Cum să mâncăm sănătos în vacanță

Ultima preocupare în vacanță este să mâncăm sănătos. Cum am putea, cu atâtea tentații în jur? Iată câteva sfaturi de la nutriționiști pentru a evita kilogramele în plus la întoarcerea din concediu.

Citește și:

Uleiul de cocos te ajută să slăbești

Te-ai lăsat de carne? Cum să menții un echilibru nutrițional

 

Experiențele culinare sunt parte dintr-o vacanță reusită. Putem spune că evaluăm o țară sau un oraș și din perspectiva bucătăriei locale, a preparatelor pe care le-am savurat cu toate simțurile, cu ochii, nasul si papilele gustative.

Doar că ieșirea din rutină vine la pachet cu relaxare pe toate planurile, dar și cu stresul anticipativ al kilogramelor acumulate în vacanță.

Câteva strategii bine gândite ne vor ajuta să ne bucurăm de vacanță fără să ne frustrăm, să ne păstrăm energia, dar să și gustăm preparatele locale.

 

Mănâncă micul dejun

Este posibil ca micul dejun să fie singura masă sănătoasă și mâncată în tihnă. Alege la micul dejun proteine de calitate: ouă fierte (dacă nu le găsiți pe platouri, solicitați ospătarilor; întotdeauna aduc dacă există cerere), brânzeturi; legume crude: roșii, ardei, castravete; surse de grăsimi bune: semințe, măsline, avocado; carbohidrați complecși, cu eliberare prelungită: fulgi integrali din cereale, pâine integrală; fructe.

De evitat la micul dejun: dulciuri, cereale dubioase cu ciocolată și zahăr, iaurt cu fructe, pâine albă, mezeluri. Nu vor face decât să tină glicemia într-un roller coster întreaga zi, iar poftele repetate de dulce-sărat-dulce-sărat vor apărea des și constant întreaga zi.

 

Hidratează-te

Încă de dimineață, un pahar mare cu apă o să facă minuni. Îmbunătățește digestia, care este de cele mai multe ori deficitară în vacanțe, hidratează pielea expusă la soare, ajută la obținerea unui bronz sănătos, ne dă energie pentru plimbările lungi.

Pe parcusul zilei, apa băută constant, cu înghițituri mici, face diferența atunci când vorbim de energie și starea de bine, per ansamblu. În vacanță, și nu numai, apa mai „spală” din păcatele culinare, pune metabolismul la treabă și combate retenția de apă, care apare adesea vara.

 

Alege înțelept gustările

Pentru că asociem relaxarea și bucuria cu mâncarea, în vacanță suntem tentați să „snack-uim” mai des, și, mai ales, nesănătos.

O înghețată înainte de prânz, un desert local după- amiază, ceva bun, sărat și crocant la plimbarea de seară. Închidem ochii și sperăm că în vacanță nu există calorii, iar sănătatea rămâne intactă.

Doar că gustările pline de zahăr, făină albă și grăsimi nesănătoase aduc, la pachet, hopuri de glicemie și de energie.

Mult mai bine ne vom simți dacă alegem să mâncăm fructe și legume locale, migdale, nuci, alune crude sau fructe deshidratate. Totuși, nu putem să rămânem cu gândul la pastel de Belem din Lisabona, la cannoli din Italia sau la ștrudelul cu mere și sos de vanilie din Viena.

Frustrarea și limitarea nu ar trebui să ne însoțească nici în vacanțe, nici în viața de zi cu zi. Deserturile se aleg cu grijă și nu în fiecare zi, se savurează în prima parte a zilei (pentru a-i oferi organismului răgaz să le metabolizeze), și se păstrează în sertarele memoriei vacanțelor reușite.

 

Evită fast- food-ul

Bucatăria fiecarei țări ne oferă preparate specifice, pe care ar fi păcat să le ratăm, alegând fast- food-ul. Pe lângă faptul că, mâncând fast- food, vom evita săptămâni bune confruntarea cu cântarul, trebuie să ținem cont de faptul că doar noi suntem în vacanță nu și sănătatea noastră.

Peștele proaspăt și fructele de mare nu vor fi nicăieri mai bune decât într-un loc cu deschidere la mare/ocean, pastele hand made nu ne vor impresiona decât într-o țară cu tradiție în panificație, brânzeturile de calitate vor fi doar în meniul restaurantelor dintr-o zonă în care se cresc animale.

Este nerealist să nu încercăm alimente locale, nutritive și cu aromă specifică, în detrimentul unor produse procesate, cu gust „făcut” din sare, zahăr și aditivi fără nutrienți.

 

De Alina Trifu,  Consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață și membru în Ordinul Practicienilor de medicină complementară și alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, concept inițiat de Jamie Oliver.

alina.trifu@ihealth.com.ro

www.ihealth.com.ro

Foto: sutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum alegem corect un meniu când mâncăm în oraș
Cum alegem corect un meniu când mâncăm în oraș

Chiar dacă ocazional ne acordăm câte un răsfăț culinar, oricât de tentant arată un meniu, este bine să știm să comandăm corect. Iată câteva sfaturi.

Citeste
Cum îți poți ajuta sistemul imunitar prin alimentație
Cum îți poți ajuta sistemul imunitar prin alimentație

Pentru ca sistemul imunitar să fie puternic, trebuie să ai grijă de el. O alimentație corectă nu înseamnă doar un fizic armonios ci și un psihic echilibrat într-un corp sănătos.

Citeste
Stări care ne declanșează mâncatul pe fond emoțional
Stări care ne declanșează mâncatul pe fond emoțional

Mâncatul pe fond emoțional este o problemă cu care noi, femeile, suntem obișnuite. Iată stările care ne dereglează alimentația și ce avem de făcut.

Citeste
Cum citim corect eticheta produselor
Cum citim corect eticheta produselor

Dincolo de data expirării, eticheta produselor ne oferă informații la fel de importante. Dar oare știm să o citim? Nutriționiștii ne învață ce avem de făcut.

Citeste
Uleiul de rapiță te ajută să ai un creier mai tânăr
Uleiul de rapiță te ajută să ai un creier mai tânăr

Uleiul de rapiță este un ulei vegetal bogat în grăsimi mononesaturate, cele mai sănătoase grăsimi din alimentație. Cum îl poți folosi când gătești.

Citeste
De ce să consumi ulei de in? Are mai mult Omega 3 decât uleiul de pește
De ce să consumi ulei de in? Are mai mult Omega 3 decât uleiul de pește

Tranzit intestinal mai bun și protecție împotriva bolilor cardiovasculare. Iată și alte motive pentru care să introduci în alimentația ta uleiul de in.

Citeste