Ce rol au grăsimile și ce alimente conțin grăsimi sănătoase

A mânca sau a nu mânca grăsimi? Fugim de ele încă din faza de achiziție sau le adăugăm în felurile de mâncare preferate? Cert este că un organism sănătos are nevoie de grăsimi.

Corpul folosește grăsimile, pe care le asimilează din mâncare, pentru a construi țesuturi noi și pentru a fabrica hormoni.

Grăsimile sunt, pentru organism, sursă de energie, acționează ca o pătură izolatoare ce împiedică corpul să piardă căldură, definesc forma trupului.

Grăsimile intră în componența membranelor celulare, a sistemului nervos, a creierului și contribuie la absorbția vitaminelor liposolubile (A, D, E, K).

Citește și:

Alimentația potrivită atunci când facem sport: proporția corectă de carbohidrați, grăsimi și proteine

Pepenele roșu are efect similar cu un medicament pentru potență

Deși grăsimile au mai multe calorii/gram decât proteinele și carbohidrații, corpul extrage mai greu energia din ele. Imaginați-vă o mulțime de baloane de diferite forme și culori care plutesc pe întinderea unei ape.

Exact în același mod plutesc și moleculele de grăsime în bolul alimentar din stomac. Astfel, ca urmare a faptului că lipidele se digeră mai greu, atunci când mâncăm grăsimi, senzația de sațietate este prelungită.

Și lipidele sunt de două feluri: nesaturate (grăsimile bune) și saturate (grăsimile rele). Grăsimile saturate sunt grăsimile care rămân în stare solidă la temperatura mediului ambiant.

Organismul le procesează și metabolizează greu. Le întâlnim în carnea roșie, unt, brânzeturi, grăsimi animale. Consumul constant de grăsimi saturate crește colesterolul rău (LDL), dar nu îl scade pe cel bun (HDL).

Nu se combină între ele în cadrul aceleiași mese și, pentru a le diminua efectele nocive asupra organismului, se mănâncă doar ocazional și alături de salate și legume proaspete.

Grăsimile trans sunt grăsimi saturate, „făcute de mâna omului“, adică obținute prin diverse procedee. Cele mai cunoscute sunt margarina și uleiurile rafinate.

Acest tip de grăsimi crește colesterolul rău, îl scade pe cel bun și accelerează riscul apariției bolilor cardiovasculare. Grăsimile trans trebuie eliminate din alimentație.

Grăsimile nesaturate sau grăsimile sănătoase se găsesc din abundență în nuci, alune, migdale, semințe crude, avocado, pește, măsline, uleiuri presate la rece.

Trebuie integrate zilnic în planul nostru alimentar, la mesele principale sau la gustări. Atenție însă la cantități, pentru că orice gram de grăsime are 9 calorii, indiferent de proveniența sa.

 

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață, membru al Ordinului Practicienilor de Medicină Complementară și Alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, program inițiat de Jamie Oliver. Specializată în alimentația copiilor și adolescenților, alimentația femeii însărcinate, diete în funcție de diverse afecțiuni, inițiere în metode de gastrotehnie, alimentația sportivilor, întocmirea meniurilor în școli și grădinițe, alinatrifu.ihealth@gmail.com, www.ihealth.com.ro.

Foto: Shutterstock

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Alimente pentru o memorie mai bună
Alimente pentru o memorie mai bună

Uiți des unde ai pus cheile de la casă, dacă ai plătit sau nu anumite facturi? Unele sarcini de la serviciu parcă ți se șterg din minte? Ce e de făcut? Ajută-ți memoria cu alimentele potrivite!

Citeste
5 mituri despre slăbit
5 mituri despre slăbit

Nu există diete magice care să funcționeze pentru toată lumea, asta știm. Dar, deseori, credem în miturile despre slăbit. Iată cinci dintre ele.

Citeste
Alimentația sănătoasă recomandată după naștere
Alimentația sănătoasă recomandată după naștere

După sarcină este recomandat să optăm pentru o alimentație sănătoasă care să ne ajute să revenim la tonusul anterior. Totodată, trebuie să ținem cont și de perioada de alăptare. Iată câteva sfaturi.

Citeste
Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim
Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim

Eviți să mănânci carbohidrați? Asta este o mare greșeală de nutriție! Uite de ce sunt importanți și la ce alimente să nu renunți.

Citeste
Ce sunt proteinele și în ce alimente le găsim
Ce sunt proteinele și în ce alimente le găsim

Fie că mănânci sau nu carne, proteinele sunt esențiale pentru organism și nu trebuie să îl deprivăm de ele. Iată ce rol au și din ce alimente le putem asimila.

Citeste
Alimentația potrivită atunci când facem sport: proporția corectă de carbohidrați, grăsimi și proteine
Alimentația potrivită atunci când facem sport: proporția corectă de carbohidrați, grăsimi și proteine

Mergi la sală, alergi? Vrei să slăbești sau doar să te tonifici? Exercițiul fizic presupune și o alimentație adecvată. Concret, ce să mâncăm atunci când facem sport.

Citeste