Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim

Eviți să mănânci carbohidrați? Asta este o mare greșeală de nutriție! Uite de ce sunt importanți și la ce alimente să nu renunți.

Atât de blamați de iubitorii dietelor și, totuși, atât de iubiți de noi toți, carbohidrații sunt principala sursă de energie pentru organism.

Atunci când corpul nu primește suficienți carbohidrați de calitate pentru a funcționa, va folosi energia provenită din proteine, adică din masa musculară proprie.

Citește și:

Cum citim corect eticheta produselor

Stări care ne declanșează mâncatul pe fond emoțional

Totuși, aceasta nu este o scuză argumentată științific pentru a mânca patiserie dimineața, cartofi prăjiți la prânz și un biscuite, hai, doi, la gustarea de după-amiază.

Există mai multe tipuri de carbohidrați, aliați ai sănătății sau inamici fără scrupule. Carbohidrații sunt de trei tipuri: carbohidrați simpli, carbohidrați complecși și fibre dietetice.

Toate tipurile de carbohidrați sunt formate din unități de zaharuri. Ceea ce îi diferențiază este tocmai numărul unităților de zaharuri și modul în care acestea sunt legate.

Carbohidrații simpli conțin una (glucoza, fructoza) sau două unități de zaharuri (sucroza, adică zahărul de masă). În categoria carbohidraților simpli întâlnim dulciurile procesate (prăjituri, biscuiți, produse de patiserie, bomboane), sucurile, orezul alb, pastele din făină albă, pâinea din făină albă.

Toate aceste produse conțin doar vagi urme de vitamine și minerale, o cantitate mică de fibre, sunt o sursă de amidon și calorii goale. Consumul lor constant destabilizează sistemul imunitar și are ca efect acumularea depozitelor de grăsime.

Carbohidrați complecși întâlnim în fructe, legume, cereale integrale, pseudocereale (quinoa, mei, hrișcă) și în leguminoase (fasole, linte, mazăre, năut, arahide).

Sunt bogați în fibre, reglează nivelul zahărului din sânge, conferă o senzație prelungită de sațietate, dau energie pe termen lung (pentru că organismul eliberează energia treptat atunci când mâncăm carbohidrați complecși) și îmbunătățesc digestia.

Sunt aliați ai sănătații, siluetei și antrenamentelor sportive eficiente. Al treilea tip de carbohidrat, fibrele dietetice, este întâlnit sub diverse denumiri: celuloză, pectină, beta glucan.

Fibrele dietetice sunt părți din alimente de origine vegetală, pe care organismul nu are capacitatea de a le digera sau absorbi. Traversează tubul digestiv și sunt eliminate aproape intacte.

Rolul fibrelor este acela de a facilita digestia, de a ajuta la funcționarea unui colon leneș, consumul lor în cadrul unui stil de viață echilibrat ajutând chiar la scăderea colesterolului.

Fibre întâlnim în toate produsele de origine vegetală: cereale integrale, leguminoase, legume și fructe, nuci, alune, migdale și semințe crude.

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață, membru al Ordinului Practicienilor de Medicină Complementară și Alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, program inițiat de Jamie Oliver. Specializată în alimentația copiilor și adolescenților, alimentația femeii însărcinate, diete în funcție de diverse afecțiuni, inițiere în metode de gastrotehnie, alimentația sportivilor, întocmirea meniurilor în școli și grădinițe, alinatrifu.ihealth@gmail.com, www.ihealth.com.ro.

Foto: Shutterstock

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Alimente pentru o memorie mai bună
Alimente pentru o memorie mai bună

Uiți des unde ai pus cheile de la casă, dacă ai plătit sau nu anumite facturi? Unele sarcini de la serviciu parcă ți se șterg din minte? Ce e de făcut? Ajută-ți memoria cu alimentele potrivite!

Citeste
5 mituri despre slăbit
5 mituri despre slăbit

Nu există diete magice care să funcționeze pentru toată lumea, asta știm. Dar, deseori, credem în miturile despre slăbit. Iată cinci dintre ele.

Citeste
Alimentația sănătoasă recomandată după naștere
Alimentația sănătoasă recomandată după naștere

După sarcină este recomandat să optăm pentru o alimentație sănătoasă care să ne ajute să revenim la tonusul anterior. Totodată, trebuie să ținem cont și de perioada de alăptare. Iată câteva sfaturi.

Citeste
Ce rol au grăsimile și ce alimente conțin grăsimi sănătoase
Ce rol au grăsimile și ce alimente conțin grăsimi sănătoase

A mânca sau a nu mânca grăsimi? Fugim de ele încă din faza de achiziție sau le adăugăm în felurile de mâncare preferate? Cert este că un organism sănătos are nevoie de grăsimi.

Citeste
Ce sunt proteinele și în ce alimente le găsim
Ce sunt proteinele și în ce alimente le găsim

Fie că mănânci sau nu carne, proteinele sunt esențiale pentru organism și nu trebuie să îl deprivăm de ele. Iată ce rol au și din ce alimente le putem asimila.

Citeste
Alimentația potrivită atunci când facem sport: proporția corectă de carbohidrați, grăsimi și proteine
Alimentația potrivită atunci când facem sport: proporția corectă de carbohidrați, grăsimi și proteine

Mergi la sală, alergi? Vrei să slăbești sau doar să te tonifici? Exercițiul fizic presupune și o alimentație adecvată. Concret, ce să mâncăm atunci când facem sport.

Citeste