Ai auzit de exercițiile Kegel? Ce înseamnă educația abdoperineală

Educaţia abdoperineală își propune conştientizarea structurilor din zona abdominală şi din zona perineului, care sunt mai puţin cunoscute şi folosite conştient. În plus faţă de conştientizarea propriu-zisă a acestei zone anatomice şi folosirea ei în mod conştient, educaţia are şi o componentă practică şi preventivă foarte importantă, prin învăţarea unor exerciţii specifice, pe care este benefic să le facem zilnic – fie că le integrăm în rutina de fitness, dacă ea există, sau că dedicăm câteva minute din zi practicării lor.

 

E ceva necesar doar în preajma naşterii sau pentru toată viaţa?

Adina Cosma: În general, în preajma naşterii, femeile devin mai conştiente de zona abdoperineală şi o înţeleg alt‑
fel.

Deşi multe femei nu o spun, realitatea este că unul dintre momentele de care gravidele se tem cel mai mult este momentul expulziei bebeluşului, adică momentul ieşirii copilului din corpul mamei.

Citește și:

Varza te ajută să scapi de ulcer

Ce te împiedică să dormi bine

Femeile se tem de acest moment pentru că nu ştiu ce senzaţii vor simţi, cum se va modifica zona respectivă pentru a permite ieşirea bebeluşului, cum vor fi afectate pe termen lung după naştere.

Mai mult, perioada sarcinii este o oportunitate foarte bună ca femeile să afle adevărul despre temerile lor legate de modul în care se modifică zona intimă la naştere.

Fricile legate de naşterea vaginală care ar duce la lezarea perineului, slăbirea lui şi apariţia incontinenței se bazează pe un mit – realitatea arată că adevărata cauză a slăbirii perineului este însăşi sarcina, pe toată durata celor nouă luni, prin presiunea crescândă aplicată de făt pe planşeul abdoperineal şi prin infuzia de hormoni care pregătesc ţesuturile pentru naştere, sporind elasticitatea lor, înmuindu-le.

Astfel, femeile care aleg să nască prin operaţie de cezariană, crezând că așa îşi protejează perineul, se trezesc cu surpriza de a avea probleme aproape identice legate de incontinenţă ca şi femeile care nasc pe cale normală.

Aşadar, educaţia abdoperineală şi, mai ales, practicarea consecventă a exerciţiilor este necesară pentru toate gravidele, indiferent de modul în care acestea vor ajunge să nască.

Beneficiile vor fi simţite de toate femeile, prin evitarea incontinenței. Sănătatea şi funcţionalitatea perineului feminin după naştere sunt esenţiale şi pentru un alt aspect al vieţii femeii: dinamica sexuală a cuplului.

Una dintre marile temeri ale cuplului înainte de naşterea bebeluşului este „falimentul“ vieţii sexuale după apariţia copilului.

Este adevărat că libidoul mamei poate să scadă din cauza infuziei hormonale, a oboselii generate de îngrijirea nou-născutului, precum şi din cauza disfuncţionalităţii perineale.

Prin educaţia abdoperineală practicată înainte de naştere şi începând cu șase săptămâni după naştere, mamele pot să îşi păstreze un perineu sănătos, cu o funcţie normală, care să le permită reluarea activității sexuale aşa cum era ea înainte de naştere.

 

Cine face, în România, această educaţie?

A.C.: În România, educaţia abdoperineală ar trebui să înceapă în şcoală, unde elevii învaţă despre corpul uman de la ora de biologie, când ar putea să afle mai multe despre rolul important al acestei musculaturi.

Ar putea învăţa, inclusiv de la profesorii de sport, cum să își menţină sănătatea, prin postura corectă şi prin exerciţii. O altă variantă, poate chiar preferabilă, ar fi ca educaţia abdoperineală să fie predată la orele de educaţie pentru sănătate şi sexualitate.

Din păcate, elevii din România nu prea ajung să beneficieze de astfel de ore. La vârsta adultă, această educaţie poate fi realizată de către medicul de familie, medicul ginecolog, urolog, moaşă, kinetoterapeut, asistentele medicale, de educatori perinatali.

Problema este că nu se prea vorbește despre ea, nu toți medicii o recomandă, majoritatea femeilor aflând despre importanța ei atunci când deja se confruntă cu anumite probleme.

Adevărul este că, în România, activitatea cea mai corectă şi mai intensă de educaţie abdoperineală este realizată la cursurile de pregătire pentru naştere.

Dar nu toate tipurile de pregătire prenatală conţin şi educaţia abdoperineală. Programul SAMAS a prevăzut încă de la început această componentă pentru că o considerăm foarte importantă pentru viaţa femeilor.

Educatorii perinatali SAMAS, selectaţi din rândul asistentelor medicale şi moaşelor, ştiu să arate mamelor cum să îşi pregătească perineul pentru naştere şi, apoi, cum să îşi refacă şi să îmbunătăţească funcţiile abdoperineale după naştere, indiferent de modul în care au născut.

 

Cât de cunoscute sunt aceste lucruri în rândul femeilor?

A.C.: Bunăstarea zonei intime devine brusc o mare preocupare pentru femei deoarece ele realizează asocierea zonei respective cu potenţialul de satisfacţie sexuală, cu viabilitatea vieţii de cuplu şi chiar cu însăşi esenţa feminităţii lor.

De aceea, în perioada sarcinii, femeile au oportunitatea să îşi amintească de bunăstarea zonei abdoperineale şi să lucreze activ ca să o pregătească pentru naştere, dar şi să înţeleagă că e necesar să continue exerciţiile pe toată durata vieţii, pentru a menţine sănătatea funcţiilor abdoperineale.

Cum spuneam, femeile încep să se intereseze despre această zonă când rămân însărcinate şi citesc sau se informează despre ce înseamnă zona abdoperineală – aceasta este situaţia fericită –;

cele mai multe, însă, încep să se intereseze despre subiect abia când apar probleme precum incontinenţa urinară, disfuncțiile sexuale sau, mai grav, prolapsul de organe.

Aici aş aminti că incontinenţa urinară, adică pierderile involuntare de urină, indiferent de gravitate, este o problemă de sănătate despre care femeile nu vorbesc cu lejeritate, pentru că o consideră jenantă.

Şi, ca orice subiect tabu, de multe ori femeile aleg, din păcate, să nu caute ajutor specializat pentru rezolvarea ei. Vestea bună este că incontinenţa poate fi tratată, chiar şi în formele ei cele mai severe, fără intervenţie chirurgicală, ci doar prin exerciţii abdoperineale.

 

Femeile care nu au copii trebuie să ştie despre astfel de lucruri?

A.C.: Atât femeile, cât şi bărbaţii au perineu şi ar trebui să cunoască zona şi să aibă grijă de ea chiar dacă nu au copii sau familie.

Este vorba despre o zonă care, în general, nu este tonifiată în sala de fitness, la fel cum se întâmplă în cazul altor muşchi, cum sunt bicepsul sau cvadricepsul.

Partea bună este că o parte dintre exerciţiile specifice de tonifiere a perineului, odată învăţate corect, pot fi practicate discret, chiar şi la birou.

Mare atenţie, însă, la respiraţie şi la poziţia corpului, deoarece ele sunt la fel de importante ca şi contracţiile musculare. Şi, evident, consecvenţa practicării exerciţiilor este critică – ele nu sunt eficiente decât dacă le facem corect, frecvent şi regulat.

 

Ce sunt exerciţiile Kegel şi cât timp trebuie făcute?

A.C.: Dr. Kegel a fost cel care a evidenţiat importanța musculaturii perineale şi a pus la punct câteva metode prin care ne putem întări musculatura perineului.

Sunt o serie de contracţii efectuate la început, pentru conştientizare, prin întreruperea jetului de urină, după care se continuă cu contracţii lente, ritmice şi împingeri.

Însă un program de educaţie abdoperineală complet nu este format numai din exerciţii Kegel – el conţine indicaţii şi exerciţii pentru respiraţie, pentru postura corpului atât în timpul exerciţiilor, cât şi în timpul activităţilor curente (cum ar fi şederea, mersul, aplecarea, ridicarea), dar și un exerciţiu care le surprinde pe multe femei: relaxarea musculaturii perineale.

O problemă reală a perineului, pe lângă lipsa tonusului muscular, poate fi şi contractura permanentă a perineului.

 

Ce ar mai trebui să ştie, în general, femeile pentru sănătatea lor genitală?

A.C.: Sănătatea corpului uman este importantă, de aceea este nevoie să ne cunoaştem corpul în întregime şi să îi respectăm nevoile.

Zona perineală face parte din corpul nostru şi are un rol foarte important, dar nu ne dăm seama de acest lucru când ne simţim bine şi totul este funcţional.

Muşchii perineali controlează funcţiile urinară, anală şi sexuală, atât la femei, cât şi la bărbaţi. Perineul lucrează permanent, fără să ne dăm seama, şi nu are decât o legătură pasageră cu naşterea.

Este de înţeles însă ca în timpul sarcinii şi la perspectiva naşterii, femeile să înceapă să se preocupe şi să îşi îngrijească această zonă, realizând cât de puternică şi delicată este.

Aşa că este bine să profite de ocazie ca să înveţe cum să îşi protejeze şi să îmbunătăţească starea de sănătate abdo-perineală.

Şi dacă vor integra aceste exerciţii în rutina lor de viaţă, vor simţi literalmente beneficiile atât în perioada perinatală, cât şi în restul vieţii, culegând fructele muncii lor inclusiv la menopauză şi după.

 

Adina Cosma este kinetoterapeut și educator perinatal SAMAS.

 

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Fii creativă! Uleiul de măsline te poate ajuta și altfel, nu doar la sănătate
Fii creativă! Uleiul de măsline te poate ajuta și altfel, nu doar la sănătate

Ai în casă ulei de măsline? Uite în ce situații îl poți folosi, nu doar la gătit!

Citeste
Semne că cineva drag are o depresie funcțională
Semne că cineva drag are o depresie funcțională

Depresia nu înseamnă neapărat internare, pastile și tentative de suicid. Sunt oameni care o duc pe picioare, dar asta nu înseamnă că le e bine. Ce este depresia funcțională.

Citeste
Suferi de insomnie? Manipulează-ți cele 5 simțuri pentru a dormi mai bine
Suferi de insomnie? Manipulează-ți cele 5 simțuri pentru a dormi mai bine

Te-ai săturat de insomnii? Te trezești noaptea de câteva ori, iar dimineața nici cafeaua nu își mai face bine efectul? Seara, înainte de culcare, pune-ți în funcțiune toate simțurile. Garantat vei dormi ca un bebeluș.

Citeste
Dansul previne îmbătrânirea creierului! Motive pentru care e bine să dansăm
Dansul previne îmbătrânirea creierului! Motive pentru care e bine să dansăm

Monotonia zilelor a devenit apăsătoare și visezi la o nouă activitate care să-ți coloreze viața? Dansul e un hobby ritmat ce te provoacă să-ți depășești limitele și te ajută să te cunoști mai bine.

Citeste
Care este psihologia dependentului de alcool și jocuri de noroc
Care este psihologia dependentului de alcool și jocuri de noroc

La Clinica Rezidenţială Aliat din Suceava se face recuperare cu cei care au avut şi au diverse dependenţe. Iată ce spun doi dintre cei care au trecut pe acolo.

Citeste
Varza te ajută să scapi de ulcer
Varza te ajută să scapi de ulcer

E delicioasă, dar varza nu e bună doar în farfurie. Ea previne mai multe boli și te ajută să ai creierul tânăr timp îndelungat.

Citeste