Cum învăţăm să ne acceptăm vulnerabilităţile

Datorită temerilor, ne-am obișnuit să ne ascundem vulnerabilitățile. Iată de ce este important să le acceptăm noi înșine, în primul rând.

Citește și:

Învață să spui NU! Cum să ai un comportament asertiv

5 sentimente care ne sabotează

În zilele noastre, când competitivitatea este importantă, se întâmplă să manifestăm tendinţa de a ne ascunde sau nega vulnerabilităţile, ceea ce poate deveni însă împovărător sau chiar chinuitor pentru noi.

Putem observa acest lucru dacă ne luăm un răgaz şi facem o listă cu costurile şi beneficiile generate de ascunderea sau negarea vulnerabilităţilor.

În acelaşi timp, realizând aceasta analiză vom fi mai motivate să avem acţiuni constante în direcţia acceptării noastre ca întreg!

A-ţi accepta vulnerabilităţile înseamnă să recunoşti firescul, naturalul, să admiţi că eşti o fiinţă umană, cu părţi luminoase şi cu părţi mai întunecate.

Acest lucru poate fi ilustrat sugestiv pornind de la ceea ce spune Lucian Blaga: “Un personaj alcătuit numai din lumini, fără umbre, nu are plasticitate, nu e viu. În viaţă e ca şi în desen.”

Pentru a identifica umbrele noastre, e util să ne aplecăm cu atenţie asupra acelor aspecte care nu ne plac la persoanele din jurul nostru.

Deşi la prima vedere poate părea neverosimil, am putea observa că acele aspecte ne aparţin şi nouă într-o măsură mai mare sau mai mică, într-o formă similară sau poate deghizată, manifestându-se în aceeaşi arie a vieţii sau într-o cu totul altă zonă!

De exemplu, mă supără foarte tare agresivitatea şefului meu, care ţipă la mine şi mă jigneşte. În acelaşi timp, îmi manifest şi eu agresivitatea într-o manieră pasivă, nerespectând termenele limită, prezentând „n” justificări pentru faptul că nu mi-am îndeplinit o anumită sarcină etc.

Pe măsură ce conştientizezi şi accepţi cu seninătate aceste umbre, faci paşi către creşterea ta personală!

Învăţăm să ne acceptăm vulnerabilităţile renunţând la perfecţionism. E firesc să ne dorim să facem lucrurile mai bine, să ne realizăm potenţialul deplin.

E foarte important însă să facem diferenţa între excelenţă şi perfecţionism! Şi, într-o manieră foarte concisă, am puteam spune că excelenţa presupune entuziasm, bucurie şi curajul de a fi vulnerabil.

În spatele perfecţionismului stă teama de greşeală, şi căutarea neîncetată a succesului, fără “a-ţi permite luxul” de a te bucura de ceea ce ai realizat.

Perfecţionismul emoţional presupune dorinţa foarte puternică de a-ţi controla emoţiile, Dar oare o persoană puternică este aceea care caută neîncetat să deţină controlul, să pară perfectă sau este aceea care este autentică şi are curajul de a-şi accepta vulnerabilitatea?

Excelenţa în plan emoţional înseamnă să-ţi accepţi şi emoţiile negative, să le observi cu atenţie şi să vezi care este semnalul de alarmă tras de acestea. Şi presupune o bună gestionare a emoţiilor, fără teama de a fi vulnerabilă şi de a împărtăşi cu ceilalţi ceea ce simţi.

E important să observăm şi gândurile noastre, pentru că dacă acestea sunt disfuncţionale, de tipul “Dacă sunt vulnerabilă, nu merit sa fiu iubită.”, “Trebuie să-mi controlez emoţiile, să fiu o persoană puternică”, “Trebuie neapărat să fiu perfectă.”, atunci pot apărea emoţii intense precum furia şi vinovăţia.

Cu exerciţiu şi perseverenţă, putem înlocui aceste gânduri cu unele funcţionale. În felul acesta, ne putem permite să fim imperfecte şi vulnerabile şi în acelaşi timp să ne bucurăm de lucrurile frumoase din viaţa noastră!

 

De Daniela Stanciu, psihoterapeut cognitiv-comportamental, competenţe în terapia sistemică: cuplu, copil, familie

Tel.: 0745.089.985

office@aventuradezvoltarii.com

www.aventuradezvoltarii.com

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ce este și ce nu este sănătatea emoțională
Ce este și ce nu este sănătatea emoțională

Sănătatea emoțională ne ajută să trăim vieți mai împlinite și să avem o relație mai bună atât cu noi înșine, cât și cu cei din jurul nostru. Dar cum arată oamenii sănătoși emoționali? Ce avem de făcut pentru a ajunge acolo?

Citeste
Îți este rău fizic și nu știi ce ai? Poate fi o teamă inconștientă
Îți este rău fizic și nu știi ce ai? Poate fi o teamă inconștientă

Dacă în copilărie ai simțit teamă de abandon sau față de figurile autoritare, ea poate face parte și din psihicul tău adult. Uneori, aceasta duce la somatizări la nivel fizic. Iată cum.

Citeste
De ce înjurăturile au rol terapeutic
De ce înjurăturile au rol terapeutic

Nu cred că există om pe lumea asta care să nu fi înjurat vreodată – poate călugării tibetani crescuți de mici la mânăstire, dar, și ei, cine știe ce au zis uneori în gând… Că suntem în trafic, ne-am lovit de pat la degetul mic ori o problemă de serviciu ne scoate din minți, scoatem la iveală arsenalul creativ sau concret de injurii. Când ne ajută asta și când nu?

Citeste
Cum învăţăm să ne acceptăm vulnerabilităţile
Cum învăţăm să ne acceptăm vulnerabilităţile

Datorită temerilor, ne-am obișnuit să ne ascundem vulnerabilitățile. Iată de ce este important să le acceptăm noi înșine, în primul rând.

Citeste
Tulburarea obsesiv-compulsivă: manifestări şi remedii
Tulburarea obsesiv-compulsivă: manifestări şi remedii

Mulți dintre noi au experimentat anxietatea dată de gânduri obsesive. Iată cum identificăm tulburarea obsesiv-compulsivă pentru a lua măsurile potrivite pentru noi

Citeste
Dezvoltare personală: 3 lucruri pe care nu e niciodată târziu să începi să le faci
Dezvoltare personală: 3 lucruri pe care nu e niciodată târziu să începi să le faci

Ești responsabilă de propria dezvoltare personală, iar acest lucru înseamnă să rămâi mereu deschisă oportunităților de a te dezvolta. Iată de ce niciodată nu e prea târziu să faci schimbări.

Citeste