Plan alimentar strict? Broccoli e cel mai bun? Educă-ți copilul să aibă o relație sănătoasă cu mâncarea

Pentru o nutriție sănătoasă a celui mic te poți adresa unui nutriționist. Nu te agăța de un plan alimentar prea strict și ajută-ți copilul să aibă o relație sănătoasă cu mâncarea.

Citește și:

Dependența de dulciuri: 9 din 10 femei iubesc ciocolata. A zecea minte

De ce sa preferi alimentatia sanatoasa

Copiii sunt adulți în miniatură, iar comportamentul nostru față de ei trebuie adaptat în consecință. Nu știu, dar învață, nu au aptitudini, care le deprind, nu și-au format gusturi sau preferințe, dar zilnic acceptă sau refuză alimente.

Indiferent de trendurile care circulă în materie de nutriție, copiii trebuie să primească, în familie și mai târziu, în societate, trendul normalității în relația lor cu mâncarea.

Pendularea între o grijă excesivă a părinților în primii ani de viață și o relaxare foarte permisivă pe măsură ce copiii cresc, este o practică debusolantă care a făcut ca România să fie pe locul doi în lista tărilor cu obezitate infantilă. 1 din 4 copii este obez și 1 din 2 este supraponderal.

Iată un decalog pentru părinții ai căror copii vor dezvolta o relație sănătoasă cu mâncarea:

1 Sunt zile în care va mânca mai mult și zile în care va mânca mai puțin, zile în care va avea poftă și zile în care va fi mai sclifosit. E la fel ca tine. Nu-l obliga și nu-l stresa. Lucrurile se echilibrează.

2 Va avea perioade în care nu va mânca broccoli și perioade în care nu va mânca spanac. Nici ție nu îți place dovlecelul și poți supraviețui foarte bine fără el. Asigură-te, în schimb, că mănâncă legume. Pune-i la dispoziție cât mai variate și mai colorate și mâncați împreună.

3 Nu-l recompensa și nu-l condiționa cu dulciuri. Mai târziu, în viața, va învăța să se recompenseze și motiveze singur, să își condiționeze emoțiile și stările cu mâncare. Nu îl aplauda dacă mănâncă, pentru că vorbim de un act firesc, care ne asigură supraviețuirea, nu de un premiu câștigat la olimpiada de conopidă-viteză.

4 Implică-l în luarea deciziilor atunci când stabiliți felurile de mâncare ce urmează a fi pe masa, dar și în pregătirea lor. Va mânca cu entuziasm dintr-un preparat la care a contribuit.

5 Desființează clubul celor care mănâncă tot din farfurie. Cei mici știu cât au nevoie, când stomacul este plin.

6 Tratează-l ca pe un adult în devenire și explică-i de fiecare dată de ce e bine să mănânce legume, de ce este zahărul în exces nesănătos, de ce peștele ne face mai deștepți. Ai încredere în el că va înțelege, chiar dacă nu de prima dată.

7 Încearcă să nu îi transferi propriile temeri și fobii în relația cu diverse alimente, o relație atât de importantă, care îi va însoți pe parcursul întregii vieți.

8 O cantitate prea mare de alimente în farfurie îl poate descuraja. Oferă-i câte puțin și lasă-l să mai ceară.

9 Oferă-i des, cu încredere și perseverență alimente noi. Copilul are nevoie de timp înainte de a decide dacă o legumă sau fel de carne îi place sau nu.

10 Nu te aștepta să mănânce cu entuziasm fructe sau lactate dacă tu nu o faci. Cei mici își dezvoltă comportamentul prin mimetism, iar odată cu alimentele atent alese, gătite sănătos, primesc și obiceiuri pe care le vor purta cu ei toată viața de adult.

 

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață și membru în Ordinul Practicienilor de medicină complementară și alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, concept inițiat de Jamie Oliver.

alina.trifu@ihealth.com.ro

www.ihealth.com.ro

Foto: shutterstock.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum să evităm gustările nesănătoase și nevoia de a ronțăi între mese
Cum să evităm gustările nesănătoase și nevoia de a ronțăi între mese

Cu toții ronțăim câte ceva. Dulce sau sărat, ne știm prea bine preferințele, iar acestea, de regulă, se îndreaptă către gustările nesănătoase. Oare chiar ne este foame? Sfaturi de la Alina Trifu, nutriționist.

Citeste
De ce e bine să bei o cafea înainte de a face sport
De ce e bine să bei o cafea înainte de a face sport

Bei cafea pentru plăcerea gustului sau te ajută să te trezești? Indiferent de răspuns bea o cafea înainte să mergi la sală ori să alergi. Nu te așteptai la acest efect!

Citeste
Renunță la zahăr pentru că... prostește!
Renunță la zahăr pentru că… prostește!

Te-ai gândit să renunți la zahăr pentru că îngrașă, dar impactul său asupra organismului este divers! Faci coșuri de la zahăr sau performanțele intelectuale scad semnificativ.

Citeste
Plan alimentar strict? Broccoli e cel mai bun? Educă-ți copilul să aibă o relație sănătoasă cu mâncarea
Plan alimentar strict? Broccoli e cel mai bun? Educă-ți copilul să aibă o relație sănătoasă cu mâncarea

Pentru o nutriție sănătoasă a celui mic te poți adresa unui nutriționist. Nu te agăța de un plan alimentar prea strict și ajută-ți copilul să aibă o relație sănătoasă cu mâncarea.

Citeste
Excese alimentare: Sărbătorile și efectul „what the hell”
Excese alimentare: Sărbătorile și efectul „what the hell”

Deseori însoțim sărbătorile cu o serie de excese alimentare. Iar rezultatele sunt vinovăția, kilogramele în plus și disconfortul. Iată ce înseamnă efectul „what the hell”.

Citeste
De ce nu e bine să faci cumpărături când îți e foame
De ce nu e bine să faci cumpărături când îți e foame

Cu siguranță și tu ai trecut prin situația în care îți era foame, dar, cum frigiderul era gol, întâi te-ai dus la supermarket, de unde ai cumpărat tot magazinul, mai puțin vânzătoarea și rafturile. Uite cum îți influențează foamea decizia de cumpărare.

Citeste