Ce rol au grăsimile și ce alimente conțin grăsimi sănătoase

A mânca sau a nu mânca grăsimi? Fugim de ele încă din faza de achiziție sau le adăugăm în felurile de mâncare preferate? Cert este că un organism sănătos are nevoie de grăsimi.

Corpul folosește grăsimile, pe care le asimilează din mâncare, pentru a construi țesuturi noi și pentru a fabrica hormoni.

Grăsimile sunt, pentru organism, sursă de energie, acționează ca o pătură izolatoare ce împiedică corpul să piardă căldură, definesc forma trupului.

Grăsimile intră în componența membranelor celulare, a sistemului nervos, a creierului și contribuie la absorbția vitaminelor liposolubile (A, D, E, K).

Citește și:

Alimentația potrivită atunci când facem sport: proporția corectă de carbohidrați, grăsimi și proteine

Pepenele roșu are efect similar cu un medicament pentru potență

Deși grăsimile au mai multe calorii/gram decât proteinele și carbohidrații, corpul extrage mai greu energia din ele. Imaginați-vă o mulțime de baloane de diferite forme și culori care plutesc pe întinderea unei ape.

Exact în același mod plutesc și moleculele de grăsime în bolul alimentar din stomac. Astfel, ca urmare a faptului că lipidele se digeră mai greu, atunci când mâncăm grăsimi, senzația de sațietate este prelungită.

Și lipidele sunt de două feluri: nesaturate (grăsimile bune) și saturate (grăsimile rele). Grăsimile saturate sunt grăsimile care rămân în stare solidă la temperatura mediului ambiant.

Organismul le procesează și metabolizează greu. Le întâlnim în carnea roșie, unt, brânzeturi, grăsimi animale. Consumul constant de grăsimi saturate crește colesterolul rău (LDL), dar nu îl scade pe cel bun (HDL).

Nu se combină între ele în cadrul aceleiași mese și, pentru a le diminua efectele nocive asupra organismului, se mănâncă doar ocazional și alături de salate și legume proaspete.

Grăsimile trans sunt grăsimi saturate, „făcute de mâna omului“, adică obținute prin diverse procedee. Cele mai cunoscute sunt margarina și uleiurile rafinate.

Acest tip de grăsimi crește colesterolul rău, îl scade pe cel bun și accelerează riscul apariției bolilor cardiovasculare. Grăsimile trans trebuie eliminate din alimentație.

Grăsimile nesaturate sau grăsimile sănătoase se găsesc din abundență în nuci, alune, migdale, semințe crude, avocado, pește, măsline, uleiuri presate la rece.

Trebuie integrate zilnic în planul nostru alimentar, la mesele principale sau la gustări. Atenție însă la cantități, pentru că orice gram de grăsime are 9 calorii, indiferent de proveniența sa.

 

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață, membru al Ordinului Practicienilor de Medicină Complementară și Alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, program inițiat de Jamie Oliver. Specializată în alimentația copiilor și adolescenților, alimentația femeii însărcinate, diete în funcție de diverse afecțiuni, inițiere în metode de gastrotehnie, alimentația sportivilor, întocmirea meniurilor în școli și grădinițe, alinatrifu.ihealth@gmail.com, www.ihealth.com.ro.

Foto: Shutterstock

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Alimente anti-age pe care trebuie să le consumi
Alimente anti-age pe care trebuie să le consumi

Ne dorim să fim tineri cât mai multă vreme, dar asta nu se traduce doar prin piele frumoasă, cu mai puține riduri, ci și printr-o sănătate mai bună, întrucât îmbătrânirea afectează și organele interne. Prin urmare, cum putem întârzia acest proces al îmbătrânirii? Doctor Daniela Taher ne oferă informații importante despre procesul de îmbătrânire și ce alimente au un efect anti-age.

Citeste
Excese alimentare: Sărbătorile și efectul „what the hell”
Excese alimentare: Sărbătorile și efectul „what the hell”

Deseori însoțim sărbătorile cu o serie de excese alimentare. Iar rezultatele sunt vinovăția, kilogramele în plus și disconfortul. Iată ce înseamnă efectul „what the hell”.

Citeste
De ce nu e bine să faci cumpărături când îți e foame
De ce nu e bine să faci cumpărături când îți e foame

Cu siguranță și tu ai trecut prin situația în care îți era foame, dar, cum frigiderul era gol, întâi te-ai dus la supermarket, de unde ai cumpărat tot magazinul, mai puțin vânzătoarea și rafturile. Uite cum îți influențează foamea decizia de cumpărare.

Citeste
Ce rol au grăsimile și ce alimente conțin grăsimi sănătoase
Ce rol au grăsimile și ce alimente conțin grăsimi sănătoase

A mânca sau a nu mânca grăsimi? Fugim de ele încă din faza de achiziție sau le adăugăm în felurile de mâncare preferate? Cert este că un organism sănătos are nevoie de grăsimi.

Citeste
Care este diferența dintre apa plată și apa minerală
Care este diferența dintre apa plată și apa minerală

Apă minerală? Plată? Carbogazeificată? Poate că nu ne întrebăm prea des despre aceste diferențe, însă ar trebui să o facem. Câteva lămuriri ne oferă domnul inginer Nicolae Șarvari, de la Borsec.

Citeste
Obiceiuri alimentare pe care le putem schimba... în cuplu
Obiceiuri alimentare pe care le putem schimba… în cuplu

Cu toții avem anumite obiceiuri alimentare, iar în cuplu putem constata că nu sunt compatibile. Iată ce avem de făcut dacă ne dorim o schimbare constructivă a stilului alimentar.

Citeste