Cum să te distanțezi de o mamă nocivă

Îți invadează spațiul personal? Nu ține cont de nevoile tale? Conflictele cu ea te afectează foarte tare? Iată cum poți să te distanțezi de o mamă nocivă.

 

Livia Căciuloiu, psiholog și psihoterapeut

Când o persoană atât de importantă îți face rău în repetate rânduri, este cu siguranță greu să privești obiectiv. Uneori, în ciuda distanței fizice, relația continuă să readucă în prim plan răni vechi.

 

Acceptă că așa este ea și concentrează-te pe reacțiile tale

În acest sens, primul lucru pe care îl poți face este să ai grijă de tine și de emoțiile tale! Relația toxică cu unul dintre părinți este foarte solicitantă. Adesea copiii simt vinovăție și își asumă responsabilități pentru lucruri care nu le aparțin.

Găsește-ți un prieten de încredere care să îți ofere sprijin și înțelegere sau un psihoterapeut care să te susțină în reechilibrarea emoțională de durată.

Observă cu atenție ce nu s-a schimbat la ea în timp și acceptă că așa e ea. Nu poți schimba felul în care altcineva se manifestă.

Relația voastră are o istorie care a întărit o serie de comportamente și de reacții, și la tine, și la ea. Așadar, orientează-ți atenția spre ceea ce poți controla. Adică atenția la tine și la reacțiile tale.

Gândește-te ce nevoi ai tu acum în relație cu mama ta, ce limite vrei să respecte. Ce fel de comportamente sunt ok acum pentru tine ? Care este momentul în care simți că îți este invadat spațiul personal?

Ține cont de toate acestea și spune-i de câte ori este necesar! În cazul în care observi că nu ține cont de ceea ce îi ceri, ia o hotărâre : vrei să continue relația? Cum să fie ea ca să nu îți mai facă rău?

 

Urmărește și:

Cum să depășești rănile copilăriei

Cum să convingi pe cineva să schimbe un comportament

 

Alex Căciuloiu, psiholog și psihoterapeut

În primul rând, aș căuta să identific dacă relația este una toxică. Un semn important este dacă conflictele cu mama tind să treacă de ceea ce este normal și să lase în urmă sentimente de tristețe, neajutorare sau, în general, sentimente negative față de tine însăți.

Dacă da, distanțarea fizică ajută, însă nu este destul.

 

Stabilește care sunt trăsăturile nocive ale mamei și impune limite

O distanțare psihologică sănătoasă inseamnă să conștientizezi și să îi spui mamei ceea ce te deranjează și consideri nociv la ea și apoi să pui limite.

Definirea trăsăturilor nocive ale mamei în comportamente, acțiuni sau atitudini, te va ajuta să înțelegi care sunt acestea precum și resorturile lor din personalitatea mamei.

Astfel, vei putea să accepți că este normal ceea ce simți negativ față de ceea ce îți face rău, vei diferenția între ceea ce îți dorești și ceea ce nu îți dorești de la mama ta, între ceea ce îți face plăcere să fie prezent în viata ta și ceea ce nu.

În final, vei putea să preiei în viata ta ceea ce ce îți face bine și să te delimitezi de ceea ce nu îți face bine.

 

Foto: 123rf.com

 

 

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
10 citate amuzante despre prietenie
10 citate amuzante despre prietenie

Deja știm că viața este mai frumoasă alături de prieteni și cât de important este rolul lor. Iar din acest tip de relație, nu trebuie să lipsească umorul. Iată 10 citate amuzante despre prietenie.

Citeste
10 citate amuzante despre mâncare
10 citate amuzante despre mâncare

Să fim serioase, ne place să mâncăm, motiv pentru care dietele sunt atât de păguboase. Pentru toate poftele care ne trec acum prin minte, iată 10 citate amuzante cu și despre mâncare.

Citeste
Cum ne afectează viața teama de abandon
Cum ne afectează viața teama de abandon

Dintre toate categoriile de relații pe care le întreținem, relația de cuplu este cea mai afectată de teama de abandon. Indiferent de modul nostru de a gestiona această teamă, ea are un impact negativ asupra cuplului și asupra modului în care ne alegem partenerii. Despre influența acestei temeri asupra întregii noastre vieți aflăm detalii de la psihoterapeutul Cristina Sterie.

Citeste
Cum să te distanțezi de o mamă nocivă
Cum să te distanțezi de o mamă nocivă

Îți invadează spațiul personal? Nu ține cont de nevoile tale? Conflictele cu ea te afectează foarte tare? Iată cum poți să te distanțezi de o mamă nocivă.

Citeste
Care sunt semnele că avem teamă de abandon
Care sunt semnele că avem teamă de abandon

În funcție de modul nostru de a gestiona frica, temerile, reacțiile noastre la teama de abandon vor fi diferite. Din acest motiv, și semnele după care ne putem ghida variază. Cum identificăm această teamă aflăm de la psihoterapeutul Cristina Sterie.

Citeste
Cum oferim atenție celor dragi nouă
Cum oferim atenție celor dragi nouă

Cei dragi nouă au la rândul lor nevoie de atenție. Foarte probabil, încercăm să fim alături de ei și să le satisfacem această nevoie. Totodată, oare ce avem concret de făcut? Câteva sugestii despre cum putem înțelege mai bine nevoile celorlalți primim de la psihoterapeutul Andra Zaharia.

Citeste