Somnul naște amintiri și ne ajută să învățăm mai bine

Suntem bombardați zilnic cu informații și măcar parte dintre ele trebuie să le reținem. Uneori, ne iese, alteori – nu. Iar în jur îi vedem pe unii cum învață de parcă ar avea un creier de cyborg. Uite cum îi ajută… somnul.

În general, știm ce să mâncăm, cum să slăbim sau cum să ne păstrăm condiția fizică, dar habar nu avem cum funcționează învățarea și memoria.

Mulți cred că „repetiția este mama învățării“ sau că subliniatul cărților ajută la fixarea informației, dar studiile au demonstrat că ambele „tehnici“ sunt puțin eficiente (iar prima dintre ele, exersată excesiv, duce chiar la efecte contrarii!).

Decât să repetăm de zece ori un material, mult mai bine ar fi să încercăm să dăm o semnificație personală informației respective (adică să o punem în legătură cu ceva familiar și să găsim elementele comune ale celor două), să încercăm să o legăm de ceva cu încărcătură emoțională ori să ne imaginăm că vom fi testați în viitor și nu vom ști tocmai acea informație.

Aceste tehnici duc la o mai bună reținere, pe termen scurt, a acelei informații. Dar, ca să ajungă în memoria de lungă durată, noile informații depind de somn și de apariția de noi neuroni.

Studiile din neuroștiințe au arătat că o amintire devine permanentă dacă este salvată în zonele cele mai evoluate ale creierului, numite neocortex.

Aici, amintirile ajung să fie legate de alte experiențe ale noastre și, cu cât ne amintim de ele mai des, cu atât ele ajung povestea noastră de viață, capătă un aspect narativ, adică devin dependente de limbaj și mai puțin dependente de senzorial, așa cum erau inițial.

Citește și:

Cum să avem un somn cât mai bun

Ce nu știai despre somn

Acest proces de salvare poate dura săptămâni sau chiar luni de zile. În acest timp, ele sunt stocate temporar într-o parte a creierului numită hipocamp, care este un fel de extensie a zonei vizuale a creierului. Iar transferul din hipocamp în neocortex se face în timpul somnului.

De aceea visele sunt atât de „vizuale“ și, în general, senzoriale, conținând un amestec straniu de senzații sub forma unui puzzle.

Cu totul alta este senzația atunci când ne reamintim ceva după mulți ani – amintirea este o construcție realizată cu ajutorul limbajului, destul de săracă în senzații.

Iar transferul amintirilor din hipocamp în neocortex în timpul somnului depinde de apariția de noi neuroni. Acești noi neuroni care apar pe tot parcursul vieții în hipocamp au menirea de a „face curat“ aici, eliberând locul pentru a se stoca alte amintiri.

Dacă nu apar noi neuroni, hipocampul se blochează în amintiri vechi și devine incapabil de a învăța lucruri noi.

Asta se întâmplă pe fondul unor boli precum depresia sau demența, în care procesul de apariție de noi neuroni este afectat. Așa cum v-ați dat seama, pentru a învăța lucruri noi, trebuie să facem activități care duc la apariția de noi neuroni.

De Dragoș Cîrneci, doctor în psihologie, specialist în neuroștiințe. Lucrează în cercetare aplicată, dezvoltând produse pentru sănătate, mediul de afaceri. Este interesat de evoluția omului, precum și de provocările cu care specia umană se confruntă în lumea tehnodigitală de astăzi, http://dragos-cirneci.blogspot.ro

Foto: Shutterstock

 

 

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia
Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia

Cum funcționează metabolismul și câte calorii trebuie să consumăm când facem sport? 

Citeste
Fii creativă! Uleiul de măsline te poate ajuta și altfel, nu doar la sănătate
Fii creativă! Uleiul de măsline te poate ajuta și altfel, nu doar la sănătate

Ai în casă ulei de măsline? Uite în ce situații îl poți folosi, nu doar la gătit!

Citeste
Semne că cineva drag are o depresie funcțională
Semne că cineva drag are o depresie funcțională

Depresia nu înseamnă neapărat internare, pastile și tentative de suicid. Sunt oameni care o duc pe picioare, dar asta nu înseamnă că le e bine. Ce este depresia funcțională.

Citeste
Suferi de insomnie? Manipulează-ți cele 5 simțuri pentru a dormi mai bine
Suferi de insomnie? Manipulează-ți cele 5 simțuri pentru a dormi mai bine

Te-ai săturat de insomnii? Te trezești noaptea de câteva ori, iar dimineața nici cafeaua nu își mai face bine efectul? Seara, înainte de culcare, pune-ți în funcțiune toate simțurile. Garantat vei dormi ca un bebeluș.

Citeste
Dansul previne îmbătrânirea creierului! Motive pentru care e bine să dansăm
Dansul previne îmbătrânirea creierului! Motive pentru care e bine să dansăm

Monotonia zilelor a devenit apăsătoare și visezi la o nouă activitate care să-ți coloreze viața? Dansul e un hobby ritmat ce te provoacă să-ți depășești limitele și te ajută să te cunoști mai bine.

Citeste
Ai auzit de exercițiile Kegel? Ce înseamnă educația abdoperineală
Ai auzit de exercițiile Kegel? Ce înseamnă educația abdoperineală

Educaţia abdoperineală își propune conştientizarea structurilor din zona abdominală şi din zona perineului, care sunt mai puţin cunoscute şi folosite conştient. În plus faţă de conştientizarea propriu-zisă a acestei zone anatomice şi folosirea ei în mod conştient, educaţia are şi o componentă practică şi preventivă foarte importantă, prin învăţarea unor exerciţii specifice, pe care este benefic să le facem zilnic – fie că le integrăm în rutina de fitness, dacă ea există, sau că dedicăm câteva minute din zi practicării lor.

Citeste