Cum să te distanțezi de o mamă nocivă

Îți invadează spațiul personal? Nu ține cont de nevoile tale? Conflictele cu ea te afectează foarte tare? Iată cum poți să te distanțezi de o mamă nocivă.

 

Livia Căciuloiu, psiholog și psihoterapeut

Când o persoană atât de importantă îți face rău în repetate rânduri, este cu siguranță greu să privești obiectiv. Uneori, în ciuda distanței fizice, relația continuă să readucă în prim plan răni vechi.

 

Acceptă că așa este ea și concentrează-te pe reacțiile tale

În acest sens, primul lucru pe care îl poți face este să ai grijă de tine și de emoțiile tale! Relația toxică cu unul dintre părinți este foarte solicitantă. Adesea copiii simt vinovăție și își asumă responsabilități pentru lucruri care nu le aparțin.

Găsește-ți un prieten de încredere care să îți ofere sprijin și înțelegere sau un psihoterapeut care să te susțină în reechilibrarea emoțională de durată.

Observă cu atenție ce nu s-a schimbat la ea în timp și acceptă că așa e ea. Nu poți schimba felul în care altcineva se manifestă.

Relația voastră are o istorie care a întărit o serie de comportamente și de reacții, și la tine, și la ea. Așadar, orientează-ți atenția spre ceea ce poți controla. Adică atenția la tine și la reacțiile tale.

Gândește-te ce nevoi ai tu acum în relație cu mama ta, ce limite vrei să respecte. Ce fel de comportamente sunt ok acum pentru tine ? Care este momentul în care simți că îți este invadat spațiul personal?

Ține cont de toate acestea și spune-i de câte ori este necesar! În cazul în care observi că nu ține cont de ceea ce îi ceri, ia o hotărâre : vrei să continue relația? Cum să fie ea ca să nu îți mai facă rău?

 

Urmărește și:

Cum să depășești rănile copilăriei

Cum să convingi pe cineva să schimbe un comportament

 

Alex Căciuloiu, psiholog și psihoterapeut

În primul rând, aș căuta să identific dacă relația este una toxică. Un semn important este dacă conflictele cu mama tind să treacă de ceea ce este normal și să lase în urmă sentimente de tristețe, neajutorare sau, în general, sentimente negative față de tine însăți.

Dacă da, distanțarea fizică ajută, însă nu este destul.

 

Stabilește care sunt trăsăturile nocive ale mamei și impune limite

O distanțare psihologică sănătoasă inseamnă să conștientizezi și să îi spui mamei ceea ce te deranjează și consideri nociv la ea și apoi să pui limite.

Definirea trăsăturilor nocive ale mamei în comportamente, acțiuni sau atitudini, te va ajuta să înțelegi care sunt acestea precum și resorturile lor din personalitatea mamei.

Astfel, vei putea să accepți că este normal ceea ce simți negativ față de ceea ce îți face rău, vei diferenția între ceea ce îți dorești și ceea ce nu îți dorești de la mama ta, între ceea ce îți face plăcere să fie prezent în viata ta și ceea ce nu.

În final, vei putea să preiei în viata ta ceea ce ce îți face bine și să te delimitezi de ceea ce nu îți face bine.

 

Foto: 123rf.com

 

 

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum facem educație sexuală copiilor pentru a evita tulburările sexuale
Cum facem educație sexuală copiilor pentru a evita tulburările sexuale

Dezvoltarea tulburărilor sexuale de la maturitate pornește din copilărie, când nu ni s-a făcut o educație sexuală corespunzătoare, sau când sexul a fost etichetat drept ceva rău ori rușinos. Cum abordăm corect noi, ca părinți, interesul sexual al copilului sau anumite comportamente precum masturbarea, aflăm de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cauzele unui contact sexual dureros
Cauzele unui contact sexual dureros

Există cauze multiple ale unui contact sexual dureros și, pentru fiecare dintre ele, ajungem să dezvoltăm anumite strategii cognitive, emoționale sau comportamentale. Care sunt acestea și cum le putem depăși, aflăm de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cum se explică orgasmul selectiv
Cum se explică orgasmul selectiv

Lipsa orgasmului nu este neapărat o problemă constantă ci poate să apară cu parteneri diferiți sau în etape diferite ale aceleiași relații. Ce motive stau la baza acestor diferențe, de ce ajungem să avem orgasm selectiv și cum remediem situația, aflăm de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cum să te distanțezi de o mamă nocivă
Cum să te distanțezi de o mamă nocivă

Îți invadează spațiul personal? Nu ține cont de nevoile tale? Conflictele cu ea te afectează foarte tare? Iată cum poți să te distanțezi de o mamă nocivă.

Citeste
Ce avem de făcut dacă nu am avut niciodată un orgasm
Ce avem de făcut dacă nu am avut niciodată un orgasm

Deși știm despre noi însene că nu am avut niciodată un orgasm, rareori adresăm acest subiect atât de sensibil. În cele mai multe cazuri, ne confesăm unei prietene apropiate sau căutăm informații pe internet. O astfel de situație poate fi adresată specialiștilor, pentru a o înțelege mai bine și a învăța să o depășim. Mai multe informații primim de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste
Cum ieșim din capcana impunerii de a avea orgasm
Cum ieșim din capcana impunerii de a avea orgasm

De multe ori ne simțim vinovate dacă nu avem orgasm cu partenerul. Atunci când conștientizăm că suntem mai atente la nevoile celuilalt decât la ale noastre, poate apărea o patologie, o suferință. Focusarea pe senzațiile corporale, în timpul actului sexual, ne poate ajuta să ieșim din capcana propriilor gânduri, care ne subliniază cât de importantă e plăcerea partenerului. Detalii de la psihoterapeutul Lucian Negoiță.

Citeste