Cum să renunți la scenarii negative și îngrijorări nefondate

Prea multe știri despre catastrofe, probleme sau situații neprevăzute, pe fondul anxietății personale, ne declanșează o serie de scenarii negative. Iată cum putem renunța la îngrijorările nefondate.

Citește și:

De ce e indicat să renunți la postura de victimă

3 semne că suferi de anxietate socială

Mulți dintre noi suferă de anxietate. Unii sunt atât de obișnuiți cu ea încât pare o parte importantă din cine sunt. Se descriu drept sensibili sau mai fricoși sau, chiar, prevăzători. Iar o parte dintre ei, tind către catastrofizare și scenarii negative.

Evident, nivelurile foarte crescute de anxietate sunt extrem de neplăcute, mai ales dacă încercăm să o controlăm și reducem cât mai repede. Iar astfel de persoane pot avea un tipar de gândire defectuos.

Dacă, spre exemplu un medic le spune că este necesar să facă o testare, își vor imagina cel mai negativ scenariu cu putință, asfel încât să resimtă mai pronunțat starea de eliberare când acesta este infirmat.

Logic, nu este rău să iei în calcul toate opțiunile, chiar și pe cele neplăcute. Dar stresul pronunțat, îi determină pe acești anxioși să apeleze la diverse surse pentru a se calma: sfaturile altora, site-urile web, incurajări de peste tot.

Odată ce primesc asigurările dorite, se liniștesc. Din păcate, este un cerc vicios din care nu ies. Iar catastrofizarea și îngrijorările nefondate devin un obicei.

Eliberarea anxietății cu sprijinul celorlalți este temporară, iar singura soluție eficientă este să preluăm controlul asupra anxietății noastre. Dar cum facem asta?

 

Acceptă-te

Anxietatea este o energie, deci dacă ești o persoană anxioasă înseamnă că ai resurse în acest sens. De ce să irosești energia în mod negativ, simțindu-te inconfortabil și pregătindu-te pentru situații puțin probabil să se petreacă?

Caută activități care te relaxează și în care poți investi benefic acest surplus de energie: fă exerciții fizice în mod regulat, învață lucruri noi, (re)găsește-ți un hobby.

Important este să faci ceva în acest sens și să nu desconsideri toate sfaturile ca fiind inutile în cazul tău. Întâi încearcă și vezi ce funcționează pentru tine.

 

Preia controlul

Știi că nu te poți opri din această stare de îngrijorare, așadar învață să o programezi. Pare amuzant? Este un exercițiun eficient. Începe prin a aloca acestor gânduri o jumătate de oră zilnic.

Scrie într-un jurnal grijile tale specifice și acordă-te un grad de intensitate de la 1 la 10 estimând astfel cum te face să te simți fiecare scenariu negativ în parte. Apoi listează toate explicațiile posibile pentru îngrijorarea ta în ordinea probabilităților să fie corecte.

După acest exercițiu, revino la îngrijorarea de la care ai pornit și dă-i un nou scor de la 1 la 10. Treptat vei putea reduce intensitatea anxietății și timpul alocat zilnic acestor exerciții.

 

Schimbă rolurile

Este un exercițiu simplu prin care înveți să te bazezi mai mult pe tine și mai puțin pe cei din jur. Imaginează-ți că nu este problema ta, cea care îți crește nivelul de anxietate, ci a celei mai bune prietene. Aceasta vine la tine și îți solicită ajutorul.

Ce îi spui pentru a o liniști? Dacă îți este mai simplu, poți scrie aceste răspunsuri într-un jurnal.

Vei vedea că îți poți privi problema mai obiectiv și poți fi mai detașată. Totodată, descoperi că tu ai resursele necesare pentru a te ajuta.

 

La fel de important este și să înveți să amâni primirea asigurărilor. Atunci când anxietatea se declanșează puternic, nevoia de a primi o asigurare apare instant. Doar așa putem diminua ce simțim. Dar putem încerca să amânăm această tendință.

Pentru început, și două minute sunt suficiente. Concentrează-te în acest timp asupra respirației tale. Respiră atent, rar, inspirând adânc și expirând treptat.

Vei vedea că în timp va crește intervalul pe care îl poți susține până la căutarea asigurării din exterior.

Combinate, aceste metode îți vor fi utile în acceptarea și reducerea anxietății asociate scenariilor negative, catastrofizării și îngrijorărilor inutile.

Foto: shutterstock.com

 

 

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
(P) Caracteristicile comune ale femeilor de afaceri de succes
(P) Caracteristicile comune ale femeilor de afaceri de succes

Deși fiecare minte este o lume, se pare că întotdeauna […]

Citeste
Cum să ne acceptăm propria suferință
Cum să ne acceptăm propria suferință

E greu de conceput cum am putea să ne acceptăm propria suferință, când primul impuls este de a scăpa de ea, de a o depăși. Nu poate fi evitată, oricât ne-am dori, dar poate fi abordată cu mai multă înțelegere din partea noastră.

Citeste
Suferința provocată de secretele de familie
Suferința provocată de secretele de familie

Secretele de familie sunt întotdeauna încărcate de apăsare și, chiar dacă nu recunoaștem, de anxietate. Puterea lor crește pe măsură ce ne străduim să le ascundem, iar nemărturisirea lor poate provoca suferință de-a lungul mai multor generații.

Citeste
Cum să renunți la scenarii negative și îngrijorări nefondate
Cum să renunți la scenarii negative și îngrijorări nefondate

Prea multe știri despre catastrofe, probleme sau situații neprevăzute, pe fondul anxietății personale, ne declanșează o serie de scenarii negative. Iată cum putem renunța la îngrijorările nefondate.

Citeste
Te joci cu părul? Ce mesaj psihologic transmiți
Te joci cu părul? Ce mesaj psihologic transmiți

Atunci când cineva stă de vorbă cu tine, nu te poți abține să nu-ți atingi părul, să nu te joci cu el, să nu ți-l aranjezi? Uite ce mesaj psihologic transmiți! E cazul să te oprești…

Citeste
Ce este medierea și la ce este ea folositoare
Ce este medierea și la ce este ea folositoare

Medierea, un proces care uneori sună prea tehnic, dar nu este. În esență, el e… împăcarea unor certăreți. Fie că ei sunt copii, părinți sau companii cu interese mari de business. Unul dintre cei care fac mediere la cel mai înalt nivel este Bruno Demaille, un francez care trăiește la București, și pe el l-am întrebat ce și cum e cu medierea…

Citeste