Cum să-ți accepți defectele

Te judeci foarte mult? Ai senzația că nu faci nimic bine, pui presiune pe tine și sunt momente când parcă nu te mai iubești deloc? Iată cum poți să-ți accepți defectele.

 

Alex Căciuloiu, psiholog și psihoterapeut

Primul pas în a ne accepta defectele este să vorbim despre ele cu cei din jur: partener, familie, prieteni sau poate un psiholog.

Vorbind despre aceste defecte, vom trece peste mecanismul negarii și ne vom da seama de emoțiile puternice pe care le asociem acestora: furie, rușine, vinovăție, tristețe.

În al doilea rând, uneori ajută să regândim defectele ca fiind trăsături fizice sau de personalitate ce ne diferențiază, ne deosebesc prin individualitatea pe care ne-o provoacă.

De ce spun asta: odată ce devenim conștienți de individualitatea noastră și de aportul defectelor în ea, putem în sfârșit să trăim așa cu cum suntem, cu defecte și calități, diferite de ale celor din jur.

Al treilea pas este toleranța: ajungem să ne toleram, să ne împăcăm cu defectele, neajunsurile noastre și să ne construim viața ținând cont și de ele, fără să le lăsăm să fie tot ceea ce ne definește ca persoană.

Pe măsură ce ne permitem să le explorăm și le cunoaștem, vom știi ce aduc ele în plus în viața noastră și care sunt provocările la schimbare și dezvoltare pe care le aduc cu ele.

 

 

Urmărește și:

5 convingeri la care poți renunța

Autosabotarea: 7 obiceiuri proaste de care trebuie să scapi imediat

 

 

Livia Căciuloiu, psiholog și psihoterapeut

Cu toții avem vulnerabilități și defecte: unii dintre noi sunt mai conștienți de ele, alții mai puțin. Cu siguranță ele nu spun prea multe despre noi ca întreg.

Pentru a-ți accepta defectele sau vulnerabilitățile aș spune eu, este important să conștientizezi că evaluarea lor ține, pe de o parte, de felul în care te percepi tu pe tine în relație cu ele. Apoi mai ține de criteriile pe care le folosești în autoevaluare.

Deci, întrebările mele pentru tine ar fi: Cum ai ajuns să îți consideri acele vulnerabilități defecte? Ce fel de criterii folosești în autoevaluare? Îți aparțin toate?

Dacă mă evaluez prin ochii și criteriile celorlalți, nu voi putea avea grijă de vulnerabilitățile mele pentru că „ceilalți” or să se tot schimbe, și criteriile, odată cu ei.

Dar dacă mă uit cu atenție la mine și îmi înțeleg, pentru început, părțile vulnerabile, voi afla care îmi sunt nevoile și îmi voi putea asuma un plan de îngrijire și de dezvoltare.

Așadar privește-te cu îngăduință și acceptare pe tine, ca întreg. Iar dacă sunt aspecte pe care dorești să le schimbi, poți începe să lucrezi cu tine, și nu împotriva ta.

 

 

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Cum să faci compromisuri sănătoase
Cum să faci compromisuri sănătoase

Ți se pare nedrept să renunți la nevoile tale în favoarea celuilalt? Nu știi cum să negociezi astfel încât să fii mulțumită de rezultat? Iată câteva sfaturi care te vor ajuta să faci compromisuri sănătoase.

Citeste
Cum să fii matur emoțional
Cum să fii matur emoțional

Nu-ți cunoști nevoile și nu știi exact ce simți? Aștepți ca experiențele să te conducă spre maturizare? Trebuie să lucrezi în sensul ăsta! Uite cu poți face ca să fii matur emoțional.

Citeste
Cum să convingi pe cineva să meargă la psiholog
Cum să convingi pe cineva să meargă la psiholog

Crezi că o persoană dragă ție are nevoie de terapie, dar nu acceptă să meargă la psiholog? Încerci să-l convingi sau îi respecți decizia? Iată ce spun specialiștii.

Citeste
Cum să te distanțezi de o mamă nocivă
Cum să te distanțezi de o mamă nocivă

Îți invadează spațiul personal? Nu ține cont de nevoile tale? Conflictele cu ea te afectează foarte tare? Iată cum poți să te distanțezi de o mamă nocivă.

Citeste
Cum să reacționezi la infidelitate
Cum să reacționezi la infidelitate

Infidelitatea este un simptom al faptului că legătura dintre partenerii de cuplu s-a pierdut. Iertăm? Ne despărțim? Iată de ce factori depinde reacția noastră la infidelitate.

Citeste
Care e diferența dintre depresie si bipolaritate
Care e diferența dintre depresie si bipolaritate

Ai tulburări de dispoziție? Stări de tristețe? Entuziasm nejustificat? Vezi care este diferența dintre depresie și bipolaritate.

Citeste