Învață să ai răbdare cu tine însăți

Deseori avem așteptări prea mari de la noi însene. Ne stabilim prea multe termene limită și uităm cât de important este să avem răbdare. Iată câteva exerciții utile.

Citește și:

7 exemple de persoane toxice de care să te îndepărtezi

Cum să ne înțelegem și asumăm propriile alegeri

Grăbește-te „încet”

Toate ca toate, dar cel mai greu este să nu ne pierdem răbdarea în situații limită. Dar cum ne controlăm pe noi însene, atunci când ne pierdem răbdarea în lucrurile mărunte, în detaliile care ar trebui să facă diferența?

Primul lucru pe care este necesar să-l faci în viața ta este să reduci viteza. Pe repede înainte respirăm, mâncăm, muncim, iubim, dormim și, nu în ultimul rând, așteptăm să ni se întâmple lucrurile pe care ni le dorim în viețile noastre. A ne grăbi încet este o artă, pe care din fericire o putem integra în viețile noastre.

Exercițiu: Încearcă zi de zi să faci un lucru care ți se pare inutil. Însă da-ți voie să îl repeți de cel puțin 20 de ori, fără să te grăbești (de ex. deschide o carte și închide-o de 20 de ori, împachetează o cămașa și despacheteaz-o de 20 de ori). Astfel, mintea ta și rețelele neuronale își vor forma noi mecanisme de a „face lucruri noi”.  

 

Privește copilul din tine

Imaginează-ți că ești copil. Poate că ești deja părinte și îți este mai ușor, fiind angrenat în viața de zi de zi copilului tău. Dacă nu, fă te rog un exercițiu de imaginație în care te vezi copil, în jurul vârstei de 3-4 ani. Ești mereu zâmbitoare, relaxată, degajată, fără griji.

Dacă vrei ceva ceri, iar dacă nu îți iese ceva mai încerci până reușești. Cum ți se pare? Rămâi în acest joc preț de câteva minute. Observă apoi cât de dură ești cu tine ca adult. Fă un pas în spate și, de fiecare dată când nu ai suficientă răbdare cu tine, adu-ți aminte să îți imaginezi că ești din nou copil. Nu-i așa că e frumos și ușor apoi, să ai răbdare cu tine?

 

Trăiești ca să repiri sau respiri ca să trăiești?

Nu mai este un secret că modul în care respirăm este important în dublu sens: ne oxigenăm creierul și ne liniștim mintea pentru a avea o stare de bine.

A ne îmbunătăți stilul în care respirăm, ne centrează în interiorul nostru, ne face să devenim mai prezente, ne ajută să ne menținem un echilibru și o stare de minfulness. A respira conștient înseamnă a ne concentra atenția pe inspirație și expirație, fără a ne grăbi, focalizându-ne atenția numai pe procesul în sine.

Exercițiu: Închide ochii, așează-te comod într-o poziție relaxantă. Începe prin a respira încet și fii atentă la aerul ușor rece care îl inspiri. Acum expiră și fii atentă la aerul cald pe care corpul tău îl eliberează.

Repetă de 10 ori acest exercițiu în fiecare dimineață după ce te-ai trezit și în fiecare seară înainte să adormi. Vei deveni mai relaxată și vei observă că ești mult mai răbdătoare zilnic.

 

Dă o pauză gândurilor tale

Zilnic, fiecare dintre noi avem vreo 60000 de gânduri, asta însemnând că ne trec prin minte aproximativ 40 de gânduri pe minut. Wow! Nu v-ați fi imaginat că sunt atât de multe, nu-i așa? Și mai interesant este faptul că spre deosebire de bărbați, femeile rostesc pe zi vreo 5000 de cuvinte, în comparație cu cele 2000 de cuvinte ale sexului opus. Haideți să punem câteva filtre gândurilor care ne fac să ne pierdem răbdarea.

Exercițiu: Ține un jurnal și notează în fiecare zi în el: 5 lucruri pentru care ești recunoscătoare, 5 lucuri care te-au făcut fericită și 5 lucruri noi pe care le-ai făcut în ziua respectivă.

În final, scrie o frază pentru tine prin care îți mulțumești pentru ziua respectivă. Este un exercițiu care ne face mai atente la noi și la lucrurile din jurul nostru, pe care de cele mai multe ori, în agitația cotidiană, ajungem să le facem robotic, fără a le da sens și scop. Evident, poți alege un jurnal care să  iti placă, atractiv, care să îți ofere o stare de bine atunci când îl vezi și îl deschizi.

 

De Ioana Andreea Nițică, psiholog clinician

Tel.: 0743.162.914

ioana.nitica@yahoo.com

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
De ce înjurăturile au rol terapeutic
De ce înjurăturile au rol terapeutic

Nu cred că există om pe lumea asta care să nu fi înjurat vreodată – poate călugării tibetani crescuți de mici la mânăstire, dar, și ei, cine știe ce au zis uneori în gând… Că suntem în trafic, ne-am lovit de pat la degetul mic ori o problemă de serviciu ne scoate din minți, scoatem la iveală arsenalul creativ sau concret de injurii. Când ne ajută asta și când nu?

Citeste
Cum devine narcisismul o formă de autosabotare
Cum devine narcisismul o formă de autosabotare

De câte ori nu ai auzit: „Eu știu cel mai bine, eu sunt cel mai grozav, nimeni nu este așa de bun ca mine“ sau „nici nu știe ce a pierdut, nu o să găsească alta ca mine“. Narcisismul iese la iveală ca să ne protejeze, dar, de fapt, este o formă de autosabotare. Iată de ce.

Citeste
Tulburarea obsesiv-compulsivă: manifestări şi remedii
Tulburarea obsesiv-compulsivă: manifestări şi remedii

Mulți dintre noi au experimentat anxietatea dată de gânduri obsesive. Iată cum identificăm tulburarea obsesiv-compulsivă pentru a lua măsurile potrivite pentru noi

Citeste
Învață să ai răbdare cu tine însăți
Învață să ai răbdare cu tine însăți

Deseori avem așteptări prea mari de la noi însene. Ne stabilim prea multe termene limită și uităm cât de important este să avem răbdare. Iată câteva exerciții utile.

Citeste
Poți identifica un psihopat după preferințele muzicale
Poți identifica un psihopat după preferințele muzicale

Nu este ușor să identifici un psihopat, de aceea cercetătorii dau mai multă atenție metodelor prin care aceștia ar putea fi reperați. Preferințele muzicale par să fie un criteriu.

Citeste
Cum te ajută inteligența emoțională să ai un salariu mai mare
Cum te ajută inteligența emoțională să ai un salariu mai mare

Știai că inteligența emoțională te ajută să te afirmi și să avansezi profesional? Dacă vrei un salariu mai mare, investește în ea. Iată rolul acesteia și beneficiile aduse.

Citeste