Credinte si pareri: noi versus ceilalti

Probabil ca ne-am confruntat cu totii, la un moment dat al vietii noastre, cu sentimentul ca ne dorim ceva sau vrem sa actionam intr-o anumita directie, iar ceilalti cred ca e gresit sau sustin contrariul a ce ni se pare noua ca e bine. Iata cum putem gestiona lista de credinte si pareri proprii, precum si perspectiva celorlalti.

 

Credinte si pareri

Ruptura “ce cred eu ca e important pentru mine” versus “ce cred ceilalti” se produce cand ne dam seama, la un moment dat, ca poate am trait mai mult ce si-au dorit si ce au visat altii pentru noi, nu ceea ce ne-am dorit noi insine.

Deseori, ne formam anumite pareri despre ce e bine si ce e corect prin prisma a ce ni se spune inca din copilarie. De aceea, tindem sa ripostam cand observam un comportament diferit de credintele noastre, spunand “nu mi se pare normal” sau “e frumos sa…”.

E clar atunci ca exista o diferenta evidenta intre ce credem, unde ne situam noi si locul din care privesc ceilalti.

Mai mult, e posibil ca uneori sa incercam sa ne cream o imagine in concordanta cu ce vedem ca apreciaza ceilalti, imagine care nu e aliniata cu realitatea noastra interioara si cu modul in care suntem, de fapt.

Ca atare, cum putem sa ne impacam cu ce cred ceilalti? Cum sa nu ne lasam atrasi in negativitate, frustrare, dezamagire si credinta ca totul este impotriva noastra? Iata cateva modalitati.

 

Comunica-le celorlalti pozitia ta

Pentru a fi autentic cu tine si cu ceilalti, primul pas este sa comunici. Adica, sa pui la comun ce crezi si ce simti. Pentru ca ceilalti sa ne inteleaga, e nevoie sa punem lucrurile pe masa si sa spunem ce este important pentru noi.

Atentie, insa: modul in care comunicam este la fel de important. Este necesar sa ne exprimam parerile si credintele in mod ecologic, fara a ataca, ofensa sau judeca pozitia celorlalti.

Nu este o abordare tip “eu am dreptate, tu nu ai”, ci un moment in care vorbim despre noi afirmand ce este important pentru noi.

 

Negociaza-ti nevoile cu ceilalti

In stransa legatura cu necesitatea de a le face cunoscute altora parerile si credintele noastre este si atingerea unui acord care sa respecte nevoile noastre, dar sa nu le incalce pe ale celorlalti.

Atunci cand nu comunicam, apare revolta celorlalti. Clarificarea anumitor situatii ne ajuta ca unele decizii sa fie primite mai usor de catre cei din jur.

De exemplu, pentru cineva care isi doreste sa petreaca mai mult timp cu familia, dar are un program de munca extrem de incarcat, ce presupune ore in plus la birou, comunicarea acestei nevoi partenerilor, colegilor sau conducerii, este necesara.

Indiferent de natura urgentelor familiale, viata personala nu trebuie dezbatuta. In schimb, putem explica nevoia ca pentru o perioada sa ne schimbam programul de munca, eventual compensand in alte moduri.

De exemplu, putem pleca mai devreme de la birou, dar putem deasemenea sa venim mai devreme sau lucra de acasa.

Aducand celorlalti la cunostinta motivele unui anumit comportament, anuntandu-i in prealabil, evitam eventualele evaluari negative.

 

Tine-te de obiceiurile nou deprinse

Dupa ce am internalizat noile atitudini, e important sa le si mentinem pana le transformam in obiceiuri si intr-un mod de a ne uita la lucruri, in general. Rutina e cel mai mare inamic al schimbarii.

Vechile procese ne pot trage inapoi foarte usor, daca nu ne propunem sa facem regulat exercitii cu noi insine si sa aplicam in continuare, cu perseverenta, ceea ce am deprins.

In esenta, toti oamenii sunt buni. Daca apar diferente intre ce simtim noi si ce cred ceilalti, asta se intampla, in general, din necunoastere. Daca ii punem pe ceilalti in tema, ei au o capacitate mare de toleranta si acceptare.

In plus, chiar daca ne surprindem intr-un dezacord care ni se pare ireconciliabil cu ceilalti, vom vedea ca lucrurile devin mai usoare atunci cand suntem in echilibru cu noi insine, cand stim cine suntem si care este directia pe care vrem sa o urmam.

 

De Lilia Dicu, Daring Executive Coach

www.liliadicu.ro

lilia@liliadicu.ro

Foto: 123rf.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție

Depresia este susținută de un sentiment general de vinovăție. Iată motivele pentru care acesta devine copleșitor și ce putem face.

Citeste
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou

Vrei să te bucuri mai mult de viață? Sa elimini stresul și să ai o mai bună igienă emoțională? Apelează cu încredere la mindfulness.

Citeste
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit

Mindfulness nu e magie, ci o tehnică cu solidă bază științifică care ne ajută să fim mai fericiți, să dezvoltăm relații armonioase cu cei din jur și să fim mai bine cu noi înșine.

Citeste
Indicii dacă ai sau nu agorafobie
Indicii dacă ai sau nu agorafobie

O cunoaștem drept teama de mulțimi, dar se extinde și către alte zone precum teama de a merge cu metroul ori de a zbura cu avionul. Care sunt simptomele agorafobiei și cum ne putem vindeca, explică psihoterapeutul Roxana Arion.

Citeste
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă

Stai prea mult în casă din motive temeinice? Atunci poate fi o provocare să scapi de plictiseală. Iată câteva idei.

Citeste
Dependența: un mod nociv de a face față problemelor
Dependența: un mod nociv de a face față problemelor

Nu toți ajungem să dezvoltăm o dependență. Printre factorii implicați apar educația, mediul familial, temperamentul, resursele personale. Iată cum o combatem.

Citeste