Lipsa de energie: cauze și remedii

Mulți dintre noi acuză lipsa de energie care ne dă o stare de oboseală permanentă. Resimțim stresul din plin și totul pare mult mai greu de realizat. Totuși, ce e de făcut?

Citește și:

Solutii pentru un somn sanatos

Ce te împiedică să devii imună la stres

 

Pierderea energiei

Deseori ne simțim obosiți încă de când ne trezim dimineața. În cazul în care nu am dormit suficient, acest lucru este și firesc.

Organismul resimte oboseala acumulată, reacțiile ne sunt încetinite, avem senzația că totul se mișcă în reluare, inclusiv noi.

Iar drept remediu, consumăm cafea, încercăm dușuri reci, ne forțăm să intrăm în ritm. Totuși, este evident, dacă nu recuperăm somnul și nu ne acordăm timpul necesar odihnei, pe termen lung vom croniciza această stare. Iar lipsa de energie va fi caracteristică deja.

Alteori, stresul din ziua precedentă sau activitățile neplăcute care ne așteaptă în noua zi, ne dau această trăire pe care o asociem cu lipsa de energie.

Este modul nostru personal de retragere, de refuz al sarcinilor care ne așteaptă. Întrucât încercăm să nu ne gândim la ce avem de făcut, simțul responsabilității, termenele limită și nevoile sau dorințele personale, intră în conflict.

Ai vrea să faci orice altceva, dar n-ai încotro… O astfel de abordare este și ușor autosabotantă.

Pentru că o activitate dificilă sau neplăcută, abordată ezitant, cu mintea concentrată pe cât de mult am dori să o evităm, ne va lua mai mult timp, ne va stresa mai tare și va fi mult mai anevoioasă.

Așadar, o atitudine în propriul beneficiu, este aceea prin care sarcinile mai dificile sunt primele de pe listă, astfel încât să ne eliberăm de ele cât de curând.

Iar dacă avem un alt timing pentru acestea, o abordare strategică, asumată, poate reduce stresul implicat. Principiul poate fi unul foarte simplu: oricât de neplăcută este o activitate, va trece, o vei încheia.

Nu în ultimul rând, lipsa de energie se poate datora unei stări depresive.

Nemulțumirea constantă față de propria persoană, situația în care te afli, faptul că anumite lucruri (par că) nu pot fi schimbate, duce la o nefericire permanentă, iar neputința noastră ne secătuiește de energie.

Tu nu ai simțit niciodată că vrei să îți pui pătura în cap, iar lumea din jur să dispară? Când gândești astfel, refuzi să te confrunți cu realitatea, pentru că ți-ai pierdut speranța sau încrederea în tine sau cei din jur. Dar cercetătorii britanici ar fi de acord că o pătură pusă pe cap nu face ca problema să dispară.

Mai mult, izolarea ta (sub orice formă) nu face decât să amâne acțiunea și să îți eclipseze capacitatea de rezolvare a problemelor. Ar fi minunat ca viața să fie simplă, dar poate, într-un astfel de scenariu, chiar ne-am plictisi…

 

Remedii pentru oboseala cronică

În primul rând, dacă simți că nu ai energie o perioadă îndelungată, primul lucru pe care îl ai de făcut este să mergi la un medic.

Vorbește cu medicul de familie, cere-i să îți recomande un set de analize și exclude orice cauză fiziologică a stărilor tale.

În caz că există o problemă de sănătate sau un anumit deficit în organism, atunci cu cât abordezi mai repede problema, cu atât mai bine.

Dacă fizic funcționezi în parametri normali, este timpul să evaluezi situația în care te afli și să fii sincer față de tine: ce te nemulțumește?

Multe frustrări și supărări neabordate sau nerecunoscute față de noi înșine se manifestă la nivel fizic, iar deseori senzația este cea de epuizare.

Mental nu ne putem concetra, parcă am dormi tot timpul, iar seara în loc să adormim, ne luptăm să alungăm gândurile.

Ciclul se repetă, ne trezim obosiți și spunem că am vrea o vacanță de cinci ani. Întrebarea este: de la ce vrem să luăm pauză?

Dacă este vorba despre un job prea încărcat, stresant, obositor, atunci poate a venit vremea să facem o listă a beneficiilor și a dezavantajelor. De ce rămânem în jobul respectiv?

Dincolo de nevoia de bani (pe care îi poți câștiga și în altă parte) ai și alte motivații pentru care ești acolo. Poziția? Prestigiul? Desigur, sună bine, dar în ce măsură beneficiile acestea sunt relevante nevoilor tale actuale?

Știi că ai dreptul să îți reorganizezi viața? Să decizi să faci schimbări? Iar acestea nu trebuie să fie majore… în situația actuală prin care trece piața muncii, puțini ar da cu piciorul unui job de la care are anumite beneficii. Dar poți căuta să te reorientezi.

Măcar încearcă să o faci și astfel vei putea concluziona în mod informat dacă să rămâi unde ești sau este momentul schimbării.

Dacă schimbarea jobului nu este o opțiune, abordarea lui poate fi diferită. Cât timp petreci la muncă? Este doar o perioadă în care ai mai multe activități sau acesta este ritmul de lucru? Poate ai nevoie de o echipă mai mare?

Poate te străduiești (uneori inutil) să demonstrezi ceva superiorilor? Care îți sunt satisfacțiile? Apoi nu uita să revii către nevoile tale. Acordă-ți ție timp astfel încât să balansezi responsabilitățile cu relaxarea și detașarea de ele.

 

Teorie versus practică

Totul pare foarte clar atunci când punem în cuvinte. Nu aflăm noutăți ci, din contră, auzim aceleași lucruri pe care le-am citit și prin alte părți, pe care ni le spun cei din jur sau noi înșine.

Și din nou, lipsa de energie parcă ne împiedică să facem ceva concret. Pe scurt, știu ce am de făcut, dar nu fac nimic… Evident, schimbarea presupune să investești energie. Iar tu nu o ai, nu-i așa?

Asta pentru că nu investești schimbarea cu optimism, speranță, motivație. Iar dacă toate astea lipsesc, planurile tale, chiar dacă sunt o soluție, par complicate, irealizabile sau… puerile.

„Doar nu o să-mi dau demisia acum pentru că am obosit”. Evident că nu. Dar ce altceva ai vrea să faci? Ce te-ar motiva? Ce te împiedică să faci acel lucru?

…Da, o mulțime de alte responsabilități (familie, copii) îți solicită timp și altă energie. Deci nu poți aloca mult timp nevoilor tale personale. Dar asta nu înseamnă să nu o faci deloc.

Revenind la cercetătorii britanici, extrem de pricepuți, constatările sunt acelea că nu se va apropia sfârșitul lumii dacă în fiecare zi, timp de o jumătate de oră, faci exact ce ai tu chef.

În primul rând îți creezi un spațiu personal. În al doilea, știi că în fiecare zi, ai și timp pe care ți-l vei dedica exclusiv.

Poate planurile sau visele care răspund nevoilor tale, necesită o perioadă mai lungă de timp. Important este să începi de undeva.

Schimbarea nu se produce cu o mișcare bruscă și de amploare în mod necesar. Multe schimbări sănătoase încep cu pași mici.

Astfel, îți acorzi și timp pentru a te acomoda cu modificările pe care le ai de făcut. Ideea este, pe scurt, să începi să faci ceva.

Foto: 123rf.com

 

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Fii creativă! Uleiul de măsline te poate ajuta și altfel, nu doar la sănătate
Fii creativă! Uleiul de măsline te poate ajuta și altfel, nu doar la sănătate

Ai în casă ulei de măsline? Uite în ce situații îl poți folosi, nu doar la gătit!

Citeste
Semne că cineva drag are o depresie funcțională
Semne că cineva drag are o depresie funcțională

Depresia nu înseamnă neapărat internare, pastile și tentative de suicid. Sunt oameni care o duc pe picioare, dar asta nu înseamnă că le e bine. Ce este depresia funcțională.

Citeste
Suferi de insomnie? Manipulează-ți cele 5 simțuri pentru a dormi mai bine
Suferi de insomnie? Manipulează-ți cele 5 simțuri pentru a dormi mai bine

Te-ai săturat de insomnii? Te trezești noaptea de câteva ori, iar dimineața nici cafeaua nu își mai face bine efectul? Seara, înainte de culcare, pune-ți în funcțiune toate simțurile. Garantat vei dormi ca un bebeluș.

Citeste
Dansul previne îmbătrânirea creierului! Motive pentru care e bine să dansăm
Dansul previne îmbătrânirea creierului! Motive pentru care e bine să dansăm

Monotonia zilelor a devenit apăsătoare și visezi la o nouă activitate care să-ți coloreze viața? Dansul e un hobby ritmat ce te provoacă să-ți depășești limitele și te ajută să te cunoști mai bine.

Citeste
Ai auzit de exercițiile Kegel? Ce înseamnă educația abdoperineală
Ai auzit de exercițiile Kegel? Ce înseamnă educația abdoperineală

Educaţia abdoperineală își propune conştientizarea structurilor din zona abdominală şi din zona perineului, care sunt mai puţin cunoscute şi folosite conştient. În plus faţă de conştientizarea propriu-zisă a acestei zone anatomice şi folosirea ei în mod conştient, educaţia are şi o componentă practică şi preventivă foarte importantă, prin învăţarea unor exerciţii specifice, pe care este benefic să le facem zilnic – fie că le integrăm în rutina de fitness, dacă ea există, sau că dedicăm câteva minute din zi practicării lor.

Citeste
Care este psihologia dependentului de alcool și jocuri de noroc
Care este psihologia dependentului de alcool și jocuri de noroc

La Clinica Rezidenţială Aliat din Suceava se face recuperare cu cei care au avut şi au diverse dependenţe. Iată ce spun doi dintre cei care au trecut pe acolo.

Citeste