Cum să controlezi mâncatul pe fond emoțional

Stresul, anxietatea, oboseala au ca efect un comportament alimentar nesănătos: junk food, multe dulciuri sau fixații alimentare. Dar există și soluții pentru a remedia această problemă. Iată cum corectăm mâncatul pe fond emoțional.

Citește și:

Cum să mănânci mai puțin fără să te înfometezi

Cauze psihologice ale dependenței de dulciuri

 

Soluția de moment

Ritmul haotic în care trăim, problemele de la serviciu sau din viața personală ne pot crea falsa impresie că putem găsi alinare sau consolare în cutia de bomboane de ciocolată sau în meniul XXL al celui mai apropiat fast-food.

În realitate însă, mâncarea nu este nici pe departe „prietenul de nădejde care nu ne dezamăgește niciodată”, efectul acesteia fiind doar de moment.

Imediat ce sentimentul de bine, de confort sau de relaxare obținut în urma mâncatului dispare, disconfortul emoțional reapare. Căci problema, conflictul sau dezechilibrul emoțional pe care le resimțim, nu au fost realmente rezolvate, ci doar camuflate sub forma unei porții generoase de mâncare.

 

Tulburări la nivel fizic și psihic

Mâncatul pe fond emoțional nu are nicio legătură cu foamea, cu nevoia noastră biologică de a ne hrăni.

De aceea, ingerarea în mod repetat a unor cantități mari de mâncare poate conduce către diverse afecțiuni precum: obezitatea, anorexia, bulimia, diabetul zaharat, hipercolesterolemia, disfuncțiile renale, tulburările gastro-intestinale sau cardiovasculare etc.

În afară de planul fizic, mâncatul emoțional are efecte și în plan psihic.

De cele mai multe ori, episoadele sunt fie însoțite, fie urmate de procese de conștiință, sentimente de rușine, vinovăție, anxietate, tristețe, autoculpabilizare.

Astfel, se poate crea un teren propice pentru apariția unor gânduri ca: „sunt dezgustătoare”, „nu am niciun control asupra faptelor/vieții mele”, „nu sunt demnă de respect”, etc.

Sedimentarea acestor gânduri negative și dezadaptative poate da naștere unor stări de tristețe, dorinței de izolare, diminuării stimei de sine, ajungându-se uneori până la instalarea unor tulburări precum anxietatea sau depresia.

 

Cum controlăm mâncatul emoțional

Construiește-ți un program alimentar regulat, sănătos și echilibrat pe care să-l poți mai apoi adopta ca stil de viață.

Evită dietele sau restricțiile alimentare, deoarece acestea pot genera frustrări și pofte intense ce pot favoriza episoadele de mâncat pe fond emoțional. Dacă ți se pare că nu te descurci, poți cere ajutorul unui nutriționist.

Elimină, pe cât posibil, tentațiile alimentare atât acasă, cât și la serviciu. Planifică-ți mesele în avans și cumpără doar ingredientele necesare pentru prepararea acestora.

Învață să deosebești foamea reală de cea emoțională. Urmărește modul în care mănânci și identifică momentul în care apare senzația de sațietate.

Imediat ce aceasta se instalează, oprește-te din mâncat pentru că acela este semnalul pe care corpul tău ți-l dă că „îi este de ajuns”.

Practică un sport sau fă mai multă mișcare în aer liber. Te va ajuta la menținerea tonusului muscular sau pierderea în greutate, dar și la reducerea nivelului de stres și anxietate.

Identifică factorii emoționali declanșatori. În spatele mâncatului emoțional întotdeauna se ascunde o necesitate, o frustrare, o tristețe, o lipsă afectivă sau un gol emoțional pe care nicio hrană biologică nu le poate acoperi.

Dacă simți că nu te descurci singură, solicită ajutorul prietenilor, familiei sau apelează la un psiholog.

Înțelegând emoțiile și sentimentele care stau la baza acestui comportament, poți descoperi metode de a le exprima și de a le accepta fără a mai recurge la mâncatul pe fond emoțional.

 

De Andra Zaharia, psiholog clinician, psihoterapeut integrativ în formare, consilier vocațional și dezvoltare personală

Tel.: 0726.757.396

andrazaharia.weebly.com

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
5 alimente care stimulează inteligența
5 alimente care stimulează inteligența

Îți place să mănânci sănătos? Vrei să-ți menții creierul tânăr și să ai o memorie mai bună? Iată câteva alimente care stimulează inteligența.

Citeste
5 motive pentru care ar trebui sa bei lapte vegetal
5 motive pentru care ar trebui sa bei lapte vegetal

Lipsit de grasimi animale si bogat in nutrienti, este cea mai buna alternativa care inlocuieste laptele de vaca. Iata cateva motive pentru care ar trebui sa consumi lapte vegetal.

Citeste
Cand trebuie sa mergem la nutritionist
Cand trebuie sa mergem la nutritionist

Ai urmat diferite diete, fara niciun rezultat pe termen lung? Ai probleme de sanatate din cauza alimentatiei dezechilibrate? Iata cand trebuie sa mergem la nutritionist.

Citeste
Efecte ale mancatului dezechilibrat
Efecte ale mancatului dezechilibrat

Obisnuiesti sa mananci in graba, fara sa tii cont daca alimentatia este una sanatoasa? Iata cateva efecte ale mancatului dezechilibrat.

Citeste
TOP 5 feluri de mancare daunatoare
TOP 5 feluri de mancare daunatoare

Ai un program agitat si prea putin timp pentru gatit? Preferi alimentele gata preparate? Iata cateva feluri de mancare daunatoare pe care e bine sa le eviti. 

Citeste
Cum ajutam o persoana cu anorexie sau bulimie
Cum ajutam o persoana cu anorexie sau bulimie

Cunosti persoane cu anorexie sau bulimie? Iata cum le putem ajuta, dar si cat de periculoase sunt aceste boli.

Citeste