Cum să depășești rănile copilăriei

Simți că rănile copilăriei îți afectează viața și la maturitate? În primul rând nu te învinovăți pe tine și iartă-i pe cei care ți-au greșit. Iată și alte sfaturi utile, direct de la psihologi cu experiență.

 

Miruna Stănculescu

Iertarea nu face un serviciu celui care a greșit, ci aceluia care iartă. Pentru că te ajută să faci altceva cu energia pe care o investești în a fi nefericit. Iertarea presupune două lucruri:

(1) să înțelegi ce s-a întâmplat, conștientizând că părinții sunt oameni, deci (inevitabil) imperfecți și supuși greșelii, și (2) că cea mai bună pedeapsă pentru cineva care a greșit este să te asiguri că greșeala nu mai are nicio consecință.

Doar așa poți prelua controlul și poți face din copilărie o poveste, poate tristă, dar depășită. Până la urmă, indiferent de ce ai primit de la părinții tăi, odată ajuns adult, depinde de tine ce faci cu ceea ce ai primit.

Citește și:

De ce uităm tot ce am trăit în prima copilărie?

Traumele din copilărie și cum le discutăm la maturitate cu părinții

Așa că, oricât de atractiv ar putea fi să dai vina pe copilărie pentru ceea ce nu-ți iese ca adult, atât timp cât părinții tăi sunt de vină, tot ei ar trebui să fie cei care pot schimba lucrurile.

Și, de vreme ce ai tras concluzia că n-au nimerit-o prea bine cu prima parte din viața ta, de ce să le lași pe mână și restul vieții?

 

Nadia Gorduza, medic și psihoterapeut

În primul rând să accepți și să recunoști că ai trecut printr-unul sau mai multe evenimente traumatice și că nu ești responsabilă de ceea ce ți s-a întâmplat.

Când ai fost o victimă, trecutul e în controlul prezentului tău, așadar e nevoie ca în prezent să reintri în controlul vieții tale, ca să începi vindecarea. Nu te izola și caută suport specializat.

Înțelege cu adevărat ce înseamnă acceptarea. Doar acceptând că ai fost traumatizată nu înseamnă că îmbrățișezi trauma sau că ești de acord cu ce s-a întâmplat.

Acceptarea înseamnă că te-ai decis ce să faci mai departe. Începe un jurnal al traumei. Scriind zilnic controlat în el ce îți aduci aminte că s-a întâmplat, reușești să scoți din traumă și să diminuezi gândurile intruzive care îți populează mintea 24/24. Intră în control pe momentele când începi să vetilezi emoțiile și nu le da ocazia să se manifeste necontrolat.

Foto: Shutterstock

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Care sunt cele mai cunoscute intervenții terapeutice în caz de traumă
Care sunt cele mai cunoscute intervenții terapeutice în caz de traumă

Ai trecut printr-o traumă? Nu știi cum să depăsești evenimentul? Iată care sunt cele mai cunoscute intervenții terapeutice în caz de traumă.

Citeste
Cum se manifestă sindromul de stres posttraumatic
Cum se manifestă sindromul de stres posttraumatic

Ai trecut printr-un eveniment neplăcut? Eviți discuțiile despre asta? Gândurile nu îți dau pace? Uite cum ne afectează sindromul de stres posttraumatic.

Citeste
Prin ce diferă trauma la copii și adulți
Prin ce diferă trauma la copii și adulți

Noi toți ne dezvoltăm imaginea despre noi înșine atât în urma experiențelor traumatice, cât și a celor fericite. Însă, ceea ce este traumatic pentru adult, nu este neapărat traumatic pentru copil. Iată prin ce diferă trauma la copii și adulți.

Citeste
Ce înseamnă trauma?
Ce înseamnă trauma?

Ai avut un accident de mașină? Ai pierdut pe cineva drag? Te-ai despărțit de iubit? Trauma nu este tot una cu evenimentul traumatic. Uite ce înseamnă de fapt și cum ne afectează.

Citeste
Cum să îți ierți greșelile proprii
Cum să îți ierți greșelile proprii

Nu poți să accepți că și tu greșești? Ești mereu nemulțumită de tine și de ceilalți? Uite cum poți să îți ierți greșelile proprii.

Citeste
Cum să gestionezi un conflict în familie
Cum să gestionezi un conflict în familie

Copilul nu te ascultă? Iubitul te enervează? Țipi, critici și nu te mai poți controla? Uite cum poți gestiona un conflict în familie.

Citeste