Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim

Eviți să mănânci carbohidrați? Asta este o mare greșeală de nutriție! Uite de ce sunt importanți și la ce alimente să nu renunți.

Atât de blamați de iubitorii dietelor și, totuși, atât de iubiți de noi toți, carbohidrații sunt principala sursă de energie pentru organism.

Atunci când corpul nu primește suficienți carbohidrați de calitate pentru a funcționa, va folosi energia provenită din proteine, adică din masa musculară proprie.

Citește și:

Cum citim corect eticheta produselor

Stări care ne declanșează mâncatul pe fond emoțional

Totuși, aceasta nu este o scuză argumentată științific pentru a mânca patiserie dimineața, cartofi prăjiți la prânz și un biscuite, hai, doi, la gustarea de după-amiază.

Există mai multe tipuri de carbohidrați, aliați ai sănătății sau inamici fără scrupule. Carbohidrații sunt de trei tipuri: carbohidrați simpli, carbohidrați complecși și fibre dietetice.

Toate tipurile de carbohidrați sunt formate din unități de zaharuri. Ceea ce îi diferențiază este tocmai numărul unităților de zaharuri și modul în care acestea sunt legate.

Carbohidrații simpli conțin una (glucoza, fructoza) sau două unități de zaharuri (sucroza, adică zahărul de masă). În categoria carbohidraților simpli întâlnim dulciurile procesate (prăjituri, biscuiți, produse de patiserie, bomboane), sucurile, orezul alb, pastele din făină albă, pâinea din făină albă.

Toate aceste produse conțin doar vagi urme de vitamine și minerale, o cantitate mică de fibre, sunt o sursă de amidon și calorii goale. Consumul lor constant destabilizează sistemul imunitar și are ca efect acumularea depozitelor de grăsime.

Carbohidrați complecși întâlnim în fructe, legume, cereale integrale, pseudocereale (quinoa, mei, hrișcă) și în leguminoase (fasole, linte, mazăre, năut, arahide).

Sunt bogați în fibre, reglează nivelul zahărului din sânge, conferă o senzație prelungită de sațietate, dau energie pe termen lung (pentru că organismul eliberează energia treptat atunci când mâncăm carbohidrați complecși) și îmbunătățesc digestia.

Sunt aliați ai sănătații, siluetei și antrenamentelor sportive eficiente. Al treilea tip de carbohidrat, fibrele dietetice, este întâlnit sub diverse denumiri: celuloză, pectină, beta glucan.

Fibrele dietetice sunt părți din alimente de origine vegetală, pe care organismul nu are capacitatea de a le digera sau absorbi. Traversează tubul digestiv și sunt eliminate aproape intacte.

Rolul fibrelor este acela de a facilita digestia, de a ajuta la funcționarea unui colon leneș, consumul lor în cadrul unui stil de viață echilibrat ajutând chiar la scăderea colesterolului.

Fibre întâlnim în toate produsele de origine vegetală: cereale integrale, leguminoase, legume și fructe, nuci, alune, migdale și semințe crude.

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață, membru al Ordinului Practicienilor de Medicină Complementară și Alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, program inițiat de Jamie Oliver. Specializată în alimentația copiilor și adolescenților, alimentația femeii însărcinate, diete în funcție de diverse afecțiuni, inițiere în metode de gastrotehnie, alimentația sportivilor, întocmirea meniurilor în școli și grădinițe, alinatrifu.ihealth@gmail.com, www.ihealth.com.ro.

Foto: Shutterstock

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Alimente anti-age pe care trebuie să le consumi
Alimente anti-age pe care trebuie să le consumi

Ne dorim să fim tineri cât mai multă vreme, dar asta nu se traduce doar prin piele frumoasă, cu mai puține riduri, ci și printr-o sănătate mai bună, întrucât îmbătrânirea afectează și organele interne. Prin urmare, cum putem întârzia acest proces al îmbătrânirii? Doctor Daniela Taher ne oferă informații importante despre procesul de îmbătrânire și ce alimente au un efect anti-age.

Citeste
Excese alimentare: Sărbătorile și efectul „what the hell”
Excese alimentare: Sărbătorile și efectul „what the hell”

Deseori însoțim sărbătorile cu o serie de excese alimentare. Iar rezultatele sunt vinovăția, kilogramele în plus și disconfortul. Iată ce înseamnă efectul „what the hell”.

Citeste
De ce nu e bine să faci cumpărături când îți e foame
De ce nu e bine să faci cumpărături când îți e foame

Cu siguranță și tu ai trecut prin situația în care îți era foame, dar, cum frigiderul era gol, întâi te-ai dus la supermarket, de unde ai cumpărat tot magazinul, mai puțin vânzătoarea și rafturile. Uite cum îți influențează foamea decizia de cumpărare.

Citeste
Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim
Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim

Eviți să mănânci carbohidrați? Asta este o mare greșeală de nutriție! Uite de ce sunt importanți și la ce alimente să nu renunți.

Citeste
Care este diferența dintre apa plată și apa minerală
Care este diferența dintre apa plată și apa minerală

Apă minerală? Plată? Carbogazeificată? Poate că nu ne întrebăm prea des despre aceste diferențe, însă ar trebui să o facem. Câteva lămuriri ne oferă domnul inginer Nicolae Șarvari, de la Borsec.

Citeste
Obiceiuri alimentare pe care le putem schimba... în cuplu
Obiceiuri alimentare pe care le putem schimba… în cuplu

Cu toții avem anumite obiceiuri alimentare, iar în cuplu putem constata că nu sunt compatibile. Iată ce avem de făcut dacă ne dorim o schimbare constructivă a stilului alimentar.

Citeste