Ai auzit de exercițiile Kegel? Ce înseamnă educația abdoperineală

Educaţia abdoperineală își propune conştientizarea structurilor din zona abdominală şi din zona perineului, care sunt mai puţin cunoscute şi folosite conştient. În plus faţă de conştientizarea propriu-zisă a acestei zone anatomice şi folosirea ei în mod conştient, educaţia are şi o componentă practică şi preventivă foarte importantă, prin învăţarea unor exerciţii specifice, pe care este benefic să le facem zilnic – fie că le integrăm în rutina de fitness, dacă ea există, sau că dedicăm câteva minute din zi practicării lor.

 

E ceva necesar doar în preajma naşterii sau pentru toată viaţa?

Adina Cosma: În general, în preajma naşterii, femeile devin mai conştiente de zona abdoperineală şi o înţeleg alt‑
fel.

Deşi multe femei nu o spun, realitatea este că unul dintre momentele de care gravidele se tem cel mai mult este momentul expulziei bebeluşului, adică momentul ieşirii copilului din corpul mamei.

Citește și:

Varza te ajută să scapi de ulcer

Ce te împiedică să dormi bine

Femeile se tem de acest moment pentru că nu ştiu ce senzaţii vor simţi, cum se va modifica zona respectivă pentru a permite ieşirea bebeluşului, cum vor fi afectate pe termen lung după naştere.

Mai mult, perioada sarcinii este o oportunitate foarte bună ca femeile să afle adevărul despre temerile lor legate de modul în care se modifică zona intimă la naştere.

Fricile legate de naşterea vaginală care ar duce la lezarea perineului, slăbirea lui şi apariţia incontinenței se bazează pe un mit – realitatea arată că adevărata cauză a slăbirii perineului este însăşi sarcina, pe toată durata celor nouă luni, prin presiunea crescândă aplicată de făt pe planşeul abdoperineal şi prin infuzia de hormoni care pregătesc ţesuturile pentru naştere, sporind elasticitatea lor, înmuindu-le.

Astfel, femeile care aleg să nască prin operaţie de cezariană, crezând că așa îşi protejează perineul, se trezesc cu surpriza de a avea probleme aproape identice legate de incontinenţă ca şi femeile care nasc pe cale normală.

Aşadar, educaţia abdoperineală şi, mai ales, practicarea consecventă a exerciţiilor este necesară pentru toate gravidele, indiferent de modul în care acestea vor ajunge să nască.

Beneficiile vor fi simţite de toate femeile, prin evitarea incontinenței. Sănătatea şi funcţionalitatea perineului feminin după naştere sunt esenţiale şi pentru un alt aspect al vieţii femeii: dinamica sexuală a cuplului.

Una dintre marile temeri ale cuplului înainte de naşterea bebeluşului este „falimentul“ vieţii sexuale după apariţia copilului.

Este adevărat că libidoul mamei poate să scadă din cauza infuziei hormonale, a oboselii generate de îngrijirea nou-născutului, precum şi din cauza disfuncţionalităţii perineale.

Prin educaţia abdoperineală practicată înainte de naştere şi începând cu șase săptămâni după naştere, mamele pot să îşi păstreze un perineu sănătos, cu o funcţie normală, care să le permită reluarea activității sexuale aşa cum era ea înainte de naştere.

 

Cine face, în România, această educaţie?

A.C.: În România, educaţia abdoperineală ar trebui să înceapă în şcoală, unde elevii învaţă despre corpul uman de la ora de biologie, când ar putea să afle mai multe despre rolul important al acestei musculaturi.

Ar putea învăţa, inclusiv de la profesorii de sport, cum să își menţină sănătatea, prin postura corectă şi prin exerciţii. O altă variantă, poate chiar preferabilă, ar fi ca educaţia abdoperineală să fie predată la orele de educaţie pentru sănătate şi sexualitate.

Din păcate, elevii din România nu prea ajung să beneficieze de astfel de ore. La vârsta adultă, această educaţie poate fi realizată de către medicul de familie, medicul ginecolog, urolog, moaşă, kinetoterapeut, asistentele medicale, de educatori perinatali.

Problema este că nu se prea vorbește despre ea, nu toți medicii o recomandă, majoritatea femeilor aflând despre importanța ei atunci când deja se confruntă cu anumite probleme.

Adevărul este că, în România, activitatea cea mai corectă şi mai intensă de educaţie abdoperineală este realizată la cursurile de pregătire pentru naştere.

Dar nu toate tipurile de pregătire prenatală conţin şi educaţia abdoperineală. Programul SAMAS a prevăzut încă de la început această componentă pentru că o considerăm foarte importantă pentru viaţa femeilor.

Educatorii perinatali SAMAS, selectaţi din rândul asistentelor medicale şi moaşelor, ştiu să arate mamelor cum să îşi pregătească perineul pentru naştere şi, apoi, cum să îşi refacă şi să îmbunătăţească funcţiile abdoperineale după naştere, indiferent de modul în care au născut.

 

Cât de cunoscute sunt aceste lucruri în rândul femeilor?

A.C.: Bunăstarea zonei intime devine brusc o mare preocupare pentru femei deoarece ele realizează asocierea zonei respective cu potenţialul de satisfacţie sexuală, cu viabilitatea vieţii de cuplu şi chiar cu însăşi esenţa feminităţii lor.

De aceea, în perioada sarcinii, femeile au oportunitatea să îşi amintească de bunăstarea zonei abdoperineale şi să lucreze activ ca să o pregătească pentru naştere, dar şi să înţeleagă că e necesar să continue exerciţiile pe toată durata vieţii, pentru a menţine sănătatea funcţiilor abdoperineale.

Cum spuneam, femeile încep să se intereseze despre această zonă când rămân însărcinate şi citesc sau se informează despre ce înseamnă zona abdoperineală – aceasta este situaţia fericită –;

cele mai multe, însă, încep să se intereseze despre subiect abia când apar probleme precum incontinenţa urinară, disfuncțiile sexuale sau, mai grav, prolapsul de organe.

Aici aş aminti că incontinenţa urinară, adică pierderile involuntare de urină, indiferent de gravitate, este o problemă de sănătate despre care femeile nu vorbesc cu lejeritate, pentru că o consideră jenantă.

Şi, ca orice subiect tabu, de multe ori femeile aleg, din păcate, să nu caute ajutor specializat pentru rezolvarea ei. Vestea bună este că incontinenţa poate fi tratată, chiar şi în formele ei cele mai severe, fără intervenţie chirurgicală, ci doar prin exerciţii abdoperineale.

 

Femeile care nu au copii trebuie să ştie despre astfel de lucruri?

A.C.: Atât femeile, cât şi bărbaţii au perineu şi ar trebui să cunoască zona şi să aibă grijă de ea chiar dacă nu au copii sau familie.

Este vorba despre o zonă care, în general, nu este tonifiată în sala de fitness, la fel cum se întâmplă în cazul altor muşchi, cum sunt bicepsul sau cvadricepsul.

Partea bună este că o parte dintre exerciţiile specifice de tonifiere a perineului, odată învăţate corect, pot fi practicate discret, chiar şi la birou.

Mare atenţie, însă, la respiraţie şi la poziţia corpului, deoarece ele sunt la fel de importante ca şi contracţiile musculare. Şi, evident, consecvenţa practicării exerciţiilor este critică – ele nu sunt eficiente decât dacă le facem corect, frecvent şi regulat.

 

Ce sunt exerciţiile Kegel şi cât timp trebuie făcute?

A.C.: Dr. Kegel a fost cel care a evidenţiat importanța musculaturii perineale şi a pus la punct câteva metode prin care ne putem întări musculatura perineului.

Sunt o serie de contracţii efectuate la început, pentru conştientizare, prin întreruperea jetului de urină, după care se continuă cu contracţii lente, ritmice şi împingeri.

Însă un program de educaţie abdoperineală complet nu este format numai din exerciţii Kegel – el conţine indicaţii şi exerciţii pentru respiraţie, pentru postura corpului atât în timpul exerciţiilor, cât şi în timpul activităţilor curente (cum ar fi şederea, mersul, aplecarea, ridicarea), dar și un exerciţiu care le surprinde pe multe femei: relaxarea musculaturii perineale.

O problemă reală a perineului, pe lângă lipsa tonusului muscular, poate fi şi contractura permanentă a perineului.

 

Ce ar mai trebui să ştie, în general, femeile pentru sănătatea lor genitală?

A.C.: Sănătatea corpului uman este importantă, de aceea este nevoie să ne cunoaştem corpul în întregime şi să îi respectăm nevoile.

Zona perineală face parte din corpul nostru şi are un rol foarte important, dar nu ne dăm seama de acest lucru când ne simţim bine şi totul este funcţional.

Muşchii perineali controlează funcţiile urinară, anală şi sexuală, atât la femei, cât şi la bărbaţi. Perineul lucrează permanent, fără să ne dăm seama, şi nu are decât o legătură pasageră cu naşterea.

Este de înţeles însă ca în timpul sarcinii şi la perspectiva naşterii, femeile să înceapă să se preocupe şi să îşi îngrijească această zonă, realizând cât de puternică şi delicată este.

Aşa că este bine să profite de ocazie ca să înveţe cum să îşi protejeze şi să îmbunătăţească starea de sănătate abdo-perineală.

Şi dacă vor integra aceste exerciţii în rutina lor de viaţă, vor simţi literalmente beneficiile atât în perioada perinatală, cât şi în restul vieţii, culegând fructele muncii lor inclusiv la menopauză şi după.

 

Adina Cosma este kinetoterapeut și educator perinatal SAMAS.

 

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum să ne creștem imunitatea
Cum să ne creștem imunitatea

Că ne confruntăm cu răceli repetate sau cu diverse probleme de sănătate, mai serioase, să fii bolnav, nu e o bucurie. De aceea, este important să știm cum funcționează sistemul imunitar, cum ne sabotăm singuri, dar și ce putem face pentru a ne crește imunitatea. Detalii de la dr. Nicoleta Dumitru, medic specialist medicină internă.

Citeste
3 mituri despre somn și nevoia de odihnă
3 mituri despre somn și nevoia de odihnă

În ritmul actual al vieții, odihna începe să capete o importanță tot mai mare. Iată 3 mituri despre somn care nu se aplică tuturor.

Citeste
„Primul lucru la care se gândește un părinte care află că are un copil cu cancer este să plece în străinătate la tratament...”
„Primul lucru la care se gândește un părinte care află că are un copil cu cancer este să plece în străinătate la tratament…”

Carmen Uscatu și Oana Gheorghiu sunt fondatoarele Asociației Dăruiește Viață (ONG), care a reușit să aducă România cu 25 de ani înainte în termeni de facilități medicale, au triplat capacitatea de transplant a României, precum și multe altele.

Citeste
Ai auzit de exercițiile Kegel? Ce înseamnă educația abdoperineală
Ai auzit de exercițiile Kegel? Ce înseamnă educația abdoperineală

Educaţia abdoperineală își propune conştientizarea structurilor din zona abdominală şi din zona perineului, care sunt mai puţin cunoscute şi folosite conştient. În plus faţă de conştientizarea propriu-zisă a acestei zone anatomice şi folosirea ei în mod conştient, educaţia are şi o componentă practică şi preventivă foarte importantă, prin învăţarea unor exerciţii specifice, pe care este benefic să le facem zilnic – fie că le integrăm în rutina de fitness, dacă ea există, sau că dedicăm câteva minute din zi practicării lor.

Citeste
Sport în sezonul rece: cycling
Sport în sezonul rece: cycling

Dacă vremea prietenoasă îți permitea să mergi cu bicicleta la serviciu, să te plimbi pedalând prin parc ori să faci trasee montane pe două roți, sezonul rece te obligă să-ți reorganizezi activitățiile sportive. Soluția? Orele de cycling la sală!

Citeste
Vrei să rămâi gravidă? Dă o fugă la Sovata
Vrei să rămâi gravidă? Dă o fugă la Sovata

Vrei să faci un copil și nu reușești să rămâi gravidă? Dă o fugă cu partenerul la Sovata, iubiți-vă acolo și fă și un tratament cu nămol din Lacul Ursu. Succesul e aproape garantat, spune medicul, George Vasilescu, ginecolog specialist în infertilitate.

Citeste