Cum invatam sa primim un compliment

Desi pare greu de imaginat, multe persone nu stiu sa accepte un compliment. Iata cum ne putem relaxa, iesind din acest blocaj.

 

Diferente de gen

Statistica ne arata ca, in mod mai frecvent, femeile sunt cele carora le este mai dificil sa accepte complimentele in comparatie cu barbatii.

Se simt stanjenite si, de multe ori, evita sa le accepte sau chiar le resping. De ce aceste diferente de gen? Un studiu recent facut ne dezvaluie faptul ca, in urma despartirii de partener, daca sunt intrebati a cui a fost vina, tendinta barbatilor este de-a o externaliza iar a femeilor de-a o internaliza.

Adica, femeile tind sa se invinovateasca si sa se indoiasca de propria valoare, pe cand barbatii, nu.

Acest studiu atrage atentia asupra aspectelor care difera in functie de apartenenta la sex, fiind importante si edificatoare pentru a intelege de ce femeilor le este mai dificil sa accepte complimente.

De regula, femeile sunt extreme de atente la detalii (pe care domnii nici nu le sesiseaza), ele facandu-si complexe pentru ceva ce in ochii celuilalt este insesizabil.

Femeile se autoculpabilizeaza mult mai rapid si mai usor si, la fel de usor, se indoiesc de propria valoare.

 

De ce nu putem accepta complimente

Un raspuns este acela ca nu stim, nu am fost educati cum sa acceptam un compliment. Nefiind in deprinderea noastra devine o situatie noua si, deci, stanjenitoare.

In primul rand, nu ne identificam cu mesajul transmis. Imaginea pe care noi o avem despre propria persoana, fie ca vine din pareri introiectate, fie ca tine de constructe dobandite in maturitate, nu coincide cu ceea ce credem despre propria persoana.

Este posibil sa nu ne permitem sa acceptam un compliment, sa nu stim cum sa facem acest lucru sau sa fim pur si simplu stanjeniti.

Totodata, este posibil sa fi fost invatati sa nu cerem si sa nu primim (sfaturile primite in copilarie se sedimenteaza si se extind devenind norme folosite in traiectoria vietii).

Sunt situatii in care devenim susceptibili, ne temem sa nu fie un fals compliment in spatele caruia sa se ascunda, de fapt, o intentie malitioasa.

In cele mai dificile situatii, nu ne place propria persoana si nu putem accepta ca altora le-ar putea placea.

 

Respingerea complimentelor

Feluri in care respingem un compliment pot varia de la o persoana la alta si chiar de la o situatie la alta, putand sa-l negam fie direct, fie intr-o maniera indirecta.

Spre exemplu, o forma indirecta de a respinge un compliment este aceea de a divaga de la subiect sau chiar a-l devia in cu totul alta directie.

Alta maniera indirecta de a respinge un compliment poate fi o gestica de anulare (gestul mainii care exprima “nu-i adevarat, termina cu prostiile!”, incrucisarea bratelor sau picioarelor, clatinarea din cap in sens de negare etc).

Autoironia, explicatiile elaborate care sa justifice (non)meritarea unui compliment se inscriu si ele pe lista felurilor in care se poate respinge un compliment.

De asemenea, ” rasul nervos” si sarcasmul sunt considerate metode indirecte de respingere.

 

Cum ne antrenam abilitatea de a recepta

Pentru a sti sa primim, in primul rand trebuie sa stim sa oferim. Iti propun urmatorul exercitiu: cand te intalnesti cu o persoana priveste-o atent, cu mai mare interes si cu mai mare atentie decat pana atunci.

Fii cu inima deschisa si intentii pozitive. Ce are frumos persoana respectiva? Alege doua sau trei aspecte pozitive si comunica-i-le! Poti identifica trasaturi fizice, atitudinale sau morale.

Complimentele pot varia de la „cat de bine arati azi” la „ imi place optimismul tau” sau „imi inspiri o stare pozitiva” etc.

Este important sa te concentrezi pe aspecte pozitive in care sa crezi si sa le exprimi cu autenticitate. Repeta exercitiul zilnic, cu cel putin o persoana.

Vei descoperi astfel puterea de a darui. Vei vedea ce efect are un mic, banal compliment. Si, pe langa bucuria pe care ti-o aduce daruirea, iti va usura si procesul primirii.

De ce? Pentru ca odata ce tu vei imparti complimente cu inima sincera, nu vei mai suspecta ca ceilalti nu o fac din acelasi motiv.

Nu vei mai simti nonechitabilitatea intre a da si a primi. Si, in plus, vei fi mai fericita ca ai daruit, ti se va schimba starea de spirit si astfel vei putea primi cu mai multa usurinta.

 

Autoanaliza

E important sa ne autoanalizam realist si sa observam cand avem tendinta de a respinge complimente si in ce fel o facem.

Ulterior analizei putem trece la actiune. Iar acest lucru poate insemna in primul rand sa il privim in ochi pe cel care ne ofera un compliment, sa nu evitam contactul vizual.

Sa ne retinem gandurile suspicioase, in definitiv… ce avem de pierdut? Chiar daca ofertantul vrea doar sa fie politicos, ramane o actiune pozitiva, utila si benefica.

Sa ascultam cu atentie ce ne spune si sa-i zambim celui care ne complimenteaza. Un simplu “multumesc!” este suficient, este de preferat sa nu incercam sa explicam de ce meritam complimentul care deja ne-a fost oferit.

Cu totii avem parti bune, frumoase care merita observate de cei din jur, asadar fiti relaxati, primiti, fiti recunoascatori si invatati sa va bucurati!

 

De Daria Martin, psiholog

Clinica de Anestezie si Terapie Intensiva, Spitalul Clinic Judetean Timisoara

dariaevelin@gmail.com

Tel.: 0721.409.768

Foto: 123rf.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Vrei să schimbi un obicei nesănătos? Soluția nu este să renunți la el...
Vrei să schimbi un obicei nesănătos? Soluția nu este să renunți la el…

Fiecare dintre noi poate numi cel puțin un obicei nesănătos la care vrea să renunțe. Dar nu e simplu, nu? Asta și pentru că am abordat greșit schimbarea. Iată o perspectivă nouă.

Citeste
Cum ne dă încredere în sine sentimentul de apartenență
Cum ne dă încredere în sine sentimentul de apartenență

Dependența de cineva nu este deloc benefică, dar să ai acel sentiment de apartenență îți poate schimba viața complet, și numai în bine. Uite cum.

Citeste
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție

Depresia este susținută de un sentiment general de vinovăție. Iată motivele pentru care acesta devine copleșitor și ce putem face.

Citeste
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou

Vrei să te bucuri mai mult de viață? Sa elimini stresul și să ai o mai bună igienă emoțională? Apelează cu încredere la mindfulness.

Citeste
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit

Mindfulness nu e magie, ci o tehnică cu solidă bază științifică care ne ajută să fim mai fericiți, să dezvoltăm relații armonioase cu cei din jur și să fim mai bine cu noi înșine.

Citeste
Indicii dacă ai sau nu agorafobie
Indicii dacă ai sau nu agorafobie

O cunoaștem drept teama de mulțimi, dar se extinde și către alte zone precum teama de a merge cu metroul ori de a zbura cu avionul. Care sunt simptomele agorafobiei și cum ne putem vindeca, explică psihoterapeutul Roxana Arion.

Citeste