Cum să-ți accepți defectele

Te judeci foarte mult? Ai senzația că nu faci nimic bine, pui presiune pe tine și sunt momente când parcă nu te mai iubești deloc? Iată cum poți să-ți accepți defectele.

 

Alex Căciuloiu, psiholog și psihoterapeut

Primul pas în a ne accepta defectele este să vorbim despre ele cu cei din jur: partener, familie, prieteni sau poate un psiholog.

Vorbind despre aceste defecte, vom trece peste mecanismul negarii și ne vom da seama de emoțiile puternice pe care le asociem acestora: furie, rușine, vinovăție, tristețe.

În al doilea rând, uneori ajută să regândim defectele ca fiind trăsături fizice sau de personalitate ce ne diferențiază, ne deosebesc prin individualitatea pe care ne-o provoacă.

De ce spun asta: odată ce devenim conștienți de individualitatea noastră și de aportul defectelor în ea, putem în sfârșit să trăim așa cu cum suntem, cu defecte și calități, diferite de ale celor din jur.

Al treilea pas este toleranța: ajungem să ne toleram, să ne împăcăm cu defectele, neajunsurile noastre și să ne construim viața ținând cont și de ele, fără să le lăsăm să fie tot ceea ce ne definește ca persoană.

Pe măsură ce ne permitem să le explorăm și le cunoaștem, vom știi ce aduc ele în plus în viața noastră și care sunt provocările la schimbare și dezvoltare pe care le aduc cu ele.

 

 

Urmărește și:

5 convingeri la care poți renunța

Autosabotarea: 7 obiceiuri proaste de care trebuie să scapi imediat

 

 

Livia Căciuloiu, psiholog și psihoterapeut

Cu toții avem vulnerabilități și defecte: unii dintre noi sunt mai conștienți de ele, alții mai puțin. Cu siguranță ele nu spun prea multe despre noi ca întreg.

Pentru a-ți accepta defectele sau vulnerabilitățile aș spune eu, este important să conștientizezi că evaluarea lor ține, pe de o parte, de felul în care te percepi tu pe tine în relație cu ele. Apoi mai ține de criteriile pe care le folosești în autoevaluare.

Deci, întrebările mele pentru tine ar fi: Cum ai ajuns să îți consideri acele vulnerabilități defecte? Ce fel de criterii folosești în autoevaluare? Îți aparțin toate?

Dacă mă evaluez prin ochii și criteriile celorlalți, nu voi putea avea grijă de vulnerabilitățile mele pentru că „ceilalți” or să se tot schimbe, și criteriile, odată cu ei.

Dar dacă mă uit cu atenție la mine și îmi înțeleg, pentru început, părțile vulnerabile, voi afla care îmi sunt nevoile și îmi voi putea asuma un plan de îngrijire și de dezvoltare.

Așadar privește-te cu îngăduință și acceptare pe tine, ca întreg. Iar dacă sunt aspecte pe care dorești să le schimbi, poți începe să lucrezi cu tine, și nu împotriva ta.

 

 

Foto: shutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ce complicații sunt declanșate de frica de avion

Frica de avion poate declanșa atacuri de panică, anxietăți sau fobia de avion. Atunci când simțim frică, suntem conectați la gândurile și emoțiile noastre și putem raționaliza. Când vorbim despre fobie, suntem acaparați de emoție. Cum putem gestiona astfel de situații aflăm de la psihoterapeutul Ana Pantazescu-Ana.

Citeste
Cum procedăm pentru a nu le transmite copiilor noștri teama de a zbura cu avionul
Cum procedăm pentru a nu le transmite copiilor noștri teama de a zbura cu avionul

Este ideal ca atunci când copilul zboară pentru prima dată cu avionul să nu fie alături de părintele anxios. Cel mic, poate prelua teama de a zbura cu avionul din reacțiile părintelui, corporale sau verbale, interiorizând aceste trăiri. Cum procedăm corect aflăm de la la psihoterapeutul Ana Pantazescu-Ana.

Citeste
Cum ne ajutăm singuri dacă simțim brusc teamă de a zbura cu avionul
Cum ne ajutăm singuri dacă simțim brusc teamă de a zbura cu avionul

Cum reacționăm dacă nouă ni se face teamă de a zbura cu avionul? Suntem copleșiți uneori de gânduri și panică încă dinainte de a zbura. Odată ce ne aflăm însă în avion, o tehnică utilă este aceea de a ne distrage atenția de la gândurile anxioase. Ce putem face aflăm de la psihoterapeutul Ana Pantazescu-Ana.

Citeste
Cum să-ți accepți defectele
Cum să-ți accepți defectele

Te judeci foarte mult? Ai senzația că nu faci nimic bine, pui presiune pe tine și sunt momente când parcă nu te mai iubești deloc? Iată cum poți să-ți accepți defectele.

Citeste
De ce dezvoltăm teama de a zbura cu avionul
De ce dezvoltăm teama de a zbura cu avionul

Uneori, o experiență neplăcută, chiar fără să fie cu consecințe grave, ne poate traumatiza în timpul unui zbor, iar drept rezultat, se conturează deja o frică. Ce alte cauze declanșează teama de a zbura cu avionul, aflăm de la psihoterapeutul Ana Pantazescu-Ana.

Citeste
Cum putem avea o relație bună cu copilul nostru adolescent
Cum putem avea o relație bună cu copilul nostru adolescent

Pentru o relație bună cu copilul adolescent, este de dorit să fim buni observatori ai comportamentului, dorințelor și nevoilor lui. în felul acesta putem pregăti strategii de comunicare empatică, astfel încât el să se simtă înțeles și apreciat. Despre cât de important este rolul ascultării și cum îmbunătățim relația cu copiii noștri discutăm cu psihoterapeutul Florentina Gruia.

Citeste