Cum îți poți ajuta sistemul imunitar prin alimentație

Pentru ca sistemul imunitar să fie puternic, trebuie să ai grijă de el. O alimentație corectă nu înseamnă doar un fizic armonios ci și un psihic echilibrat într-un corp sănătos.

Citește și:

Reguli pentru o cura de detoxifiere corecta

Cum devine psihicul inamicul dietei

În sistemul nostru digestiv trăiesc peste 100.000 de miliarde de bacterii, adică de zece ori mai multe decât numărul celulelor care ne populează întregul corp. Ansamblul format din aceste bacterii poartă numele de microbiom.

Fiecare dintre noi avem, în componența microbiomului, opt sute până la 1000 de specii diferite de bacterii. La adulți, amsamblul cântarește două kilograme, adică o greutate mai mare decât cea a creierului.

Trăim în simbioză perfectă cu aceste bacterii. Le oferim „masă” și „casă”, iar ele, în schimb, ne ajută să avem o stare bună de sănătate, participând activ la digestie și făcând hrana asimilabilă pentru organism, adică transformând-o în energie.

Totodată, microbiomul contribuie la producerea anumitor vitamine (B12, K), dar și la maturizarea sistemului imunitar.

 

Microbiomul, ca și Roma, nu se construiesc într-o zi

Bebelușul se formează, în uterul mamei, într-un mediu steril. Încă din primele ore și zile de viață, începe colonizarea sugarului cu bacteriile mamei, ale persoanelor din jurul său și ale mediului înconjurător, și continuă până la doi ani de viață.

Asemenea celorlalte organe, microbiomul este dinamic și se adaptează diverșilor factori ambientali din intestin.

Unul dintre acești factori este nutriția, care poate modifica mediul gastro- intestinal. Cu alte cuvinte, ceea ce alegem să punem zilnic în farfurie influențează starea noastră de sănătate, de-a lungul vieții, începând din copilărie.

 

Alimente esențiale pentru un sistem imunitar puternic

Sănătatea sistemului digestiv dictează ceea ce mâncăm, iar ceea de mâncăm influențează sănătatea sistemului digestiv.

Un microbiom funcțional ajută la asimilarea vitaminelor și mineralelor, la echilibrarea apetitului și la controlul greutății, la păstrarea sănătății sistemului imunitar.

Sistemul imunitar nu se clădește cu surplus de vitamine, pastile minune sau siropuri luate la începutul sezonului rece, ci se susține permanent, cu alimentație echilibrată, mișcare și hidratare, relaxare și odihnă.

Iată care sunt alimentele prietene microbiomului:

Crudități – legume bogate în apă (roșii, ardei, castraveți, morcovi, sfeclă roșie, varză albă și roșie, gogoșari) și salate cu frunze verzi (salată verde, rucolla, baby spanac, valeriană)

Legume gătite la abur sau la cuptor – broccoli, conopidă, dovlecei, vinete, ciuperci, fasole verde, edamame, bame. Fructe proaspete, locale și de sezon.

Alimente fermentate – iaurt, kefir, murături în saramură, kimchi sau miso.

Proteine vegetale – fasole, linte, năut, mazăre

Carbohidrați complecși – orez brun, quinoa, paste integrale, pâine din făină integrală, hrișcă, mei.

Grăsimi sănătoase – avocado, nuci, alune, migdale și semințe crude, măsline, ulei presat la rece.

 

Mâncatul sănătos trebuie să fie o prioritate. Calitatea alimentelor, energia pe care o punem în prepararea lor, relația pe care o construim cu mâncarea ne definesc ca indivizi, ne transformă azi în oamenii pe care îi vom vedea mâine în oglindă.

Când vorbim de starea de sănătate fizică și psihică, contează la talie, dar și la cap. Contează să avem nevoile de bază acoperite, dacă ne dorim să ne simțim oameni întregi și funcționali. Pentru noi și pentru cei din jurul nostru.

 

De Alina Trifu,  Consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață și membru în Ordinul Practicienilor de medicină complementară și alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, concept inițiat de Jamie Oliver.

alina.trifu@ihealth.com.ro

www.ihealth.com.ro

Foto: 123rf.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Mituri despre slăbit
Mituri despre slăbit

Vrei să arăți bine, iar cu slăbitul ești familiarizată încă din adolescență. Însă, câteodată, cântarul nu arată vreo modificare, fizic, nu te simți bine și nu știi ce să mai încerci. Dr. Ion Niculaescu, health coach, ne spune ce funcționează și care sunt cele mai frecvente mituri despre slăbit.

Citeste
Beneficiile unei diete fresh cu legume și fructe
Beneficiile unei diete fresh cu legume și fructe

Tot auzi că e bine să mănânci legume și fructe. Iată cum ajută ele concret organismul.

Citeste
Vrei să scapi de kilogramele în plus? Iată cum slăbești sănătos
Vrei să scapi de kilogramele în plus? Iată cum slăbești sănătos

Ar trebui să renunțăm definitiv la dietele restrictive, cu rezultate, cel mult, pe termen scurt. Poți să slăbești sănătos fără eforturi și fără înfometare. Iată cum.

Citeste
Cum îți poți ajuta sistemul imunitar prin alimentație
Cum îți poți ajuta sistemul imunitar prin alimentație

Pentru ca sistemul imunitar să fie puternic, trebuie să ai grijă de el. O alimentație corectă nu înseamnă doar un fizic armonios ci și un psihic echilibrat într-un corp sănătos.

Citeste
Alimentația copiilor! Cât și ce trebuie să mănânce un copil
Alimentația copiilor! Cât și ce trebuie să mănânce un copil

Ți-a spus mama ori soacra că un copil e un adult de dimensiuni mai mici? Ți-a spus să-l hrănești bine? Asta însemnând că trebuie îndopat? Din păcate, cultura noastră românească pune accent pe mâncatul mult… Prin urmare iată ce presupune alimentația copiilor.

Citeste
Cum să eviți mahmureala
Cum să eviți mahmureala

După o seară de petrecere mahmureala poate căpăta tente tragice, și cine vrea să îi fie rău?! Uite ce se întâmplă când consumi alcool pe stomacul gol și ce alimente întârzie absorbția alcoolului în sânge.

Citeste