Cum să renunți la scenarii negative și îngrijorări nefondate

Prea multe știri despre catastrofe, probleme sau situații neprevăzute, pe fondul anxietății personale, ne declanșează o serie de scenarii negative. Iată cum putem renunța la îngrijorările nefondate.

Citește și:

De ce e indicat să renunți la postura de victimă

3 semne că suferi de anxietate socială

Mulți dintre noi suferă de anxietate. Unii sunt atât de obișnuiți cu ea încât pare o parte importantă din cine sunt. Se descriu drept sensibili sau mai fricoși sau, chiar, prevăzători. Iar o parte dintre ei, tind către catastrofizare și scenarii negative.

Evident, nivelurile foarte crescute de anxietate sunt extrem de neplăcute, mai ales dacă încercăm să o controlăm și reducem cât mai repede. Iar astfel de persoane pot avea un tipar de gândire defectuos.

Dacă, spre exemplu un medic le spune că este necesar să facă o testare, își vor imagina cel mai negativ scenariu cu putință, asfel încât să resimtă mai pronunțat starea de eliberare când acesta este infirmat.

Logic, nu este rău să iei în calcul toate opțiunile, chiar și pe cele neplăcute. Dar stresul pronunțat, îi determină pe acești anxioși să apeleze la diverse surse pentru a se calma: sfaturile altora, site-urile web, incurajări de peste tot.

Odată ce primesc asigurările dorite, se liniștesc. Din păcate, este un cerc vicios din care nu ies. Iar catastrofizarea și îngrijorările nefondate devin un obicei.

Eliberarea anxietății cu sprijinul celorlalți este temporară, iar singura soluție eficientă este să preluăm controlul asupra anxietății noastre. Dar cum facem asta?

 

Acceptă-te

Anxietatea este o energie, deci dacă ești o persoană anxioasă înseamnă că ai resurse în acest sens. De ce să irosești energia în mod negativ, simțindu-te inconfortabil și pregătindu-te pentru situații puțin probabil să se petreacă?

Caută activități care te relaxează și în care poți investi benefic acest surplus de energie: fă exerciții fizice în mod regulat, învață lucruri noi, (re)găsește-ți un hobby.

Important este să faci ceva în acest sens și să nu desconsideri toate sfaturile ca fiind inutile în cazul tău. Întâi încearcă și vezi ce funcționează pentru tine.

 

Preia controlul

Știi că nu te poți opri din această stare de îngrijorare, așadar învață să o programezi. Pare amuzant? Este un exercițiun eficient. Începe prin a aloca acestor gânduri o jumătate de oră zilnic.

Scrie într-un jurnal grijile tale specifice și acordă-te un grad de intensitate de la 1 la 10 estimând astfel cum te face să te simți fiecare scenariu negativ în parte. Apoi listează toate explicațiile posibile pentru îngrijorarea ta în ordinea probabilităților să fie corecte.

După acest exercițiu, revino la îngrijorarea de la care ai pornit și dă-i un nou scor de la 1 la 10. Treptat vei putea reduce intensitatea anxietății și timpul alocat zilnic acestor exerciții.

 

Schimbă rolurile

Este un exercițiu simplu prin care înveți să te bazezi mai mult pe tine și mai puțin pe cei din jur. Imaginează-ți că nu este problema ta, cea care îți crește nivelul de anxietate, ci a celei mai bune prietene. Aceasta vine la tine și îți solicită ajutorul.

Ce îi spui pentru a o liniști? Dacă îți este mai simplu, poți scrie aceste răspunsuri într-un jurnal.

Vei vedea că îți poți privi problema mai obiectiv și poți fi mai detașată. Totodată, descoperi că tu ai resursele necesare pentru a te ajuta.

 

La fel de important este și să înveți să amâni primirea asigurărilor. Atunci când anxietatea se declanșează puternic, nevoia de a primi o asigurare apare instant. Doar așa putem diminua ce simțim. Dar putem încerca să amânăm această tendință.

Pentru început, și două minute sunt suficiente. Concentrează-te în acest timp asupra respirației tale. Respiră atent, rar, inspirând adânc și expirând treptat.

Vei vedea că în timp va crește intervalul pe care îl poți susține până la căutarea asigurării din exterior.

Combinate, aceste metode îți vor fi utile în acceptarea și reducerea anxietății asociate scenariilor negative, catastrofizării și îngrijorărilor inutile.

Foto: shutterstock.com

 

 

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ai vrea să nu mai simți emoții negative? Află că îți sunt benefice
Ai vrea să nu mai simți emoții negative? Află că îți sunt benefice

Nu te-ai gândi că poți avea și beneficii de pe urma unor emoții negative, nu-i așa? Iată de ce nu totul trebuie să fie despre optimism și zâmbete.

Citeste
Ce este și ce nu este sănătatea emoțională
Ce este și ce nu este sănătatea emoțională

Sănătatea emoțională ne ajută să trăim vieți mai împlinite și să avem o relație mai bună atât cu noi înșine, cât și cu cei din jurul nostru. Dar cum arată oamenii sănătoși emoționali? Ce avem de făcut pentru a ajunge acolo?

Citeste
Îți este rău fizic și nu știi ce ai? Poate fi o teamă inconștientă
Îți este rău fizic și nu știi ce ai? Poate fi o teamă inconștientă

Dacă în copilărie ai simțit teamă de abandon sau față de figurile autoritare, ea poate face parte și din psihicul tău adult. Uneori, aceasta duce la somatizări la nivel fizic. Iată cum.

Citeste
Cum să renunți la scenarii negative și îngrijorări nefondate
Cum să renunți la scenarii negative și îngrijorări nefondate

Prea multe știri despre catastrofe, probleme sau situații neprevăzute, pe fondul anxietății personale, ne declanșează o serie de scenarii negative. Iată cum putem renunța la îngrijorările nefondate.

Citeste
Cum devine narcisismul o formă de autosabotare
Cum devine narcisismul o formă de autosabotare

De câte ori nu ai auzit: „Eu știu cel mai bine, eu sunt cel mai grozav, nimeni nu este așa de bun ca mine“ sau „nici nu știe ce a pierdut, nu o să găsească alta ca mine“. Narcisismul iese la iveală ca să ne protejeze, dar, de fapt, este o formă de autosabotare. Iată de ce.

Citeste
Tulburarea obsesiv-compulsivă: manifestări şi remedii
Tulburarea obsesiv-compulsivă: manifestări şi remedii

Mulți dintre noi au experimentat anxietatea dată de gânduri obsesive. Iată cum identificăm tulburarea obsesiv-compulsivă pentru a lua măsurile potrivite pentru noi

Citeste