Cum să mâncăm sănătos în vacanță

Ultima preocupare în vacanță este să mâncăm sănătos. Cum am putea, cu atâtea tentații în jur? Iată câteva sfaturi de la nutriționiști pentru a evita kilogramele în plus la întoarcerea din concediu.

Citește și:

Uleiul de cocos te ajută să slăbești

Te-ai lăsat de carne? Cum să menții un echilibru nutrițional

 

Experiențele culinare sunt parte dintr-o vacanță reusită. Putem spune că evaluăm o țară sau un oraș și din perspectiva bucătăriei locale, a preparatelor pe care le-am savurat cu toate simțurile, cu ochii, nasul si papilele gustative.

Doar că ieșirea din rutină vine la pachet cu relaxare pe toate planurile, dar și cu stresul anticipativ al kilogramelor acumulate în vacanță.

Câteva strategii bine gândite ne vor ajuta să ne bucurăm de vacanță fără să ne frustrăm, să ne păstrăm energia, dar să și gustăm preparatele locale.

 

Mănâncă micul dejun

Este posibil ca micul dejun să fie singura masă sănătoasă și mâncată în tihnă. Alege la micul dejun proteine de calitate: ouă fierte (dacă nu le găsiți pe platouri, solicitați ospătarilor; întotdeauna aduc dacă există cerere), brânzeturi; legume crude: roșii, ardei, castravete; surse de grăsimi bune: semințe, măsline, avocado; carbohidrați complecși, cu eliberare prelungită: fulgi integrali din cereale, pâine integrală; fructe.

De evitat la micul dejun: dulciuri, cereale dubioase cu ciocolată și zahăr, iaurt cu fructe, pâine albă, mezeluri. Nu vor face decât să tină glicemia într-un roller coster întreaga zi, iar poftele repetate de dulce-sărat-dulce-sărat vor apărea des și constant întreaga zi.

 

Hidratează-te

Încă de dimineață, un pahar mare cu apă o să facă minuni. Îmbunătățește digestia, care este de cele mai multe ori deficitară în vacanțe, hidratează pielea expusă la soare, ajută la obținerea unui bronz sănătos, ne dă energie pentru plimbările lungi.

Pe parcusul zilei, apa băută constant, cu înghițituri mici, face diferența atunci când vorbim de energie și starea de bine, per ansamblu. În vacanță, și nu numai, apa mai „spală” din păcatele culinare, pune metabolismul la treabă și combate retenția de apă, care apare adesea vara.

 

Alege înțelept gustările

Pentru că asociem relaxarea și bucuria cu mâncarea, în vacanță suntem tentați să „snack-uim” mai des, și, mai ales, nesănătos.

O înghețată înainte de prânz, un desert local după- amiază, ceva bun, sărat și crocant la plimbarea de seară. Închidem ochii și sperăm că în vacanță nu există calorii, iar sănătatea rămâne intactă.

Doar că gustările pline de zahăr, făină albă și grăsimi nesănătoase aduc, la pachet, hopuri de glicemie și de energie.

Mult mai bine ne vom simți dacă alegem să mâncăm fructe și legume locale, migdale, nuci, alune crude sau fructe deshidratate. Totuși, nu putem să rămânem cu gândul la pastel de Belem din Lisabona, la cannoli din Italia sau la ștrudelul cu mere și sos de vanilie din Viena.

Frustrarea și limitarea nu ar trebui să ne însoțească nici în vacanțe, nici în viața de zi cu zi. Deserturile se aleg cu grijă și nu în fiecare zi, se savurează în prima parte a zilei (pentru a-i oferi organismului răgaz să le metabolizeze), și se păstrează în sertarele memoriei vacanțelor reușite.

 

Evită fast- food-ul

Bucatăria fiecarei țări ne oferă preparate specifice, pe care ar fi păcat să le ratăm, alegând fast- food-ul. Pe lângă faptul că, mâncând fast- food, vom evita săptămâni bune confruntarea cu cântarul, trebuie să ținem cont de faptul că doar noi suntem în vacanță nu și sănătatea noastră.

Peștele proaspăt și fructele de mare nu vor fi nicăieri mai bune decât într-un loc cu deschidere la mare/ocean, pastele hand made nu ne vor impresiona decât într-o țară cu tradiție în panificație, brânzeturile de calitate vor fi doar în meniul restaurantelor dintr-o zonă în care se cresc animale.

Este nerealist să nu încercăm alimente locale, nutritive și cu aromă specifică, în detrimentul unor produse procesate, cu gust „făcut” din sare, zahăr și aditivi fără nutrienți.

 

De Alina Trifu,  Consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață și membru în Ordinul Practicienilor de medicină complementară și alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, concept inițiat de Jamie Oliver.

alina.trifu@ihealth.com.ro

www.ihealth.com.ro

Foto: sutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ce înseamnă o cafea bună în viziunea unui campion mondial
Ce înseamnă o cafea bună în viziunea unui campion mondial

Alexandru Niculae este World Coffee Roasting Champion 2016. Adică știe cel mai bine din lume cum arată și ce gust are o cafea bună. Iată-l în revista noastră, detaliind chestii subtile despre cea mai populară băutură a dimineții.

Citeste
Alimente pentru o memorie mai bună
Alimente pentru o memorie mai bună

Uiți des unde ai pus cheile de la casă, dacă ai plătit sau nu anumite facturi? Unele sarcini de la serviciu parcă ți se șterg din minte? Ce e de făcut? Ajută-ți memoria cu alimentele potrivite!

Citeste
5 mituri despre slăbit
5 mituri despre slăbit

Nu există diete magice care să funcționeze pentru toată lumea, asta știm. Dar, deseori, credem în miturile despre slăbit. Iată cinci dintre ele.

Citeste
Alimentația sănătoasă recomandată după naștere
Alimentația sănătoasă recomandată după naștere

După sarcină este recomandat să optăm pentru o alimentație sănătoasă care să ne ajute să revenim la tonusul anterior. Totodată, trebuie să ținem cont și de perioada de alăptare. Iată câteva sfaturi.

Citeste
Ce rol au grăsimile și ce alimente conțin grăsimi sănătoase
Ce rol au grăsimile și ce alimente conțin grăsimi sănătoase

A mânca sau a nu mânca grăsimi? Fugim de ele încă din faza de achiziție sau le adăugăm în felurile de mâncare preferate? Cert este că un organism sănătos are nevoie de grăsimi.

Citeste
Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim
Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim

Eviți să mănânci carbohidrați? Asta este o mare greșeală de nutriție! Uite de ce sunt importanți și la ce alimente să nu renunți.

Citeste