Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia

Cum funcționează metabolismul și câte calorii trebuie să consumăm când facem sport?

Metabolismul este procesul prin care corpul uman transformă în energie ceea ce mâncăm. Diferă în funcție de vârstă, sex, greutate, compoziție corporală.

Copiii și adolescenții au un consum caloric mai mare decât adulții, pentru că sunt în continuă mișcare, creștere, dezvoltare și transformare.

Citește și:

Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim

Ce sunt proteinele și în ce alimente le găsim

Bărbații, datorită masei musculare mai dezvoltate, au un consum caloric mai mare decât femeile. Bătrânii au un consum caloric mic, pe de o parte, din cauza activității fizice scăzute, dar și a faptului că țesuturile și musculatura se dezvoltă și se refac foarte încet.

 

Cum consumăm energia

Ne putem gândi la necesarul de energie ca la un cont bancar: facem depozite atunci când mâncăm calorii (alimente), operăm retrageri atunci când corpul consumă energie pentru diverse activități.

Cantitatea de energie pe care o „retragem“ zilnic are două componente: energia necesară în stare de repaos și energia necesară pentru activitățile curente. Pentru a păstra balanța, trebuie ca depunerile să poată susțină retragerile de calorii.

Energia necesară în starea de repaos, atunci când, deși aparent nu facem nimic, inima noastră bate, digestia alimentelor are loc, glandele secretă hormoni, iar creierul trimite impulsuri nervoase, se numește metabolism bazal și se calculează în funcție de vârsta, înălțimea și greutatea fiecărei persoane.

Energia necesară pentru activitățile zilnice cuprinde necesarul pentru tot ceea ce facem uzual: de la spălat pe dinți, la cumpărături, udat florile, alergat sau mers la sală.

În funcție de intensitatea efortului depus, pentru a afla câte calorii trebuie să consumăm, vom adăuga metabolismului bazal 100- 150 calorii/oră pentru activități ușoare (plimbare, curățenie în casă, golf sau tenis de masă), 160- 220 calorii/oră pentru activitățile moderate (plimbat cu bicicleta, tenis de câmp, dans, schi) și 250- 330 calorii/oră pentru activitățile intense (baschet, cățărat, sală sau fotbal).

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață, membru al Ordinului Practicienilor de Medicină Complementară și Alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, program inițiat de Jamie Oliver. Specializată în alimentația copiilor și adolescenților, alimentația femeii însărcinate, diete în funcție de diverse afecțiuni, inițiere în metode de gastrotehnie, alimentația sportivilor, întocmirea meniurilor în școli și grădinițe, alinatrifu.ihealth@gmail.com, www.ihealth.com.ro.

Foto: Shutterstock

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum să ne creștem imunitatea
Cum să ne creștem imunitatea

Că ne confruntăm cu răceli repetate sau cu diverse probleme de sănătate, mai serioase, să fii bolnav, nu e o bucurie. De aceea, este important să știm cum funcționează sistemul imunitar, cum ne sabotăm singuri, dar și ce putem face pentru a ne crește imunitatea. Detalii de la dr. Nicoleta Dumitru, medic specialist medicină internă.

Citeste
3 mituri despre somn și nevoia de odihnă
3 mituri despre somn și nevoia de odihnă

În ritmul actual al vieții, odihna începe să capete o importanță tot mai mare. Iată 3 mituri despre somn care nu se aplică tuturor.

Citeste
„Primul lucru la care se gândește un părinte care află că are un copil cu cancer este să plece în străinătate la tratament...”
„Primul lucru la care se gândește un părinte care află că are un copil cu cancer este să plece în străinătate la tratament…”

Carmen Uscatu și Oana Gheorghiu sunt fondatoarele Asociației Dăruiește Viață (ONG), care a reușit să aducă România cu 25 de ani înainte în termeni de facilități medicale, au triplat capacitatea de transplant a României, precum și multe altele.

Citeste
Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia
Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia

Cum funcționează metabolismul și câte calorii trebuie să consumăm când facem sport? 

Citeste
Sport în sezonul rece: cycling
Sport în sezonul rece: cycling

Dacă vremea prietenoasă îți permitea să mergi cu bicicleta la serviciu, să te plimbi pedalând prin parc ori să faci trasee montane pe două roți, sezonul rece te obligă să-ți reorganizezi activitățiile sportive. Soluția? Orele de cycling la sală!

Citeste
Vrei să rămâi gravidă? Dă o fugă la Sovata
Vrei să rămâi gravidă? Dă o fugă la Sovata

Vrei să faci un copil și nu reușești să rămâi gravidă? Dă o fugă cu partenerul la Sovata, iubiți-vă acolo și fă și un tratament cu nămol din Lacul Ursu. Succesul e aproape garantat, spune medicul, George Vasilescu, ginecolog specialist în infertilitate.

Citeste