La ce ajuta sa faci terapie?

O terapie, pe scurt, te ajuta sa te cunosti mai bine. In detaliu, aceasta are mai multe beneficii, explicate mai jos de cativa psihoterapeuti.

 

O experienta care merita traita

„A te construi pe tine, a te inalta, a te desavarsi, a forma si a transforma inseamna a te descompune, a te prabusi, a cadea in abisuri, a te confrunta cu propriile umbre.

A te angaja intr-o terapie presupune mult curaj, a ramane presupune nebunie. Iar, in final, satisfactia de a fi iesit teafar la liman merita toti banii (si stim cu totii ca terapia nu e tocmai ieftina). La ce ajuta o terapie?

La autodescoperire, insight-uri, la relationare pe niste baze mult mai sanatoase, la cresterea capacitatii de a munci si iubi, la impacarea cu trecutul si cu evenimentele neplacute, la integrarea experientelor traumatizante, la atribuirea de sens si coerenta propriului destin, intelegerea si acceptarea propriei singuratati, la regasirea bucuriei de a trai individual sau alaturi de ceilalti, la adecvarea in pielea proprie…

Este, pur si simplu, o experienta care trebuie traita, prin multitudinea sentimentelor si a intrebarilor pe care le declanseaza si le reaseaza in tine, prin pleiada de raspunsuri neasteptate care vin sa completeze necunoscute. Terapia este un drum anevoios, dar salvator.”

Andreea Popescu, psiholog

www.psidia.ro; andreeapopesc@gmail.com

 

Propriile abilitati de acceptare

„Oamenii decid sa apeleze la un psihoterapeut atunci cand realizeaza ca ceea ce au pe suflet (durerea, nelinistea, impasul) nu mai poate fi gestionat pe cont propriu.

Pana atunci, au facut tot ceea ce au putut pentru a functiona, insa, odata cu aparitia unui simptom (neliniste, insomnie, impas, boli fizice, relatii care nu mai pot fi gestionate), este limpede ca ceva are nevoie de a fi schimbat.

Familia sau prietenii nu sunt intotdeauna de ajutor, chiar daca au cele mai bune intentii in raport cu cel care are o suferinta. „O sa treaca, fii tare, n-are de ce sa iti fie teama, gandeste pozitiv“ – sunt indemnuri pe care le auzim adesea de la cei din jur, doar ca ele nu au nici cel mai mic efect terapeutic, iar cel care le primeste, se simte respins si neinteles.

Psihoterapia cauta sa creeze un spatiu in care pacientul sa se simta confortabil din punct de vedere emotional, primit cu „bune si cu rele“, asa cum in viata de zi cu zi este mai dificil de obtinut.

Oamenii incep sa se schimbe si sa se maturizeze doar incepand cu momentul in care sunt acceptati asa cum sunt; odata cu primirea fara rezerve din partea terapeutului, daca relatia functioneaza, se nasc in pacient propriile abilitati de acceptare si autovindecare.

Pornind de la un scop imediat, acela de alinare a unei probleme acute, in psihoterapiile de profunzime incepe un proces de cautare si dezvaluire treptata a mecanismelor subtile care produc suferinta, a structurilor psihice individuale constiente si inconstiente si a rolului lor in viata de zi cu zi.

Cateva dintre scopurile pe termen lung ale psihoterapiei sunt constientizarea punctelor vulnerabile, dar si a atuurilor personale, a putea media flexibil intre nevoi interne si externe adesea contradictorii si, nu in ultima instanta, maturizarea personala in asa fel incat omul sa devina cat mai mult din ceea ce este destinat sa fie cu adevarat.”

Roxana Nourescu, psiholog si face consiliere psihologica analitica

Tel.: 0731.372.904

 

Schimbarea constructiva a personalitatii

„Psihoterapia este o forma de tratament al afectiunilor psihice, pentru ameliorarea sau eliminarea simptomelor clientului, ceea ce duce la obtinerea unor beneficii imediate.

Exista si un obiectiv mai de profunzime, care consta in dezvoltarea personalitatii, prin largirea granitelor eului, descoperirea si activarea resurselor interne pentru o adaptare eficienta la situatiile problematice de viata, la obtinerea maturitatii psihice si autonomiei – ceea ce asigura beneficii pe termen lung.

Beneficiile pe termen scurt pot consta in: reducerea frecventei si intensitatii atacurilor de panica, diminuarea sau disparitia totala a gandurilor negative si a sentimentelor de inutilitate.

Totodata creste increderea si stima de sine, apare o stare generala de bine si o atitudine pozitiva fata de viata, datorata unui surplus de energie rezultat in urma remisiunii simptomelor, creste rezistenta la stres si toleranta la frustrare sau incertitudine.

De asemenea, insusirea tehnicilor asertive si aplicarea lor in toate interactiunile zilnice ajuta la depasirea timiditatii, a inhibitiilor legate de relationarea cu sexul opus, la gasirea unor modalitati eficiente de relationare interpersonala in societate, la cresterea capacitatii de sustinere a opiniilor personale si de aparare a drepturilor etc.

Beneficiile pe termen lung sunt legate mai ales de schimbarea constructiva a personalitatii, care se produce cu ajutorul psihoterapiei (individuala, de cuplu sau de grup) si care este „miza secreta“ a procesului psihoterapeutic, dupa cum afirma Irvin Yalom.

Datorita faptului ca psihoterapia faciliteaza o intelegere completa a dinamicii psihice personale si o perspectiva noua asupra sensului si scopurilor vietii, se produce o imbunatatire vizibila a functionarii mintale si emotionale in toate domeniile vietii.

Persoana care urmeaza o terapie, incepe sa fie capabila sa ia decizii voluntare si rationale, isi schimba perceptia distorsionata despre sine cu una mult mai realista, devine independenta si se bizuie mai mult pe puterile sale in realizarea potentialului propriu, este mai creativa si adaptabila in fata vicisitudinilor vietii.

In ultima instanta, poate ca cel mai mare castig al psihoterapiei poate fi considerata capacitatea de autoajutorare, de a-si fi propriul terapeut in situatiile conflictuale viitoare. „Sanatos nu este cel care nu are probleme, ci cel care este in stare sa se descurce cu ele.“ (Nossrat Peseschkian).”

Daniela Deneanu, psihoterapeut pozitivist
www.centrupsi.ro

 

Pacea sufleteasca si mentala

„Sa inteleaga mai bine problema cu care se confrunta.

Sa elibereze energia vindecarii prin constientizarea situatiei.

Sa se conecteze la resursele sale (creativitate, spontaneitate, rabdare, simt al umorului si altele), pentru a depasi anumite blocaje si pentru o mai buna cunoastere si dezvoltare personala.

Sa isi integreze aspectele din umbra personala ( inconstiente), care, de cele mai multe ori, impiedica persoana sa se manifeste la potentialul maxim.

Sa isi imbunatateasca abilitatile de comunicare.

Sa isi amelioreze si vindece starile sufletesti si relatiile interpersonale.

Sa deprinda o mai buna gestionare a emotiilor in situatii-limita, de stres etc. Sa descopere si sa depaseasca blocajele mentale si sa le foloseasca spre cresterea personala.

Sa achizitioneze un bagaj informativ ( tehnici de dialog, tehnici de relaxare, tehnici de autoterapie si altele), care il pot sprijini in momentele dificile.

Astfel, persoana care isi asuma procesul terapeutic si participa regulat la sedintele de terapie, respectand cadrul terapeutic, are toate premisele sa obtina pacea sufletesca si mentala.

Simona Druncea, psiholog clinician si consilier psihologic

Tel. 0740.661.859

simona.druncea@gmail.com

 

Vindecarea suferintei

„Cel mai des intalnite solicitari pentru tratament psihoterapeutic vin din partea persoanelor care sufera de stres cronic, anxietate si depresie, dar si de probleme cauzate de acestea, precum pierderea slujbei, probleme in relatia de cuplu si familie, decesul persoanei iubite etc.

Altii doresc sa slabeasca sau sa renunte la tigari, alcool, jocuri de noroc sau chiar la substante interzise.

Psihoterapeutul nu este un simplu ascultator, specialistul de azi iti descopera sau creeaza noi capacitati, pe care le poti folosi zilnic pentru diminuarea afectiunii psihice instalate sau inlaturarea ideilor dezadaptative, a comportamentului negativ.

Cu ajutorul dialogului terapeutic (obiectiv si neutru), in urma interviului initial, psihologul stabileste, impreuna cu clientul, telurile terapiei si durata estimata.

Tratamentul psihoterapeutic cuprinde si actualizarea sinelui, dezvoltarea personala si vindecarea suferintei psihoemotionale.”

Florentina Ciolacu, psihoterapeut

Tel. 0733.015.161

 

Sa cresti la nivel personal

„Terapia vine in sprijinul persoanelor care traverseaza momente dificile in plan personal, familial sau profesional, fie ca este vorba despre aspecte mai simple (de exemplu, probleme legate de comunicare sau de gestionare a stresului), dar care pot avea radacini adanci in istoria personala, fie ca e vorba de anxietate, depresie, fobii etc.

La terapie pot apela si persoanele care doresc sa „creasca“ la nivel personal (un exemplu relevant ar putea fi acela al viitorilor parinti).

Astfel, adultii au uneori rani din propria copilarie, deoarece chiar si parintii foarte iubitori si bine intentionati pot avea unele atitudini si comportamente care au efecte negative asupra copiilor.

Apeland la un terapeut, viitoarele mamici sau viitorii tatici constientizeaza propriile rani din copilarie si le vindeca, pentru a-si creste armonios copilul, ferit de umbrele din propriul lor trecut.

Da, internetul reprezinta o sursa importanta de informare, multe persoane apeleaza la acesta atunci cand au o problema. Dar exista riscul ca, pe baza informatiilor trunchiate sau care nu se pliaza pe situatia specifica, omul sa-si puna etichete negative si apoi sa apara… profetia autoimplinita.

Adica actiunile respectivului se indreapta spre confirmarea acestor etichete. Daca apeleaza la psihoterapie, atunci terapeutul realizeaza si partea de psihoeducatie, ii da informatiile dorite si, in acelasi timp, priveste problema in ansamblu si abordeaza si aspectele profunde.

O alta solutie pentru persoanele aflate in situatii dificile este aceea de a apela la prieteni, pentru sfaturi. Ajutorul familiei si prietenilor este foarte important in momentele dificile. Nimic mai adevarat!

Cu toate acestea, atunci cand vorbim despre solutii si resurse, ajutorul oferit de terapeut este esential: el nu-i ofera clientului solutiile, ci il calauzeste sa-si descopere propriile solutii si sa-si valorifice resursele.

Descoperind el insusi solutiile, clientul are mai multa incredere in acestea si este mai motivat sa le puna in aplicare.

Daniela Stanciu, psiholog

Tel. 0745.089.985

office@aventuradezvoltarii.com

 

Foto: shutterstock.com

Pentru o mai buna autocunoastere:

Tunelul Eului de Thomas Metzinger, Editura Humanitas

tunelul eului

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Când și de ce să spui te iubesc
Când și de ce să spui te iubesc

Sigur iubești pe cineva – un el, o ea, familia, prietenii. Dar cât de des le spui ceea ce simți? Îți face și ție bine, dar și lor, în plus relația devine mai puternică. Uite câteva cazuri.

Citeste
Supracompensarea prin muncă: indicii şi cauze
Supracompensarea prin muncă: indicii şi cauze

Muncești mult? Nu simți mari satisfacții, ba chiar oboseala se acumulează, dar parcă tot către muncă revii? Aflăm de la psihoterapeutul Daniela Stanciu ce înseamnă supracompensarea prin muncă și ce se află în spatele ei.

Citeste
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm

Echilibrul emoțional pare un lux pe care nu ni-l mai putem permite în ritmul pe care îl impune societatea și pe care majoritatea îl acceptă fără prea multă împotrivire. Avem nevoie de calm mai mult decât oricând, dar cum să ni-l (re)găsim? Iată câteva sfaturi utile.

Citeste
La ce ajuta sa faci terapie?
La ce ajuta sa faci terapie?

O terapie, pe scurt, te ajuta sa te cunosti mai bine. In detaliu, aceasta are mai multe beneficii, explicate mai jos de cativa psihoterapeuti.

Citeste
Mici exerciții de mindfulness
Mici exerciții de mindfulness

Ce faci prima dată când te trezești? Care îți sunt obiceiurile? Primele momente ale zilei sunt cruciale pentru ceea ce urmează și pentru eficiența și liniștea sufletească. Uneori, nu  trebuie decât să fim mai atenți la actele cele mai banale ale cotidianului. Iată câteva exerciții de mindfulness de pus în practică.

Citeste
Cum ne sunt utile emoțiile negative
Cum ne sunt utile emoțiile negative

Încă de mici, suntem învățați că durerea, suferința, neplăcerea sunt de evitat. Ținta noastră a fost și rămâne să alergăm după emoțiile pozitive, care se pare că ar fi cheia fericirii. Dar emoțiile negative ne sunt extrem de utile și necesare. Iată de ce.

Citeste