Mituri despre anxietate

Tot am auzit despre anxietate și credem că avem deasupra capului un semn luminous care le indică celorlalți că suntem anxioși, și că nimic nu poate vindeca asta, ca ține de personalitatea fiecăruia. Iată câteva mituri despre anxietate pe care e timpul să le desființăm.

Anxietatea este vizibilă

Oamenii anxioși pot să pară foarte calmi. Pot să aibă un atac de panică, și ceilalți să nu își dea seama. Multe dintre simptomele anxietății pot fi discrete: inima bate mai tare, omul simte că nu poate să respire și, totuși, acestea să nu se vadă.

În plus, cei cu anxietate au dezvoltat în timp manevre de mascare a problemelor cu care se confruntă. Îți poți da seama că are un atac de panică numai dacă spune că nu poate să respire sau că i se face rău.

 

Dacă cineva e anxios într-un anumit context, așa e mereu

Nu e așa! Comportamentul uman poate să fie foarte variabil, de la o zi la alta și de la o situație la alta. Unii pot să vorbească liber fără probleme, doar că, într-o anumită zi, au limba legată și le crește pulsul.

Citește și:

Cum să-ți faci singură viața mai frumoasă

Ce tip de inteligență ne putem spori în avantajul nostru și al celor din jur

Dacă sunt într-o dispoziție bună, de obicei, oamenii sunt mai puțin anxioși. Și, mai mult, pot fi mai aventuroși, se pot avânta spre lucruri care, de obicei, îi neliniștesc. Un alt factor de ajutor este somnul.

Somnul alungă anxietatea. Dacă cineva este anxios, ar trebui să încerci să îl liniștești. Dacă doar îi spui să se relaxeze, nu va duce la rezultatul dorit.

Ba chiar poate să aibă efect contrar. Nu prea poți să faci pe cineva să se relaxeze la comandă.

 

Oamenii anxioși sunt slabi

Nu, nu sunt slabi! Ba, mai mult, ei încearcă mereu să se autodepășească și să facă lucrurile care le dau anxietate.

De exemplu, cei care sunt terifiați de vorbitul în public, vor lua cursuri, ca să se mai „dezghețe“, și cei cărora le este frică de avion, se apucă de terapie, ca să nu le mai fie. Deci, ei știu că pot mai mult și adesea înfruntă ceea ce îi sperie cu vitejie.

 

Anxietatea nu e ceva serios

Pentru că fiecare a experimentat într-un moment sau altul al vieții ceva neliniște, credem că nu e mare brânză. Dar este mare brânză! Tulburarea de anxietate afectează grav viața de zi cu zi.

Oamenii care au așa ceva, evită situațiile potențial stresante, până la punctul în care nu își mai pot desfășura activitatea. Deci, anxietatea e mare lucru.

Dacă vedeți pe cineva a cărui viață este serios afectată de neliniște în diverse feluri, e bine să îl/o sfătuiți să apeleze la psiholog.

 

Ce este tulburarea de anxietate generalizată

GAD (Generalized Anxiety Disorder) se definește ca prezența continuă a stării de anxietate, neliniște, îngrijorare, legată de diferite circumstanțe de viață.

Durata de manifestare a acestor simptome trebuie să se manifeste mai multe zile la rând, pe o perioadă de șase luni, pentru ca diagnosticul acesta să se justifice.

Starea de neliniște și îngrijorare este aproape imposibil de stăpânit în mod voit, nu poate fi îndepărtată decât foarte puțin în cursul unei zile.

Starea de neliniște și anxietate poate avea caracter cronic, se manifestă înainte de activități sau evenimente (este anxietate anticipativă – înainte de examene, de întâlniri, etc.);

este exagerată prin intensitate, legată de diferite situații de viață (gânduri exagerate legate de ceea ce i s-ar putea întâmpla persoanei în cauză sau rudelor apropiate, copiilor sau părinților);

se leagă de starea de sănătate (proprie sau a celor apropiați, fără semne obiective că cineva este bolnav); de situația economică (proprie sau a celorlalți); de posibile accidente.

Este, pe scurt, sindromul drobului de sare… Omul cu GAD mai are agitație psihomotorie și incapacitate de relaxare;

este iritabil, are toleranța scăzută, senzația de încordare și oboseală, dificultăți de concentrare, tulburări de somn.

De obicei, GAD se asociază cu depresie, abuz de medicamente anxiolitice, benzodiazepine, somnifere sau consum de alcool.

Foto: Shutterstock

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum să ne acceptăm propria suferință
Cum să ne acceptăm propria suferință

E greu de conceput cum am putea să ne acceptăm propria suferință, când primul impuls este de a scăpa de ea, de a o depăși. Nu poate fi evitată, oricât ne-am dori, dar poate fi abordată cu mai multă înțelegere din partea noastră.

Citeste
Suferința provocată de secretele de familie
Suferința provocată de secretele de familie

Secretele de familie sunt întotdeauna încărcate de apăsare și, chiar dacă nu recunoaștem, de anxietate. Puterea lor crește pe măsură ce ne străduim să le ascundem, iar nemărturisirea lor poate provoca suferință de-a lungul mai multor generații.

Citeste
Emoţiile negative sunt firești, dar suferinţa este o alegere
Emoţiile negative sunt firești, dar suferinţa este o alegere

Deşi emoţiile precum tristeţea, durerea sau furia sunt diferite de suferinţă, deseori nu facem diferența între ele, fiindu-ne greu să acceptăm că suferinţa este o alegere. Iată cum ajungem la suferință și ce putem face.

Citeste
Mituri despre anxietate
Mituri despre anxietate

Tot am auzit despre anxietate și credem că avem deasupra capului un semn luminous care le indică celorlalți că suntem anxioși, și că nimic nu poate vindeca asta, ca ține de personalitatea fiecăruia. Iată câteva mituri despre anxietate pe care e timpul să le desființăm.

Citeste
Ce este medierea și la ce este ea folositoare
Ce este medierea și la ce este ea folositoare

Medierea, un proces care uneori sună prea tehnic, dar nu este. În esență, el e… împăcarea unor certăreți. Fie că ei sunt copii, părinți sau companii cu interese mari de business. Unul dintre cei care fac mediere la cel mai înalt nivel este Bruno Demaille, un francez care trăiește la București, și pe el l-am întrebat ce și cum e cu medierea…

Citeste
3 moduri de a ne cultiva generozitatea
3 moduri de a ne cultiva generozitatea

Generozitatea nu trebuie neapărat să aibă o expresie financiară, palpabilă. Ea poate viza propriul timp și disponibilitate de a fi mai atenți și empatici cu cei din jurul nostru. Iată ce putem face.

Citeste