CItesti acum
24 de ore pentru a schimba perspectiva

24 de ore pentru a schimba perspectiva

Revista Psychologies

Cum sa vedem viata in culori vesele? Schimband perspectiva. Tehnicile psihologiei pozitive si cele de dezvoltare personala ne pot ajuta sa regasim voiosia. Iata cateva exercitii bune de practicat zilnic.

dosar optimismul, schimbare Un filozof a formulat foar­te exact acest ade­var: „Daca pesimismul tine de temperament, optimismul tine de vointa.” Altfel spus, daca emotiile negative si privirea trista asupra viitorului nu cer efort, optimismul este foarte adesea rezultatul unui demers de modelare a sinelui. „Optimismul inseamna sa insisti ca totul merge bine atunci cand totul merge prost”, scria ironic Voltaire. Creatorul lui „Candide“ stia bine ca optimismul nerational nu este o solutie.

Dar care sa fie echilibrul intre viziunea realista si cea pozitiva? Astazi terapiile cognitive si tehnicile de dezvoltare personala ne dau o idee in acest sens. „Nu sunt stapanul lumii dar pot cel putin sa stapanesc reprezentarea pe care o am asupra lumii“, iata un principiu de plecare in construirea unei viziuni pozitive conturate de terapiile aparute dupa 1970. Am selectionat cateva exercitii din cartile de self- help si ne-am imaginat momentele zilei unei „ucenice intr-ale optimismului“. O ficti­u­ne, desigur. De fapt, pentru a integra un astfel de mod de gandire e ne­voie de timp si curaj. Dar, cum spune un proverb chinezesc, „orice drum de 1000 de pasi incepe cu primul.“

Ora 7: Primele minute de la trezire

Esti prada unor sentimente confuze
Trezirea este pentru neurobiologi un moment de mare „permeabilitate”. Gandurile bune pe care ni le adresam la trezire sunt asadar foarte importante. Decat sa enumeri constrangerile de peste zi, mai bine concentreaza-te asupra celui mai atragator moment al zilei (dejunul cu o prietena, un spectacol…) Intarzie putin in pat pentru a gusta din plin sentimentele agreabile pe care evocarea unui astfel de moment le face sa se nasca in mintea ta. Astfel vei incepe ziua intr-o stare de spirit mai buna.

Metode de pozitivare

Nu ne nastem cu capacitatea de a vedea viata in roz. Insa psihologii au descoperit cateva tehnici inteligente de autoeducare in acest sens…

ora 10: La birou


Este ora la care infrunti situatiile delicate

Pentru a depasi nelinistea, tehnica vizualizarii pozitive iti permite sa iti reprezinti o anumita scena inainte ca ea sa fi avut loc. Inchide ochii. Pe „ecranul mental” imagineaza-ti scena in cel mai rau mod posibil. Cu maximum de detalii. Plangi, esti enervata? Pronunta clar: „nu asta este ceea ce vreau!” Apoi sterge imaginea. Dupa un timp de relaxare, vizualizeaza scena, intr-o lumina pozitiva de data aceasta. Cu voce tare afirma: „asa se va intampla”. Aceasta tehnica permite inscrierea dorintelor noastre in straturile profunde ale constiintei.

Autosugestia
1885. Emile Coué, farmacist, il intalneste pe doctorul Ambroise Auguste Liébeault, practician al hipnozei si tehnicilor sugestiei. Coué inventeaza prima tehnica de autosugestie. Principiu de baza: orice idee, buna sau rea, pe care ne-o fixam in minte, devine o realitate in domeniul lucrurilor posibile.

Citeste si

ora 13: La pranz

Te simti tensionata, agasata de mii de temeri.

Inainte de dejun ia-ti un rastimp de 20 de minute si plimba-te. Mergi cu pasi siguri, nici prea repede, nici prea lent. Respira lent si profund, pentru relaxarea diafragmei. Te eliberezi astfel de tensiuni interioare. Apoi, in timp ce te plimbi, priveste imprejur cu atentie, ca si cum ai descoperi acum prima data imprejurimile, imagineaza-ti ca esti intr-un muzeu sau intr-o tara straina… Incetul cu incetul te vei relaxa. Contempland arborii, iarba sau frunzele, apreciaza culorile. Mediteaza asupra anotimpurilor. Ideea ca lucrurile se innoiesc periodic este linistitoare.

Perceptia senzatiilor
1890. Roger Vittoz, medic elvetian, creeaza o metoda de controlare a gandurilor, prin perceperea senzatiilor corporale, pentru a regasi calmul, echilibrul minte – corp, pentru a fi mai eficace si pentru a trai mai fericit, realizand un acord intre ceea ce percepem, simtim si gandim.

Pagini: 1 2
Vezi comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

La inceputul paginii