Rezistenta la schimbare si alte capcane psihologice care iti influenteaza viata

Modul in care relationam cu oamenii din jurul nostru nu este intotdeauna in concordanta cu ceea ce gandim. Iata 4 teorii psihologice care te vor ajuta sa-ti intelegi mai bine propriul comportament, pierderea atractiei si rezistenta la schimbare sunt poate cele mai cunoscute.

 

 

 

Bazate pe afectivitate si dependenta intre experientele emotionale si interpretarea lor subiectiva,  aceste teorii ne explica efectele compartamentului nostru, in functie de situatiile pe care le traim. De ce conteaza atat de mult? Pentru ca atunci cand iti cunosti reactiile, stii sa actionezi in favoarea ta.

 

 

Pierderea sau castigarea atractiei

Conform teoriei lui Eliot Aronson, daca un barbat nu iti arata ca este interesat de tine la prima vedere, iar apoi se apropie, te atrage mai mult decat in cazul in care ti-ar fi aratat interesul de la inceput. Aceasta teorie a cunoasterii se aplica, de asemenea, si in alte cazuri.

Gandeste-te ca ai doi colegi de serviciu, unul prietenos si atent, cu care te intelegi bine, altul mereu morocanos, care nu aproba nimic din ceea ce spui. Si, intr-o zi, colegul arogant si indispus, te felicita pentru un proiect, iar tu te bucuri de lauda lui si uiti comportamentul anterior. Simti ca i-ai castigat increderea si nu ti se mai pare atat de nesuferit.

De celalalt coleg uiti cu desavarsire, desi situatia se poate schimba din nou oricand. De obicei, asa este si relatia cu parintii. Unul este mai afectuos, celalalt mai exigent. Si cautam mereu sa il multumim pe cel care nu obisnuieste sa ne aprobe si suntem fericiti atunci cand ne recunoaste meritele.

 

 

Conflictul informatiei

Leon Festinger ne spune ca atunci cand avem doua opinii care se exclud, resimtim o stare de tensiune si desconsideram varianta pe care o credem sursa disconfortului. Atunci cand intalnesti un barbat si te indragostesti de el, dar familia ta crede ca nu este potrivit pentru tine, intervine disonanta.

Desi argumentele lor sunt clare, tu incerci sa le inlaturi si sa te convingi ca ai luat decizia corecta, ca stii ce e mai bine pentru tine. Acelasi lucru se intampla si in mintea unui fumator. Chiar daca citeste in fiecare zi mesajele de avertizare de pe pachetele de tigari, nu poate renunta la fumat. Si desconsidera ideea ca acest viciu poate sa ucida.

 

 

Rezistenta la schimbare

Aceasta teorie descoperita de  Kurt Lewin ne ajuta mai ales in relatiile de cuplu. De exemplu, atunci cand iubesti un barbat care se comporta urat cu tine, dar pe care nu-l poti parasi. Te gandesti sa pleci din relatie, dar cu cat esti mai aproape de obiectivul tau, cu atat ti se pare mai infricosator. Resimti emotii negative care pana la urma te determina sa renunti.

Lewin sustine ca acest tip de conflict, rezistenta la schimbare, te poate imobiliza in scenariu pe o perioada nedeterminata, deoarece este in mod inerent stabil si echilibrat.

 

 

Invatarea sociala…

… a lui Albert Bandura, bazata pe invatarea prin observare, explica asemanarea dintre partenerii de cuplu, odata cu trecerea timpului, de la stilul vestimentar, maniere, cuvinte, obiceiuri alimentare, pana la modul in care abordeaza anumite probleme, cum ar fi activitatile de zi cu zi sau starea de sanatate. Uneori acest lucru e benefic, alteori dimpotriva…

 

 

 

Citeste si: 

Semne ca esti intr-o relatie de cuplu abuziva

Dependenta sau de ce nu pot trai fara o relatie de cuplu

 

 

Foto: shutterstock.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Cum planifici corect o schimbare de carieră
Cum planifici corect o schimbare de carieră

Ești nemulțumită de viața ta profesională? Te tentează ceva nou, dar îți este teamă să îți asumi riscurile? Iată cum planifici corect o schimbare de carieră.

Citeste
Terapia online chiar funcționează?
Terapia online chiar funcționează?

Programul încărcat nu-ți permite să ajungi la psiholog? Ai ales un terapeut, dar distanța e o problemă? Există și varianta mediului virtual, dar oare terapia online chiar funcționează? Iată câteva răspunsuri.

Citeste
Tehnici de relaxare pentru un somn mai bun
Tehnici de relaxare pentru un somn mai bun

Deseori programul încărcat sau stresul ne afectează odihna, iar dimineața ne simțim mai obosiți decât atunci când am mers la culcare. Iată câteva tehnici de relaxare pentru un somn mai bun.

Citeste
Tehnici pentru a-ți depăși frica
Tehnici pentru a-ți depăși frica

Teama te paralizează și îți blochează acțiunile sau deciziile? Într-o anumită măsură e necesară, dar uneori trebuie să o controlăm. Iată câteva tehnici pentru a-ți depăși frica.

Citeste
Cronică de proteste: „Un individ se alătură unui grup pentru că îi împlinește o serie de nevoi din momentul respectiv“
Cronică de proteste: „Un individ se alătură unui grup pentru că îi împlinește o serie de nevoi din momentul respectiv“

Zile întregi de proteste și diferite scenarii ale manipulării. Cât de ușor este de manipulat o masă de oameni? Cum se schimbă indivizii când devin parte a unui grup? Răspunsuri de la Livia Caciuloiu, psihoterapeut.

Citeste
Protestele sunt ca o terapie pentru societate
Protestele sunt ca o terapie pentru societate

Ce-i aduce pe oameni în stradă? Alții de ce rămân inerți, fără pic de inițiativă deși pe dinăuntru fierb? Într-o perioadă când protestele se întâmplă zilnic, încercăm să aflăm motivațiile psihologice, mai de profunzime.

Citeste