Doliul psihologic

Doliu, Doliu psihologic

Doliul psihologic – un episod depresiv major
Cand ceri sfatul specialistului?
Ce metode folosim pentru depasirea doliului?

Doliul psihologic apare in cadrul unei situatii semnificative de viata, decesul. In functie de istoria de viata si de acntecedentele personale, perioada si intensitatea doliului psihologic sunt diferite de la o persoana la alta.

Participarea directa la ritualurile inmormantarii si manifestarea libera a suferintei provocate de respectivul deces, pot favoriza inchiderea respectivului doliu.

Doliul psihologic – un episod depresiv major

Persoanele care trec printr-un doliu psihologic au de parcurs o serie de etape.

Prima etapa este reprezentata de negare. Acum poate aparea blocajul emotional, cand persoana respectiva nu poate intelege si nu realizeaza cele intamplate.

Negarea se manifesta prin:

  • deziluzie;
  • negarea semnificatiei pierderii;
  • uitarea selectiva.

O alta etapa se refera la starile confuzionale, cand se incearca gasirea unor explicatii rationale sau spirituale fata de cele intamplate.

Pentru ca procesul de doliu psihologic sa aiba un traiect normal, persoana aflata in aceasta situatie trebuie sa accepte realitatea pierderii si sa o inteleaga la nivel emotional si intelectual. Acestea ajuta la relocarea emotionala a decedatului, sustragerea energiei emotionale investita in decedat si reinvestirea ei in alte relatii. Se pot dezvolta anumite “legaturi continue” cu decedatul, gasindu-se un nou loc decedatului care sa faciliteze conectarea cu el (aparitia in vis celui decedat).

In functie de situatiile de viata, istoria si antecedentele personale, trecerea printr-o astfel de situatie poate predispune la tulburari depresive. Vorbim aici de cazurile in care se produce decesul unei fiinte dragi, semnificative pentru persoana in cauza. In aceasta situatie, participarea activa la ritualurile inmormantarii, la ritualurile de dupa imormantare si suportul emotional din partea familiei si celor apropiati, ajuta la intelegerea si depasirea starii de doliu.

Cand ceri sfatul specialistului?

Daca sunt manifeste mai multe din descrierile de mai jos, este indicat sa apelezi la sprijinul unui specialist:

  • Persoana nu poate vorbi despre decedat fara a manifesta un doliu intens (plans in crize etc).
  • Persoana care a trecut printr-un doliu nu poate sa se desprinda de lucrurile persoanei decedate.
  • De multe ori cel care este in doliu manifesta simptome fizice ca ale decedatului.
  • Apare tendinta de a se izola si luarea de decizii drastice – negative – de a-si schimba radical viata.
  • Tulburari depresive majore, culpabilitate persistenta si o stima de sine scazuta; impulsuri auto-distructive, imitarea compulsiva a persoanei decedate, tristete intensa care apare in aceeasi perioada a anului, fobie legata de moarte sau de imbolnavire.

Ce metode folosim pentru depasirea doliului?

  • folosirea simbolurilor: fotografii, scrisori – care sa evoce persoana pierduta si sa readuca; in prim plan amintirea momentelor placute;
  • scrisul: scrisori pentru decedat in care se exprima ceea ce se simte – ca o incheiere a relatiei si o metoda de a exterioriza corect durerea coplesitoare;
  • desenul: exprimarea grafica a sentimentelor, folosirea metaforelor.

In concluzie, problematica doliului se manifesta diferit de la o persoana la alta iar gravitatea acesteia depinde de o multime de factori. Totusi, de multe ori tindem sa intelegem gresit comportamentele exagerate ale unei persoane indoliate si sa le punem pe seama legaturii dintre ea si persoana decedata sau pe seama firescului, normalului.

Incurajarea si intelegerea acordate in asemenea situatii sunt doar un suport incipient si benefic atunci cand este dublat de impulsuri optimiste si actiuni de sustinere a schimbarii unui comportament. Daca acestea nu dau rezultate, nu asteptati mult timp pana sa apelati la sfaturile unui specialist.

ANCA BOALCA, Psiholog clinician

ANCA BOALCA
Psiholog clinician
Med-As, Centru medical, clinica, laborator
Call Center: 021.9232
www.med-as.ro

De aceeasi autoare:

loading...
Comentează și tu
Recomandări
De ce ne este greu să acceptăm o despărțire
De ce ne este greu să acceptăm o despărțire

Sunt situații în care acceptăm cu mare greutate o despărțire. Ne simțim blocați, frustrați și abandonați. Iată de ce trăim atât de intens separarea și ce avem de făcut.

Citeste
Prietenii ne sunt mai utili decât familia?
Prietenii ne sunt mai utili decât familia?

Cu toții ne dorim familii fericite, dar cât de bine reușim acest lucru, rămâne discutabil. Calitatea relațiilor de prietenie pe care le avem însă, ne poate crește considerabil nivelul de satisfacție. Iată de ce prietenii ne sunt atât de necesari.

Citeste
3 motive pentru care refuzi să te bucuri de viață
3 motive pentru care refuzi să te bucuri de viață

Ne-am obișnuit să ne plângem și să fim nemulțumite. Iar citatele motivaționale ne crispează. Doar noi știm mai bine că viața e grea. Oare comparativ cu ce? Iată 3 motive pentru care refuzi să te bucuri de viață și cum să renunți la ele.

Citeste
Nu-ți neglija prietenii, ei te scapă de depresie!
Nu-ți neglija prietenii, ei te scapă de depresie!

Este important să petreci timp împreună în cuplu, dar nu este în regulă ca partenerul să fie singurul care îți satisface nevoia de socializare. De ce să nu-ți neglijezi prietenii.

Citeste
De ce e sănătos să te ierți și să-ți arăți compasiune
De ce e sănătos să te ierți și să-ți arăți compasiune

Ne e mai ușor să arătăm compasiune către cei dragi, iar față de noi suntem de regulă extrem de critici. Uite de ce cazul să fii mai blândă cu tine.

Citeste
Modul în care meditația îți schimbă creierul
Modul în care meditația îți schimbă creierul

Meditația nu doar că te relaxează și te ancorează în prezent, ea îți schimbă creierul pentru efecte pozitive de durată.

Citeste