Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia

Cum funcționează metabolismul și câte calorii trebuie să consumăm când facem sport?

Metabolismul este procesul prin care corpul uman transformă în energie ceea ce mâncăm. Diferă în funcție de vârstă, sex, greutate, compoziție corporală.

Copiii și adolescenții au un consum caloric mai mare decât adulții, pentru că sunt în continuă mișcare, creștere, dezvoltare și transformare.

Citește și:

Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim

Ce sunt proteinele și în ce alimente le găsim

Bărbații, datorită masei musculare mai dezvoltate, au un consum caloric mai mare decât femeile. Bătrânii au un consum caloric mic, pe de o parte, din cauza activității fizice scăzute, dar și a faptului că țesuturile și musculatura se dezvoltă și se refac foarte încet.

 

Cum consumăm energia

Ne putem gândi la necesarul de energie ca la un cont bancar: facem depozite atunci când mâncăm calorii (alimente), operăm retrageri atunci când corpul consumă energie pentru diverse activități.

Cantitatea de energie pe care o „retragem“ zilnic are două componente: energia necesară în stare de repaos și energia necesară pentru activitățile curente. Pentru a păstra balanța, trebuie ca depunerile să poată susțină retragerile de calorii.

Energia necesară în starea de repaos, atunci când, deși aparent nu facem nimic, inima noastră bate, digestia alimentelor are loc, glandele secretă hormoni, iar creierul trimite impulsuri nervoase, se numește metabolism bazal și se calculează în funcție de vârsta, înălțimea și greutatea fiecărei persoane.

Energia necesară pentru activitățile zilnice cuprinde necesarul pentru tot ceea ce facem uzual: de la spălat pe dinți, la cumpărături, udat florile, alergat sau mers la sală.

În funcție de intensitatea efortului depus, pentru a afla câte calorii trebuie să consumăm, vom adăuga metabolismului bazal 100- 150 calorii/oră pentru activități ușoare (plimbare, curățenie în casă, golf sau tenis de masă), 160- 220 calorii/oră pentru activitățile moderate (plimbat cu bicicleta, tenis de câmp, dans, schi) și 250- 330 calorii/oră pentru activitățile intense (baschet, cățărat, sală sau fotbal).

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață, membru al Ordinului Practicienilor de Medicină Complementară și Alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, program inițiat de Jamie Oliver. Specializată în alimentația copiilor și adolescenților, alimentația femeii însărcinate, diete în funcție de diverse afecțiuni, inițiere în metode de gastrotehnie, alimentația sportivilor, întocmirea meniurilor în școli și grădinițe, alinatrifu.ihealth@gmail.com, www.ihealth.com.ro.

Foto: Shutterstock

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Fii creativă! Uleiul de măsline te poate ajuta și altfel, nu doar la sănătate
Fii creativă! Uleiul de măsline te poate ajuta și altfel, nu doar la sănătate

Ai în casă ulei de măsline? Uite în ce situații îl poți folosi, nu doar la gătit!

Citeste
Semne că cineva drag are o depresie funcțională
Semne că cineva drag are o depresie funcțională

Depresia nu înseamnă neapărat internare, pastile și tentative de suicid. Sunt oameni care o duc pe picioare, dar asta nu înseamnă că le e bine. Ce este depresia funcțională.

Citeste
Suferi de insomnie? Manipulează-ți cele 5 simțuri pentru a dormi mai bine
Suferi de insomnie? Manipulează-ți cele 5 simțuri pentru a dormi mai bine

Te-ai săturat de insomnii? Te trezești noaptea de câteva ori, iar dimineața nici cafeaua nu își mai face bine efectul? Seara, înainte de culcare, pune-ți în funcțiune toate simțurile. Garantat vei dormi ca un bebeluș.

Citeste
Dansul previne îmbătrânirea creierului! Motive pentru care e bine să dansăm
Dansul previne îmbătrânirea creierului! Motive pentru care e bine să dansăm

Monotonia zilelor a devenit apăsătoare și visezi la o nouă activitate care să-ți coloreze viața? Dansul e un hobby ritmat ce te provoacă să-ți depășești limitele și te ajută să te cunoști mai bine.

Citeste
Ai auzit de exercițiile Kegel? Ce înseamnă educația abdoperineală
Ai auzit de exercițiile Kegel? Ce înseamnă educația abdoperineală

Educaţia abdoperineală își propune conştientizarea structurilor din zona abdominală şi din zona perineului, care sunt mai puţin cunoscute şi folosite conştient. În plus faţă de conştientizarea propriu-zisă a acestei zone anatomice şi folosirea ei în mod conştient, educaţia are şi o componentă practică şi preventivă foarte importantă, prin învăţarea unor exerciţii specifice, pe care este benefic să le facem zilnic – fie că le integrăm în rutina de fitness, dacă ea există, sau că dedicăm câteva minute din zi practicării lor.

Citeste
Care este psihologia dependentului de alcool și jocuri de noroc
Care este psihologia dependentului de alcool și jocuri de noroc

La Clinica Rezidenţială Aliat din Suceava se face recuperare cu cei care au avut şi au diverse dependenţe. Iată ce spun doi dintre cei care au trecut pe acolo.

Citeste