Remedii pentru conflictul cu autoritatea

Te emoționezi în fața superiorilor? Ești inhibată când ți se face observație? Este posibil să resimți conflictul cu autoritatea. Iată și cum poți remedia această problemă.

Citește și:

Ce complexe dezvoltăm în era informației

Exercițiu ca să scapi de furie

Deși această teamă este des întâlnită, în egală măsură este și evitată sau negată. Teama de a vorbi în fața autorităților și atacurile de panică sunt probleme strânse legate între ele și ambele își au originea în primii ani de viață.

O mare diferență între oameni și alte animale este aceea că noi ne naștem incapabili de a ne deplasa singuri, ne a ne hrăni singuri și mai ales de a vorbi.

Acest lucru ne pune din start într-o poziție de totală dependență față de persoanele din jurul nostru.

Pornind de aici, începe lupta noastră pentru libertate și independență care se poate termina la finalul pubertății sau poate ține toată viața.

Un lucru pe care este bine să îl avem în minte este faptul că primele persoane care ne pot alunga durerile, care ne pot liniști sau care ne pot da senzația de siguranță sunt părinții noștri, adică persoane cu autoritate.

Tot ele sunt persoanele de care depinde viața noastră: prin faptul că în prima fază absolut toate nevoile sunt satisfăcute de ele, practic ele sunt cele care ne mențin în viață.

 

Cum apare conflictul cu autoritatea

Datorită percepției noastre și uneori și datorită comportamentului persoanelor care ne au în grijă, noi le putem percepe ca persoane rele, persoane care ne-au rănit și astfel vom dori să le rănim.

Dar în același timp avem în minte și faptul că de aceleași persoane depinde viața noastră.

Dacă atunci când suntem mici ne este foame și vrem să mâncăm, dar mama nu este în apropierea noastră, ne putem imagina la acea vârstă că mama face acest lucru dinadins și că ea este o mamă rea.

Dacă atunci când vrem să ne jucăm în parc, tatăl ne interzice să ne jucăm lângă lac și o facem din motive de siguranță, noi poate că nu înțelegeam acest lucru și o luăm în nume de rău.

Aici ne aflăm într-un moment crucial. Ne simțim răniți, vrem să rănim, dar dacă rănim acele persoane, riscăm să distrugem aceleași persoane care ne-au oferit iubire, hrană, protecție.

Mai mult de atât, vorbim de o vârstă destul de mică, de până în 3 ani. Dacă ne sunt descoperite intențiile agresive? Dacă vor vrea și părinții să ne facă același lucru pe care noi vrem să îl facem?

Rezultatul este ascunderea acestor sentimente. Din acest motiv probabil vă întrebați de ce aveți o teamă față de persoanele cu autoritate când relația cu părinții a fost întotdeauna una bună.

 

Manifestări ale conflictului cu autoritatea

Ascunderea emoțiilor dă naștere unui puternic conflict în noi pe care îl rezolvăm prin fel de fel de soluții de compromis, în funcție de situațiile de viață trăite, de la fobii până la sentimentul permanent al unei morți iminente, toate acestea fiind însoțite după caz de atacuri de panică.

Modelul relațiilor cu părinții reprezintă tiparul tuturor relațiilor ulterioare. De la ei învățăm șablonul de relaționare, astfel că de la relația copil – părinte ajungem la relația angajat – angajator sau elev – profesor.

 

Cum putem interveni

Exerciții de respirație. Trageți aer adânc în piept și calmați-vă respirația. Mintea și corpul sunt un tot unitar.

Dacă vă calmați corpul, vă calmați și mintea, iar dacă vă calmați mintea, vă calmați și corpul. Inspirați puternic și expirați puternic.

Folosiți gândirea rațională. Gândiți-vă că nu sunteți în pericol. Ce rost are să vă faceți atâtea griji? Dacă vă apucă această frică în momentul în care vă trage la răspundere un șef, ce vi se poate întâmpla?

În cel mai rău caz vă avertizează. Dacă aceste sentiment apare când sunteți tras de un polițist pe dreapta, care poate fi cel mai sumbru deznodământ? Primiți o amendă.

Psihoterapia psihanalitică. Prima îndrumare pe care doresc să o ofer este să apelați la un psihoterapeut psihanalist și alături de acesta să explorați toate zonele pe care în timp, datorită greutăților, le-ați blocat.

Acest lucru nu se va face ușor. Așa cum nici problema de care suferiți nu a apărut într-o zi, nici dispariția ei nu va dura doar o zi sau nu va ține de o simplă pastilă înghițită.

Nu cedați în fața soluțiilor la îndemână și aparent ușoare. Multor persoane, și mai ales bărbaților, le este greu să își recunoască neputința în fața problemelor, de aceea apelează la pseudosoluții de moment.

O astfel de soluție este alcoolul. De câte ori nu am auzit: „Bea ceva înainte ca să te îmbărbătezi!”? O altă soluție pentru a face față stresului poate fi și cea a pastilelor.

Toate aceste soluții de moment sunt și vor rămâne doar de moment. Fiți sinceri cu dumneavoastră!

 

De Tiberiu Seeberger, psihoterapeut psihanalist în formare

Tel.: 0761.517.763

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție

Depresia este susținută de un sentiment general de vinovăție. Iată motivele pentru care acesta devine copleșitor și ce putem face.

Citeste
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou

Vrei să te bucuri mai mult de viață? Sa elimini stresul și să ai o mai bună igienă emoțională? Apelează cu încredere la mindfulness.

Citeste
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit

Mindfulness nu e magie, ci o tehnică cu solidă bază științifică care ne ajută să fim mai fericiți, să dezvoltăm relații armonioase cu cei din jur și să fim mai bine cu noi înșine.

Citeste
Indicii dacă ai sau nu agorafobie
Indicii dacă ai sau nu agorafobie

O cunoaștem drept teama de mulțimi, dar se extinde și către alte zone precum teama de a merge cu metroul ori de a zbura cu avionul. Care sunt simptomele agorafobiei și cum ne putem vindeca, explică psihoterapeutul Roxana Arion.

Citeste
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă

Stai prea mult în casă din motive temeinice? Atunci poate fi o provocare să scapi de plictiseală. Iată câteva idei.

Citeste
Dependența: un mod nociv de a face față problemelor
Dependența: un mod nociv de a face față problemelor

Nu toți ajungem să dezvoltăm o dependență. Printre factorii implicați apar educația, mediul familial, temperamentul, resursele personale. Iată cum o combatem.

Citeste