5 pași în prevenirea cancerului de sân

Este a doua cauză a mortalității la nivel global. O statistică îngrijorătoare, care ar trebui să ne dea de gândit. Prevenirea cancerului de sân este la îndemâna noastră și nu trebuie ignorată.

 

Citește și:

Felul în care bacteriile, mama și sportul ne dictează soarta

Ce trebuie să știi despre fibromul uterin

Conform Organizației Mondiale a Sănătății, cancerul este a doua cauză a mortalității la nivel global, prevăzând o creștere în numărul cazurilor cu peste 70% în următorii 20 de ani. Cancerul mamar este una dintre cele mai răspândite forme ale bolii.

În România această boală este pe primul loc al incidenței, adică este cel mai răspândit tip de cancer. Aceste statistici sunt mai mult decât îngrijorătoare; ele creionează un viitor alarmat pentru părinții noștri, noi și copiii noștri.

Lucrurile nu ar trebui să fie așa, iar cu puțină informare observăm că sunt aspecte pe care le putem controla.

Când discutăm despre gene care transmit boala sunt puține lucruri pe care știința – la gradul de evoluție actual – le poate influența decisiv. Însă toate celelalte sunt în mâinile noastre, în obiceiurile pe care nu le mai observăm, în modul în care decidem să ne trăim viața în fiecare zi.

Gândurile, alegerile și acțiunile noastre chiar dictează ceea ce suntem și ceea ce devenim – putem alege să nu devenim bolnavi, atât cât ține de noi, introducând în viața noastră următoarele:

 

Cercetați istoricul familial

Istoria medicală a familiei noastre ne dă indicii foarte mari referitoare la afecțiunile și bolile la care suntem predispuși din punct de vedere genetic.

Vestea că o rudă suferă de cancer nu e niciodată binevenită. Fără să aveți mustrări de conștiință, acesta este un indiciu pentru analizele pe care trebuie să le faceți, câștigând o șansă în plus în prevenirea sau depistarea la timp a bolii.

 

Faceți controale periodice

Această recomandare este atât de frecvent întâlnită, încât pare un clișeu. Însă este departe de a fi un clișeu, deoarece controalele medicale sunt cele mai sigure metode în a afla care este starea dumneavoastră de sănătate.

Se mizează atât de mult pe ele deoarece vin în prevenirea sau întâmpinarea bolii într-un stadiu incipient al dezvoltării, ceea ce se traduce prin șanse mari în răspunderea la tratament, remisie și o viață lungă.

 

Expuneți-vă cât mai puțin razelor ultraviolete și poluării

Știm că acest pas este dificil de urmat. Mulți dintre noi locuim în orașe unde poluarea atinge cote înalte.

Nu putem controla acest lucru, însă putem alterna mediile atunci când timpul ne permite. Plimbări periodice în parcuri, evitarea orelor de vârf când soarele arde cel mai puternic, concedii în zone ferite de agitația orașului; toate acestea sunt soluții.

 

Micșorați doza și durata tratamentelor hormonale

Această decizie se ia numai cu aprobarea medicului specialist! Cercetările sugerează că terapiile pe bază de hormoni care se întind pe o perioadă mai mare de 3 ani măresc semnificativ riscul apariției cancerului mamar.

Atunci când vorbim despre terapii nu recomandăm nicio acțiune fără să aibă aprobarea medicului specialist, însă vă sugerăm să discutați cu acesta și alte variante ale tratamentului, care să nu fie pe bază de hormoni.

 

Adoptați un stil de viață sănătos

Din păcate și această recomandare ajunge să fie un clișeu, dar este cât se poate de valabilă. Sunt foarte multe afecțiuni care apar ca o gratuitate, în sensul în care sunt date doar de un stil de viață dezordonat, necontrolat.

Suntem expuși zilnic unor factori de risc pe care nu îi putem controla, suntem datori sănătății și bunăstării noastre să facem tot ce ne stă în putință ca să controlăm ce putem.

Alimentele sănătoase, mișcare frecventă, renunțare la fumat și alcool sau menținerea greutății în limite normale sunt lucruri pe care le putem face. Cheia stă în echilibru și perseverență.

Alimentele sănătoase nu înseamnă neapărat cele mai noi tendințe în materie de healthy eating, ci alimentele de bază cu care se hrăneau strămoșii noștri de sute de ani. Mergeți în piețe și consumați fructele și legumele de sezon, locale.

Mișcarea frecventă nu înseamnă abonarea la cele mai scumpe săli, făcând cele mai complicate antrenamente. Puteți face gimnastică acasă, puteți alerga în parc sau pur și simplu puteți alege să mergeți pe jos până la birou.

 

Ajutorul oferit altora vă ajută să vă simțiți împliniți

Impactul pe care un psihic sănătos îl are asupra sănătății a fost studiat și demonstrat de multă vreme. Starea de bine, armonia, echilibrul sau lipsa stresului sunt senzații pe care le căutăm zilnic.

Considerăm că trebuie să ne acordăm mai multă atenție și să facem mai multe lucruri pentru noi, ca să fim sănătoși. Așa este, grija față de sine nu are caracter opțional.

Însă și grija față de alții face minuni. Contribuția, ajutorul pe care îl oferim altora fără să așteptăm ceva în schimb, acele mici acte de bunătate ne fac să ne simțim utili în lume, ne arată cum putem contribui.

Sunt mii de femei în România care nu au reușit să prevină cancerul de sân, iar dintre acestea prea multe ajung pe masa de operații. Le puteți ajuta să ducă o viață mai echilibrată, fizic și psihic.

Asociația Casiopeea organizează de șapte ani evenimente sportive menite să strângă fonduri pentru achiziționarea protezelor mamare externe, dispozitive pe care multe dintre femei nu și le permit. Fondurile sunt strânse din taxele de participare.

În fiecare an crosurile Casiopeea au strâns peste 3.000 de participanți. Anul acesta Cursa Roz este organizată în data de 30 septembrie, în București. Puteți afla mai multe detalii și vă puteți înscrie pe www.casiopeea.org. Fiți motivul pentru care aceste femei duc o viață mai bună!

 

Articol scris de Asociația Casiopeea

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Fii creativă! Uleiul de măsline te poate ajuta și altfel, nu doar la sănătate
Fii creativă! Uleiul de măsline te poate ajuta și altfel, nu doar la sănătate

Ai în casă ulei de măsline? Uite în ce situații îl poți folosi, nu doar la gătit!

Citeste
Semne că cineva drag are o depresie funcțională
Semne că cineva drag are o depresie funcțională

Depresia nu înseamnă neapărat internare, pastile și tentative de suicid. Sunt oameni care o duc pe picioare, dar asta nu înseamnă că le e bine. Ce este depresia funcțională.

Citeste
Suferi de insomnie? Manipulează-ți cele 5 simțuri pentru a dormi mai bine
Suferi de insomnie? Manipulează-ți cele 5 simțuri pentru a dormi mai bine

Te-ai săturat de insomnii? Te trezești noaptea de câteva ori, iar dimineața nici cafeaua nu își mai face bine efectul? Seara, înainte de culcare, pune-ți în funcțiune toate simțurile. Garantat vei dormi ca un bebeluș.

Citeste
Care este psihologia dependentului de alcool și jocuri de noroc
Care este psihologia dependentului de alcool și jocuri de noroc

La Clinica Rezidenţială Aliat din Suceava se face recuperare cu cei care au avut şi au diverse dependenţe. Iată ce spun doi dintre cei care au trecut pe acolo.

Citeste
Varza te ajută să scapi de ulcer
Varza te ajută să scapi de ulcer

E delicioasă, dar varza nu e bună doar în farfurie. Ea previne mai multe boli și te ajută să ai creierul tânăr timp îndelungat.

Citeste
Ce te împiedică să dormi bine
Ce te împiedică să dormi bine

Vrei să dormi bine în fiecare noapte? Atunci ține cont de această regulă.

Citeste