Cum să fii matur emoțional

Nu-ți cunoști nevoile și nu știi exact ce simți? Aștepți ca experiențele să te conducă spre maturizare? Trebuie să lucrezi în sensul ăsta! Uite cu poți face ca să fii matur emoțional.

 

 

Livia Căciuloiu, psiholog și psihoterapeut

Fii ancorat în realitate și în prezent. Observă și conștientizează cu adevărat felul în care trăiești acum, ce simți, ce nevoi și ce dorințe ai și ține cont de ele. Tu ești responsabil de felul în care te raportezi la tine.

 

Nu aștepta experiențele să te conducă spre maturizare

Nu orice experiență îți garantează că te vei maturiza. Asumă-ți responsabilitatea pentru ceea ce ai nevoie să dezvolți la tine. Lucrează în sensul ăsta!

Clarifică-ți scopurile și ceea ce te motivează. Lasă deoparte ce se spune că e bine pentru tine și rămâi conectat la ceea ce îți dorești de fapt de la viața ta.

Fii bun cu tine și învață din evenimentele dificile pe care le-ai trăit. Să nu fugi de tine când îți e greu, să te îngrijești și să ții la tine suficient de mult încât să ceri ajutor atunci când simți că nu faci față singur demonstrează un plus de maturitate și tratament sănătos.

 

Urmărește și:

10 indicii că iubitul tău e imatur emoțional

5 pași pentru a schimba un comportament nedorit

 

Alex Căciuloiu, psiholog și psihoterapeut

Maturizarea emoțională este un proces de dezvoltare personală și ține de capacitatea de autoreflexivitate și autocritică asupra reacțiilor și comportamentelor noastre.

În general, modul în care reacționăm la situații definește de multe ori maturitatea emoțională a cuiva.

 

Ce poți face pentru a devenii mai matur emoțional?

Primul pas este să îți trăiești la timpul prezent emoțiile, oricare sunt ele. Emoțiile au un rol important în viața noastră, de mesageri interni.

Oricât de plăcute sau neplăcute sunt, ele ne aduc în atenție nevoile, dorințele și gradul de satisfacție sau insatisfacție legat de implinirea sau neimplinirea scopurilor noastre.

Astfel vei conștientiza atât tiparele de comportament care îți fac bine și pe cele ce îți fac rău și implicit vei putea acționa proactiv asupra acestora, ieșind din pasivitatea și reactivitatea acțiunilor automate.

O altă strategie este să ieșim din zona de confort: fie că e vorba de a învăța ceva complet nou, de a purta acele discuții dificile de care ne temem, a ne arăta celorlalți ca fiind vulnerabili, fie asumându-ne riscuri mai mari decât facem în mod uzual.

În ultim rând, înconjurându-ne de oameni maturi emoționali și dând-le spațiul de care au nevoie în relația cu noi vom ajunge să le preluăm în timp comportamentele sănătoase și mature emoțional.

 

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Cum să faci compromisuri sănătoase
Cum să faci compromisuri sănătoase

Ți se pare nedrept să renunți la nevoile tale în favoarea celuilalt? Nu știi cum să negociezi astfel încât să fii mulțumită de rezultat? Iată câteva sfaturi care te vor ajuta să faci compromisuri sănătoase.

Citeste
Cum să-ți accepți defectele
Cum să-ți accepți defectele

Te judeci foarte mult? Ai senzația că nu faci nimic bine, pui presiune pe tine și sunt momente când parcă nu te mai iubești deloc? Iată cum poți să-ți accepți defectele.

Citeste
Cum să convingi pe cineva să meargă la psiholog
Cum să convingi pe cineva să meargă la psiholog

Crezi că o persoană dragă ție are nevoie de terapie, dar nu acceptă să meargă la psiholog? Încerci să-l convingi sau îi respecți decizia? Iată ce spun specialiștii.

Citeste
Cum să te distanțezi de o mamă nocivă
Cum să te distanțezi de o mamă nocivă

Îți invadează spațiul personal? Nu ține cont de nevoile tale? Conflictele cu ea te afectează foarte tare? Iată cum poți să te distanțezi de o mamă nocivă.

Citeste
Cum să reacționezi la infidelitate
Cum să reacționezi la infidelitate

Infidelitatea este un simptom al faptului că legătura dintre partenerii de cuplu s-a pierdut. Iertăm? Ne despărțim? Iată de ce factori depinde reacția noastră la infidelitate.

Citeste
Care e diferența dintre depresie si bipolaritate
Care e diferența dintre depresie si bipolaritate

Ai tulburări de dispoziție? Stări de tristețe? Entuziasm nejustificat? Vezi care este diferența dintre depresie și bipolaritate.

Citeste