Sedentarismul și cum ne afectează oasele

Lipsa mișcării predispune la obezitate, afecțiuni cardiovasculare dar și probleme ale sistemului osos. Despre ce efecte are sedentarismul asupra oaselor și cum le putem combate, ne vorbește medicul ortoped Tarek Nazer.

Citește și:

Primul ajutor în caz de traumatisme ușoare ale oaselor și articulațiilor

Transformă curățenia într-o ședință de fitness

Cum ne sunt afectate oasele și articulațiile de sedentarism?

În ziua de astăzi, tehnologia a avansat foarte mult și în același timp nu se pune accent pe promovarea mișcării sau a activităților în aer liber, numărul de personae sedentare fiind tot mai mare.

Iar sedentarismul este cauza principală a apariției multor boli, între care și obezitatea. Aceasta afectează în primul rând genunchii, pe care se pune o presiune mai mare, datorită excesului de greutate, crescând în acest fel și riscul apariției osteoartritei.

Tot din lipsă de mișcare, densitatea osoasă scade, iar riscul de afectare al ligamentelor, tendoanelor și oaselor crește.

Tonusul mușchilor scade, iar acest lucru poate duce la apariția durerilor de spate, la scăderea forței și a capacității de a executa anumite activități.

În același timp, favorizează instalarea artritei, deoarece lipsa exercițiilor fizice contribuie la scăderea producerii lichidului sinovial, care nu se mai distribuie la nivelul cartilajelor și al articulațiilor.

Există riscuri mai mari de apariție a bolilor metabolice precum diabetul zaharat sau a bolilor cardiovasculare și nu în ultimul rând, este afectat și psihicul, apărând uneori tulburări de somn.

Alimentația deficitară și lipsa mișcării sunt principalele cauze ale bolilor grave cu care se confruntă oamenii azi.

Cât ne afectează faptul că stăm mult timp pe scaun, la birou?

Potrivit studiilor din Marea Britanie, s-a constatat o creștere foarte mare a numărului de persoane cu dureri de genunchi și de articulații, dintre cei a căror muncă implică statul foarte mult timp pe scaun.

Evident, sunt mai afectate persoanele care adoptă poziții incorecte, ce le alterează postura și coloana vertebrală, ducând la slăbirea și rigidizarea mușchilor care sprijină coloana vertebrală, cu efecte colaterale asupra șoldurilor și tendoanelor genunchilor.

Atunci când stăm prea mult timp, în primul rând sunt afectați mușchii, activitatea lor fiind aproape zero, ceea ce duce la o scădere a tonusului muscular de la nivelul mușchilor abdominali, care în mod normal au rolul de a ne susține în postura verticală.

Ce exerciții ușoare putem face acasă?

Există multe exerciții pe care le putem face acasă, iar pentru unele nu avem nevoie de aparate sau de greutăți.

În primul rând, este foarte important să se efectueze o încălzire înainte de a orice activitate fizică, pentru a evita o întindere, o entorsă sau o luxație.

Un exercițiu simplu îl putem începe stând cu picioarele depărtate și cu o greutate de 1,5 kg într-una dintre mâini. Facem o fandare, coborând în același timp brațul în care avem greutatea, până aproape de sol.

Ne ridicăm apoi cu brațul întins în față și cu greutatea la nivelul umerilor. Se repetă acest exercițiu de 15 ori, apoi se mută greutatea în cealaltă mână.

Un al doilea exercițiu îl putem efectua pe un scaun stabil. Cu un picior, ne urcăm pe scaun, iar apoi coborâm, repetând acest exercițiu de 15 ori. Apoi schimbăm piciorul. Acest tip de exercițiu lucrează tot corpul.

Pentru a scădea în circumferința abdominală, cele mai simple exerciții de efectuat sunt abdomenele.

Nu în ultimul rând, se pot executa foarte ușor acasă și genuflexiuni care solicită mai multe grupe de mușchi simultan sau flotări care sunt foarte eficiente pentru tonifierea musculaturii întregului corp.

Cum remediem durerile de coloană și umeri?

Durerile de umăr și coloană pot ascunde multe probleme care necesită atenția medicului și investigații de specialitate pentru a le depista cauza.

Însă până să ajungem la medic, putem să luăm un antiinflamator și să reducem efortul fizic și ortostatismul prelungit pentru a permite inflamației să scadă. Vom evita să suprasolicităm zona respectivă.

Dacă trece durerea, nu înseamnă că nu mai trebuie sa ne prezentăm la doctor, întrucât problema persistă și avansează.

Dr. Tarek Nazer este medic ortoped

Vicepreședinte Asociația Sănătate la Nivel European