Cum să mâncăm sănătos în vacanță

Ultima preocupare în vacanță este să mâncăm sănătos. Cum am putea, cu atâtea tentații în jur? Iată câteva sfaturi de la nutriționiști pentru a evita kilogramele în plus la întoarcerea din concediu.

Citește și:

Uleiul de cocos te ajută să slăbești

Te-ai lăsat de carne? Cum să menții un echilibru nutrițional

 

Experiențele culinare sunt parte dintr-o vacanță reusită. Putem spune că evaluăm o țară sau un oraș și din perspectiva bucătăriei locale, a preparatelor pe care le-am savurat cu toate simțurile, cu ochii, nasul si papilele gustative.

Doar că ieșirea din rutină vine la pachet cu relaxare pe toate planurile, dar și cu stresul anticipativ al kilogramelor acumulate în vacanță.

Câteva strategii bine gândite ne vor ajuta să ne bucurăm de vacanță fără să ne frustrăm, să ne păstrăm energia, dar să și gustăm preparatele locale.

 

Mănâncă micul dejun

Este posibil ca micul dejun să fie singura masă sănătoasă și mâncată în tihnă. Alege la micul dejun proteine de calitate: ouă fierte (dacă nu le găsiți pe platouri, solicitați ospătarilor; întotdeauna aduc dacă există cerere), brânzeturi; legume crude: roșii, ardei, castravete; surse de grăsimi bune: semințe, măsline, avocado; carbohidrați complecși, cu eliberare prelungită: fulgi integrali din cereale, pâine integrală; fructe.

De evitat la micul dejun: dulciuri, cereale dubioase cu ciocolată și zahăr, iaurt cu fructe, pâine albă, mezeluri. Nu vor face decât să tină glicemia într-un roller coster întreaga zi, iar poftele repetate de dulce-sărat-dulce-sărat vor apărea des și constant întreaga zi.

 

Hidratează-te

Încă de dimineață, un pahar mare cu apă o să facă minuni. Îmbunătățește digestia, care este de cele mai multe ori deficitară în vacanțe, hidratează pielea expusă la soare, ajută la obținerea unui bronz sănătos, ne dă energie pentru plimbările lungi.

Pe parcusul zilei, apa băută constant, cu înghițituri mici, face diferența atunci când vorbim de energie și starea de bine, per ansamblu. În vacanță, și nu numai, apa mai „spală” din păcatele culinare, pune metabolismul la treabă și combate retenția de apă, care apare adesea vara.

 

Alege înțelept gustările

Pentru că asociem relaxarea și bucuria cu mâncarea, în vacanță suntem tentați să „snack-uim” mai des, și, mai ales, nesănătos.

O înghețată înainte de prânz, un desert local după- amiază, ceva bun, sărat și crocant la plimbarea de seară. Închidem ochii și sperăm că în vacanță nu există calorii, iar sănătatea rămâne intactă.

Doar că gustările pline de zahăr, făină albă și grăsimi nesănătoase aduc, la pachet, hopuri de glicemie și de energie.

Mult mai bine ne vom simți dacă alegem să mâncăm fructe și legume locale, migdale, nuci, alune crude sau fructe deshidratate. Totuși, nu putem să rămânem cu gândul la pastel de Belem din Lisabona, la cannoli din Italia sau la ștrudelul cu mere și sos de vanilie din Viena.

Frustrarea și limitarea nu ar trebui să ne însoțească nici în vacanțe, nici în viața de zi cu zi. Deserturile se aleg cu grijă și nu în fiecare zi, se savurează în prima parte a zilei (pentru a-i oferi organismului răgaz să le metabolizeze), și se păstrează în sertarele memoriei vacanțelor reușite.

 

Evită fast- food-ul

Bucatăria fiecarei țări ne oferă preparate specifice, pe care ar fi păcat să le ratăm, alegând fast- food-ul. Pe lângă faptul că, mâncând fast- food, vom evita săptămâni bune confruntarea cu cântarul, trebuie să ținem cont de faptul că doar noi suntem în vacanță nu și sănătatea noastră.

Peștele proaspăt și fructele de mare nu vor fi nicăieri mai bune decât într-un loc cu deschidere la mare/ocean, pastele hand made nu ne vor impresiona decât într-o țară cu tradiție în panificație, brânzeturile de calitate vor fi doar în meniul restaurantelor dintr-o zonă în care se cresc animale.

Este nerealist să nu încercăm alimente locale, nutritive și cu aromă specifică, în detrimentul unor produse procesate, cu gust „făcut” din sare, zahăr și aditivi fără nutrienți.

 

De Alina Trifu,  Consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață și membru în Ordinul Practicienilor de medicină complementară și alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, concept inițiat de Jamie Oliver.

alina.trifu@ihealth.com.ro

www.ihealth.com.ro

Foto: sutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Mituri despre slăbit
Mituri despre slăbit

Vrei să arăți bine, iar cu slăbitul ești familiarizată încă din adolescență. Însă, câteodată, cântarul nu arată vreo modificare, fizic, nu te simți bine și nu știi ce să mai încerci. Dr. Ion Niculaescu, health coach, ne spune ce funcționează și care sunt cele mai frecvente mituri despre slăbit.

Citeste
Beneficiile unei diete fresh cu legume și fructe
Beneficiile unei diete fresh cu legume și fructe

Tot auzi că e bine să mănânci legume și fructe. Iată cum ajută ele concret organismul.

Citeste
Vrei să scapi de kilogramele în plus? Iată cum slăbești sănătos
Vrei să scapi de kilogramele în plus? Iată cum slăbești sănătos

Ar trebui să renunțăm definitiv la dietele restrictive, cu rezultate, cel mult, pe termen scurt. Poți să slăbești sănătos fără eforturi și fără înfometare. Iată cum.

Citeste
Cum să mâncăm sănătos în vacanță
Cum să mâncăm sănătos în vacanță

Ultima preocupare în vacanță este să mâncăm sănătos. Cum am putea, cu atâtea tentații în jur? Iată câteva sfaturi de la nutriționiști pentru a evita kilogramele în plus la întoarcerea din concediu.

Citeste
Alimentația copiilor! Cât și ce trebuie să mănânce un copil
Alimentația copiilor! Cât și ce trebuie să mănânce un copil

Ți-a spus mama ori soacra că un copil e un adult de dimensiuni mai mici? Ți-a spus să-l hrănești bine? Asta însemnând că trebuie îndopat? Din păcate, cultura noastră românească pune accent pe mâncatul mult… Prin urmare iată ce presupune alimentația copiilor.

Citeste
Cum să eviți mahmureala
Cum să eviți mahmureala

După o seară de petrecere mahmureala poate căpăta tente tragice, și cine vrea să îi fie rău?! Uite ce se întâmplă când consumi alcool pe stomacul gol și ce alimente întârzie absorbția alcoolului în sânge.

Citeste