Egoism sănătos: Cum să te pui pe primul loc, indiferent de vârsta pe care o ai

Te-ai obișnuit să fie mereu alții mai importanți? Niciodată nu e prea târziu să faci o schimbare. Iată cum poți da dovadă de un egoism sănătos. Pentru tine.

Citește și:

Nu lăsa gândurile să îți saboteze propriile planuri și obiective

Vrei să îți faci prieteni noi? Iată 5 comportamente care te ajută

Educația din copilărie, chiar și când e bine intenționată, ne poate deforma percepția de sine, a nevoilor și dorințelor noastre, precum și a importanței lor.

Vrei să te joci, dar mama îți spune să vii la masă. Este firesc să ai reguli, dar nu a existat nicio negociere. Mai ales dacă, după masă, trebuie să te culci sau să îți faci temele. Încă 5 minute de joacă, poate chiar cu mama, pot schimba perspectiva asupra importanței propriilor dorințe.

Nu odată părinții își ceartă copiii pentru că nu sunt obedienți. Totuși, poate nu ar fi rău să ascultăm ceea ce își doresc și să dăm atenție nevoilor exprimate de ei.

Astfel, îi vom educa să știe să țină cont de nevoile proprii, fără a intra în opoziție cu altcineva. Altfel, copilul fie va fi submisiv, fie rebel. Iar dacă, adult fiind, deja ai ajuns în punctul în care tu ești mereu pe ultimul loc… iată cam ce poți face.

 

Începe cu felul în care gândești

Propriile gânduri sunt fie piedici, fie îți afișează noi oportunități. Dacă îți spui că e prea târziu să schimbi ceva sau că e prea dificil, deja ți-ai întins singură o capcană.

Indiferent de vârsta pe care o ai și experiența de a gândi lucrurile într-un anumit mod, niciodată nu e târziu să faci schimbări.

Doar atunci vei avea libertatea de a-ți urma pasiunile și visurile. Dar întâi, scapă de ideea că o astfel de libertate nu este o opțiune în cazul tău. Este posibil să îți faci din nevoi o prioritate.

Înaintarea în vârstă îți dă deseori ocazia de a te reinventa. În mare parte pentru că îți crește reziliența în fața obstacolelor vieții.

 

Sensul vieții

Dincolo de profunzimile filozofice ale unei astfel de preocupări, poți căuta în permanență lucruri care dau sens vieții tale. Iar asta înseamnă să înveți să te bucuri de viață și de ce poți face pentru tine.

Cu înaintarea în vârstă, viața ta se schimbă constant, iar lucrurile care odată îți dădeau sens, pot să dispară. Spre exemplu, munca, odată cu pensionarea.

Dar contrar credințelor generale, nu este momentul să te oprești ci să îți schimbi ideile și gândurile, să descoperi lucruri noi despre tine și să te bucuri de fiecare moment.

Să faci o prioritate din nevoile tale nu este timp irosit, în special dacă ești obișnuită să fii mereu în plan secundar. Nu poți schimba trecutul, dar ce te împiedică să îți construiești un altfel de viitor? Poate nu știi de unde să începi? Ține minte că totul începe cu primul pas. Iată câteva idei:

Începe un nou hobby sau revin-o la o activitate care îți făcea plăcere. Nu trebuie să faci asta zilnic, dar o poți face măcar o dată pe săptămână. Iar asta înseamnă să îți dedici timp exclusiv ție.

Socializează, nu te izola. Fie că îți vizitezi familia, te joci cu copiii sau nepoții ori ieși la o cafea cu prietenele, nu sta în casă.

Învață ceva nou! Creierul tău se va antrena odată cu acumularea de noi informații, iar buna dispoziție va fi resimțită imediat. Orice moment este potrivit să afli lucruri noi, să descoperi, să înveți.

Fă voluntariat, oferă ajutor și bucură-te de compania celor care au nevoie de sprijinul tău. Pleacă în excursii, vizitează locuri dragi sau noi, mergi la sală sau la dans. Nu, niciodată nu e prea târziu.

Ține un jurnal sau scrie-ți povestea vieții, are rol terapeutic. Citește cărțile pe care nu le-ai citit și nu uita că, făcând din nevoile tale o prioritate, vei schimba propriile gânduri legate de oportunitățile și posibilitățile pe care le ai.

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ai vrea să nu mai simți emoții negative? Află că îți sunt benefice
Ai vrea să nu mai simți emoții negative? Află că îți sunt benefice

Nu te-ai gândi că poți avea și beneficii de pe urma unor emoții negative, nu-i așa? Iată de ce nu totul trebuie să fie despre optimism și zâmbete.

Citeste
Ce este și ce nu este sănătatea emoțională
Ce este și ce nu este sănătatea emoțională

Sănătatea emoțională ne ajută să trăim vieți mai împlinite și să avem o relație mai bună atât cu noi înșine, cât și cu cei din jurul nostru. Dar cum arată oamenii sănătoși emoționali? Ce avem de făcut pentru a ajunge acolo?

Citeste
Îți este rău fizic și nu știi ce ai? Poate fi o teamă inconștientă
Îți este rău fizic și nu știi ce ai? Poate fi o teamă inconștientă

Dacă în copilărie ai simțit teamă de abandon sau față de figurile autoritare, ea poate face parte și din psihicul tău adult. Uneori, aceasta duce la somatizări la nivel fizic. Iată cum.

Citeste
Egoism sănătos: Cum să te pui pe primul loc, indiferent de vârsta pe care o ai
Egoism sănătos: Cum să te pui pe primul loc, indiferent de vârsta pe care o ai

Te-ai obișnuit să fie mereu alții mai importanți? Niciodată nu e prea târziu să faci o schimbare. Iată cum poți da dovadă de un egoism sănătos. Pentru tine.

Citeste
Cum devine narcisismul o formă de autosabotare
Cum devine narcisismul o formă de autosabotare

De câte ori nu ai auzit: „Eu știu cel mai bine, eu sunt cel mai grozav, nimeni nu este așa de bun ca mine“ sau „nici nu știe ce a pierdut, nu o să găsească alta ca mine“. Narcisismul iese la iveală ca să ne protejeze, dar, de fapt, este o formă de autosabotare. Iată de ce.

Citeste
Tulburarea obsesiv-compulsivă: manifestări şi remedii
Tulburarea obsesiv-compulsivă: manifestări şi remedii

Mulți dintre noi au experimentat anxietatea dată de gânduri obsesive. Iată cum identificăm tulburarea obsesiv-compulsivă pentru a lua măsurile potrivite pentru noi

Citeste