9 strategii pentru a iesi din rutina

Uneori, rutina ne da sentimentul de confort si control. Alteori, vrem o schimbare dar nu stim cum sa o facem. Iata cateva strategii pentru a rupe monotonia.

 

Efectele rutinei

Rutina este definita drept obisnuinta noastra de a gandi si a actiona mereu in acelasi mod, o capacitate castigata prin practica indelungata.

Altfel spus, rutina este acel mod automat in care ne-am invatat sa ne traim viata, repetand cu constiinciozitate aceleasi lucruri zi de zi.

Iar in functie de efectele pe care le are asupra noastra, rutina poate avea atat o latura pozitiva, cat si una negativa.

Printre motivele pentru care este benefic sa avem o rutina zilnica putem enumera: respectarea unui ritual de igiena zilnica, respectarea unui regim de viata sanatos (alimentatie, sport, odihna), respectarea unui program de lucru, a unui program de socializare sau de petrecere a timpului in familie etc.

Insa, in cele mai multe situatii, efectele rutinei au un impact negativ asupra noastra, deoarece ne conduc in situatii in care ajungem sa facem lucrurile pentru ca asa trebuie, si nu pentru ca asa vrem. Astfel, rutina limiteaza sau chiar elimina existenta spontaneitatii in vietile noastre.

Momentul in care balanta atarna mai mult in favoarea efectelor negative este semnul ca trebuie sa facem o serie de schimbari in viata noastra.

 

Nu te autoculpabiliza

Chiar daca tu esti autoarea rutinei pe care o traiesti astazi, nu trebuie sa te autoculpabilizezi. Rutina este o capcana in care toti picam datorita confortului pe care aceasta ne-o ofera.

Nu-ti pierde vremea cu regrete si fii constienta ca nu mai poti schimba nimic din ceea ce s-a intamplat, dar ca poti construi diferit prezentul si viitorul.

 

Stabileste obiective realiste

Ia-ti timp pentru a afla care sunt schimbarile pe care le vrei in viata ta si pentru a le transforma in obiective reale si bine definite.

Daca simti ca esti in impas, inspira-te de la oamenii de succes pe care ii admiri si ia drept model acele lucruri care se potrivesc cu valorile, normele si dorintele tale.

 

Stabileste termene realiste

In momentul in care constientizam nevoia de schimbare este necesar sa intelegem si faptul ca aceasta nu se va intampla peste noapte. Nu este usor sa iesi din zona de confort in care te-ai obisnuit pana acum.

Teama de nou sau necunoscut se va instala ca mecanism de aparare, iar nevoia ta de siguranta va iesi in fata.

De aceea, pentru a fi incununata de succes, schimbarea trebuie facuta sub forma unui parteneriat intre minte si corp, sa-ti dai timp sa pui in aplicare ceea ce ai planificat.

Asa vei evita conservarea starii de confort oferita de rutina si nu vei cauta justificari externe sau vinovati pentru fiecare neajuns din viata ta.

 

Nu te autolimita

Chiar daca te-ai obisnuit sa faci un lucru intr-un anumit mod, nu te limita abordand de fiecare data aceeasi metoda. Testeaza si alte cai sau alte tehnici.

Deschiderea la noutate te va ajuta sa devii mai flexibila, sa ai si o alta viziune asupra situatiei si sa obtii mai multe cai de rezolvare.

Asta te va ajuta sa-ti formezi o imagine mai clara asupra optiunilor pe care le ai si sa faci fata cu succes situatiilor de criza.

 

Adopta un nou look

Schimbarile de la interior, cele de mentalitate si atitudine, vor avea nevoie de mai mult timp decat cele de la exterior. Daca simti ca te va ajuta in demersul tau sau ca este nevoie, poti realiza schimbarea incepand cu planul exterior.

Astfel, poti alege o nuanta diferita la par, iti poti face un abonament la sala, iti poti schimba coafura sau iti poti innoi garderoba. Orice moment de fericire sau implinire se va transforma in factor motivator.

 

Fa o schimbare in programul tau zilnic

Stabileste-ti programul si organizeaza-te in asa fel incat sa iti ramana timp si pentru relaxare. Daca esti o fire sedentara, alege un sport pe care iti doresti sa-l practici si care sa te scoata din cand in cand din rutina cotidiana.

Daca esti o fire activa, poti modifica schema de antrenament sau poti incerca sporturi extreme precum: alpinism, parasutism, motociclism, enduro etc.

 

Cunoaste oameni noi

Cateodata, pentru a putea face o schimbare in viata ta si de a putea evada din rutina, este nevoie sa te desprinzi de trecutul tau.

Socializeaza, cunoaste oameni noi care trezesc in tine admiratie si de la care ai ce invata, oameni care te vor stimula intelectual. Cu cat vei sta mai mult in preajma lor, cu atat iti va fi mai usor sa operezi schimbari la nivel mental si atitudinal.

 

Optimizeaza aspectele pozitive ale rutinei

Pastreaza aspectele pozitive ale rutinei, pe care poti incerca sa le faci diferit. De exemplu, poti alege sa te trezesti mai devreme pentru a-ti oferi mai mult timp sa iti incepi ziua si sa te pregatesti sau poti alege ca o zi pe saptamana sa testezi alt drum spre serviciu, optand sa mergi mai mult pe jos.

 

Nu mai amana

Amanarea te va mentine in cercul vicios al rutinei si cu cat amani mai mult, cu atat mai dificil iti va fi sa zici STOP! si sa te urnesti. Orice inceput este dificil, insa odata ce te-ai pus in miscare, vei gasi in tine incredere, vointa si puterea de a muta din loc muntii rutinei.

Iesirea din rutina inseamna slefuirea ta, cunoasterea si depasirea limitelor proprii. Alege sa devii cea pe care ti-ar placea sa o vezi, sa o cunosti: cea mai buna varianta a ta!

 

De Andra Zaharia, psiholog, lifecoach, Psihoterapeut integrativ in formare

Tel.: 0726.757.396

www.andrazaharia.weebly.com

Foto: shutterstock.com

loading...
Comentează și tu
Recomandări
Tu cine ești pe Facebook?
Tu cine ești pe Facebook?

Nu-i așa că și tu ai un profil pe Facebook? Dar ce se află în spatele lui? Și în ce scop îl folosești? Există și un revers al monedei când accesăm această mască virtuală? Răspunsuri de la psihoterapeutul Roxana Nourescu.

Citeste
Ghid de utilizare a unui bărbat timid
Ghid de utilizare a unui bărbat timid

Cum recunoaștem un bărbat timid și cum facem diferența între timiditate și simplul fapt că nu ne place? Cum ajutăm un prieten care este timid? O analiză în detaliu a timidității masculine, sub toate aspectele ei.

Citeste
Copleșită de emoții negative? Iată ce poți face concret.
Copleșită de emoții negative? Iată ce poți face concret.

Deseori ne simțim luate cu asalt de emoții negative, iar citatele motivaționale rareori ne sunt utile. Poate știm deja ce avem de făcut, dar oare cum facem ce știm că avem de făcut?

Citeste
Atenție la laude. Lăudăroșii ajung să-și piardă prietenii
Atenție la laude. Lăudăroșii ajung să-și piardă prietenii

Modestia e bună, dar nu în exces, e ok să îți cunoști propria valoare, dar cine suportă lăudăroșii? Auto-ironia poate fi amuzantă uneori, dar ai grijă să nu cadă de fapt în extrema laudei. Cum?

Citeste
Ce sunt și cum apar ticurile
Ce sunt și cum apar ticurile

Ticurile sunt comportamente iraționale, aparent fără vreun scop, compulsii pe care o persoană se simte obligată să le facă. Iată din ce motive apar.

Citeste
4 obiceiuri sănătoase pentru o viață împlinită
4 obiceiuri sănătoase pentru o viață împlinită

Cu toții căutăm fericirea, satisfacția sau… sensul vieții. Dar depinde de noi cum punem lucrurile în perspectivă și cum știm să ne ajutăm singuri să obținem ce vrem. Iată câteva obiceiuri sănătoase pentru a avea o viață împlinită.

Citeste