Alimente și activități bune pentru creier

Ce să facem, ce să mâncăm și cum să ne folosim creierul pentru a-l avea cât mai sănătos pe toată perioada vieții? Răspunsuri de la prof. dr. Alexandru Vlad Ciurea, neurochirurg.

 

Trăim într-un mediu mai toxic decât cel în care au trăit bunicii noștri; chiar și părinții au prins vremuri mai bune. Respirăm un aer mai poluat, bem o apă plină de chimicale, mâncăm alimente care sunt îmbibate de grăsimi, de zaharuri și de aditivi alimentari.

Citește și:

Cum să ai un creier… zen

Cum să ai un creier tânăr

Toate astea nu au cum să ne facă să fim mai sănătoși. Cu toate acestea, trebuie să luptăm pentru sănătatea noastră cerebrală, pentru a fi în formă cât mai multă vreme către vârsta senectuții.

Nimeni nu vrea să fie dependent de cineva din familie, să nu mai știe cum îl cheamă. Dacă la loteria genetică nu știm cum stăm și poate că o boală degenerativă ne paște și pe noi, la loteria stilului de viață putem să jucăm corect și bine.

Să ne educăm, să știm ce să facem, cum să facem sport și ce activități să avem pentru a fi în formă cerebral cât mai mult timp.

 

Ce să mâncăm pentru a avea un creier sănătos până târziu în viață?

Prof. dr. Alexandru Vlad Ciurea: Datele actuale din literatura medicală relevă că elementele esențiale în alimentația pentru creier sunt:

pește, ouă, broccoli, morcovi, avocado, nuci, alune, cereale de ovăz, ardei gras roșu, spanac, boabe de soia și… usturoi.

Referitor la carne, aici este recomandată cea slabă. Toate fructele posibile, dintre care să nu uităm afine, mure, citrice.

 

Care sunt cei mai mari dăunători pentru creier din stilul nostru de viață actual?

Prof. dr. A. V. C.: Dăunătorii cerebrali sunt multipli: în primul rând, stresul nostru cel de toate zilele cu suprasolicitare nervoasă, exagerarea folosirii telefoniei mobile, „biciuire“ cu cofeină și alcool, activitate în zona poluată (București – un oraș foarte poluat și aglomerat – top 5 la acest capitol), consum de tutun, activitate în mediu radioactiv, expunere excesivă la soarele puternic, privare de somn (nonrefacerea sinapselor nervoase).

 

Care sunt efectele stresului asupra creierului?

Prof. dr. A. V. C.: Creierul trebuie să se odihnească pentru a-și reface întregul chimism de funcționare normală. Respectarea orelor de somn, de lucru și de relaxare este obligatorie.

Stresul, atât de frecvent astăzi, împiedică activitatea cerebrală și duce la dereglări majore în transmiterea informației spre creier și a activității efectoare de la creier spre celelalte organe – deci, este ca și un calculator pe care l-am scăpat și l-am dereglat.

În aceste condiții, performanțele cerebrale, în loc să crească, ele scad zilnic și devenim din ce în ce mai irascibili, nervoși și creăm un cerc vicios.

 

Nu putem evita cu totul stresul, dar cum putem să îl controlăm cât de cât?

Prof. dr. A. V. C.: Putem evita stresul impunându-ne un regim de viață perfect ordonat. Putem controla stresul prin limitarea activității cerebrale, exact cât ne sunt puterile.

Apariția oboselii cerebrale (sindromul burnout) este un fenomen de alarmă, care ne arată nonfuncționalitatea corectă a encefalului.

Deci, opriți telefoanele, mergeți la munte în aer liber, odihniți-vă în condiții corecte, evitați supraalimentația și factorii de risc – tutun&alcool, treziți-vă în zori și respirați aer curat.

 

Ce să mănânce copiii pentru a avea un creier sănătos?

Prof. dr. A. V. C.: Alimentația trebuie adaptată vârstei, dar nu trebuie să evităm ouăle, lactatele, carnea slabă, cât mai ferită de aditivi, fructe, fructe, fructe. Nu dulciuri industriale, eventual, miere din România.

 

Ce să mănânce copiii pentru a avea randament la învățare?

Prof. dr. A. V. C.: Creierul copilului trebuie stimulat cu oxigen (recreație, plimbare, sport) și cu glucide. Glucoza este elementul esențial de funcționare a celulei nervoase, dar NU sub forma industrială, deci îndepărtați sucurile prelucrate și mergeți  pe cele naturale: din citrice, morcovi, castraveți, țelină, etc.

Încă o dată, să nu uităm nucile, murele, afinele și strugurii. Dacă adăugăm și miere naturală, vom avea cel mai formidabil IQ din Europa.

 

Ce alte lucruri contribuie la sănătatea cerebrală?

Prof. dr. A. V. C.: Atât la copil, cât și la adult, creierului trebuie să îi oferim condițiile de lucru, de odihnă și de relaxare.

Acest organ superb, trebuie să aibă zilnic „prăjiturica“ lui, adică elementul de satisfacție la care să ne gândim toată ziua.

Exemplu: o plimbare pe Lacul Herăstrău, un fresh de portocale, o discuție plăcută cu prietenii, un film relaxant sau o carte de cultură generală.

 

Ce credeți că ar trebui să mai știe oamenii despre ultimele descoperiri în materie de prevenție a bolilor asociate bătrâneții, la nivel cerebral?

Prof. dr. A. V. C.: Este un subiect major, întrucât media de vârstă a crescut și trebuie să avem grijă de vârsta a treia. Să nu uităm că o treime din populația României este de vârsta a treia și nu trebuie să ne batem joc de ei.

În concluzie, nu-i lăsați izolați, nu îi umiliți fizic, psihic, uman, nu îi jigniți, folosiți-i pentru înțelepciune, cereți-le părerea, socializați cu domniile lor.

În Antichitate era sfatul înțelepților. Este recomandat să fim în zona subcarpatică. Avem zone minunate de acest gen, în România.

 

Prof. Dr. Alexandru Vlad Ciurea este neurochirurg la Spitalul Clinic „Dr. I. Cantacuzino“

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ce este și ce nu este yoga
Ce este și ce nu este yoga

Yoga e o religie? Avem nevoie să fim în formă pentru a o practica? Multe mituri ne țin departe de o practică benefică nouă. Despre acestea, dar și avantajele practicării ei, primim detalii de la Mariana Drăgan, instructor yoga.

Citeste
Cum te motivezi să faci sport
Cum te motivezi să faci sport

Te-ai hotărât să mergi la sală. Grozav! Însă oboseala sau anii întregi de sedentarism pot reprezenta capcane care te împiedică să-ți urmezi scopul. Așadar, cum te motivezi să faci sport? Horaţiu Dumitrescu, PT Manager World Class România, ne spune cum să transformăm antrenamentele într-o rutină.

Citeste
Somn în exces sau insuficient - ce se întâmplă în corp când dormi prea mult sau prea puțin
Somn în exces sau insuficient – ce se întâmplă în corp când dormi prea mult sau prea puțin

Ești obosită și visezi la un somn de 12 ore? Dormi 5-6 ore pe noapte? Uite care sunt efectele în corp pentru fiecare dintre aceste două variante.

Citeste
Alimente și activități bune pentru creier
Alimente și activități bune pentru creier

Ce să facem, ce să mâncăm și cum să ne folosim creierul pentru a-l avea cât mai sănătos pe toată perioada vieții? Răspunsuri de la prof. dr. Alexandru Vlad Ciurea, neurochirurg.

Citeste
Poziția corectă de somn care ajută întregul organism
Poziția corectă de somn care ajută întregul organism

Tu cum dormi? Știi că există o poziție corectă de somn care ajută organele să își îndeplinească corect funcțiile? Uite unde greșești.

Citeste
Cum să ne creștem imunitatea
Cum să ne creștem imunitatea

Că ne confruntăm cu răceli repetate sau cu diverse probleme de sănătate, mai serioase, să fii bolnav, nu e o bucurie. De aceea, este important să știm cum funcționează sistemul imunitar, cum ne sabotăm singuri, dar și ce putem face pentru a ne crește imunitatea. Detalii de la dr. Nicoleta Dumitru, medic specialist medicină internă.

Citeste