20 de minute pentru a ne regenera

Paula, 36 de ani, adora sa fie sclava somnului. „Imi place enorm aceasta toropeala care preceda siesta. Percep razele soarelui prin fereastra, iau o patura si atunci imi simt corpul absorbit de caldura.

Il ascult, ma las in voia lui. Cateodata, petrec acest timp mai ales pregatindu-ma sa adorm. Insa ceea ce imi place mai mult sa vad, este timpul pierdut care se scurge.“

Inca de la sfarsitul anului 1990, psihologul Bill Anthony, director al Centrului de Reabilitare Psihiatrica de la Universitatea Harvard, studiaza beneficiiile acestei ruperi de cotidian, metoda foarte eficienta impotriva stresului.

Ea ar favoriza memoria si, prin odihnirea creierului, ar permite asimilarea de date noi. Alte studii sustin ca, gratie celor 20 de minute de repaus, performantele intelectuale ar creste cu 20%!

Iar aparatorii ei ferventi subliniaza ca elibereaza creativitatea, avand in vedere lista geniilor care au adoptat-o: Isaac Newton, Arhimede, Victor Hugo, André Gide…

In ce masura? Este un mister total! In ochii oamenilor de stiinta, mecanismele sale raman inca putin cunoscute.

O slabiciune scuzabila

Siesta (din latinescul sexta sau a sasea ora din zi) desemneaza un timp de odihna luat dupa masa de pranz. In opinia lui Michel Tib¨rge, neurolog la Centrul Somnului din Toulouse, „fiinta umana este genetic programata sa aiba tendinta de a dormi intre orele 14 si 15“.

La aceasta ora-cheie, atentia scade, pleoapele clipesc mai des, capul se clatina. Pe unii ii va durea nasul, altii nu isi vor mai aminti ceea ce tocmai au citit, dar aceasta mica slabiciune, chiar daca nu o percepem in mod constient, este inevitabila.

„Acest moment corespunde, de altfel, cu cel in care se intampla accidente rutiere“, atentioneaza Anne Marie Malabre, biolog. Dar, daca aceasta stare depinde de ceasul nostru cicardian (24 de ore), ea nu este legata de niciun fenomen fiziologic precum cele pe care le inregistram inainte de a adormi seara, ca, de exemplu, scaderea temperaturii corporale.“ Chiar daca o masa prea bogata, un efort fizic si efectul caldurii destabilizeaza organismul si pot accentua aceasta scadere brusca.

Faptul ca ne place siesta este un semn de maturitate

„Medicii sustin ca aceasta hipovigilenta ar fi o relicva a somnului polifazic al bebelusului“, explica Anne Marie Malabre. Intr-adevar, bebelusul doarme in etape, atat ziua, cat si noaptea. Pe parcursul lunilor, fazele somnului de zi se diminueaza, dar cea de la inceputul dupa-amiezii (siesta!) este ultima care dispare, intre varsta de patru si sase ani.

A lupta impotriva somnolentei cu ajutorul cafelei? Asta inseamna a actiona impotriva naturii, creierul va reitera semnalul mai tarziu. „Fiinta umana poseda «usi de somn» de la unul la doua minute, o data la o ora jumatate, doua. Este un ritm arhaic care se duce pana la originile noastre ca specie“, subliniaza Michel Tib¨rge.

Intr-adevar, pentru a nu se expune pradatorilor, omul preistoric dormea putin, dar des. Mai aproape de timpurile noastre, Leonardo Da Vinci practica in maniera sa proprie somnul polifazic: un sfert de ora o data la doua ore – cum fac astazi navigatorii in curse solitare.

Dar siesta nu inseamna neaparat a dormi, esentialul este sa ajungem sa ne regeneram. Asezat cu capul pe birou sau lungit pe iarba, cu jaluzelele trase sau „tachinat“ de razele soarelui, putin conteaza.
 

Citește continuarea pe pagina următoare: 1 2
loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ai o stare proastă? Bea cafea!
Ai o stare proastă? Bea cafea!

Cafeaua nu doar că te ajută să fii apt pentru muncă, și-ți dă startul dimineața, ci are impact și asupra sănătății psihice. Iată cum.

Citeste
Cum prevenim și tratăm alergiile sezoniere
Cum prevenim și tratăm alergiile sezoniere

Odată cu trezirea la viață a naturii, unii dintre noi se confruntă și cu năbădăioasele alergii sezoniere. Inconfortabile și incapacitante, sunt greu de ignorat, fie că ne afectează direct sau pe o persoană apropiată nouă. Ce e de făcut?

Citeste
Efectele postului asupra organismului
Efectele postului asupra organismului

Fie că este vorba despre postul Paștelui, al Crăciunului, de zilele de miercuri și vineri, acest obicei al postului este, în continuare, ținut în România, iar în afară de valențele ortodoxe, se pare că impactul său asupra corpului este semnificativ. Așadar, iată de ce este util să ținem post.

Citeste
20 de minute pentru a ne regenera
20 de minute pentru a ne regenera

Siesta – somnul de dupa masa de pranz – este un vis pentru multi dintre cei „activi“. Este mare pacat, intrucat specialistii nu mai contenesc cu laudele legate de beneficiile acestei pauze: ea accelereaza memoria si elibereaza creativitatea.

Citeste
Ce este și ce nu este yoga
Ce este și ce nu este yoga

Yoga e o religie? Avem nevoie să fim în formă pentru a o practica? Multe mituri ne țin departe de o practică benefică nouă. Despre acestea, dar și avantajele practicării ei, primim detalii de la Mariana Drăgan, instructor yoga.

Citeste
Cum te motivezi să faci sport
Cum te motivezi să faci sport

Te-ai hotărât să mergi la sală. Grozav! Însă oboseala sau anii întregi de sedentarism pot reprezenta capcane care te împiedică să-ți urmezi scopul. Așadar, cum te motivezi să faci sport? Horaţiu Dumitrescu, PT Manager World Class România, ne spune cum să transformăm antrenamentele într-o rutină.

Citeste