Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia

Cum funcționează metabolismul și câte calorii trebuie să consumăm când facem sport?

Metabolismul este procesul prin care corpul uman transformă în energie ceea ce mâncăm. Diferă în funcție de vârstă, sex, greutate, compoziție corporală.

Copiii și adolescenții au un consum caloric mai mare decât adulții, pentru că sunt în continuă mișcare, creștere, dezvoltare și transformare.

Citește și:

Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim

Ce sunt proteinele și în ce alimente le găsim

Bărbații, datorită masei musculare mai dezvoltate, au un consum caloric mai mare decât femeile. Bătrânii au un consum caloric mic, pe de o parte, din cauza activității fizice scăzute, dar și a faptului că țesuturile și musculatura se dezvoltă și se refac foarte încet.

 

Cum consumăm energia

Ne putem gândi la necesarul de energie ca la un cont bancar: facem depozite atunci când mâncăm calorii (alimente), operăm retrageri atunci când corpul consumă energie pentru diverse activități.

Cantitatea de energie pe care o „retragem“ zilnic are două componente: energia necesară în stare de repaos și energia necesară pentru activitățile curente. Pentru a păstra balanța, trebuie ca depunerile să poată susțină retragerile de calorii.

Energia necesară în starea de repaos, atunci când, deși aparent nu facem nimic, inima noastră bate, digestia alimentelor are loc, glandele secretă hormoni, iar creierul trimite impulsuri nervoase, se numește metabolism bazal și se calculează în funcție de vârsta, înălțimea și greutatea fiecărei persoane.

Energia necesară pentru activitățile zilnice cuprinde necesarul pentru tot ceea ce facem uzual: de la spălat pe dinți, la cumpărături, udat florile, alergat sau mers la sală.

În funcție de intensitatea efortului depus, pentru a afla câte calorii trebuie să consumăm, vom adăuga metabolismului bazal 100- 150 calorii/oră pentru activități ușoare (plimbare, curățenie în casă, golf sau tenis de masă), 160- 220 calorii/oră pentru activitățile moderate (plimbat cu bicicleta, tenis de câmp, dans, schi) și 250- 330 calorii/oră pentru activitățile intense (baschet, cățărat, sală sau fotbal).

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață, membru al Ordinului Practicienilor de Medicină Complementară și Alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, program inițiat de Jamie Oliver. Specializată în alimentația copiilor și adolescenților, alimentația femeii însărcinate, diete în funcție de diverse afecțiuni, inițiere în metode de gastrotehnie, alimentația sportivilor, întocmirea meniurilor în școli și grădinițe, alinatrifu.ihealth@gmail.com, www.ihealth.com.ro.

Foto: Shutterstock

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Unul dintre cele mai sigure lucruri este efectul nociv al televizorului asupra creierului
Unul dintre cele mai sigure lucruri este efectul nociv al televizorului asupra creierului

Dragoș Cîrneci este doctor în neuroștiințe și poate face, cu destulă siguranță, predicții ceva mai informate despre viitorul creierului uman și ce impact au noile tehnologii asupra noastră, de exemplu cum stau lucrurile cu efectul nociv al televizorului.

Citeste
Cum să-ți antrenezi creierul în fiecare zi
Cum să-ți antrenezi creierul în fiecare zi

De ce să-ți antrenezi creierul? Ca să previi apariția demenței, să îmbătrânești elegant, să te bucuri din plin de viață și la 70 de ani. Concret ce ai de făcut.

Citeste
Cât de mult funcționează detoxifierea
Cât de mult funcționează detoxifierea

Detoxifierea întregului organism, a pielii, ficatului. Cât este adevărat și cât fals? Funcționează detoxifierea, ce limite are și când ne poate face rău? Detalii de la Alina Trifu, consilier în nutriție.

Citeste
Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia
Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia

Cum funcționează metabolismul și câte calorii trebuie să consumăm când facem sport? 

Citeste
Respirația controlată din yoga - sursa ta de relaxare și energie
Respirația controlată din yoga – sursa ta de relaxare și energie

Yoga nu este un sport pe care îl practici pentru performanță, ci pentru binele tău personal. Iar secretul acestei practici este, în mare parte, respirația. Cât de importantă este și ce rol joacă aflăm de la Valentin Poleanu, profesor yoga.

Citeste
Masajul tradițional thailandez, între artă și beneficii
Masajul tradițional thailandez, între artă și beneficii

Masajul tradițional thailandez, cel autentic, este o călătorie spre sine, cu multiple beneficii psihice și fizice. Despre ce presupune această formă de masaj și de ce să apelăm la ea, aflăm mai multe de la Irina Smaranda, terapeut și instructor în practici tradiționale Thai.

Citeste