin, psiholog, psihoterapeut în formare și consilier pentru dezvoltare personală

Tel.: 0726.622.356

counselor.studio@gmail.com

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Când și de ce să spui te iubesc
Când și de ce să spui te iubesc

Sigur iubești pe cineva – un el, o ea, familia, prietenii. Dar cât de des le spui ceea ce simți? Îți face și ție bine, dar și lor, în plus relația devine mai puternică. Uite câteva cazuri.

Citeste
Supracompensarea prin muncă: indicii şi cauze
Supracompensarea prin muncă: indicii şi cauze

Muncești mult? Nu simți mari satisfacții, ba chiar oboseala se acumulează, dar parcă tot către muncă revii? Aflăm de la psihoterapeutul Daniela Stanciu ce înseamnă supracompensarea prin muncă și ce se află în spatele ei.

Citeste
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm

Echilibrul emoțional pare un lux pe care nu ni-l mai putem permite în ritmul pe care îl impune societatea și pe care majoritatea îl acceptă fără prea multă împotrivire. Avem nevoie de calm mai mult decât oricând, dar cum să ni-l (re)găsim? Iată câteva sfaturi utile.

Citeste
Ce așteptări să ai și ce așteptări să nu ai de la un psihoterapeut
Ce așteptări să ai și ce așteptări să nu ai de la un psihoterapeut

Un psihoterapeut te poate ghida și susține în conflictele cu care te confrunți, descoperirea de sine sau vindecarea suferințelor. Iată totuși și ce nu face un psiholog.

Citeste
Mici exerciții de mindfulness
Mici exerciții de mindfulness

Ce faci prima dată când te trezești? Care îți sunt obiceiurile? Primele momente ale zilei sunt cruciale pentru ceea ce urmează și pentru eficiența și liniștea sufletească. Uneori, nu  trebuie decât să fim mai atenți la actele cele mai banale ale cotidianului. Iată câteva exerciții de mindfulness de pus în practică.

Citeste
Cum ne sunt utile emoțiile negative
Cum ne sunt utile emoțiile negative

Încă de mici, suntem învățați că durerea, suferința, neplăcerea sunt de evitat. Ținta noastră a fost și rămâne să alergăm după emoțiile pozitive, care se pare că ar fi cheia fericirii. Dar emoțiile negative ne sunt extrem de utile și necesare. Iată de ce.

Citeste