Autosabotare: Motive psihologice care ne împiedică să slăbim

Deși suntem nemulțumite că nu slăbim, în spatele acestei rezistențe se pot ascunde cauze psihologice. Iată câteva motive pentru care apelăm la autosabotare.

Citește și:

Dieta: de ce este nociva infometarea

Cum să controlezi mâncatul pe fond emoțional

 

În spatele oricărei probleme persistente există un beneficiu

Ești nemulțumită de job, dar nu faci nimic pentru a-l schimba? Asta pentru că în spatele nemulțumirilor tale există și unul sau mai multe beneficii.

De exemplu, salariul nu este rău, chiar dacă șeful este neplăcut. Sau ai un colectiv în care te-ai integrat foarte bine. Sau te-ai obișnuit cu rutina.

Înainte de a-ți manifesta nemulțumirea, este bine să pui în balanță toate avantajele și dezavantajele. Poate, în felul acesta, nu vei mai fi atât de frustrată…

La fel se întâmplă și cu pierderea în greutate. Deseori dăm vina pe un surplus în greutate atunci când nu ne atingem anumite obiective în viață: nu ne-am găsit sufletul pereche, nu avem jobul ideal, nu ne-am împlinit anumite visuri.

Dar pe ce am mai da vina dacă nu am avea acest motiv? Reciproca este valabilă… frustrarea de a nu fi într-o relație, stresul legat de job, etc. sunt factori care determină creșterea în greutate. Iar dacă nu am avea aceste probleme, ar trebui să recunoaștem că motivul este în noi însene și nu exterior nouă.

Este cea mai frecventă strategie de autosabotare și, evident, un cerc vicios. Toți avem probleme, dar dacă gândim astfel, subconștientul nostru va fi setat împotriva scopurilor pe care ni le fixăm: pierderea în greutate în acest caz.

 

O scuză bună pentru procrastinare

Procrastinarea este un soi de sport pe care mai rar sau mai frecvent în practicăm cu toții. Pe principiul „nu lăsa pe mâine ce poți face poimâine…”.

Cele care ne luptăm cu kilogramele în plus ne facem planul de viață în funcție de acest obiectiv: „când voi slăbi, voi…” iar aici urmează visuri și dorințe.

În realitate, este un vis frumos să ne imaginăm cum vom merge regulat la sală, cum vom mânca sănătos, cum vom socializa mai mult și vom fi mai bine dispuse. Și cât timp nu pierdem din greutate, nu ne motivăm să începem toate aceste lucruri, cu pași mici.

Astfel, ne autosabotăm și trăim într-o lume a planurilor pe care nu le punem niciodată în practică.

 

Un motiv pentru a obține atenția celor din jur

Tuturor ne place atenția și ne dorim ca prietenii noștri să fie empatici și să ne asculte problemele de viață. Doar de aceea avem prieteni. Iar cu ocazia unor kilograme în plus care ne îngreunează viața, avem mereu subiect de discuție și compasiune.

Chiar vrem să le împărtășim toate acele planuri care nu sunt tangibile pentru noi tocmai din cauza acestei probleme. Nu-i așa?

Dar totuși, să ne imaginăm ce de compasiune și înțelegere vom primi atunci când ne văităm de un antrenor de fitness strict sau de o dietă sănătoasă care ne face să visăm la prăjituri. Nu e păcat să pierdem astfel de motive pentru a obține atenția dorită?

 

Fuga de propriile gânduri și emoții

Știm deja că mâncatul pe fond emoțional este un răspuns incorect pe care ni-l oferim la întrebări de care ne este teamă.

Stresul, supărarea, lipsa de odihnă, frustrarea, deseori primesc drept răspuns o alimentație nesănătoasă.

Pentru că zahărul, spre exemplu, stimulează acele zone din creier responsabile cu starea de bună dispoziție, iar lucrurile nu mai par atât de rele atunci când mâncăm ciocolată…

De multe ori, educația pe care am primit-o în copilărie, nu a fost orientată către recunoașterea, acceptarea și exprimarea propriilor emoții.

Poate părinții îți spuneau să nu plângi sau te certau atunci când erai furioasă sau când te văitai de ceva. Anulându-ți această abilitate de a fi în contact cu emoțiile tale, ai dezvoltat o altă metodă de a le face față. Una nesănătoasă.

Iar în consecință anxietatea este percepută ca foame. În astfel de situații este recomandat chiar ajutorul psihologic de specialitate, în loc să apelăm la frigider.

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Care este diferența dintre apa plată și apa minerală
Care este diferența dintre apa plată și apa minerală

Apă minerală? Plată? Carbogazeificată? Poate că nu ne întrebăm prea des despre aceste diferențe, însă ar trebui să o facem. Câteva lămuriri ne oferă domnul inginer Nicolae Șarvari, de la Borsec.

Citeste
Obiceiuri alimentare pe care le putem schimba... în cuplu
Obiceiuri alimentare pe care le putem schimba… în cuplu

Cu toții avem anumite obiceiuri alimentare, iar în cuplu putem constata că nu sunt compatibile. Iată ce avem de făcut dacă ne dorim o schimbare constructivă a stilului alimentar.

Citeste
Dependența de dulciuri: 9 din 10 femei iubesc ciocolata. A zecea minte
Dependența de dulciuri: 9 din 10 femei iubesc ciocolata. A zecea minte

Dependența de dulciuri este o problemă serioasă pentru noi, femeile. Iată câteva motive din spatele ei, dar și soluții pentru a o depăși.

Citeste
Ce înseamnă o cafea bună în viziunea unui campion mondial
Ce înseamnă o cafea bună în viziunea unui campion mondial

Alexandru Niculae este World Coffee Roasting Champion 2016. Adică știe cel mai bine din lume cum arată și ce gust are o cafea bună. Iată-l în revista noastră, detaliind chestii subtile despre cea mai populară băutură a dimineții.

Citeste
Alimente pentru o memorie mai bună
Alimente pentru o memorie mai bună

Uiți des unde ai pus cheile de la casă, dacă ai plătit sau nu anumite facturi? Unele sarcini de la serviciu parcă ți se șterg din minte? Ce e de făcut? Ajută-ți memoria cu alimentele potrivite!

Citeste
5 mituri despre slăbit
5 mituri despre slăbit

Nu există diete magice care să funcționeze pentru toată lumea, asta știm. Dar, deseori, credem în miturile despre slăbit. Iată cinci dintre ele.

Citeste