Dependența: un mod nociv de a face față problemelor

Nu toți ajungem să dezvoltăm o dependență. Printre factorii implicați apar educația, mediul familial, temperamentul, resursele personale. Iată cum o combatem.

Citește și:

No country for alcoholics. România și problema ei cu dependenții de alcool

5 pasi pentru a scapa de dependenta de cumparaturi

 

„Orice formă de dependență este rea, indiferent dacă narcoticul este alcoolul, morfina sau idealismul“ – Carl Gustav Jung

 

Dependența este un simbol

Omul se naște într-o lume plină de greutăți. Copil fiind, orice persoană se bucură în prima parte a vieții de protecția părinților și practic în asta constă bucuria pe care cu toții ne-o înfățișăm când avem în minte copilăria. Atunci trăiam fără griji, eram fericiți, nu aveam prea multe și totuși, nu duceam lipsă de nimic.

Dar acea perioadă se derulează pe repede-înainte, anii trec, iar noi suntem aruncați din ce în ce mai mult în viața plină de responsabilități. După cum știm, nimic nu trece fără să lase semne.

Uneori chiar și lipsa unor semne este tot un semn. Important de reținut este faptul că toate amintirile noastre, toate trăirile noastre, sunt legate de câte un simbol, fie că este un cuvânt, fie că este un comportament. Acest simbol este ceea ce ne ajută să retrăim acele vremuri. Dependența este un astfel de simbol.

 

Confruntare sau regresie?

Puși față în față cu destinul, ne trezim că nu suntem destul de pregătiți să îl înfruntăm și nici nu putem să ne ferim. Soluția este una de compromis: o parte din noi îl înfruntă pentru că știe că acest lucru este cel sănătos și o altă parte se refugiază în vechile amintiri când ne simțeam protejați.

Tipul drogului pe care îl folosim depinde de greutățile pe care le întâmpinăm și de puterea noastră. Dacă unii sunt dependenți de sport, de vacanțe sau de cumpărături, alții pot fi dependenți de alcool, tutun, droguri sau mâncare.

Dacă primele pot fi interpretate drept obiceiuri sănătoase (dependența de sport/de vacanțe), altele, gradual, ne afectează viața de zi cu zi și funcționarea optimă.

Dependența de cumpărături ne sabotează financiar, iar achizițiile, pe cât de multe, pe atât de nesatisfăcătoare ni se par. Compulsia de a cumpăra este alimentată de stimulii cu care suntem bombardați zilnic, este adevărat.

Totodată, nu toți o manifestăm ci doar persoanele care încearcă acoperirea unei probleme, nerecunoașterea ei, printr-o satisfacție simbolică, de moment: shopping-ul.

Dependențele tutun sau mâncare ne afectează sănătatea. Știm care sunt pericolele fumatului dar ne simțim la adăpost spunându-ne „nu mi se va întâmpla mie”. În cazul mâncării, fondul emoțional instabil își spune cuvântul, iar rezultatele nocive apar curând: supraponderalitate sau obezitate.

Despre alcool și droguri știm deja că ne afectează sever nu doar sănătatea fizică și mentală ci și viața socială. Suntem stigmatizați, izolați, o povară și un chin pentu cei dragi nouă. Totodată, cu cât izolarea crește și respingerea celorlalți se amplifică, cu cât universul nostru se prăbușește și ne simțim tot mai vinovați, cu atât dependența devine mai puternică.

 

Recunoașterea problemei

De multe ori nu recunoaștem că avem o problemă, pentru că activitatea de care suntem dependenți nu reprezintă în sine o problemă pentru noi sau pentru societate, dar momentul în care ne dăm seama de suferința pe care încercăm să o acoperim este acela în care conștientizăm că nu putem să renunțăm la soluția de compromis.

Noi transformăm simbolul și simbolul ne transformă pe noi. Dacă pentru început o cantitate mică de alcool ne poate aduce fericirea, putem aluneca foarte ușor la o dependență vizibilă, și, după mai mult timp în care trăim în acest fel, ajungem să considerăm o normalitate.

 

Ce putem face?

În prumul rând, cantitatea de „drog” este foarte importantă. Încercați pe cât posibil să o reduceți treptat. Nu va fi ușor, dar este un început. În cazul anumitor dependențe puteți să vă controlați și să vă motivați pentru a reuși singuri.

În cazul altora, aveți nevoie de sprijin încă de la început. Este firesc, dependențele sunt probleme serioase și trebuie abordate în consecință.

Unul dintre factorii care ne slăbesc voința și motivația de a renunța la o dependență este stresul. Am spune chiar cel corelat cu oboseala. În cazul dependenței în derulare, acestea amplifică nevoia repetării comportamentului nociv.

În cazul încercării de a renunța, nu vom avea resursele necesare pentru a acționa. Pentru a renunța la soluțiile de compromis (dependențele) la care apelăm pentru a face față unei situații copleșitoare, ar trebui să gestionăm mai corect reacțiile noastre la stres.

De evitat, nu îl putem evita, dar putem învăța tehnici sănătoase de răspuns. Cu certitudine, primul pas pe care îl avem de făcut este să ne odihnim mai mult. Iar asta depinde de noi și programul strict de odihnă care ne este atât de necesar. Doar astfel vom avea energia necesară.

Totodată, extrem de important în cazul oricărei dependențe, indiferent de natura ei este sp apelați la o terapie psihanalitică. Personalul specializat ce lucrează în acest domeniu este acolo pentru a vă ajuta să aduceți viața dumneavoastră pe făgașul normal.

 

De Tiberiu Seeberger, psihoterapeut, psihanalist în formare

Tel.: 0761.517.763

Foto: shutterstock.com

 

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție

Depresia este susținută de un sentiment general de vinovăție. Iată motivele pentru care acesta devine copleșitor și ce putem face.

Citeste
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou

Vrei să te bucuri mai mult de viață? Sa elimini stresul și să ai o mai bună igienă emoțională? Apelează cu încredere la mindfulness.

Citeste
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit

Mindfulness nu e magie, ci o tehnică cu solidă bază științifică care ne ajută să fim mai fericiți, să dezvoltăm relații armonioase cu cei din jur și să fim mai bine cu noi înșine.

Citeste
Indicii dacă ai sau nu agorafobie
Indicii dacă ai sau nu agorafobie

O cunoaștem drept teama de mulțimi, dar se extinde și către alte zone precum teama de a merge cu metroul ori de a zbura cu avionul. Care sunt simptomele agorafobiei și cum ne putem vindeca, explică psihoterapeutul Roxana Arion.

Citeste
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă

Stai prea mult în casă din motive temeinice? Atunci poate fi o provocare să scapi de plictiseală. Iată câteva idei.

Citeste
Cum depășești singurătatea cauzată de izolare
Cum depășești singurătatea cauzată de izolare

Există multe forme de retragere socială, iar izolarea și singurătatea cauzate de propriul temperament sau de frici au efecte negative pe termen lung. Iată ce poți face.

Citeste