Corporațiuni. Stresul la serviciu poate fi controlat

Noi toți suntem stresați. În mai mică sau mai mare măsură, mai des ori mai rar, de oamenii alături de care lucrăm sau de sarcinile în sine pe care trebuie să le ducem la capăt. Dar stresul de la serviciu  poate fi controlat.

 

 

Citește și:

Corporațiuni. Un loc de muncă prost e mai nociv decât șomajul!

Corporațiuni. Un șef toxic îți poate scurta durata vieții. Iată de ce.

Poate că ai avut perioade în viață când treceai de un deadline și parcă nu ai fi făcut nimic, pentru că se apropia altul.

Ori poate că ai un șef toxic și el îți mănâncă zilele, ori poate că lucrezi într-un cuib de viespi care comentează și bârfesc orice, de la pantofii șefei la felul cum mesteci tu mâncarea în pauza de prânz.

Ideea este că stres există peste tot, adică emoții negative pe care trebuie să le gestionezi. Stresul acesta poate fi controlabil sau nu.

Un șef toxic și care face să fie frig în încăperea unde intră face parte din acele stresuri greu de gestionat, aproape incontrolabile. Dar poți ignora colegele sau colegii răutăcioși (stres controlabil).

 

Nivelul la care muncești într-o ierarhie are impact asupra sănătății tale

Există o legătură directă între nivelul la care cineva muncește într-o ierarhie organizațională și nivelul de control pe care îl asupra vieții sale profesionale.

Cel puțin asta e ceea ce au descoperit niște cercetători britanici (da, da… chiar ei!) atunci când au studiat mai mulți oameni din administrația londoneză, la diverse niveluri.

Cu cât erau aceștia mai jos în ierarhie, cu atât era mai probabil să nu aibă prea mult control asupra activităților lor. Și asta antrena consecințe neplăcute, cum ar fi probleme cardiovasculare, depresie, burnout, dureri somatice, diverse alte boli.

În sine, stresul nu e o chestie rea. Stresul ne face să ne mobilizăm energetic, să fim alerți, să gândim mai limpede.

Are un rol central în supraviețuirea noastră și evoluția a lăsat cu un scop anume cortizolul și reacțiile la stres pe care le avem.

Glucocorticoizii și adrenalina care curg în sistem atunci când suntem stresați cresc pulsul și cresc nivelul de energie. Alte funcții, precum digestia sau ovulația, neimporante pe moment, sunt inhibate.

„Pot să vă spun că eu ani de zile am lucrat destul de lejer de acasă. îmi făceam bine treaba, eram lăudat. Dar îmi lipsea adrenalina de la serviciu, un pic de grabă și de presiune. Mă plictiseam.

De plictiseală am lăsat acel job atât de comod și am nimerit într-unul care e contrariul său. Nu cred că am făcut alegerea cea bună, acum vreau să mă întorc la prima companie, dar asta a fost o lecție: am nevoie de adrenalină, de orașul stimulant (eu locuiesc la țară).“

În ziua de azi, pentru omul modern, la metrou, la serviciu, la chiar și acasă, stresul e ceva la ordinea zilei. Facturile, relațiile de la birou, copiii și școala lor, etc, toate sunt motive de stres.

Corpurile noastre răspund la stres așa cum o fac atunci când suntem amenințați fizic. Funcțiile corpului sunt perturbate. Mensturația e dereglată, presiunea sangvină, digestia. Apar boli de nutriție.

 

Ce poți face pentru a controla stresul

Cu toate acestea, se pot face câteva lucruri pentru ca stresul aparent incontrolabil să fie mai controlabil.

Fă sport. E sfânt. Dacă alergi jumătate de oră pe zi e suficient să introduci în corp atât de necesarele dopamine. Sportul previne burnout sau depresia.

Joacă-te. Cu copiii tăi, cu partenerul, cu cine poți. Sari un șotron, participă la un curs de teatru, de film, de olărit. Fă ceva care te relaxează și care e creativ.

Regăsește-ți visele. Adică fă și altceva decât ceea ce te pune jobul tău să faci. Citește mai mult, scrie romanul acela pe care l-ai început în adolescență, ieși la final de săptămână la multe sau măcar pe lângă orașul în care stai.

Nu căuta sensul numai în locul de muncă pe care îl ai. El poate veni din familie, prieteni, etc.

Redefinește stresul. Cum spuneam mai sus, stresul nu e mereu nociv. Dacă reușești să vezi în situația care te stresează un trigger de acțiune, de adrenalină, atunci ai câștigat.

Nu te gândi că iar vine ședința aceea în care tot departamentul vostru încasează critici. Mai bine spune-ți că e ședința de la care aflați și voi ce vrea de fapt conducerea. O ocazie de face mai bine ce faceți.

Legăturile sociale. Oamenii sunt vindecare pentru alți oameni. Prietenii sunt cel mai frecvent mult mai aproape emoțional decât familia. Ține-i aproape. Ieși cât poți de des la film cu gașca, la masă cu cea mai bună prietenă, etc.

Relațiile sociale ne protejeză sănătatea la nivel celular. Telomerii care protejează cromozomii din celula umană se scurtează la stresul cronic.

Dar relațiile sociale gratifiante, bunătatea, compasiunea și empatia cresc telomeraza, acea enzimă care mărește telomerii și îi repară!

Dacă ai relații bune ești salvat și de stresul social de la serviciu și chiar și de stresul unei căsnicii proaste…

 

 

Foto: 123rf.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Nu ți-ai găsit iubirea? Nu cauți unde trebuie
Nu ți-ai găsit iubirea? Nu cauți unde trebuie

Ești dezamăgită că nu ți-ai găsit iubirea? Pari să alegi doar parteneri nepotriviți? Simți că ai ghinion sau îți spui că nu meriți mai mult? Cu certitudine, nu ai căutat unde trebuie.

Citeste
Cum să-ți faci singură viața mai frumoasă
Cum să-ți faci singură viața mai frumoasă

Numai de tine depinde să-ți faci viața mai frumoasă. Nu lăsa lucrurile la voia întâmplării, nu aștepta să îți ofere cineva fericire și ocupă-te mai mult de tine. Ce ai de făcut.

Citeste
Ce tip de inteligență ne putem spori în avantajul nostru și al celor din jur
Ce tip de inteligență ne putem spori în avantajul nostru și al celor din jur

Atunci când vorbim despre dezvoltarea inteligenței, ne orientăm către memorie, atenție, etc. Respectiv, către inteligența măsurabilă prin teste. Dar pierdem din vedere că ne putem dezvolta și un alt tip de inteligență. Iată care.

Citeste
Corporațiuni. Stresul la serviciu poate fi controlat
Corporațiuni. Stresul la serviciu poate fi controlat

Noi toți suntem stresați. În mai mică sau mai mare măsură, mai des ori mai rar, de oamenii alături de care lucrăm sau de sarcinile în sine pe care trebuie să le ducem la capăt. Dar stresul de la serviciu poate fi controlat.

Citeste
Atragi ceea ce gândești, deci fă-o cum trebuie
Atragi ceea ce gândești, deci fă-o cum trebuie

Se tot spune că atragi ceea ce gândești, dar parcă nu ne convinge. Asta pentru că ni se pare dificil să… gândim altfel sau să acceptăm că o facem greșit. Dar putem corecta. Iată cum.

Citeste
Ce este egoismul bun?
Ce este egoismul bun?

Egoismul este uneori o etichetă pe care le-o lipim pe frunte celor din jur sau o acuză care ni se aduce nouă. Dar să fii egoist este chiar indicat! Psihoterapeutul Rodica Mateian ne spune ce este egoismul bun și, mai ales, în ce doză.

Citeste