Cum să îți ierți greșelile proprii

Nu poți să accepți că și tu greșești? Ești mereu nemulțumită de tine și de ceilalți? Uite cum poți să îți ierți greșelile proprii.

 

Urmărește și:

Cum să-ți accepți defectele

Cum să fii matur emoțional

 

Anca Donțu – psihoterapeut cu practică privată

Pentru a ne putea ierta, cred că e important să știm cât de mult rău am făcut cuiva prin acțiunile noastre. Sau nouă înșine.

Ar fi bine să ne întrebăm de ce am greșit:

  • Dacă am avut intenții bune inițial, care au degenerat;
  • Dacă nu am avut suficiente informații despre o situație și de aceea nu am procedat corect;
  • Dacă ne-am lăsat conduși de emoții și nu am gândit destul;

O greșeală nu este atât de gravă dacă putem învăța ceva din acea experiență.

Dacă ne dăm seama că acum am face altfel, am face lucrurile mai bine.

Nu întotdeauna putem repara o greșeală, deși câteodată avem această șansă, dar dacă o considerăm o lecție de viață, este mai ușor să trecem mai departe și să ne iertăm slăbiciunea, limitele.

Vinovăția nu ne ajută, ne face să ne simțim mici, răi, neputincioși. Doar dacă ne iertăm, putem învăța.

Iertarea nu înseamnă să uiți. Dacă învățăm ceva din greșelile noastre de azi, mâine putem fi mai buni.

 

Domnica Petrovai- Mind Education Center

Ce înseamnă greșeală? Este ceva ce nu ai știut sau ți-ai pierdut cumpătul/controlul? Intenționat ai rănit pe cineva drag?

Nesiguranța și neîncrederea te fac să fii mai puțin conectat cu tine, cu ce simți, cu ce ai nevoie, cu limitele tale, cu neputințele tale. Și te protejezi în ce fel? Prin perfecționism?

Adică cu standarde și așteptări ridicate față de tine și ceilalți? Mereu nemulțimit/ă de tine?

Neacceptarea ta necondiționată și sentimentul că nu ești suficient de bun, că oamenii dacă te-ar cunoaște cu adevărat nu te-ar plăcea, te face să te aperi și mai mult.

Vigilența față de greșeală este tot o formă de apărare, îți distragi atenția de a ceva ce tu ai putea să faci concret pentru a-ți accepta trăirile sau pur și simplu pentru a-ți îmbunătății performanțele.

Teama de feedback negative este tot o formă de neacceptare. Așa evoluăm, și cu momente de disconfort. Nu atac la persoană.

Însă când tu îți asociezi valoarea personală cu performnațele sau comportamentul tău de zi cu zi atunci cu ușurință te vei simți nevaloros.

Este ca și cum te pregătești să eșuezi și să te simți nevaloros. Iertarea vine după ce ai stat cu tu tine și disconfortul tău.

După ce l-ai înțeles, după ce ai făcut efortul de a vorbi cu ceilalți despre ce ți-a fost greu. După ce ți-ai cerut iertare când ai rănit cu voie sau fără voie. Uman.

Îți ierți greșelile când ieși din paradigma de a da vina pe alții sau a te învinovăți doar pe tine.

Cel mai adesea luăm cele mai bune decizii cu resursele pe care le avem atunci.

Înțelegerea se schimbă și deciziile se schimbă. Nu înseamnă că în trecut ai greșit. Înseamnă că acolo ai fost în acel moment. Să te privești cu curiozitate, nu îndârjire și critică sau auto/critică.

 

Foto: shutterstock.com

 

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Crezi în horoscop? Află cum se formează personalitatea ta
Crezi în horoscop? Află cum se formează personalitatea ta

Încă de la naștere ne formăm personalitatea, ajungând la o formă relativ conturată în pragul maturității biologice. Este un cumul al experiențelor personale și trăsăturilor care ne fac unici. Cum nu putem fi doi oameni la fel nici când provenim din aceeași familie, nici prin horoscop nu putem fi limitați la trăsăturile unei zodii. Detalii de la psihoterapeutul Andra Zaharia.

Citeste
Cum ne afectează fericirea evitarea emoțiilor negative
Cum ne afectează fericirea evitarea emoțiilor negative

Deseori ne gândim că fericirea și emoțiile negative sunt incompatibile și încercăm să negăm existența acestora din urmă. Dar chiar și emoțiile negative, precum tristețea, au un scop pozitiv, ele putând fi semnale importante tocmai în găsirea fericirii. Despre importanța acceptării propriilor emoții aflăm mai multe de la psihoterapeutul Alex Căciuloiu.

Citeste
Ce este și ce nu este fericirea
Ce este și ce nu este fericirea

Oare ce ne face fericiți: o viață plină de virtuți sau una plină de plăceri? Definiția acestui sentiment este într-o permanentă schimbare. În psihologie, fericirea este legată de starea de bine, de mulțumire și satisfacție. Despre ce este și ce nu este fericirea, aflăm mai multe de la psihoterapeutul Alex Căciuloiu.

Citeste
Cum să îți ierți greșelile proprii
Cum să îți ierți greșelile proprii

Nu poți să accepți că și tu greșești? Ești mereu nemulțumită de tine și de ceilalți? Uite cum poți să îți ierți greșelile proprii.

Citeste
Ce efect are asupra copiilor inconsecvența părinților în privința limitelor
Ce efect are asupra copiilor inconsecvența părinților în privința limitelor

Observând inconsecvența părinților, copilul consideră limita ca fiind negociabilă. Iar dacă adultul nu este ferm, cel mic va lua din acest comportament ceea ce dorește în momentul respectiv. Ce avem de făcut aflăm de la Antonia Noel, consultant în comunicare relațională.

Citeste
Parenting: Importanța limitării timpului pe care copiii îl petrec în fața unui ecran
Parenting: Importanța limitării timpului pe care copiii îl petrec în fața unui ecran

Fie că este vorba despre telefon, tabletă sau televizor, în funcție de vârsta copilului, limitele sunt sănătoase și necesare. Neuroștiințele ne învață, spre exemplu, că un copil cu vârsta până în doi ani nu ar trebui să petreacă deloc timp în fața unui ecran. Despre regulile de parenting în privința interacțiunilor copiilor cu gadget-urile aflăm mai multe de la Antonia Noel, consultant în comunicare relațională.

Citeste