Now Reading
Inteligenta fara iubire este rece, iar emotia fara inteligenta este naiva

Inteligenta fara iubire este rece, iar emotia fara inteligenta este naiva

Revista Psychologies

Ce cazuri nu pot fi abordate prin intermediul psihoterapiei?
–  Cele psihosomatice. Dar pentru ca noi lucram cu capacitatile clientului eu as spune ca oricine poate fi abordat prin aceasta metoda. Eu pun accent pe unitate. Pe noi ne intereseaza ceea ce au in comun culturile, terapiile etc. Eu sunt educat in vreo opt sau noua religii, parintii mei apartin religiei Baha’i si, conform acestei religii, parintii trebuie sa isi initieze copiii in religii diferite. Pe mine, acest fapt m-a ajutat enorm. Pentru ca aceasta credinta vine cu ideea de unitate in diversitate. Acum e momentul in care aceste religii sa lucreze impreuna. Doar cu numele suntem evrei, ortodocsi etc. Acum, pentru prima data, se preda Islamul la scoala in Germania si acest lucru e minunat. Acesta e aspectul pozitiv al globalizarii. Faptul ca putem avea acces la diferite forme de intelepciune.

In credinta Baha’i, unitatea e scopul. Trebuie sa incepem, asadar, cu niste principii de baza: unitatea familiei, egalitatea barbatului cu femeia, unitatea intre rase, natiuni etc. Atunci cand esti educat sa vezi unitatea drept un scop, vezi lumea ca pe o tara mare. Cei diferiti sunt ca florile diferite intr-o gradina. Aceasta e filosofia noastra de viata. Noi nu credem ca cineva care apartine unei religii e unic, ci ca trebuie sa mearga spre cunoasterea celuilalt.

Lao-Tzy

Povestiri orientale si morala lor

O poveste moralizatoare poate uneori sa ne puna pe ganduri si sa ne reveleze moduri de a interpreta realitatea la care nu ne-am gandit…

Mullahul, un predicator, intra intr-o sala, unde vru sa tina o predica. Sala era goala, cu excep­tia unui tanar grajdar, asezat in primul rand. Mullahul, cumpanind daca sa vorbeasca sau nu, in cele din urma ii zice grajdarului: „Esti numai tu singur aici. Crezi ca ar trebui sa vorbesc sau nu?“.Grajdarul ii spuse: „Invatatorule, eu nu sunt decat un om simplu si nu inteleg lucrurile acestea. Dar, daca as intra in grajduri si as vedea ca toti caii au fugit si a mai ramas doar unul, l-as hrani totusi“.

Mullahul puse la inima acestea si incepu sa predice. Vorbi mai mult de doua ore. Dupa aceea, se simti in culmea fericirii si vru ca audienta sa ii confirme cat de buna fusese predica lui. Intreba: „Ti-a placut predica?“. Grajdarul raspunse: „Ti-am spus deja ca sunt un om simplu si nu inteleg foarte bine aceste lucruri. Totusi, daca as intra in grajduri si as afla ca toti caii au disparut, cu exceptia unuia, l-as hrani, dar nu i-as da tot nutretul pe care il am“.
Fabula orientala

Un om care fusese condamnat la moarte se arunca, implorand, la picioarele hakimului, cel mai inalt judecator. Dar acesta nu dadu crezare cuvintelor lui si nu gasi martori pentru nevinovatia lui. Hakimul era imuabil, ca justitia insasi. Cand toate rugamintile omului se dovedira in zadar, el ceru sa i se indeplineasca dorinta de pe urma.

E usor, se gandi judecatorul, sa arati o ultima ingaduinta cuiva care sta in fata mortii. Si, oricum, mila este cea mai buna cale de a-ti lua o piatra de pe inima pentru un act de dreptate care — cum stie toata lumea — poate sa iasa prost. „Care este dorinta ta?“, intreba judecatorul. „Stapane, singura mea dorinta este sa fiu lasat sa spun rugaciunea din doua parti.“ Hakimul facu un gest de generozitate si ii accepta dorinta.

Dar omul se uita numai la judecator cu ochi temator. Niciun cuvant nu iesea de pe buzele sale. Judecatorul isi pierdu rabdarea si intreba rastit: „De ce nu spui rugaciunea?“. „Stapane“, raspunse omul, „nu ma simt in siguranta. Cine imi poate garanta ca sabia groaznica a calaului nu-mi va reteza capul inain­­te sa-mi termin ru­ga­ciu­nea?“ „Bine“, raspunse ju­de­ca­to­rul intorcandu-se spre oamenii care erau de fata. „Jur pe Allah si pe profeti, ca nu ti se va intampla nimic cata vreme nu ti-ai terminat rugaciunea.“ Omul cazu in genunchi, isi inclina capul catre Rasarit si isi incepu rugaciunea.

Dupa prima parte, se salta brusc si nu mai continua sa se roage. „Ce inseamna asta?“ intreba furios judecatorul. „Vrei sa simti deja sabia dreptatii pe gatul tau?“ „Stapane, ai jurat in fata lui Allah ca voi putea sa imi rostesc rugaciunea din doua parti inainte de executie. Am terminat prima parte, dar tocmai m-am decis sa astept sa spun cea de-a doua parte peste douazeci si cinci de ani.“

de citit:

Psihoterapia vietii cotidiene, Nossrat Peseschkian, Editura Trei

 

Psihoterapia vietii cotidiene
Nossrat Peseschkian
Editura Trei, 2009

Povesti orientale ca instrumente de psihoterapie, Nossrat Peseschkian, Editura Trei

 

Povesti orientale ca instrumente de psihoterapie
Nossrat Peseschkian
Editura Trei

Interviu de Iuliana Alexa
Foto: Guliver/Getty Images

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top