Cum să mâncăm sănătos în vacanță

Ultima preocupare în vacanță este să mâncăm sănătos. Cum am putea, cu atâtea tentații în jur? Iată câteva sfaturi de la nutriționiști pentru a evita kilogramele în plus la întoarcerea din concediu.

Citește și:

Uleiul de cocos te ajută să slăbești

Te-ai lăsat de carne? Cum să menții un echilibru nutrițional

 

Experiențele culinare sunt parte dintr-o vacanță reusită. Putem spune că evaluăm o țară sau un oraș și din perspectiva bucătăriei locale, a preparatelor pe care le-am savurat cu toate simțurile, cu ochii, nasul si papilele gustative.

Doar că ieșirea din rutină vine la pachet cu relaxare pe toate planurile, dar și cu stresul anticipativ al kilogramelor acumulate în vacanță.

Câteva strategii bine gândite ne vor ajuta să ne bucurăm de vacanță fără să ne frustrăm, să ne păstrăm energia, dar să și gustăm preparatele locale.

 

Mănâncă micul dejun

Este posibil ca micul dejun să fie singura masă sănătoasă și mâncată în tihnă. Alege la micul dejun proteine de calitate: ouă fierte (dacă nu le găsiți pe platouri, solicitați ospătarilor; întotdeauna aduc dacă există cerere), brânzeturi; legume crude: roșii, ardei, castravete; surse de grăsimi bune: semințe, măsline, avocado; carbohidrați complecși, cu eliberare prelungită: fulgi integrali din cereale, pâine integrală; fructe.

De evitat la micul dejun: dulciuri, cereale dubioase cu ciocolată și zahăr, iaurt cu fructe, pâine albă, mezeluri. Nu vor face decât să tină glicemia într-un roller coster întreaga zi, iar poftele repetate de dulce-sărat-dulce-sărat vor apărea des și constant întreaga zi.

 

Hidratează-te

Încă de dimineață, un pahar mare cu apă o să facă minuni. Îmbunătățește digestia, care este de cele mai multe ori deficitară în vacanțe, hidratează pielea expusă la soare, ajută la obținerea unui bronz sănătos, ne dă energie pentru plimbările lungi.

Pe parcusul zilei, apa băută constant, cu înghițituri mici, face diferența atunci când vorbim de energie și starea de bine, per ansamblu. În vacanță, și nu numai, apa mai „spală” din păcatele culinare, pune metabolismul la treabă și combate retenția de apă, care apare adesea vara.

 

Alege înțelept gustările

Pentru că asociem relaxarea și bucuria cu mâncarea, în vacanță suntem tentați să „snack-uim” mai des, și, mai ales, nesănătos.

O înghețată înainte de prânz, un desert local după- amiază, ceva bun, sărat și crocant la plimbarea de seară. Închidem ochii și sperăm că în vacanță nu există calorii, iar sănătatea rămâne intactă.

Doar că gustările pline de zahăr, făină albă și grăsimi nesănătoase aduc, la pachet, hopuri de glicemie și de energie.

Mult mai bine ne vom simți dacă alegem să mâncăm fructe și legume locale, migdale, nuci, alune crude sau fructe deshidratate. Totuși, nu putem să rămânem cu gândul la pastel de Belem din Lisabona, la cannoli din Italia sau la ștrudelul cu mere și sos de vanilie din Viena.

Frustrarea și limitarea nu ar trebui să ne însoțească nici în vacanțe, nici în viața de zi cu zi. Deserturile se aleg cu grijă și nu în fiecare zi, se savurează în prima parte a zilei (pentru a-i oferi organismului răgaz să le metabolizeze), și se păstrează în sertarele memoriei vacanțelor reușite.

 

Evită fast- food-ul

Bucatăria fiecarei țări ne oferă preparate specifice, pe care ar fi păcat să le ratăm, alegând fast- food-ul. Pe lângă faptul că, mâncând fast- food, vom evita săptămâni bune confruntarea cu cântarul, trebuie să ținem cont de faptul că doar noi suntem în vacanță nu și sănătatea noastră.

Peștele proaspăt și fructele de mare nu vor fi nicăieri mai bune decât într-un loc cu deschidere la mare/ocean, pastele hand made nu ne vor impresiona decât într-o țară cu tradiție în panificație, brânzeturile de calitate vor fi doar în meniul restaurantelor dintr-o zonă în care se cresc animale.

Este nerealist să nu încercăm alimente locale, nutritive și cu aromă specifică, în detrimentul unor produse procesate, cu gust „făcut” din sare, zahăr și aditivi fără nutrienți.

 

De Alina Trifu,  Consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață și membru în Ordinul Practicienilor de medicină complementară și alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, concept inițiat de Jamie Oliver.

alina.trifu@ihealth.com.ro

www.ihealth.com.ro

Foto: sutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Alimente anti-age pe care trebuie să le consumi
Alimente anti-age pe care trebuie să le consumi

Ne dorim să fim tineri cât mai multă vreme, dar asta nu se traduce doar prin piele frumoasă, cu mai puține riduri, ci și printr-o sănătate mai bună, întrucât îmbătrânirea afectează și organele interne. Prin urmare, cum putem întârzia acest proces al îmbătrânirii? Doctor Daniela Taher ne oferă informații importante despre procesul de îmbătrânire și ce alimente au un efect anti-age.

Citeste
Excese alimentare: Sărbătorile și efectul „what the hell”
Excese alimentare: Sărbătorile și efectul „what the hell”

Deseori însoțim sărbătorile cu o serie de excese alimentare. Iar rezultatele sunt vinovăția, kilogramele în plus și disconfortul. Iată ce înseamnă efectul „what the hell”.

Citeste
De ce nu e bine să faci cumpărături când îți e foame
De ce nu e bine să faci cumpărături când îți e foame

Cu siguranță și tu ai trecut prin situația în care îți era foame, dar, cum frigiderul era gol, întâi te-ai dus la supermarket, de unde ai cumpărat tot magazinul, mai puțin vânzătoarea și rafturile. Uite cum îți influențează foamea decizia de cumpărare.

Citeste
Cum să mâncăm sănătos în vacanță
Cum să mâncăm sănătos în vacanță

Ultima preocupare în vacanță este să mâncăm sănătos. Cum am putea, cu atâtea tentații în jur? Iată câteva sfaturi de la nutriționiști pentru a evita kilogramele în plus la întoarcerea din concediu.

Citeste
Care este diferența dintre apa plată și apa minerală
Care este diferența dintre apa plată și apa minerală

Apă minerală? Plată? Carbogazeificată? Poate că nu ne întrebăm prea des despre aceste diferențe, însă ar trebui să o facem. Câteva lămuriri ne oferă domnul inginer Nicolae Șarvari, de la Borsec.

Citeste
Obiceiuri alimentare pe care le putem schimba... în cuplu
Obiceiuri alimentare pe care le putem schimba… în cuplu

Cu toții avem anumite obiceiuri alimentare, iar în cuplu putem constata că nu sunt compatibile. Iată ce avem de făcut dacă ne dorim o schimbare constructivă a stilului alimentar.

Citeste