Mituri despre anxietate

Tot am auzit despre anxietate și credem că avem deasupra capului un semn luminous care le indică celorlalți că suntem anxioși, și că nimic nu poate vindeca asta, ca ține de personalitatea fiecăruia. Iată câteva mituri despre anxietate pe care e timpul să le desființăm.

Anxietatea este vizibilă

Oamenii anxioși pot să pară foarte calmi. Pot să aibă un atac de panică, și ceilalți să nu își dea seama. Multe dintre simptomele anxietății pot fi discrete: inima bate mai tare, omul simte că nu poate să respire și, totuși, acestea să nu se vadă.

În plus, cei cu anxietate au dezvoltat în timp manevre de mascare a problemelor cu care se confruntă. Îți poți da seama că are un atac de panică numai dacă spune că nu poate să respire sau că i se face rău.

 

Dacă cineva e anxios într-un anumit context, așa e mereu

Nu e așa! Comportamentul uman poate să fie foarte variabil, de la o zi la alta și de la o situație la alta. Unii pot să vorbească liber fără probleme, doar că, într-o anumită zi, au limba legată și le crește pulsul.

Citește și:

Cum să-ți faci singură viața mai frumoasă

Ce tip de inteligență ne putem spori în avantajul nostru și al celor din jur

Dacă sunt într-o dispoziție bună, de obicei, oamenii sunt mai puțin anxioși. Și, mai mult, pot fi mai aventuroși, se pot avânta spre lucruri care, de obicei, îi neliniștesc. Un alt factor de ajutor este somnul.

Somnul alungă anxietatea. Dacă cineva este anxios, ar trebui să încerci să îl liniștești. Dacă doar îi spui să se relaxeze, nu va duce la rezultatul dorit.

Ba chiar poate să aibă efect contrar. Nu prea poți să faci pe cineva să se relaxeze la comandă.

 

Oamenii anxioși sunt slabi

Nu, nu sunt slabi! Ba, mai mult, ei încearcă mereu să se autodepășească și să facă lucrurile care le dau anxietate.

De exemplu, cei care sunt terifiați de vorbitul în public, vor lua cursuri, ca să se mai „dezghețe“, și cei cărora le este frică de avion, se apucă de terapie, ca să nu le mai fie. Deci, ei știu că pot mai mult și adesea înfruntă ceea ce îi sperie cu vitejie.

 

Anxietatea nu e ceva serios

Pentru că fiecare a experimentat într-un moment sau altul al vieții ceva neliniște, credem că nu e mare brânză. Dar este mare brânză! Tulburarea de anxietate afectează grav viața de zi cu zi.

Oamenii care au așa ceva, evită situațiile potențial stresante, până la punctul în care nu își mai pot desfășura activitatea. Deci, anxietatea e mare lucru.

Dacă vedeți pe cineva a cărui viață este serios afectată de neliniște în diverse feluri, e bine să îl/o sfătuiți să apeleze la psiholog.

 

Ce este tulburarea de anxietate generalizată

GAD (Generalized Anxiety Disorder) se definește ca prezența continuă a stării de anxietate, neliniște, îngrijorare, legată de diferite circumstanțe de viață.

Durata de manifestare a acestor simptome trebuie să se manifeste mai multe zile la rând, pe o perioadă de șase luni, pentru ca diagnosticul acesta să se justifice.

Starea de neliniște și îngrijorare este aproape imposibil de stăpânit în mod voit, nu poate fi îndepărtată decât foarte puțin în cursul unei zile.

Starea de neliniște și anxietate poate avea caracter cronic, se manifestă înainte de activități sau evenimente (este anxietate anticipativă – înainte de examene, de întâlniri, etc.);

este exagerată prin intensitate, legată de diferite situații de viață (gânduri exagerate legate de ceea ce i s-ar putea întâmpla persoanei în cauză sau rudelor apropiate, copiilor sau părinților);

se leagă de starea de sănătate (proprie sau a celor apropiați, fără semne obiective că cineva este bolnav); de situația economică (proprie sau a celorlalți); de posibile accidente.

Este, pe scurt, sindromul drobului de sare… Omul cu GAD mai are agitație psihomotorie și incapacitate de relaxare;

este iritabil, are toleranța scăzută, senzația de încordare și oboseală, dificultăți de concentrare, tulburări de somn.

De obicei, GAD se asociază cu depresie, abuz de medicamente anxiolitice, benzodiazepine, somnifere sau consum de alcool.

Foto: Shutterstock

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Când și de ce să spui te iubesc
Când și de ce să spui te iubesc

Sigur iubești pe cineva – un el, o ea, familia, prietenii. Dar cât de des le spui ceea ce simți? Îți face și ție bine, dar și lor, în plus relația devine mai puternică. Uite câteva cazuri.

Citeste
Supracompensarea prin muncă: indicii şi cauze
Supracompensarea prin muncă: indicii şi cauze

Muncești mult? Nu simți mari satisfacții, ba chiar oboseala se acumulează, dar parcă tot către muncă revii? Aflăm de la psihoterapeutul Daniela Stanciu ce înseamnă supracompensarea prin muncă și ce se află în spatele ei.

Citeste
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm

Echilibrul emoțional pare un lux pe care nu ni-l mai putem permite în ritmul pe care îl impune societatea și pe care majoritatea îl acceptă fără prea multă împotrivire. Avem nevoie de calm mai mult decât oricând, dar cum să ni-l (re)găsim? Iată câteva sfaturi utile.

Citeste
Mituri despre anxietate
Mituri despre anxietate

Tot am auzit despre anxietate și credem că avem deasupra capului un semn luminous care le indică celorlalți că suntem anxioși, și că nimic nu poate vindeca asta, ca ține de personalitatea fiecăruia. Iată câteva mituri despre anxietate pe care e timpul să le desființăm.

Citeste
Mici exerciții de mindfulness
Mici exerciții de mindfulness

Ce faci prima dată când te trezești? Care îți sunt obiceiurile? Primele momente ale zilei sunt cruciale pentru ceea ce urmează și pentru eficiența și liniștea sufletească. Uneori, nu  trebuie decât să fim mai atenți la actele cele mai banale ale cotidianului. Iată câteva exerciții de mindfulness de pus în practică.

Citeste
Cum ne sunt utile emoțiile negative
Cum ne sunt utile emoțiile negative

Încă de mici, suntem învățați că durerea, suferința, neplăcerea sunt de evitat. Ținta noastră a fost și rămâne să alergăm după emoțiile pozitive, care se pare că ar fi cheia fericirii. Dar emoțiile negative ne sunt extrem de utile și necesare. Iată de ce.

Citeste