Alimentatia sanatoasa pentru Postul Pastelui

Cel mai lung post de peste an, dar si cel mai putin permisiv, Postul Pastelui debuteaza la inceputul primaverii, cand mama natura este generoasa cu verdeturile proaspete. Asadar, iata ce sa mancam in post.

 

Daca alimentatia din timpul postului, aleasa necorespunzator, nu face decat sa iti ridice nivelul colesterolului si al trigliceridelor, este mai bine sa nu o abordezi.

Pateurile vegetale, crenvurstii din soia, cascavalul vegetal, dulciurile cu margarina, faina alba si zahar, tot soiul de covrigei, saratele si, in general, toate produsele ultraprocesate sunt un real pericol pentru sanatatea organismului si pot aduce dezechilibre grave, dificil de reparat.

Si totusi ce ar trebui sa mananci pentru ca postul sa isi indeplineasca rolul de curatare trupeasca (si spirituala), si pentru a-ti mentine greutatea si sanatatea? Alina Daniela Trifu, consilier in nutritie si fondator Ihealth, certificata de Asociatia Internationala Masterclass ca Tehnician Nutritionist si Fitness Diet Nutrition Specialist, recomanda:

Proteine – proteinele sunt „caramizile” organismului si asigurarea necesarului lor este foarte importanta. Inlocuieste proteinele animale cu mazare, naut, linte, fasole, quinoa, tofu, ciuperci.

Cereale integrale – painea din faina integrala, pastele integrale, orezul brun si fulgii pentru micul dejun sunt de preferat in locul celor procesate, pentru ca elibereaza treptat energia in organism, iar senzatia de satietate se mentine mai mult timp. In plus, contin toate vitaminele si mineralele existente in bobul intreg, nedecorticat.

Multe fructe, legume si salate proaspete – sunt pline de enzime, minerale si vitamine, atat de necesare in aceasta perioada.

Hidrateaza-te corespunzator – pentru a functiona optim si a face fata activitatilor zilnice, organismul are nevoie de 6-8 pahare de apa zilnic.

Nu te feri de nuci, alune si migdale crude, nici de uleiurile vegetale presate la rece, deoarece ele ajuta la absorbtia betacarotenului si licopenului.

Mesele mici si dese sunt cheia unui metabolism functional – pastreaza structura cu trei mese principale si doua gustari, pentru a nu aparea senzatia de foame si a avea un metabolism activ.

 

Cine ar trebui sa tina post

Este aceasta perioada de restrictii alimentare potrivita pentru toata lumea? „Persoanele slabite, subponderale, subnutrite sau cu probleme medicale, trebuie sa fie extrem de precaute in perioada postului si sa consulte un specialist inainte de a lua o decizie in acest sens”, avertizeaza Alina Daniela Trifu. ”

„Copii nu cred ca ar trebui sa tina post. Fiind organisme tinere, active, in continua crestere si transformare, cu un consum energetic mare, copiii trebuie sa aiba un meniu din care sa nu lipseasca proteina animala, consumata insa cu moderatie, alaturi de legume gatite si proaspete, fructe si grasimi sanatoase”.

Batranii, atata timp cat sunt clinic sanatosi, au o viata activa si nu urmeaza tratamente medicamentoase care presupun anumite diete, pot tine post, fiind atenti sa includa in meniul zilnic alimente nutritive care sa ii hraneasca si sa le confere energie si nu carbohidrati ultraprocesati plini de calorii goale.

In perioada postului, ca si in viata de zi cu zi, „echilibrul si diversitatea in alegerea si includerea alimentelor in meniul zilnic sunt cheia pentru un stil de viata sanatos, o investitie profitabila pentru o viata activa si plina de energie”, reaminteste Alina Daniela Trifu.

 

Foto: Colorful raw vegetables

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Vitamine și minerale esențiale pentru organism
Vitamine și minerale esențiale pentru organism

Cuprul previne albirea prematură a părului, fosforul transmite noilor celule codul genetic, vitamina D ne întărește sistemul imunitar, iar vitamina B12 este produsă de bacteriile din intestinul subțire. Vitaminele și mineralele esențiale pentru organism formează un univers aparte, cu roluri diferite și foarte bine repartizate. Iată de unde să le procurăm și ce efecte are supradozajul.

Citeste
Unul dintre cele mai sigure lucruri este efectul nociv al televizorului asupra creierului
Unul dintre cele mai sigure lucruri este efectul nociv al televizorului asupra creierului

Dragoș Cîrneci este doctor în neuroștiințe și poate face, cu destulă siguranță, predicții ceva mai informate despre viitorul creierului uman și ce impact au noile tehnologii asupra noastră, de exemplu cum stau lucrurile cu efectul nociv al televizorului.

Citeste
Cum să-ți antrenezi creierul în fiecare zi
Cum să-ți antrenezi creierul în fiecare zi

De ce să-ți antrenezi creierul? Ca să previi apariția demenței, să îmbătrânești elegant, să te bucuri din plin de viață și la 70 de ani. Concret ce ai de făcut.

Citeste
Alimentatia sanatoasa pentru Postul Pastelui
Alimentatia sanatoasa pentru Postul Pastelui

Cel mai lung post de peste an, dar si cel mai putin permisiv, Postul Pastelui debuteaza la inceputul primaverii, cand mama natura este generoasa cu verdeturile proaspete. Asadar, iata ce sa mancam in post.

Citeste
Despre nevoia de cabinete stomatologice mobile - Cossette Chichirău
Despre nevoia de cabinete stomatologice mobile

Luna aceasta, pe coperta revistei se află Cosette Chichirău, deputat USR de Iași. Pentru că ne-am propus să susținem ideea că oamenii (și mai cu seamă femeile) trebuie să se implice politic, vom publica aici inițiativa ei legată de cabinetele stomatologice mobile, un serviciu social atât de necesar, și la care majoritatea populației nu are acces.

Citeste
Respirația controlată din yoga - sursa ta de relaxare și energie
Respirația controlată din yoga – sursa ta de relaxare și energie

Yoga nu este un sport pe care îl practici pentru performanță, ci pentru binele tău personal. Iar secretul acestei practici este, în mare parte, respirația. Cât de importantă este și ce rol joacă aflăm de la Valentin Poleanu, profesor yoga.

Citeste