Motive pentru care nu ai (încă) ceea ce îţi doreşti

Ți se pare că universul sau karma te împiedică să obții ceea ce îți dorești? Iată motivele reale și ce ai de făcut în continuare.

Citește și:

3 indicii ca este timpul sa renunti la un obiectiv

Cum iesim din zona de confort

Îţi doreşti cu ardoare ceva şi cu toate acestea nu ai încă ceea ce ai vrea să obţii? Te frământă întrebări precum “De ce?”, “Cum de nu reuşesc?”, “Ce aş putea face diferit?”.

Fii atentă la gândurile tale, atitudinile şi comportamentele tale şi vezi care sunt acele piedici care stau în calea îndeplinirii dorinţelor.

 

Influența trecutului personal

S-ar putea să nu ai încă ceea ce îţi doreşti pentru că te centrezi prea mult pe trecut şi nu mai eşti o prezenţă conştientă aici şi acum. Ia cu tine din experienţele de viaţă anterioare doar ceea ce-ţi foloseşte mai departe.

Chiar şi atunci când ai greşit, poţi începe prin a accepta acel lucru, a fi tolerantă cu tine însăţi şi a învăţa ce poţi face diferit pe viitor pentru a nu mai repeta greşeala.

Dacă te învinovăţeşti şi revii iar şi iar asupra greşelii, nu faci altceva decât să-ţi blochezi dezvoltarea. Faptul e consumat, nu poţi da timpul înapoi. Deci, acordă-ţi iertarea, vezi care sunt învăţămintele pentru tine şi mergi mai departe!

În unele cazuri, pot apărea răni adânci din copilărie care-şi pun amprenta asupra vieţii tale de adult.

Evită să rămâi în sfera blamării părinţilor şi gândeşte-te că au facut şi ei ceea ce au ştiut, au gestionat situaţia aşa cum au fost ei capabili la acel moment. E important însă ce faci tu de acum încolo.

Dacă simţi că este copleşitor pentru tine, apelează la un psihoterapeut care te va ajuta să-ţi vindeci rănile, să procesezi şi să integrezi acele experienţe dureroase pentru tine.

Nici centrarea excesivă pe viitor nu este de bun augur! E important să-ţi stabileşti obiective şi să-ţi faci planuri de acţiune, dar e esential să vezi ce poţi începe să faci încă de acum, din prezent.

 

Zona de confort

Deşi îţi doreşti ceva foarte mult, s-ar putea să ai tendinţa să rămâi în zona ta de confort. Şi deși e comod pentru tine, există riscul să nu ajungi să ai ceea ce îţi doreşti.

Ieşirea din zona de confort presupune acţiune. Poţi începe cu cel mai mic pas către direcţia dorită de tine.

Pe măsură ce înaintezi, pe de-o parte vei constata că şi zona ta de confort se extinde încet, încet, şi, pe de altă parte, vei constata că şi drumul către obiectivele tale se conturează din ce în ce mai bine.

Dacă ai început să acţionezi în direcţia dorită, ai realizat deja un lucru foarte important.

În acelaşi timp, dacă te aştepţi să fie o soluţie magică, gen “Pufff! Şi lucrurile se schimbă peste noapte!”, s-ar putea să fii dezamagită apoi. Aşadar, fii perseverentă şi ai răbdare!

 

Autosabotarea

Un alt motiv pentru care nu ai încă ceea ce-ţi doreşti poate fi acela că te autosabotezi. Poate părea paradoxal (“Cum să-mi doresc foarte mult un lucru şi să mă autosabotez?”). Ei bine, se întâmplă acest lucru.

Dacă de exemplu îţi trec prin minte gânduri de genul “Totul îmi merge prost!” sau “Oricum nu-mi va ieşi lucrul ăsta!”, atunci în gândirea ta apar distorsiuni cognitive de tipul suprageneralizare şi ghicirea viitorului, care te împiedică de fapt să obţii ceea ce doreşti.

Folosind de exemplu eticheta “Sunt o ratată!”, vei avea tendinţa să vezi numai lucrurile pe care le faci greşit sau mai puţin bine, fără a le mai observa şi pe cele bune.

De asemenea, există riscul ca şi dorinţa ta de acţiona în direcţia dorită să scadă şi, în mod inconştient, acţiunile tale să se îndrepte către confirmarea etichetei. Şi atunci putem vorbi de profeţia autoîmplinită.

 

Obiective realiste

Dacă tu consideri că ai facut tot ce se putea şi nu ai încă ceea ce îţi doreşti, ia-ţi un răgaz şi reflectează asupra obiectivelor pe care ţi le-ai stabilit. Dacă sunt utopice, atunci prin definiţie nu pot fi realizabile.

De exemplu, dacă eşti o persoana intovertă şi ţi-ai propus să devii extravertă pentru că tu consideri că ai avea mai multe avantaje…

Cu exerciţiu şi răbdare poţi ajunge să fii ceva mai orientată, deschisă către exterior, însă nu-ţi poţi atinge obiectivul de a deveni extravertă!

În acelaşi timp, observă că persoanele introverte pot da dovadă de  o mare capacitate de analiză și de reflecţie, iar acest lucru îţi poate fi de mare folos.

Aşadar, în loc să-ţi stabileşti obiective nerealiste, mai bine înveţi să-ţi valorifici la maxim resursele tale. Visează îndrăzneţ şi realist în acelaşi timp!

 

Perfecționismul este un obstacol

Deşi poate părea paradoxal, prefecţionismul poate fi un obstacol pentru a avea ceea ce îţi doreşti.

Astfel, din dorinţa ta de a face lucrurile perfect, poţi amâna prea mult să faci ceva sau te poţi focaliza prea mult asupra unor aspecte mai puţin importante, pierzând din vedere imaginea de ansamblu.

De exemplu, cum ar fi ca un coleg să te curteze intens, iar tu să nu-i raspunzi, considerând că nu eşti încă suficient de pregătită pentru acea relaţie şi apoi să constaţi că el a renunţat să aştepte la nesfârşit şi iese deja în oraş cu altă colegă?

Şi rămânând tot în sfera relaţiilor de cuplu: poate îţi doreşti să ai un partener, însă eşti atât de pretenţioasă încât consideri că nici măcar unul dintre cei care te curtează nu este potrivit, şi până la urmă rămâi singură.

Şi perfecţionismul emoţional îţi aduce multe neajunsuri. Dacă îţi propui ca lucrurile să fie perfecte din punct de vedere emoţional pentru tine, pui o presiune atât de mare asupra ta în acest sens, încât lucrurile vor ieşi pe dos cel mai adesea.

Dacă însă accepţi că pot fi momente în care să intri în panică sau să fii furioasă de exemplu, atunci înseamnă că ai curajul să-ţi accepţi vulnerabilităţile şi apoi îţi poţi gestiona mult mai bine emoţiile negative.

 

De Daniela Stanciu, psihoterapeut cognitiv-comportamental, competenţe în terapia sistemică: cuplu, copil, familie

Tel.: 0745.089.985

office@aventuradezvoltarii.com

www.aventuradezvoltarii.com

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ce putem face noi pentru ca psihoterapia să fie eficientă
Ce putem face noi pentru ca psihoterapia să fie eficientă

Pentru ca psihoterapia să fie eficientă, rezultatele ei nu depind atât de înzestrarea terapeutului ales cât de noi însene. Iată câteva sfaturi utile.

Citeste
Capcanele emoționale care îți afectează viața
Capcanele emoționale care îți afectează viața

Vrei să ieși dintr-o relație toxică, să îți schimbi locul de muncă la care de ani de zile te-ai plafonat? Să îți îmbunătățești relația cu copiii tăi? Simți nevoia să îți schimbi viața, dar parcă ceva nu te lasă? Iată ce capcane emoționale îți pun piedici în calea unei vieți line și împlinite.

Citeste
Cum ne autosabotăm prin procrastinare
Cum ne autosabotăm prin procrastinare

Tu cât de des apelezi la procrastinare? Te-ai întrebat de ce faci acest lucru? Iată de ce este un obicei nesănătos și cum să controlăm această tendință.

Citeste
Motive pentru care nu ai (încă) ceea ce îţi doreşti
Motive pentru care nu ai (încă) ceea ce îţi doreşti

Ți se pare că universul sau karma te împiedică să obții ceea ce îți dorești? Iată motivele reale și ce ai de făcut în continuare.

Citeste
Psihosomatizarea: emoțiile care provoacă reacții fizice
Psihosomatizarea: emoțiile care provoacă reacții fizice

Deși psihosomatizarea este cunoscută, pierdem din vedere reale pot fi efectele emoțiilor asupra propriului nostru organism. Iată câteva indicii că ne ascundem adevăratele trăiri în spatele disconfortului fizic.

Citeste
Ce blocaje au oamenii care vin la psihoterapie
Ce blocaje au oamenii care vin la psihoterapie

Vrei să faci o schimbare, te apuci și… o lași baltă. De câte ori ai început o dietă și de câte ori ți-ai spus că te vei despărți de X? Iată cum văd psihoterapeuții blocajele celor care ajung la ei, pe canapea.

Citeste