Cum îți poți ajuta sistemul imunitar prin alimentație

Pentru ca sistemul imunitar să fie puternic, trebuie să ai grijă de el. O alimentație corectă nu înseamnă doar un fizic armonios ci și un psihic echilibrat într-un corp sănătos.

Citește și:

Reguli pentru o cura de detoxifiere corecta

Cum devine psihicul inamicul dietei

În sistemul nostru digestiv trăiesc peste 100.000 de miliarde de bacterii, adică de zece ori mai multe decât numărul celulelor care ne populează întregul corp. Ansamblul format din aceste bacterii poartă numele de microbiom.

Fiecare dintre noi avem, în componența microbiomului, opt sute până la 1000 de specii diferite de bacterii. La adulți, amsamblul cântarește două kilograme, adică o greutate mai mare decât cea a creierului.

Trăim în simbioză perfectă cu aceste bacterii. Le oferim „masă” și „casă”, iar ele, în schimb, ne ajută să avem o stare bună de sănătate, participând activ la digestie și făcând hrana asimilabilă pentru organism, adică transformând-o în energie.

Totodată, microbiomul contribuie la producerea anumitor vitamine (B12, K), dar și la maturizarea sistemului imunitar.

 

Microbiomul, ca și Roma, nu se construiesc într-o zi

Bebelușul se formează, în uterul mamei, într-un mediu steril. Încă din primele ore și zile de viață, începe colonizarea sugarului cu bacteriile mamei, ale persoanelor din jurul său și ale mediului înconjurător, și continuă până la doi ani de viață.

Asemenea celorlalte organe, microbiomul este dinamic și se adaptează diverșilor factori ambientali din intestin.

Unul dintre acești factori este nutriția, care poate modifica mediul gastro- intestinal. Cu alte cuvinte, ceea ce alegem să punem zilnic în farfurie influențează starea noastră de sănătate, de-a lungul vieții, începând din copilărie.

 

Alimente esențiale pentru un sistem imunitar puternic

Sănătatea sistemului digestiv dictează ceea ce mâncăm, iar ceea de mâncăm influențează sănătatea sistemului digestiv.

Un microbiom funcțional ajută la asimilarea vitaminelor și mineralelor, la echilibrarea apetitului și la controlul greutății, la păstrarea sănătății sistemului imunitar.

Sistemul imunitar nu se clădește cu surplus de vitamine, pastile minune sau siropuri luate la începutul sezonului rece, ci se susține permanent, cu alimentație echilibrată, mișcare și hidratare, relaxare și odihnă.

Iată care sunt alimentele prietene microbiomului:

Crudități – legume bogate în apă (roșii, ardei, castraveți, morcovi, sfeclă roșie, varză albă și roșie, gogoșari) și salate cu frunze verzi (salată verde, rucolla, baby spanac, valeriană)

Legume gătite la abur sau la cuptor – broccoli, conopidă, dovlecei, vinete, ciuperci, fasole verde, edamame, bame. Fructe proaspete, locale și de sezon.

Alimente fermentate – iaurt, kefir, murături în saramură, kimchi sau miso.

Proteine vegetale – fasole, linte, năut, mazăre

Carbohidrați complecși – orez brun, quinoa, paste integrale, pâine din făină integrală, hrișcă, mei.

Grăsimi sănătoase – avocado, nuci, alune, migdale și semințe crude, măsline, ulei presat la rece.

 

Mâncatul sănătos trebuie să fie o prioritate. Calitatea alimentelor, energia pe care o punem în prepararea lor, relația pe care o construim cu mâncarea ne definesc ca indivizi, ne transformă azi în oamenii pe care îi vom vedea mâine în oglindă.

Când vorbim de starea de sănătate fizică și psihică, contează la talie, dar și la cap. Contează să avem nevoile de bază acoperite, dacă ne dorim să ne simțim oameni întregi și funcționali. Pentru noi și pentru cei din jurul nostru.

 

De Alina Trifu,  Consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață și membru în Ordinul Practicienilor de medicină complementară și alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, concept inițiat de Jamie Oliver.

alina.trifu@ihealth.com.ro

www.ihealth.com.ro

Foto: 123rf.com

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Alimente anti-age pe care trebuie să le consumi
Alimente anti-age pe care trebuie să le consumi

Ne dorim să fim tineri cât mai multă vreme, dar asta nu se traduce doar prin piele frumoasă, cu mai puține riduri, ci și printr-o sănătate mai bună, întrucât îmbătrânirea afectează și organele interne. Prin urmare, cum putem întârzia acest proces al îmbătrânirii? Doctor Daniela Taher ne oferă informații importante despre procesul de îmbătrânire și ce alimente au un efect anti-age.

Citeste
Excese alimentare: Sărbătorile și efectul „what the hell”
Excese alimentare: Sărbătorile și efectul „what the hell”

Deseori însoțim sărbătorile cu o serie de excese alimentare. Iar rezultatele sunt vinovăția, kilogramele în plus și disconfortul. Iată ce înseamnă efectul „what the hell”.

Citeste
De ce nu e bine să faci cumpărături când îți e foame
De ce nu e bine să faci cumpărături când îți e foame

Cu siguranță și tu ai trecut prin situația în care îți era foame, dar, cum frigiderul era gol, întâi te-ai dus la supermarket, de unde ai cumpărat tot magazinul, mai puțin vânzătoarea și rafturile. Uite cum îți influențează foamea decizia de cumpărare.

Citeste
Cum îți poți ajuta sistemul imunitar prin alimentație
Cum îți poți ajuta sistemul imunitar prin alimentație

Pentru ca sistemul imunitar să fie puternic, trebuie să ai grijă de el. O alimentație corectă nu înseamnă doar un fizic armonios ci și un psihic echilibrat într-un corp sănătos.

Citeste
Care este diferența dintre apa plată și apa minerală
Care este diferența dintre apa plată și apa minerală

Apă minerală? Plată? Carbogazeificată? Poate că nu ne întrebăm prea des despre aceste diferențe, însă ar trebui să o facem. Câteva lămuriri ne oferă domnul inginer Nicolae Șarvari, de la Borsec.

Citeste
Obiceiuri alimentare pe care le putem schimba... în cuplu
Obiceiuri alimentare pe care le putem schimba… în cuplu

Cu toții avem anumite obiceiuri alimentare, iar în cuplu putem constata că nu sunt compatibile. Iată ce avem de făcut dacă ne dorim o schimbare constructivă a stilului alimentar.

Citeste