Cum citim corect eticheta produselor

Dincolo de data expirării, eticheta produselor ne oferă informații la fel de importante. Dar oare știm să o citim? Nutriționiștii ne învață ce avem de făcut.

Citește și:

Cum să mâncăm sănătos în vacanță

Cum devine psihicul inamicul dietei

Ambalaje care mai de care mai colorate și mai lucioase. Marketing agresiv pentru produse nesănătoase, la tot pasul. Plasarea strategică la raft a alimentelor cele mai promovate. Lipsa timpului pentru a merge la piață și a găti acasă, în familie.

Lipsa răbdării de a sta la masă și tendința tot mai mare de a mânca în fața ecranelor luminoase. Toate aceste aspecte au creionat contextul de consum al societății în care trăim și pe care o definim cu fiecare alegere pe care o facem.

Punem în coșul de cumpărături, tot mai des, alimente procesate, ambalate, sărăcite de nutrienți, cu gust potențat de arome artificiale, de aditivi, de sare, zahăr și îndulcitori.

Ne reîntoarcem la ele pentru că dependența deja dobândită ne fortează să facem aceleași alegeri nepotrivite. Știm ce mâncăm atunci când desfacem ambalajul? Cum citim corect și informat o etichetă de produs?

 

Ordinea ingredientelor pe etichetă este scrisă în sensul descrescător al cantității de ingredient din produs. Primul ingredient de pe eticheta este și cel care se află în cantitatea cea mai mare.

Ai cumpărat o ciocolată care are ca prim ingredient zahărul? Ciocolata respectivă conține mai mult zahăr decât unt de cacao, masă de cacao și lapte.

Pentru a afla cât zahăr conține un produs, facem un simplu calcul matematic: împărțim cantitatea de zaharuri specificată pe ambalaj, la 4 (câte grame de zahăr conține o linguriță). Spre exemplu, aflăm despre o prăjitură care conține 24g zaharuri, că are 6 lingurițe de zahăr.

Produsele pe al căror ambalaj citim “fără zahăr adăugat” conțin, de cele mai multe ori, îndulcitori, care sunt la fel sau mai dăunători decât zahărul.

Atunci când pe ambalajul unui produs, este menționat „fără zahăr”, trebuie să căutam, cu precizia unui detectiv, înlocuitorii adăugați pentru a păstra gustul bun, înlocuitori care sunt, de cele mai multe ori, mai nesănătoși decât zahărul. Câteva exemple de îndulcitori aparent inofensivi:

Siropul de agave – conține o cantitate foarte mare de fructoză (70- 90%) și poate produce grave probleme metabolice;

Siropul din orez brun, care este prezentat ca un îndulcitor sănătos, deoarece nu conține fructoză- este o calorie goală, lipsită de nutrienți. Are, în schimb, un indice glicemic foarte mare – 98, care face ca glicemia să crească brusc, imediat după ce l-am consumat.

 

Produsele organice procesate – făina albă organică are aceleași implicații asupra organismului ca și făina convențională.

La fel ca biscuiții uzuali, biscuiții organici pot conține făină albă, margarină, ulei de palmier, grăsimi procesate sau îndulcitori, toate ambalate sub umbrela “bio” și vândute la suprapreț.

 

Sucurile de fructe din concentrat sunt considerate sănătoase pentru că provin din fructe. Acestea sunt, de fapt, produse procesate, din care s-a extras apa printr-un procedeu special, pentru a ocupa mai puțin spațiu în timpul transportului.

Atunci când sunt ambalate, apa este adăugată din nou și produsul este pasteurizat. Doar că, odată cu extragerea și adăugarea apei, se pierde și din gust.

Urmare a acestui fapt, cele mai multe sortimente de suc de fructe din concentrat au gustul potențat cu zahăr, unul – două tipuri de îndulcitori (fructoză, sirop din porumb, dextroză, malț), arome, combinație care transformă produsul într-unul care epuizează pancreasul, afectează ficatul, devine un generator de grăsime abdominală și rezistență la insulină.

 

Produsele „sărace în grăsimi” sau „fără grăsimi”, „sărace în carbohidrați” sau „dietetice” au gustul îmbunătățit printr-un conținut mare de zahăr și îndulcitori artificiali, aditivi și arome.

 

Cerealele pentru mic – dejun marketate ca având cereale integrale, bob întreg, sănătoase pentru copii, sărace în grăsimi, conțin, de fapt, cereale rafinate, zahăr și îndulcitori și arome artificiale.

Cea mai bună și înțeleaptă soluție este să combinăm acasă, într-un borcan, fulgi de ovăz, mei, secară cu nuca de cocos, curmale, merișoare, scorțișoară, nuci, alune, migdale și semințe crude și să avem la îndemână un amestec sănătos și delicios.

 

Atenție la numărul de calorii per total produs și nu per porție. Doi biscuiți dintr-un pachet pot reprezenta o porție, în nici un caz întregul pachet.

 

Produsele cu vitamine și minerale adăugate (fier, calciu, vitamina D), care au început să decoreze și la noi rafturile magazinelor, sunt, de fapt, produse foarte rafinate, fără vreun beneficiu pentru sănătate. Nici un produs sănătos nu are nevoie de astfel de “îmbunătățiri”, deoarece conține deja, în mod natural, vitamine și minerale specifice.

 

De Alina Trifu,  Consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață și membru în Ordinul Practicienilor de medicină complementară și alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, concept inițiat de Jamie Oliver.

 

alina.trifu@ihealth.com.ro

www.ihealth.com.ro

Foto: sutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum alegem corect un meniu când mâncăm în oraș
Cum alegem corect un meniu când mâncăm în oraș

Chiar dacă ocazional ne acordăm câte un răsfăț culinar, oricât de tentant arată un meniu, este bine să știm să comandăm corect. Iată câteva sfaturi.

Citeste
Cum îți poți ajuta sistemul imunitar prin alimentație
Cum îți poți ajuta sistemul imunitar prin alimentație

Pentru ca sistemul imunitar să fie puternic, trebuie să ai grijă de el. O alimentație corectă nu înseamnă doar un fizic armonios ci și un psihic echilibrat într-un corp sănătos.

Citeste
Stări care ne declanșează mâncatul pe fond emoțional
Stări care ne declanșează mâncatul pe fond emoțional

Mâncatul pe fond emoțional este o problemă cu care noi, femeile, suntem obișnuite. Iată stările care ne dereglează alimentația și ce avem de făcut.

Citeste
Cum să mâncăm sănătos în vacanță
Cum să mâncăm sănătos în vacanță

Ultima preocupare în vacanță este să mâncăm sănătos. Cum am putea, cu atâtea tentații în jur? Iată câteva sfaturi de la nutriționiști pentru a evita kilogramele în plus la întoarcerea din concediu.

Citeste
Uleiul de rapiță te ajută să ai un creier mai tânăr
Uleiul de rapiță te ajută să ai un creier mai tânăr

Uleiul de rapiță este un ulei vegetal bogat în grăsimi mononesaturate, cele mai sănătoase grăsimi din alimentație. Cum îl poți folosi când gătești.

Citeste
De ce să consumi ulei de in? Are mai mult Omega 3 decât uleiul de pește
De ce să consumi ulei de in? Are mai mult Omega 3 decât uleiul de pește

Tranzit intestinal mai bun și protecție împotriva bolilor cardiovasculare. Iată și alte motive pentru care să introduci în alimentația ta uleiul de in.

Citeste