Ce este hernia abdominală și de ce este des întâlnită după sarcină

Cu toate că pare un subiect greu, despre care nu oricine ar fi interesat să citească, hernia abdominală este una dintre afecțiunile cu care multe femei ajung să facă cunoștință după ce dau naștere, în special prin cezariană. Iată tot ce trebuie să știi despre cauze, simptome și tratament.

Termenul hernie este asociat cel mai frecvent cu problemele coloanei vertebrale – hernia de disc, dar, de fapt, prin hernie se înțelege exteriorizarea unui organ sau a unei părți dintr-un organ, dincolo de limitele cavității în care se află în mod normal. Această ieșire „în afară” se întâmplă într-o zonă slabă din stratul muscular al cavității respective. Nu este o problemă pe care să o neglijezi, deoarece se manifestă prin umflături și dureri și poate duce la complicații.

Herniile abdominale sunt frecvent întâlnite și pot fi de mai multe tipuri, în funcție de localizare: herniile inghinale (cele mai frecvente), herniile femurale (locul doi ca frecvență), ombilicale sau cele incizionale (apărute în urma unor intervenții chirurgicale).

De fapt, hernia la nivelul peretelui abdominal este, mai degrabă, o afecțiune masculină – bărbații având o zonă slabă în regiunea inghinală – însă femeile dezvoltă potențial de risc după naștere, mai ales dacă au trecut prin mai multe sarcini care au solicitat intens abdomenul.

Trebuie să știi că este o problema destul de serioasă cât să necesite intervenție chirurgicală – tratamentul recomandat în mod obișnuit pentru hernie. Operația are și rolul de a diminua recidivele bolii și se realizează prin procedee aloplastice – cu proteze și plasă de cea mai bună calitate. Este o intervenție simplă, minim invazivă, cu recuperare postoperatorie rapidă.

Care sunt cauzele

Cele mai multe hernii abdominale sunt cauzate de efort fizic intens, care duce la creșterea presiunii în regiunea abdomenului, însă nu întotdeauna cauzele pot fi clar identificate. Mamele trebuie să știe că herniile pot să apară chiar și la nou-născuți și sugari, din cauza cicatrizării întârziate a inelului ombilical.

Cum recunoști o hernie abdominală

Simptomele sunt ușor de observat, dar pot fi confundate uneori cu semnele altor afecțiuni, așa încât, după primele indicii, este necesar să te adresezi de urgență medicului. Cum se manifestă? Prin disconfort și durere în zona abdominală și inghinală, care se intensifică la aplecare și efort, dar primul semn cu adevărat vizibil este modificarea reliefului abdomenului, printr-o umflatură care se accentuează prin încordare musculară.

Cum o tratezi

Cazurile de hernie abdominală se rezolvă printr-o intervenție chirurgicală simplă și rapidă, fără să fie nevoie de internare. Anestezia se realizează local, anestezia generală fiind necesară doar atunci când hernia este mare sau când medicul alege un procedeu laparoscopic.

Sursa foto: Shutterstock