9 strategii pentru a iesi din rutina

Uneori, rutina ne da sentimentul de confort si control. Alteori, vrem o schimbare dar nu stim cum sa o facem. Iata cateva strategii pentru a rupe monotonia.

 

Efectele rutinei

Rutina este definita drept obisnuinta noastra de a gandi si a actiona mereu in acelasi mod, o capacitate castigata prin practica indelungata.

Altfel spus, rutina este acel mod automat in care ne-am invatat sa ne traim viata, repetand cu constiinciozitate aceleasi lucruri zi de zi.

Iar in functie de efectele pe care le are asupra noastra, rutina poate avea atat o latura pozitiva, cat si una negativa.

Printre motivele pentru care este benefic sa avem o rutina zilnica putem enumera: respectarea unui ritual de igiena zilnica, respectarea unui regim de viata sanatos (alimentatie, sport, odihna), respectarea unui program de lucru, a unui program de socializare sau de petrecere a timpului in familie etc.

Insa, in cele mai multe situatii, efectele rutinei au un impact negativ asupra noastra, deoarece ne conduc in situatii in care ajungem sa facem lucrurile pentru ca asa trebuie, si nu pentru ca asa vrem. Astfel, rutina limiteaza sau chiar elimina existenta spontaneitatii in vietile noastre.

Momentul in care balanta atarna mai mult in favoarea efectelor negative este semnul ca trebuie sa facem o serie de schimbari in viata noastra.

 

Nu te autoculpabiliza

Chiar daca tu esti autoarea rutinei pe care o traiesti astazi, nu trebuie sa te autoculpabilizezi. Rutina este o capcana in care toti picam datorita confortului pe care aceasta ne-o ofera.

Nu-ti pierde vremea cu regrete si fii constienta ca nu mai poti schimba nimic din ceea ce s-a intamplat, dar ca poti construi diferit prezentul si viitorul.

 

Stabileste obiective realiste

Ia-ti timp pentru a afla care sunt schimbarile pe care le vrei in viata ta si pentru a le transforma in obiective reale si bine definite.

Daca simti ca esti in impas, inspira-te de la oamenii de succes pe care ii admiri si ia drept model acele lucruri care se potrivesc cu valorile, normele si dorintele tale.

 

Stabileste termene realiste

In momentul in care constientizam nevoia de schimbare este necesar sa intelegem si faptul ca aceasta nu se va intampla peste noapte. Nu este usor sa iesi din zona de confort in care te-ai obisnuit pana acum.

Teama de nou sau necunoscut se va instala ca mecanism de aparare, iar nevoia ta de siguranta va iesi in fata.

De aceea, pentru a fi incununata de succes, schimbarea trebuie facuta sub forma unui parteneriat intre minte si corp, sa-ti dai timp sa pui in aplicare ceea ce ai planificat.

Asa vei evita conservarea starii de confort oferita de rutina si nu vei cauta justificari externe sau vinovati pentru fiecare neajuns din viata ta.

 

Nu te autolimita

Chiar daca te-ai obisnuit sa faci un lucru intr-un anumit mod, nu te limita abordand de fiecare data aceeasi metoda. Testeaza si alte cai sau alte tehnici.

Deschiderea la noutate te va ajuta sa devii mai flexibila, sa ai si o alta viziune asupra situatiei si sa obtii mai multe cai de rezolvare.

Asta te va ajuta sa-ti formezi o imagine mai clara asupra optiunilor pe care le ai si sa faci fata cu succes situatiilor de criza.

 

Adopta un nou look

Schimbarile de la interior, cele de mentalitate si atitudine, vor avea nevoie de mai mult timp decat cele de la exterior. Daca simti ca te va ajuta in demersul tau sau ca este nevoie, poti realiza schimbarea incepand cu planul exterior.

Astfel, poti alege o nuanta diferita la par, iti poti face un abonament la sala, iti poti schimba coafura sau iti poti innoi garderoba. Orice moment de fericire sau implinire se va transforma in factor motivator.

 

Fa o schimbare in programul tau zilnic

Stabileste-ti programul si organizeaza-te in asa fel incat sa iti ramana timp si pentru relaxare. Daca esti o fire sedentara, alege un sport pe care iti doresti sa-l practici si care sa te scoata din cand in cand din rutina cotidiana.

Daca esti o fire activa, poti modifica schema de antrenament sau poti incerca sporturi extreme precum: alpinism, parasutism, motociclism, enduro etc.

 

Cunoaste oameni noi

Cateodata, pentru a putea face o schimbare in viata ta si de a putea evada din rutina, este nevoie sa te desprinzi de trecutul tau.

Socializeaza, cunoaste oameni noi care trezesc in tine admiratie si de la care ai ce invata, oameni care te vor stimula intelectual. Cu cat vei sta mai mult in preajma lor, cu atat iti va fi mai usor sa operezi schimbari la nivel mental si atitudinal.

 

Optimizeaza aspectele pozitive ale rutinei

Pastreaza aspectele pozitive ale rutinei, pe care poti incerca sa le faci diferit. De exemplu, poti alege sa te trezesti mai devreme pentru a-ti oferi mai mult timp sa iti incepi ziua si sa te pregatesti sau poti alege ca o zi pe saptamana sa testezi alt drum spre serviciu, optand sa mergi mai mult pe jos.

 

Nu mai amana

Amanarea te va mentine in cercul vicios al rutinei si cu cat amani mai mult, cu atat mai dificil iti va fi sa zici STOP! si sa te urnesti. Orice inceput este dificil, insa odata ce te-ai pus in miscare, vei gasi in tine incredere, vointa si puterea de a muta din loc muntii rutinei.

Iesirea din rutina inseamna slefuirea ta, cunoasterea si depasirea limitelor proprii. Alege sa devii cea pe care ti-ar placea sa o vezi, sa o cunosti: cea mai buna varianta a ta!

 

De Andra Zaharia, psiholog, lifecoach, Psihoterapeut integrativ in formare

Tel.: 0726.757.396

www.andrazaharia.weebly.com

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Rugăciunea îmbunătăţeşte autocontrolul şi scade stresul
Rugăciunea îmbunătăţeşte autocontrolul şi scade stresul

Rugăciunea ne face mai calmi şi mai buni. Câtă vreme nu devenim fanatici, sunt numai efecte pozitive în rugăciune.

Citeste
Cărțile de colorat pentru adulți: calea sigură către relaxare
Cărțile de colorat pentru adulți: calea sigură către relaxare

Ai nevoie de timp cu și pentru tine? Te-ai săturat de atâtea probleme? Cărțile de colorat pentru adulți sunt o adevărată încântare care alungă eficient stresul.

Citeste
Învinge stresul prin meditație
Învinge stresul prin meditație

Mereu auzim despre meditație și beneficiile sale extraordinare: scăderea stresului, „repararea“ creierului, o viață mai lungă și mai sănătoasă. Uite cum să meditezi corect.

Citeste
Orgoliu cronic? Cum ne afectează în cuplu, la job și în relația cu copiii
Orgoliu cronic? Cum ne afectează în cuplu, la job și în relația cu copiii

Ții morțiș să ai dreptate? E sănătos să ne mai și înșelăm! Află cum te afectează orgoliul la serviciu, în cuplu și la ce comportamente e cazul să renunți.

Citeste
Minciuna elegantă sau în ce situații e indicat să minți
Minciuna elegantă sau în ce situații e indicat să minți

Să nu minți niciodată, nici măcar pentru a ieşi dintr-o situaţie neplăcută sau pentru a proteja un apropiat… Ce ascunde această onestitate ireproşabilă? Sau cum și când să folosim de minciuna elegantă?

Citeste
Ca să fii adaptat și fericit, ai nevoie de inteligență emoțională
Ca să fii adaptat și fericit, ai nevoie de inteligență emoțională

Chiar așa: ce este inteligența emoțională? Ce e cu accentul pus pe emoții și de ce ce trebuie să fim atenție la ele?

Citeste