Now Reading
Ce inseamna sa ai farmec personal

Ce inseamna sa ai farmec personal

Revista Psychologies

Unii au o prezenta mai atractiva decat altii. Sunt mai populari, mai admirati, lumea vrea sa fie in preajma lor. Dar oare charisma aceasta este innascuta ori facuta?

 

Toti ne dorim sa fim nitel mai charismatici. Nu auzim pe nimeni spunand ca vrea sa fie evitat, detestat, lasat singur si sa nu se bucure de niciun pic de admiratie din partea celorlalti.

Charisma tine de prezenta noastra publica, de limbajul neverbal sau de felul cum ne regizam putin interactiunile sociale pentru a creste cantitatea de simpatie si de bunavointa care ne inconjoara.

Auzim adesea ca unii oameni politici au charisma, ca unii lideri de companii au nevoie de asa ceva pentur a fi mai eficienti si urmati cu mai multa tragere de inima de catre echipele lor. Dar ce este aceasta charisma atat de invocata si cum se poate ea construi?

 

Avantajele farmecului personal

Daca esti sef, un plus de farmec personal te ajuta sa fii mai eficient. Oamenii din subordine te urmeaza cu mai mult interes si sunt mai creativi si mai increzatori. Deseori, fac mai mult decat le ceri. Cel putin asta a constatat Roger House, profesor la Wharton School of Business.

Daca esti charismaticul dintr-un grup de prieteni, exista sanse sa fii sunat mai des, sa fii consultat mai des in problemele lor sau invitat la ocaziile lor importante. Oamenii cu farmec personal sunt un fel de poli sociali. Ei sunt lideri ai grupului, dar autoritatea lor se exercita cu blandete si naturalete, iar ceilalti par ca se supun spontan idei­lor acestora.

 

Ce anume, din personalitatea cui­va, poate fi un element al farmecului personal?

1. Vocea: in toate studiile, cei cu voce joasa, baritonala, au fost considerati mai charismatici si conversatia cu ei mai… senzuala. Pentru a face impresie, chiar daca esti inzestrat/a cu o voce de copil, incearca sa vorbesti rar. Nervozitatea, rapiditatea transmit angoasa.

2. Intonatia: finalul propozitiilor ar trebui sa fie descrescator, ca si atunci cand spui „caz inchis“. Asta transmite autoritate.

3. Respiratia: respira adanc atunci cand vorbesti, articuleaza complet cuvintele. Daca vorbesti de parca tocmai ai alergat la maraton, efectul asupra celuilalt este de agitatie. Si, nu uita: emotiile se transmit, sunt contagioase. Deci ii vei agita si pe ceilalti.

4. Caldura: de fapt, ecuatia charismei e simpla. Este o combinatie de putere si de caldura. Puterea care nu domina prin forta, ci prin siguranta de sine. Asadar, pentru a parea ceva mai cald, chiar daca nu e principalul tau talent sa fii sufletul petrecerii, zambeste cat mai des. Chiar si la telefon. Zambetul va incalzi vocea si prozodia celor spuse de tine si te va face mai agreabil.

5. Imaginile vizuale: daca vorbesti in public, pentru a capta mai bine atentia celor din sala, este bine sa folosesti multe imagini vizuale sau comparatii cu lucruri concrete, analogii. Evita abstractiunile.

6. Stabilitatea emotionala. Cruciala in aceste vremuri dure pentru companii! Oamenii sunt natural inclinati sa urmeze persoane care isi pastreaza echilibrul emotional, care nu se arata debusolati de surprize neplacute, oameni care isi pastreaza calmul. Gandirea la rece, autocontrolul si capacitatea de a ramane linistit si de a-i linisti si pe altii sunt o componenta a charismei. Cei care isi pastreaza calmul sunt mai buni negociatori (chiar si cand cer o marire de salariu, au succes mai mare) si sunt perceputi ca fiind mai competenti.

7. Un limbaj nonverbal al deschiderii. Zambet, brate tinute relaxat, contact vizual. Aceste simple „tehnici“ (care, totusi, nu sunt chiar la indemana oricui, pentru ca cei timizi pleaca spontan privirea cand sunt in prezenta cuiva intimidant) sunt tot atatea semnale de control de sine, element important in farmecul personal. Daca vrei sa convingi pe cineva de ceva, e bine, deci, sa te vezi cu acea persoana fata in fata, sa-i acorzi toata atentia si sa asculti mai mult decat sa vorbesti. Nu e o lege, dar in ziua de azi, mail-ul si chat-ul saracesc comunicarea de aceste indicii neverbale de convingere. Daca ai de rezolvat ceva important, intalneste-te fata in fata cu persoana respectiva.

8. Asculta: se spune ca cel care adreseaza intrebarile intr-o conversatie, detine puterea. Cam asa este. Daca te gandesti ca intr-un schimb de cuvinte in care tu devoalezi mai putin, dar intrebi mult si afli informatii despre celalalt, la sfarsit, tu stii mai multe despre el decat stie el despre tine… In plus, oamenilor le place sa vorbeasca despre ei, despre experientele lor. Se vor simti, spontan, recunoscatori pentru ca cineva le pune intrebari, ca se arata interesat de ele, si vor considera conversatia una placuta.

9. Continutul a ceea ce spui: sa zicem ca vrei sa impresionezi un grup de 20 de oameni, diferiti intre ei, cu niste informatii noi si neobisnuite. Nu esti sigur de efectul spuselor tale. Poate ca vei convinge, poate ca nu. Pentru a-ti mari sansele, compune-ti discursul dupa urmatoarele criterii:

• povesti. De ce a rezistat Iliada atatea secole? Pentru ca e o poveste pilduitoare despre eroism, nu doar o colectie de precepte morale despre acesta;

• umor. Niciodata nu e prea mult. Cap­teaza atentia ca nimic altceva si proiecteaza asupra ta o aura de inteligenta. Umorul umanizeaza si o prezentare de fizica cuantica;

• foloseste intrebari retorice, im­plica-ti publicul. Pune-i sa ghiceasca un raspuns inainte de a-l oferi tu;

• fii atent/a la limbajul neverbal. Fii expresiv/a, gesticuleaza si imbraca-te in culori vii.

 

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top